امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

چرا باید از عایق الکتریکی برای مصارف صنعتی استفاده کنیم؟


1401/07/27
کد خبر : 25785
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر


ابتدا برای توضیح این مهم میخواهیم بدانیم که اصلا عایق الکتریکی عایق نوین چیست و سپس موارد استفاده آن را مورد بررسی قرار بدهیم.

عایق الکتریکی چیست؟

عایق الکتریکی یا همان نارسانا موادی است که جریان برق و الکتریکی را از خودش عبور نمی دهد و به میدان الکتریکی پاسخی نمیدهد، در واقع ماده ای وجود ندارد که عایق کامل باشد ولی ماده هایی که دی الکتریک ثابت بالا داشته باشند را عایق الکتریکی می گویند.
عایق های الکتریکی در مقابل جریان های قوی الکتریکی مقاومت زیادی نشان میدهند.
در واقع وظیفه عایق ها جداسازی الکتریکی است، ولتاژهای بسیار قوی را در مقابل همدیگر و زمین در مسیر مشخصی هدایت میکند و باعث میشود به افراد آسیبی وارد نشود و همچنین از بروز خسارات جلوگیری می کند.


 

ویژگی های یک عایق الکتریکی ایده آل

در شرایطی که میخواهید از یک ولتاژ فشار قوی استفاده کنید استفاده از یک عایق الکتریکی بسیار اهمیت دارد. یک عایق ایده آل و مناسب عایقی است که کاملا در مقابل جریان الکتریسیته نارسانا باشد و هیچ جریانی را عبور ندهد ولی در عمل همچین ماده ای در طبیعت وجود ندارد ولی میتوان در موادی را ساخت با ویژگی یه عایق ایده آل که تا حد زیادی در برابر جریان الکتریکی مقاومت کند.

موارد استفاده از عایق الکتریکی با توجه به خواص شیمیایی و فیزیکی آنها

عایق ها کاربردهای زیادی دارند مانند: در ساخت موتورها، ژنراتورها، برقگیرها، کلیدهای فشار قوی و سایر وسایل مورد استفاده در فشار قوی می باشد.
از این عایق های الکتریکی در فرش های عایق برق نیز استفاده می شود و این نوع کفپوش ها بسیار کارآمد هستند و در مقابل میدان مغناطیسی مقاوم بوده و ایمنی هستند. از کفپوشهای عایق برق برای آزمایشگاهها، اتاق ژنراتور، اتاق کارخانه AC، زیر ایستگاههای الکتریکی و... استفاده می شود.

کاربرد عایق الکتریکی در صنعت برق

عایق ها انواع مختلفی دارند عایقی های حرارتی و الکتریکی که اکثرا عایق های الکتریکی در صنعت برق کاربرد های فراوانی دارند. بیشترین کاربرد آن بعنوان پوشش سیم های برق و کابل ها و ساخت خازن ها هستند.

فیبر نسوز چیست؟

فیبرهای نسوز زیر مجموعه ای از دیرگدازها هستند که عایق های شیمیایی و حرارتی هستند که پایداری زیادی در برابر حرارت و خوردگی دارند و میتوانند در مقابل شوک های الکتریکی و رطوبت وضربه و خراش مقاومت نشان دهند.


 

ویژگی های فیبر نسوز

فیبر های نسوز ویژگی های برجسته ای دارند مانند: چگالی پایین، مقاومت در برابر حرارت و الکتریسیته، جذب رطوبت پایین، ذخیره کردن انرژی و هدایت حرارتی خیلی پایین و همچنین مقاومت مکانیکی پایین نیز را می توان نام برد.

انواع مدل فیبر نسوز

فیبرهای نسوز مدل های مختلفی دارند در این بخش هر یک از مدل های فیبر نسوز را به اختصار توضیح می دهیم.

فیبر نخدار نسوز

فیبر نخدار از ترکیب رزین فنولیک و پنبه سفید تشکیل شده است و در ساخت آن از کتان ریزبافت، پارچه پنبه ای، کاغذ سلولز، پارچه های مصنوعی و شیشه ای و بافته نشده استفاده میشود، وقتی این ترکیبات در معرض فشار زیاد و گرما تبدیل به یک لمینیت صنعتی میشوند، این فیبرهای نسوز در برابر ضربه مقاوم بوده و آب و روغن را خیلی کم جذب می کنند کارایی اصلی فیبر نخ دار در تابلو سازی برق و الکترونیک است و بصورت ورق میله و لوله ای در رنگهای قرمز و قهوه ای در بازار موجود است.

فیبر استخوانی

یکی از رایج  ترین فیبرهای نسوز فیبر استخوانی اینجا کلیک کنید است که از کاغذ کرانت و رزین فنولیک درست شده و جنس آنها بسیار سخت است و برخلاف فیبرهای نخدار نسوز قابلیت تراش کاری خوبی دارند. از فیبرهای استخوانی معمولا در دینام ها و مولد های برق، ترانسفورماتور های نیروگاههای برق استفاده می کنند.
در مجموع شباهت های زیادی بین فیبر نخدار و استخوانی وجود دارد فقط فیبر نسوز استخوانی استحکام بیشتری نسبت به نخدار دارد و فیبر نخدار شکننده تر است.

فیبرهای نسوز برای چه مواردی کاربرد دارد؟

در معرفی انواع فیبرهای نسوز برخی از کارایی های آنها را عنوان کردیم ولی فارغ از نوع و مدل آنها بطور کلی کاربردهایی دارند همانند:
1.    عایق کردن کوره های ذوب فلزات و ریخته گری ها در کارخانه ها
2.    در موارد ساخت ساختمانها برای محافظت کردن در مقابل آتش و انتقال گرما و حرارت
3.    عایق کردن موتورها و لوله اگزوزها
4.     برای ساختن اتصالات حرارتی و دیگ های بخار
5.    در صنایعی همچون: صنعت کشتی سازی، صنعت خودرو سازی و هوانوردی و صنعت تولیدات شیشه
6.    برای ساخت چرخ دنده ها، قرقره ها، واشرها و عایق کردن قطعات الکترونیکی و مکانیکی
پارامترهای مورد نظر هنگام خرید فیبر نسوز و عایق حرارتی
یک فیبر نسوز و عایق مناسب و با کارایی عالی باید چگالی کم و وزن سبک داشته باشد و میزان جذب رطوبت آن پایین باشد، قابلیت تراشکاری و سوراخ کاری داشته باشد، ضخامت سطح آن و ابعادش یکسان و یکنواخت باشد، در مقابل تراکم مقاومت بالایی از خود نشان دهد و همچنین باید هیچ گونه پارگی و تفاوت رنگی و سوراخی نداشته باشد.


 

ارائه انواع فیبرهای نسوز توسط تیم حرفه ای عایق نوین فاخر

با توجه به معیارهای انتخاب فیبر نسوز مناسب گفته شد یکی دیگر از معیارها برای دست یافتن به یک محصول ایده آل از فیبرهای نسوز و عایق های الکتریکی پیدا کردن یک شرکت و مجموعه معتبر در این زمینه است.
شرکت عایق نوین فاخر با داشتن سابقه درخشان و کادری حرفه ای در تامین و تولید انواع فیبرهای نسوز و عایق الکتریکی میتواند تمام نیازهای شما در این زمینه را پاسخ گو باشد و بهترین محصول را با کیفیت و بهترین قیمت به شما مشتریان عزیز ارائه دهد و با مشاوره عالی، شما را برای خرید یک محصول کارآمد و به صرفه راهنمایی کند.
تیم حرفه ای عایق نوین فاخر با داشتن بهترین ها در زمینه ساخت و طراحی قطعات نسوز و عایقی برای تمام صنعت های موجود در کشور آماده ی خدمت گذاری است و اولویت کار شرکت عایق نوین فاخر رضایت داشتن مشتری از محصول دریافتی و تبدیل شدن آن به یک مشتری همیشگی است. پس اگر نیاز به خرید فیبر نسوز دارید با عایق نوین فاخر تماس بگیرید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25785
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید