امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

چه عواملی بر طول عمر لوله های فولادی تاثیرگذاری هستند؟


1401/07/27
کد خبر : 27783
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

هدف ما از نوشتن این مطلب رسیدن به مباحث زیر است:
•    چه عواملی بر طول عمر لوله های فولادی تاثیرگذاری هستند؟
•    انواع لوله های فولادی و عوامل موثر بر قیمت لوله چیست؟

عوامل موثر بر قیمت انواع لوله

به طورکلی از تاثیرگذارترین عوامل بر قیمت لوله میتوان به مواردی چون مواد اولیه در تولید انواع لوله و اتصالات، روش تولید، نوسانات ارز، جنس لوله، وزن و ابعاد لوله، میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل، هزینه انرژی و برند تولیدکننده انواع لوله ها اشاره کرد. اگر شما هم خواستار مشاهده آخرین قیمت این محصولات هستید، میتوانید با مراجعه به بخش قیمت روز انواع لوله فولادی در سایت آراد آهن از آخرین تغییرات به وجود آمده در نرخ لوله ها، مطلع شوید.

انواع لوله

لوله ها به علت کاربرهای فراوانی که در صنایع مختلف دارند در انواع مختلفی تولید می شوند. در واقع کاربرد لوله ها مشخص میکنند که لوله دارای چه جنسی باشد و با چه کیفیتی و با چه ابعاد و ضخامتی تولید شود. در ادامه به طور مختصر به معرفی انواع لوله می پردازیم.

• لوله های پلیمری

مهم ترین لوله هایی که در این دسته قرار می گیرند عبارت است از:
a)    لوله های پی وی سی (PVC)
b)    لوله های پلی اتیلن (PE)
c)    لوله های پلی پروپیلن(PP)
d)    لوله های پلی بوتیلن(PB)
e)    لوله های ABS
f)    لوله های  CPVC

• لوله های چدنی

لوله های چدنی که در این بخش قرار می گیرند به طورکلی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
a)    لوله های چدنی بوشن دار دارای سر توپی
b)    لوله های چدنی بدون بوشن دارای سر تخت

• لوله های فولادی

محصولاتی که در دسته لوله های فولادی قرار دارد، متنوع هستند که توانسته تاثیر بسیاری در بازار انواع لوله ها داشته باشد. از
مهم ترین انواع لوله های فولادی میتوان موارد زیر را نام برد:
a)    لوله صنعتی
b)    لوله گازی
c)    لوله مانیسمان
d)    لوله داربستی
e)    لوله اسپیرال
یکی از بحث های مهمی که در خصوص لوله های فولادی وجود دارد، قیمت این محصولات است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. قیمت لوله داربستی به علت تقاضای بالایی که دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.



عوامل اثر گذار بر طول عمر لوله فولادی

در واقع طول عمر لوله فولادی تحت تاثیر سه عامل فیزیکی، محیطی و شرایط عملیاتی قرار دارد. که این موارد تاثیر بسزایی هم در قیمت لوله ها خواهد داشت که در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

• عوامل فیزیکی موثر بر طول عمر لوله

از مهم ترین عوامل فیزیک موثر بر طول عمر لوله میتوان به مواردی چون متریال لوله ها، لاینینگ و کوتینگ ساخت لوله ها اشاره کرد.
یکی از فاکتورهایی که باعث آسیب رساندن و تخریب متریال لوله ها می شود، خوردگی در لوله های فولادی است که به 3 صورت انجام می پذیرد.
1.    در نوع اول، خوردگی از طریق الکترولیت اتفاق می افتد که باعث می شود یه قسمت خاص از لوله خورده شود.
2.    نوع دوم در زمان حفاظت کاتدی اتفاق می افتد یعنی زمانی که دو فلز که از نظر خوردگی تفاوت های زیادی دارند، در کنار هم قرار می گیرند و فلزی که در این مواقع تمایل بسیاری برای خوردگی دارد، خورده می شود.
3.    نوع سوم هنگامی رخ می دهد که لوله دارای عیب یا سطح ناصاف است.
یکی دیگر از عواملی که در این بخش اهمیت بسیاری دارد، ضخامت لوله ها است. یعنی هرچه ضخامت لوله بیشتر باشد لوله دیرتر
دچار شکستگی یا نشتی می شود. از مواردی که طول عمر لوله ها را تحت تاثیر منفی قرار می دهد، وجود درز و عیب در ساختار لوله می باشد.

• عوامل محیطی موثر بر طول عمر لوله

علاوه بر عوامل فیزیکی، شرایطی مانند محل قرارگیری لوله، نوع خاک و وقوع حوادثی مانند زلزله بر طول عمر لوله تاثیرگذار هستند.
به عنوان مثال بعضی از خاک ها دارای خاصیت خورندگی بالایی می باشند که این عامل می تواند باعث افزایش سرعت خوردگی سطح خارجی لوله ها شود. پس میتوان گفت خاک به صورت مستقیم بر طول عمر لوله و همچنین متریال انتخابی آن تاثیر می گذارد است.

• شرایط عملیاتی موثر بر طول عمر لوله

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده طول عمر لوله، نوع سیالی است که از لوله عبور می‌کند. برای مثال وجود رطوبت، گاز H2S و اکسیژن سبب می شود تا خوردگی لوله با سرعت بالاتری انجام شود و از عمر لوله بکاهد. دبی عبوری، تلاطم سیال و میزان فشاری که  از طرف سیال به لوله وارد می‌شود، نیز بر طول عمر لوله موثر است.



راه کارهایی برای افزایش طول عمر لوله

باتوجه به آنچه که تا الان گفتیم، حالا میدانیم که چه عواملی می تواند منجر به کاهش طول عمر لوله شود؛ اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چگونه عمر لوله ها را در برابر شرایطی که نام بردیم، افزایش می دهند؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت هر راه حلی که بتواند اتفاقات نام برده شده را کاهش دهد، یک روش برای افزایش طول عمر لوله به حساب می آید که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.
یکی از راه حل ها برای افزایش عمر لوله تغییر جنس لوله ها و استفاده از لوله های ضدزنگ است. برای این منظور میتوان سطح خارجی و داخلی لوله ها را با فلزهایی که در برابر خوردگی مقاوم هستند پوشاند که از مهم ترین انواع آن میتوان به لوله گالوانیزه اشاره کرد. لوله های گالوانیزه به خاطر پوششی که از فلز روی دارند در برابر رطوبت، دارای مقاومت بالایی هستند که باعث می شود لوله دیرتر دچار آسیب و زنگ زدگی گردد.
راه حل پیشنهادی بعدی، استفاده از لوله های بدون درز یا مانسیمان می باشد. اما در نظر داشته باشید که بخاطر بالا بودن قیمت لوله مانیسمان استفاده کردن از آنها در برخی مواقع مقرون به صرفه نیست. یکی از راه هایی که برای جلوگیری از شکست لوله ها در برابر تنش های ناگهانی مانند زلزله وجود دارد، محاسبه تحمل بیشترین نیروی وارد شده بر لوله پیش از استفاده است.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27783
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید