امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

پوزیشنر سامسون از مگا کنترل


1401/07/27
کد خبر : 28131
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر
در بسیاری از صنایع مختلف که نیاز به جابجایی سیالات وجود دارد لازم است سیستم انتقال آن‌ها تحت کنترل قرار گیرد. پوزیشنر سامسون که به طور اخص در این مطلب به معرفی و همچنین بررسی کاربرد آن خواهیم پرداخت ابزاری است که جهت کنترل میزان باز یا بسته بودن شیرهای صنعتی و کنترل آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان ابزار دقیق در این دستگاه‌ها کاربرد دارد. در حال حاضر در بازار فروش ابزار دقیق که انواع پوزیشنرها جزئی از آن به شمار می‌آیند، پوزیشنرهای پنوماتیکی و الکتروپنوماتیکی ارائه شده‌اند که با توجه به کارکرد و نیاز دستگاه‌های صنعتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ما در ادامه به معرفی و بررسی تفاوت پوزیشنر Samson از این نظر پرداخته و به بررسی واحدی در پوزیشنرهای الکتروپنوماتیکی که آی تو پی پوزیشنر نامیده می‌شود نیز اشاره خواهیم کرد.

پوزیشنر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که به معرفی پوزیشنر سامسون و قابلیت‌های آن بپردازیم لازم است ببینیم پوزیشنر چیست و چه عملکردی در تاسیسات انتقال مایعات دارد؟ پوزیشنر کنترل ولو دستگاهی است که در کنار محرکه شیر کنترل نصب می‌شود و با توجه به سیگنالی که از کنترلر دریافت می‌کند، می‌تواند میزان هوای مناسبی را به دیافراگم شیر ارسال کرده و با افزایش یا کاهش فشار بار هوا بر روی اکچویتور، شیر را در وضعیت درستی قرار دهد. اگر به کلمه پوزیشن position توجه کرده باشید معنای موقعیت دقیقا همین منظور را می‌رساند به لحاظ اینکه پوزیشنرها سیگنال فرمان مناسبی را ارسال می‌کنند تا شیر به اندازه‌ای که نیاز است باز یا بسته شود. دلیل مهمی که باید از پوزیشنر استفاده شود آن است که در زمانی که فاصله فرمان تا ولو بیش از 150 فوت باشد یا زمانی که نیاز باشد با ارسال یک سیگنال همزمان به چند شیرکنترل فرمان داده شود، از این قطعه استفاده می‌شود تا از افت خط جلوگیری گردد. شرکت‌ها و کارخانجات مختلفی این محصول را تولید و به بازار عرضه کرده‌اند که همگی آن‌ها از یک مکانیزم و کارکرد بهره‌مندند.

 درباره برند سامسون

اکنون پس از آشنایی با چیستی و عملکرد پوزیشنر به معرفی پوزیشنر سامسون و عملکرد آن خواهیم پرداخت. ولی پیش از آن بهتر است کمی درباره برند سامسون اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. شرکت آلمانی سامسون SAMSON یک شرکت تولیدکننده ابزار دقیق به شمار می‌آید و قطعات و ابزاری مانند انواع ولو، اکچویتور (عملگر)، سیستم‌های ابزار دقیق، کنترل و اتوماسیون را به بازار جهانی عرضه کرده است. برند سامسون را می‌توان یکی از بهترین و معتبرترین برندها در حوزه تولید شیرهای کنترل و ابزار دقیق دانست که پوزیشنر Samson یکی از این ابزار محسوب می‌شود. شرکت آلمانی سامسون SAMSON بیش از 100 سال است که در زمینه طراحی و ساخت شیرهای کنترلی فعالیت دارد و برای اولین بار در سال 1957، اولین پوزیشنر پنوماتیکی توسط این شرکت وارد بازار آلمان شد. مدتی بعدتر این شرکت تلاش کرد سایر انواع پوزیشنر یعنی پوزیشنر الکتروپنوماتیکی سامسون و محصولات دیگری را نیز وارد بازار نماید. شرکت سامسون آلمان همیشه بر این شعار اتکا داشته است که " ما در برنامه‌‎ریزی، نصب یا تعمیرات اساسی و گسترش کارخانه‌های موجود از شما پشتیبانی می‌کنیم" و این به آن معناست که این برند قادر است با توجه به نیاز صنایع مختلف و تاسیسات آن‌ها به طراحی، ساخت و پیکربندی تجهیزات مناسب و کارآمد اقدام نماید.

 

دیگر آن که حمایت و پشتیبانی از صنایع مختلف که شامل نصب و راه‌اندازی تا نگهداری و سرویس قطعات و دستگاه‌ها می‌شود از دیگر فعالیت‌های شرکت سامسون است. در خصوص عملکرد پوزیشنر سامسون نیز باید گفت تفاوتی با سایر پوزیشنرهای موجود در بازار از نظر عملکرد ندارد و قادر است موقعیت اکچوئیتر شیر را با توجه به یک سیگنال کنترلی تنظیم نماید. پوزیشنر Samson معمولا در قسمت بالای بدنه اکچوئیتر پنوماتیک و جهت کنترل شیرهای خطی نصب شده و یا نزدیک به انتهای شفت در شیرهای کنترل دوار قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های پوزیشنر سامسون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • طراحی ساده و فشرده
  • مناسب برای کاربردهای صنعتی
  • دارای تنظیمات خودکار و دقت بالا
  • دارای سیستم قابل برنامه‌ریزی
  • برنامه‌ریزی سیستم به کمک منوی اسکرول دار
  • کالیبراسیون خودکار
  • کنترل مناسب و استاندارد
  • نیاز به فشار هوای کمتر از ۰٫۰۶ scfm در تمامی صنایع
  • قابل نصب بر هر دو مدل شیر کنترلی و دوار و امکان چرخش ۱۸۰ درجه
  • امکان استفاده از یک پوزیشنر در هر دو سیستم کنترلی و On/Off

انواع پوزیشنر

 

پوزیشنرها را می‌توان به چهار دسته اصلی طبقه‌بندی کرد که تفاوت‌های نسبتا کمی با هم دارند. ما در ادامه به بررسی هر یک از انواع آن خواهیم پرداخت.

پوزیشنر الکتریکی: این نوع از پوزیشنرها با توجه به جایی که نصب می‌شوند می‌توانند سیگنال الکتریکی بین ۴ تا ۲۰ میلی آمپر را در ورودی دریافت نمایند. این نوع پوزیشنر کارکردی شبیه به نوع پنوماتیکی دارد و تنها تفاوت‌شان در دریافت میزان سیگنال ورودی است.

پوزیشنر پنوماتیکی: هنگامی که این پوزیشنر در مسیر شیرهای کنترل نصب می‌شود، آن‌ها به جای دریافت سیگنال‌های الکتریکی، با دریافت فشاری در حدود  ۳…۱۵psig  شیر را در موقعیت درست قرار داده و کمک می‌کنند تاسیسات وابسته عملکرد صحیحی داشته باشند. از نظر امنیت می‌توان گفت پوزیشنرهای پنوماتیکی از ایمنی بالایی برخوردارند و قادرند فشار بالایی را برای باز یا بسته کردن شیر اعمال نمایند.

پوزیشنر الکتروپنوماتیکی: این نوع پوزیشنرها به لحاظ عملکرد و ویژگی‌هایی که دارند در حال حاضر در صنایع مختلف و در تاسیسات انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. ویژگی پوزیشنر الکتروپنوماتیکی بخصوص پوزیشنر الکتروپنوماتیکی سامسون در این است که می‌تواند سیگنال کنترلی الکتریکی را به سیگنال پنوماتیکی تبدیل نماید. در واقع می‌توان گفت این محصول قادر است از هر دو سیگنال الکتریکی و سیگنال پنوماتیکی یا فشار پشتیبانی نماید.

پوزیشنر دیجیتالی: این دسته از پوزیشنرها که به پوزیشنر هوشمند نیز معروفند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک میکروپرسسور برای کنترل و تعیین موقعیت شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این پوزیشنرها مزایای زیادی برای کاربر به همراه دارد زیرا می‌توانند در اجرای تنظیمات انعطاف بیشتری از خود نشان دهند. به همین دلیل امکان تشخیص موارد مختلف در آن‌ها بالاست و این امر سبب می شود تا طول عمر و دوام شیرها افزایش یافته و کمتر نیاز به تعمیرات پیش‌بینی نشده پیدا کنند. نکته دیگر آن که عملکرد این نوع پوزیشنر سامسون شبیه به پوزیشنرهای آنالوگ است با این تفاوت که به جای سیگنال آنالوگ از سیگنال الکتریکی در عملکرد آن استفاده می‌شود.

 

انواع پوزیشنر در چه صنایعی کاربرد دارند؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم برای هر یک از تاسیسات و جابجایی انواع سیالات لازم است شما از پوزیشنرهای مختلفی استفاده نمایید عموما از پوزیشنر پنوماتیکی، دیجیتال و همچنین پوزیشنر الکتروپنوماتیکی سامسون می‌توان در صنایع زیر استفاده کرد.

  • صنایع نفت و گاز
  • در دستگاه‌های تبرید
  • گازهای صنعتی
  • نیروگاه‌های برق
  • در تجهیزات داروسازی و بیوتکنولوژی
  • دستگاه‌های تولید انواع غذا و نوشیدنی
  • در تاسیسات معادن و تولید فلز
  • در سیستم‌های HVAC
  • جهت تجهیز تاسیسات آب و فاضلاب
  • در کارخانجات تولید استیل و آهن
  • در صنایع پتروشیمی و شیمیایی
  • در شرکت‌های خودروسازی

تا اینجا سعی کردیم علاوه بر پرداختن به چیستی پوزیشنر، معرفی انواع و عملکرد هر یک، به معرفی برند سامسون المان پرداخته و کارایی انواع پوزیشنر سامسون را با شما در میان بگذاریم. اما یک قطعه مهم در عملکرد پوزیشنر سامسون و سایر برندها وجود دارد که به آن آی تو پی پوزیشنر گفته می‌شود که در واقع این قطعه است که حساسیت شیر را درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان داده و موجب باز و بسته شدن شیر می‌شود. در ادامه بیشتر به کارایی آی تو پی پوزیشنر خواهیم پرداخت.

 

آی توپی پوزیشنر چیست؟

برای اینکه بتوانید درک بهتری از عملکرد آی توپی پوزیشنر داشته باشید بهتر است آن را ضمن بیان تفاوت بین پوزیشنر الکتروپنوماتیکی و پوزیشنر پنوماتیکی یادآور شویم. مهم‌ترین تفاوت این دو پوزیشنر در نوع ورودی آن‌هاست. پوزیشنرهای پنوماتیکی در همه تجهیزات از هوا به عنوان سیگنال های ورودی و خروجی استفاده می‌کنند و این سیگنال‌ها را بین 3 تا 15 PSI دریافت کرده و متناسب با آن عملکرد شیر را تنظیم می‌کنند. بر خلاف آن‌ها پوزیشنر الکتروپنوماتیکی در قسمت ورودی، سیگنال الکتریکی دریافت کرده و در بخش خروجی سیگنال پنوماتیکی ارسال می‌کند. داخل پوزیشنر الکتروپنوماتیکی سامسون و یا هر برند دیگری یک واحد تحت عنوان I/P یا آی تو پی وجود دارد که وظیفه آن تبدیل سیگنال الکتریکی به سیگنال پنوماتیک است.

با توجه به آن چه ذکر شد اگر قطعه کنترل‌کننده در دستگاه شما الکترونیکی است باید حتما از پوزیشنر الکتروپنوماتیکی استفاده کنید، در حالی که برای دستگاه‌ها و کاربردهای ساده‌تر که شیر کنترل از هوای فشرده استفاده می‌کند، بهتر است از پوزیشنر پنوماتیک استفاده شود زیرا علاوه بر ایمنی بالایی که دارند نسبت به پوزیشنر الکتروپنوماتیکی از هزینه کمتر و مقرون به صرفه‌تری برخوردارند. حال با توجه به وجه تفاوتی که بیان کردیم می‌توان گفت از آی تو پی پوزیشنر Positioner I to P برای افزایش یا کاهش فشار بار هوا بر روی اکچوئیتور شیر کنترلی استفاده می‌شود تا اینکه ساقه شیر بتواند به یک "موقعیت" متعادل با SIGNAL خروجی که از کنترل‌کننده دریافت می‌کند، دست یابد. استفاده از آی تو پی پوزیشنر در کنترل شیرها زمانی ضروری به نظر می‌رسد که کنترل دقیق و سریع بدون نیاز به خطا لازم باشد. آی تو پی پوزیشنر دارای انواع گوناگونی مانند خطی و چرخشی است که متناسب با نوع شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شیرهای گلوب و نیدل از آی تو پی پوزیشنر خطی و در شیرهای پروانه‌ای و توپی از آی توپی پوزیشنرهای روتاری استفاده می‌شود.

انتخاب آی توپی پوزیشنر

بسته به این که شیر کنترل از چه نوعی باشد و به چه صورتی تهیه شده باشد نیاز به استفاده از آی تو پی پوزیشنر متفاوتی دارد.

  1- چنانچه شیر پنوماتیک متناسب با نیاز دستگاه به صورت نرمال باز و یا نرمال بسته طراحی شده باشد، تفاوتی ندارد از چه مدل آی تو پی پوزیشنر استفاده شود و لازم است تنها به نصب خروجی‌های آی توپی به اکچوئیتور دقت شود.

  2- قبل از انتخاب آی تو پی پوزیشنر باید از نوع خطی یا روتاری بودن شیر مطلع باشید. بیشتر آی تو پی پوزیشنرهایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع خطی یا روتاری هستند و گاهی در مدل‌های خاص از آی توپی‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند از دو حالت پشتیبانی نمایند.

  3- چنانچه سیگنال ورودی به آی تو پی پوزیشنرها مختلف باشد باید نسبت به انتخاب آن‌ها دقیق‌تر عمل کرد.

  4- آی تو پی پوزیشنرها بسته به نوع طراحی و مشخصاتی که دارند از مدل‌های خطی و زوایه چرخش متفاوتی برخوردارند، به همین جهت قبل از انتخاب آی تو پی پوزیشنر باید نسبت به سایز و مدل ولو مقدار تراول و یا زاویه چرخش لازم آن اطلاعاتی را در اختیار داشت.

شرکت مگا کنترل

چنانچه نیاز به طراحی تاسیسات و استفاده از تجهیزات مناسب برای صنایع مختلف دارید، لازم است این امر را به شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت داشته و از تجربه بالایی برخوردارند بسپارید. شرکت مگا کنترل با برخورداری از کادر مهندسی مجرب و کارآزموده می تواند ابتدا نیاز شما را برای استفاده از انواع ابزار دقیق و تجهیزات برآورد کرده و سپس با کمک گرفتن از تیم متخصص خود اقدام به نصب و راه‌اندازی تجهیزات اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق صنایع مختلف نماید. بنابراین با تماس و برقراری ارتباط با تیم فروش حرفه‌ای این شرکت می‌توانید نیاز خود را مطرح کنید و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. در ضمن این شرکت یکی از نمایندگی‌های برند سامسون آلمان در ایران به شمار می‌آید که می‌تواند انواع پوزیشنر سامسون، اعم از پوزیشنر پنوماتیکی و پوزیشنر الکتروپنوماتیکی سامسون و همچنین انواع آی تو پی پوزیشنر را در اختیار مشتریان قرار دهد. برای اطلاع از انواع قطعات، تجهیزات و خدمات مگا کنترل می‌توانید سایت این شرکت را به آدرس الکترونیکی https://megacontrol-co.com/  مشاهده کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28131
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید