امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

پرکاربردترین لوله‌های آب و فاضلاب کدامند؟


1401/07/27
کد خبر : 26549
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

لوله‌های PVC

یکی از پرکاربردترین لوله‌های آب و فاضلاب لوله‌های PVC هستند که برای رفع معایب و نقص‌های لوله‌های فلزی و گالوانیزه وارد بازار شدند. این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر اسیدها دارند و به راحتی می توان آنها را در لوله کشی ساختمان استفاده کرد، زیرا اینگونه لوله‌ها بسیار سبک می باشند.
امروزه قیمت مسئله مهمی است که افراد هنگام خرید لوله‌ها مخصوصا برای پروژه‌های بزرگ به آن توجه می کنند. قیمت لوله‌های PVC به نسبت پایین است و به همین دلیل تقاضا برای آن بسیار است. این نوع از لوله‌ها تحمل فشار بسیار آب را دارند یعنی در صورت فشار بسیار آب آسیب نمی بینند، اما این لوله‌ها را نباید در معرض نور شدید خورشید و یا گرمای بسیار زیاد قرار داد.
لوله‌های پی وی سی را می توان در موارد مختلف مانند لوله کشی‌های منازل و فاضلاب‌ها استفاده کرد.

لوله‌های پلی اتیلن

نوع دیگری از لوله‌های آب و فاضلاب که به طور گسترده در سیستم فاضلاب شهری و نیز در آپارتمان‌ها استفاده می شود، لوله‌های پلی اتیلن است که به دلیل پلی اتیلن بکار رفته در آنها مقاومت بالایی دارند. اگر هدف استفاده از این لوله‌ها برای متراژهای بالا باشد باید آنها را با استفاده از حرارت به یکدیگر متصل کرد. قیمت این جنس از لوله‌ها پایین است و جابجایی آنها به راحتی انجام می شود، زیرا وزن زیادی ندارند.

لوله‌های آزبست

جنس این نوع از لوله‌ها از آزبست و سیمان می باشد بنابراین تحمل فشار این لوله نسبت به لوله‌های پی وی سی و پلی اتیلن بیشتر است. این لوله‌ها را در مواردی استفاده می کنند که لوله‌ها تحت فشار باشند و مقاومت آنها در برابر فشار بالا باشد. از این نوع لوله‌ها علاوه بر آب و فاضلاب خانگی، در موارد وسیع تر و فاضلاب‌های شهری نیز استفاده می شود.


 

انواع  لوله‌های آب و فاضلاب

لوله پلیکا (UPVC)

یکی از لوله‌های مورد استفاده در آب و فاضلاب لوله پلیکا می باشد که معایب لوله‌های پی وی سی مانند استحکام به نسبت پایین در برابر حرارت را ندارد. این نوع لوله‌ها بیشتر در سیستم ساختمان استفاده می شود و استحکام بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارند.
این لوله‌ها علاوه بر انتقال آب و فاضلاب در ساختمان‌ها، به عنوان پوشش و محافظی برای کابل‌ها و سیستم‌های برقی استفاده می شوند. از دیگر کاربرد‌های لوله پلیکا استفاده از آن در سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی، سیستم فاضلاب شهری، استفاده در مخابرات، سیستم هواکش ساختمان‌ها و غیره می باشد.
مقاومت بسیار این لوله‌ها در برابر بازها و اسیدها باعث شده تا در لوله کشی فاضلاب نیز از آن استفاده شود. لوله پلیکا همچنین رسوب موجود در آب را جذب نمی کنند و طعم و بوی آب با عبور از این لوله‌ها تغییر نمی کند.

لوله‌های پوش فیت (Push fit)

لوله‌های پوش فیت، لوله‌هایی با قابلیت نصب آسان هستند. دلیل آن وجود سوکت‌ها و اتصالات نصب شده در آنها می باشد و همین امر باعث شده تا نیازی به جوشکاری مجدد و نیز در معرض قرار دادن آنها در برابر حرارت برای به هم پیوستن وجود نداشته باشد.
لوله‌های پوش فیت در صورتی که در برابر حرارت و آتش سوزی قرار بگیرند نسبت به سایر لوله‌ها مقاومت بیشتری نشان می دهند. این نوع از لوله‌ها دارای دو نوع معمولی و بدون صدا هستند که نوع بی صدای آن برای مجتمع‌های اداری و آپارتمان‌ها مناسب است، زیرا عایق مناسبی در برابر صداست و از عبور صدا به میزان زیاد جلوگیری می کند.


 

لوله‌های تک لایه

لوله‌های تک لایه که بیشتر با نام PP یا پروپیلن معروف هستند، لوله‌هایی برای منتقل کردن آب در منازل و ساختمان‌ها می باشند. لوله‌های تک لایه از آنجا که در ابتدا به رنگ سبز بودند به لوله‌های سبز نیز شهرت دارند و جزء پرکاربردترین لوله‌های آب و فاضلاب می باشند.
این لوله‌ها تمام ویژگی‌هایی یک لوله خوب مانند مقاومت و دوام بالا، عدم رسوب گیری، عدم تغییر مزه آب و غیره را دارند و به جلبک‌ها اجازه رشد نمی دهند. این لوله‌ها همچنین اجازه عبور صدا و گرما به خارج را نمی دهند. لوله‌های تک لایه به راحتی قابل نصب و راه اندازی می باشند.
کاربرد این لوله‌ها در صنایع کشتی سازی، فاضلاب‌های شهری و صنعتی، تاسیسات تهویه منازل و کارخانه‌ها، لوله کشی ساختمان‌ها و غیره می باشد.

لوله های پنج لایه

لوله‌های پنج لایه نوع جدیدی از لوله‌های آب و فاضلاب هستند و همانطور که از نام آنها پیداست از ترکیب چندین لایه پلیمر و فلز ساخته شده اند. در واقع ساختار لوله‌های پنج لایه به این صورت است که بین دولایه از یک لایه آلومینیومی استفاده شده و لایه‌های اطراف نیز از جنس پلیمر می باشند. سپس این لایه‌ها با چسب‌های بسیار محکم و مخصوص به یکدیگر متصل می شوند.
این ترکیبات در ساخت لوله باعث شده تا مقاومت این نوع لوله‌ها بسیار بالا باشد و لوله‌ها بتوانند دمای بالا را به راحتی تحمل کنند. لایه آلومینیومی موجود در آنها همچنین باعث شده تا این لوله‌ها بتوانند فشاری بالای آب را به راحتی تحمل کنند.
مواد شیمیایی آسیب رسان نیز در صورت عبور از این لوله‌ها باعث از بین رفتن و پوسیدگی آنها نمی شوند. این نوع از لوله‌ها در لوله کشی‌های رادیاتورها و شوفاژها و لوله‌کشی‌های ساختمان بسیار استفاده می شوند.
به دلیل استحکام و خاصیت منحصر به فرد این لوله‌ها می توان از آنها در آزمایشگاه‌ها و برای مصارف پزشکی که به حساسیت بسیاری نیاز است استفاده شود. در صنایع مختلف و سنگین مانند صنایع پتروشیمی، نفت و گاز نیز استفاده از این لوله‌ها در اولویت قرار دارد.
خرید پرکاربردترین لوله‌های آب و فاضلاب
به دلیل حساسیت سیستم‌های آب و فاضلاب در ساختمان‌ها، در خرید آنها باید بسیار دقت کرد و لوله‌های باکیفیتی که از مواد اولیه مرغوب تهیه شده اند را خریداری کرد. به همین دلیل خرید از شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر همیشه باید در اولویت قرار گیرد.
گروه بازرگانی صدرا به عنوان یکی از فروشندگان انواع لوله آب و فاضلاب برندهای پرکاربرد در حال ارائه محصولات نام برده در بالا می باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26549
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید