امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چه نوع قطاری سوار شویم، بهتر است؟


1401/07/27
کد خبر : 28601
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

سفر با قطار یکی از لذت‌بخش‌ترین شیوه‌های سفر کردن است. شنیدن صدای حرکت قطار، تماشای منظره‌های اطراف از پشت شیشه و داشتن کوپه‌ اختصاصی با دوستان و اعضای خانواده و گپ و گفت و بگو بخند تا پایان سفر، تجربه منحصربه‌فردی است که فقط با قطار به دست می‌آید.
اگر عجله‌ای برای رسیدن به مقصد مورد نظرتان نداشته باشید و دوست دارید از زیبایی‌های مسیر نیز لذت ببرید، سفر با قطار می‌تواند یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما باشد.
اگر مقصد سفرتان را انتخاب کرده‌اید و مطمئن شده‌اید که از محل زندگی تا مقصد مورد نظرتان خط راه‌آهن کشیده‌شده است، اما شک دارید که کدام یک از قطارهای موجود را انتخاب کنید و اطلاعات کافی از خدمات و امکانات قطارهای مختلفی که در راه‌آهن ایران مشغول به فعالیت هستند، ندارید؛ این مقاله مناسب شما است.
در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی از انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید به جواب سوال «چه قطاری سوار شویم، بهتر است؟» برسید.

با شرکت‌های قطاری ایران بیشتر آشنا شوید

شاید برای مسافرینی که قصد استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی داخل کشور را داشته باشند، تمیز دادن شرکت‌های قطاری با قطارهای موجود در خطوط ریلی کار آسانی نباشد. شرکت‌های قطاری در ایران به ۱۱ عدد می‌رسند.
 قدیمی‌ترین شرکت حمل‌ونقل ریلی در ایران شرکت «رجا» نام دارد. در ادامه نام شرکت‌های قطاری دیگر را مشاهده می‌کنید:
•    شرکت ریل پرداز نو آفرین
•    شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل
•    شرکت رعد تبریز
•    شرکت ریل سیر کوثر
•    شرکت ریل ترابری صبا
•    شرکت نور الرضا
•    شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد
•    شرکت جوپار
•    شرکت وانیا ریل
•    شرکت مهتاب سیر جم
 هر یک از این شرکت‌ها می‌توانند یک یا چند قطار را در اختیار داشته باشند که خدمات و امکانات آن ها با همدیگر متفاوت است. در ادامه با طبقه بندی های مختلف این قطارها بیشتر آشنا می شویم.
انواع قطارهای موجود در سیستم ریلی ایران را می‌توان به شکل های مختلفی طبقه بندی کرد. قطارهای لوکس، قطارهای ۴ ستاره، قطارهای تندرو، قطارهای اتوبوسی، قطارهای کوپه‌ای ۴ تخته، قطارهای کوپه ۶ تخت ازجمله قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور ایران هستند. درادامه هرکدام از این قطارها را معرفی می‌کنیم تا با خدمات و امکانات آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

قطارهای کوپه ای ۴ تخته

مرسوم‌ترین نوع خريد بليط قطار قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور قطارهای کوپه‌ای ۴ تخته هستند. مناسب بودن اندازه کوپه ها و امکانات مختلفی که در هر کوپه برای مسافران قرار داده شده‌است، باعث محبوبیت این قطارها، نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای مختلف جهان شده است. ازجمله قطارهای ۴ تخته رایج در سیستم ریلی کشور می‌توان به قطارهای غزال، خلیج‌فارس، فدک، سیمرغ و پلور سبز اشاره کرد. در ادامه با این قطارها بیشتر آشنا می‌شویم.

قطار ۴ تخته سریر

قطار ۴ تخته سریر زیرمجموعه قطارهای شرکت رجا است. این قطارها جزء قطارهای نیمه لوکس به حساب می‌آید. اگر به‌دنبال قطارهای خیلی لوکس نباشید امکانات و خدمات قطار سریر می‌تواند رضایت شما را جلب کند. این قطار در مسیر تهران به شیراز فعال است.


شرکت‌های قطاری ایران

قطار ۴ تخته پلور سبز

از جمله قطارهایی که در کشور ایران ساخته می‌شود، قطار پلور سبز نام دارد. این قطار مجهز به سیستم صوتی و تصویری در هر کوپه، سیستم تهویه مطبوع و چندین دیگر است. زیبایی ظاهری کوپه‌های این قطار، فضای کافی، باعث شده تا مسافران قطار ۴ تخته پلور سبز از سفر با این قطار لذت ببرند. یکی از ویژگی‌های جذاب این قطار لرزش کم در زمان حرکت کردن است.

قطار ۴ تخته سبز

یکی از انواع قطارهای ۴ تخته در ایران قطار ۴ تخته سبز نام دارد. واگن‌های این قطار از ۸ کوپه ی چهارنفره‌ تشکیل می‌شود. شیشه دوجداره، مبلمان زیبا، بدنه ۲ لایه، تلویزیون با قابلیت نمایش شبکه‌های تلویزیونی، قابلیت صدا کردن میهمان‌دار از داخل کوپه از جمله امکانات موجود در این دسته از قطارهای ۴ تخته است. قطار ۴ تخته سبز را می‌توان اولین قطارهای لوکس سیستم ریلی ایران دانست.

قطار ۴ تخته طوس

یکی از قطارهای ۴ تخته دیگر ناوگان ریلی کشور، قطار ۴ تخته طوس نام دارد. واگن‌های این قطار ۹ کوپه دارند که در مجموع می‌توانند ۳۶ مسافر را حمل کنند. در ساخت این قطار عایق‌های صوتی و حرارتی مناسبی به کار گرفته‌شده تا مسافران بتوانند سکوت بیشتری را در کوپه‌های خود تجربه کنند. از جمله امکانات موجود در این دسته از قطارها سیستم صوتی و تصویری در هر کوپه است. اما باید این نکته را ذکر کنیم که ممکن است برخی از قطارهای ۴ تخته طوس این امکان را در خود نداشته باشند.

قطار ۴ تخته خلیج‌فارس

یکی از قطارهای ۴ تخته در ناوگان ریلی کشور قطار ۴ تخته خلیج‌فارس است. کیفیت خدمات و امکانات موجود در این دسته از قطارهای ۴ تخته به گونه‌ای است که جزء قطارهای درجه سه به حساب می آید. قطعا کیفیت و خدمات آن‌ها از قطارهای لوکس ۴ تخته کمتر است. در این دسته از قطارها می‌توانید امکانات اولیه لازم مانند سیستم تهویه مناسب، سیستم صوتی و تصویری در هر کوپه و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی را در هر واگن مشاهده کرد.

قطار ۴ تخته البرز

قطار ۴ تخته البرز از جمله قطارهای شرکت مسافربری رجا است. این قطار جزو قطارهای لوکس به حساب می‌آید و در دسته قطارهای کوپه‌ای درجه ۲ قرار دارد. زیبایی واگن‌ها و تزئینات جذاب داخلی آن‌ باعث جذابیت این قطار شده است. این زیبایی به‌قدری است که برخی از مسافران این قطار را به‌اشتباه جزو قطارهای درجه ۱ به حساب می‌آورند. بدنه این قطار در برابر گرما و سرما عایق‌بندی شده‌است. امکانات داخل آن شامل سیستم تهویه مناسب، پذیرایی مناسب، امکان استفاده از کتابخانه برای مسافران، سیستم صوتی و تصویری مناسب در هر کوپه و چندین مورد دیگر اشاره کرد.

قطار ۴ تخته سیمرغ

یکی از قطارهای ۴ تخته سیستم ریلی کشور قطار سیمرغ نام دارد. بلیط قطارهای سیمرغ را می‌توانید به ۲ شیوه همراه با پذیرایی یا بدون پذیرایی خریداری کنید. امکانات مختلفی در قطارهای ۴ تخته سیمرغ برای راحتی و رفاه مسافران در نظر گرفته‌شده است. از جمله این امکانات می‌توان به قرارگیری کنسول‌های بازی در قطار اشاره کرد که با پرداخت هزینه آن، مدتی از زمان سفرتان را می‌توانید به بازی کردن اختصاص دهید.

قطار ۴ تخته غزال

اگر به‌دنبال خرید بلیط قطارهای لوکس ۴ تخته از سفر مارکت هستید، قطار ۴ تخته غزال را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این قطار یکی از پیشرفته‌ترین قطارهایی است که در سیستم ریلی کشور وجود دارد. قطار غزال ساخت کشور چین است. هر واگن آن ۹ کوپه دارد. در هر کوپه فضای کافی برای مسافران تعبیه شده‌است. امکاناتی نظیر سیستم صوتی و تصویری، سیستم احضار مهمان‌دار از داخل کوپه، تهویه مناسب و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی را می‌توان از جمله امکانات موجود در این قطار لوکس ۴ تخته دانست.


 شرکت‌های قطاری ایران

قطارهای کوپه‌ای ۶ تخته

یکی از انواع قطارهای موجود در کشور قطارهای ۶ تخته هستند. این دسته از قطارها امکانات بیشتری نسبت‌به قطارهای ۴ تخته ندارند، اما تعداد تخت‌های بیشتر برای مسافران و اندازه کوپه بزرگ‌تر را می‌توان از جمله ویژگی‌های دانست که این دسته از قطارها را با قطارهای ۴ تخته متمایز می‌کند. اگر قصد دارید به شکل خانوادگی و در قالب گروه‌های پرجمعیت به سفر بروید، قطارهای ۶ تخته قطعا برای شما مناسب‌تر است. در ادامه با انواع این قطارها بیشتر آشنا می‌شویم.

قطار ۶ تخته لوکس مهتاب

قطار ۶ تخته لوکس مهتاب جزء قطارهای شرکت ریلی مهتاب سیر جم است. این شرکت نیز زیرمجموعه شرکت قطاری سفیر است. این قطار امکاناتی نظیر سیستم صوتی و تصویری، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه مطبوع مناسب در هر کوپه و پذیرایی مناسب از مسافران را دارد.

قطار ۶ تخته میلاد

اگر به‌دنبال خرید تور برای سفر به مقصد مورد علاقه‌تان هستید و دوست دارید با یکی از بهترین قطارهای شرکت رجا به سفر بروید، حتما به این نکته توجه کنید که مسیر رفت و برگشت تان با قطار ۶ تخته میلاد باشد. این دسته از قطارهای شرکت رجا در رده‌ی قطارهای درجه یک طبقه‌بندی می‌شود. واگن‌های بسیار زیبا و تمیز همراه با عایق مناسب، سیستم تهویه مطبوع و امکانات جذاب دیگر برای مسافران، باعث خاص شدن این قطار می‌شود. این قطار در بسیاری از مسیرهای ریلی کشور ایران فعال است.

قطار ۶ تخته کوثر

یکی از بهترین قطارهای ۶ تخته شرکت ریل سیر کوثر، قطار ۶ تخته کوثر نام دارد. این شرکت چندین قطار دارد که یکی از آن‌ها قطار کوثر است. واگن‌های این قطار در برابر صدا و رطوبت به‌خوبی عایق‌بندی شده‌اند و همین موضوع باعث می‌شود تا مسافران در حین سفر با این قطار آرامش داشته باشند و سروصدا آن‌ها را اذیت نکند. وجود صندلی‌های باکیفیت، خدمه آموزش‌دیده، امکانات جذاب برای مسافران و پذیرایی مطلوب باعث شده که قطار کوثر یکی از قطارهای خوب مسیر ریلی کشور باشد.

قطار ۶ تخته پارسی

یکی دیگر از قطارهای ۶ تخته شرکت رجا، قطار 6 تخته پارسی نام دارد. این قطار جزو قطارهای درجه دو به حساب می‌آید. امکانات و خدمات موجود در آن به‌قدری است که از مسافرت با آن لذت ببرید. هر واگن آن ۱۰ کوپه دارد و ظرفیت هر واگن به ۶۰ مسافر می‌رسد. در واگن‌های این قطار امکانات اولیه‌ ای نظیر سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، سیستم تهویه مطبوع با کیفیت و مناسب، سرویس خواب تمیز، سیستم صوتی و تصویری و پریز برق ۲۲۰ ولت برای مسافران تعبیه‌شده است.

قطارهای اتوبوسی

دسته دیگر قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور قطارهای اتوبوسی نام دارند. سرعت و قیمت قطارهای اتوبوسی از جمله ویژگی های مثبت این دسته از قطارها است. جالب است بدانید که قطارهای اتوبوسی یکی از رایج‌ترین قطارهای موجود در کشورهای اروپایی است. معمولاً قطارهای اتوبوسی در کشورهای اروپایی در مسیرهای به کار گرفته می‌شود که فاصله بین مقصد و مبدا خیلی طولانی نیست یا مسافرین حجم مسافران به‌قدری زیاد است که با تعداد زیادی صندلی در هر واگن می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. در ایران نیز در مسیرهای پر تردد که معمولاً به مقاصد جذاب گردشگری کشور ختم می‌شوند، از این دسته از قطارها استفاده می‌شود. به‌طور مثال در مسیر تهران به مشهد قطارهای اتوبوسی زیادی را مشاهده می کنید.
در ادامه ۲ نوع از قطارهای اتوبوسی فعال در مسیر ریلی کشور را معرفی می‌کنیم.

قطار اتوبوسی صبا

یکی از قطارهای اتوبوسی موجود در مسیر ریلی ایران قطار اتوبوسی صبا نام دارد. امکانات این قطار مناسب است و رضایت شما را جلب خواهد کرد. این قطار ساخت کشور چین است و در ۲ طبقه با ظرفیت ۱۰۸ مسافر ساخته‌شده است.
سیستم تهویه مناسب در هر واگن، سیستم صوتی و تصویری و عایق‌بندی مناسب در برابر گرما، سرما و سروصدا ازجمله امکانات موجود در قطار اتوبوسی صبا است. ازجمله مشخصات فنی به کار گرفته‌شده در این قطار قلاب اتوماتیک در زمان حرکت و توقف است. این امکان باعث می‌شود که قطار کمترین میزان لرزش و تکان‌های لحظه‌ای را در هنگام سفر داشته باشد و مسافران لحظات آرامش‌بخشی را در طول سفر تجربه کنند.
اگر قصد زیارت حرم امام رضا(ع) را دارید، می توانید از این قطار برای سفر خود استفاده کنید.


 
شرکت‌های قطاری ایران

قطار اتوبوسی پردیس

یکی از قطارهای پرسرعت اتوبوسی در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور قطار اتوبوسی پردیس نام دارد. سرعت این قطار به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. با این سرعت شما می‌توانید در کمتر از ۸ ساعت از تهران به مشهد برسید. اگر تابه‌حال با قطارهای دیگر از تهران به مشهد و بالعکس سفر کرده باشید، می‌دانید که ۸ ساعت زمان شگفت‌انگیزی برای این مسیر است. ازجمله امکانات فنی موجود در این قطار می‌توان به سیستم خود کششی اشاره کرد. قطارهای دارای سیستم در هر واگن خود یک موتور جداگانه دارند. وجود این سیستم در قطار باعث می‌شود که سرعت قطار و همچنین امنیت آن بالاتر رود.
دکوراسیون و طراحی زیبای داخلی این قطار، پذیرایی رایگان در وعده‌های صبحانه، ناهار و عصرانه، سیستم صوتی و تصویری مناسب و تهویه مناسب را می‌توان از جمله ویژگی‌های مثبت این قطار به شمار آورد. صندلی‌های قطار اتوبوسی پردیس مانند صندلی‌های هواپیما هستند. اگر تور مشهد را خریداری کرده اید و وسیله نقلیه آن قطار اتوبوسی پردیس است، خیالتان از بابت کیفیت و راحتی صندلی ها راحت باشد.
تا این‌جای مقاله درباره انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور صحبت کردیم؛ از قطارهای کوپه‌ای با ۴ تخت و ۶ تخت تا قطارهای اتوبوسی گفتیم. نوبتی هم باشد نوبت به قطارهای لوکس و پنج‌ستاره است. اگر دوست دارید باکیفیت‌ترین و مجهزترین قطارهای ریلی کشور را امتحان کنید و حاضر هستید هزینه مربوط به این دسته از قطارها را بپردازید، ادامه مقاله را همراه ما باشید تا با قطارهای پنج‌ستاره و لوکس کشور ایران آشنا شوید.

قطارهای لوکس

اگر بخش‌های قبلی مقاله را به‌خوبی خوانده باشید، نام برخی از قطارهای لوکس سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور را دیده‌اید. در ادامه چند تا از معروف‌ترین و بهترین قطارهای لوکس ایران را معرفی می‌کنیم.

قطار پنج ستاره‌ی زندگی

یکی از بهترین قطارهایی که می‌توانید برای سفر خود انتخاب کنید، قطار پنج‌ستاره زندگی نام دارد. این قطار از سال ۱۳۹۶ جزء ناوگان قطارهای شرکت رجا به حساب می‌آید. یکی از مجلل‌ترین و لوکس‌ترین قطارهایی است که می‌توانید در ایران امتحان کنید. با خرید بلیط قطار پنج‌ستاره زندگی می‌توانید غذاهای خوشمزه و میان وعده‌های لذیذی را امتحان کنید. در ادامه لیستی از خدمات و امکانات موجود در این قطار را مشاهده می‌کنید:
•    پذیرایی از مسافران در ابتدای سفر با نوشیدنی و دسر
•    استفاده از ظروف چینی برای سرو غذا
•    وجود فروشگاه کوچکی برای خرید هدیه و یادگاری
•    سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در دو طرف هر واگن
•    سیستم تهویه مطبوع برای تنظیم دما و نور داخل هر کوپه
•    سیستم صوتی و تصویری پیشرفته با امکان انتخاب فیلم و موسیقی مورد علاقه

قطار پنج ستاره‌ی فدک

یکی از معروف‌ترین قطارهای لوکس ایران قطار پنج‌ستاره‌ی فدک نام دارد. ایمنی، راحتی و زیبایی ازجمله ویژگی‌های بارز این قطار است. قطارهای پنج‌ستاره فدک کوپه ای ۴ تخته هستند. در هر کوپه ۲ نمایشگر برای نمایش فیلم وجود دارد. شما می‌توانید دمای کوپه را تنظیم کنید. در هر کوپه دکمه‌ای برای صدا کردن میهمانداران وجود دارد.
خوراکی‌ و غذاهایی که برای مسافران سرو می‌شود، به‌قدری با کیفیت است که می‌توان آن را با یک رستوران خوب مقایسه کرد. در ابتدای ورود به این قطار از شما با خوراکی‌های خوشمزه پذیرایی می‌کنند. میان وعده عصرانه به‌طور رایگان به مسافران ارائه می‌شود. در هر واگن سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی وجود دارد. اگر نیاز به یک سری از وسایل نظیر هدفون، گهواره، ویلچر یا روزنامه دارید در ابتدای شروع سفر، در راه آهن، می‌توانید تحویل بگیرید و تا پایان سفر در درون قطار همراه داشته باشید.


 
شرکت‌های قطاری ایران


قطارهای فدک به‌طورکلی در ۳ سطح عادی، تجاری و لاکچری خدمات ارائه می‌کنند. بسته به بودجه‌ای که در اختیار دارید می‌توانید این ۳ سطح را انتخاب کنید. این قطار در مسیر تهران، قم، زنجان، شیراز، اهواز، کرج و مشهد فعال است.

قطار غزال بنیاد وی آی پی

یکی دیگر از قطارهای لوکسی که می‌توانید بلیط آن را در ایران خریداری کنید، قطار غزال بنیاد وی آی‌پی نام دارد. این قطار یکی از بهترین قطارهای موجود در سیستم ریلی کشور است. این قطار یکی از قطارهای پرسرعتی است که توسط کشور چین ساخته‌شده و در داخل ایران فعال است. ظرفیت آن به ۴۰ نفر می‌رسد. ۱۰ کوپه دارد که هر کوپه می‌تواند ۴ مسافر را اسکان دهد. از جمله امکانات موجود در آن می‌توان به سیستم صوتی و تصویری مجهز، صندلی‌های راحت، تختخواب منعطف و تهویه مناسب اشاره کرد.
قطار غزل نیز مانند قطارهای فدک در سطوح مختلفی خدمات ارائه می‌کنند. شما می‌توانید بلیط قطار وی آی‌پی غزال را خریداری کنید یا با پرداخت پول کمتر قطارهای معمولی غزال را بخرید. تفاوت این ۲ نوع قطار در سطح خدماتی است که به مسافران ارائه می‌کنند؛ وگرنه واگن‌های آن ها یکی است. قطارهای غزال در ۲ نوع کوپه‌ای و اتوبوسی خدمات ارائه می‌کنند.

سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور آشنا کنیم و خدمات و امکانات هر کدام از آن‌ها را برای شما شرح دهیم. اگر رزرو بليط هواپيما را به قطار ترجیح می‌دهید، امیدواریم با مطالعه بخش‌های مختلف این مقاله اطلاعات کافی برای پاسخ به این سوال چرا قطار بهتر است و چه نوع قطاری سوار شویم، بهتر است را به بهترین شکل ممکن پیدا کرده باشید و بتوانید برای سفر بعدی تان قطار مناسبی را پیدا کنید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28601
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید