امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

پرسش های متداول در رابطه با فیلتر ممبران تصفیه آب صنعتی


1401/07/27
کد خبر : 26763
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

در این مقاله قصد داریم پرسش های متداول در رابطه با فیلترهای ممبران صنعتی را با هم بررسی کنیم.  در ادامه این مقاله از abin همراه ما باشید.

بین بازیابی ممبران و بازیابی سیستم چه تفاوتی وجود دارد؟

بازیابی ممبران منظور نرخ بازیابی هر فیلتر ممبران در دستگاه می باشد که معمولا برای برندهای مختلف بین 8 تا 15% متغیر می باشد. بازیابی سیستم نیز منظور نرخ بازیابی تجمعی کل ممبران ها می باشد. هر کدام از این موارد توسط فرمول های مشخصی محاسبه می شوند، که هدف در این جا بررسی این موضوع نمی باشد.

چگونه زمان تعویض فیلترهای ممبران را تشخیص دهیم؟

زمان تعویض فیلترهای ممبران به نوع مشکل بستگی دارد. برای مثال فیلتر آسیب دیده یا دچار رسوب شده باشد. ممبران های غشایی فیلم نازک طیف وسیعی از ph و دما را تحمل می کند، به همین دلیل به خوبی می توان آن ها را تمیز کرد. در صورتی که تمیز کردن فیلترهای ممبران به تاخیر بیفتد، حذف رسوبات از غشای فیلتر سخت می شود. تمیز کردن ممبران در صورت هماهنگ بودن با مشکل رسوب گذاری موثرتر است.
زمان تعویض فیلتر به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال در صورتی که آب خروجی از سیستم کم باشد و با شستشو مشکل حل نشود، باید ممبران تعویض شود. تمیز کردن برخی از رسوبات مثل آلومینیوم، روغن، گریس، کلسیم، باریم، سولفات استرانسیوم و فسفات کلسیم بسیار سخت است. در این صورت نیز لازم است فیلتر ممبران تعویض شود. همچنین در صورتی که ممبران آسیب مکانیکی دیده باشد. در صورتی که فیلتر ممبران اکسید شده باشد یا آسیب مکانیکی به آن وارد شود، ترمیم غشا امکان پذیر نیست. به همین دلیل باید فیلتر ممبران تعویض شود.

علت شوری آب خروجی یا افت فشار آن چیست؟

افزایش میزان شوری یا ذرات محلول در آب خروجی و کاهش دبی خروجی آب تصفیه شده شایع ترین مشکلاتی است که دستگاه های تصفیه آب صنعتی با آن مواجه می شوند. افزایش افت فشار در ممبران یکی دیگر از مشکلات معمول است. اگر دبی آب خروجی به طور متوسط و آهسته کاهش یابد، به احتمال زیاد تنها نشان دهنده یک رسوب معمولی است، که با تمیز کردن مناسب و منظم قابل کنترل می باشد.
کاهش فوری عملکرد نشان دهنده نقص یا عملکرد نادرست سیستم است. در هر صورت، ضروری است که اقدامات اصلاحی مناسب در اسرع وقت انجام شود، زیرا هرگونه تاخیر احتمال بازیابی عملکرد ممبران و سیستم را کاهش می دهد. بالا بودن میزان TDS آب نیز موجب اشباع شدن زودتر فیلتر می شود.

شیم گذاری ممبران چیست؟

شیم ها قطعاتی است، که بین دو ممبران قرار می گیرند و برای جلوگیری از حرکت طولی ممبران ها از آنها استفاده می شود. شیم گذاری پاره شدن اورینگ ها، فرسایش و سایش مکانیکی حلقه های پلاستیکی را کاهش می دهد.
بیشتر بخوانید: فیلتر ممبرانbw30-400  فیلمتک

درصد بازیابی دستگاه تصفیه آب صنعتی باید چقدر باشد؟

یک قاعده کلی این است که این سیستم می تواند با بازیابی 50 درصد برای یک مرحله، 75 درصد برای دو مرحله و 80-85 درصد برای سیستم های سه مرحله ای عمل کند. درصد بازیابی به عنوان نسبت جریان آب تصفیه شده به میزان آب ورودی به سیستم تعریف می شود. پارامترهایی مانند دمای کارکرد، منبع تغذیه، کیفیت آب ورودی و  pH آن می تواند بر روی درصد کل بازیابی سیستم و درصد بازیابی عنصر جداگانه تأثیر داشته باشد. در همه موارد درصد بازیابی سیستم اغلب برای به حداکثر رساندن جریان آب تصفیه شده و در عین حال جلوگیری از فولینگ ممبران ها تنظیم می شود.

چرا افت فشار باعث ایجاد مشکل در سیستم می شود؟

افت فشار یعنی از افت فشار از انتهای آب ورودی تا انتهای پساب یک فیلتر ممبران یا پرشروسل. در شرایط عملکرد عادی، افت فشار برای یک فیلتر ممبران RO حدود  4 تا 5 (0.3 bar) psi است. افت فشار با میزان رسوب گذاری افزایش می یابد. افت فشار بالا مشکل ساز می باشد، زیرا ممکن است منجر به تلسکوپی شدن ممبران و عملکرد ناکارآمد و در نتیجه کاهش عملکرد سیستم شود.

دمای عملیاتی ممبران چقدر باید باشد؟

ممبران های غشا فیلم نازک به صورتی طراحی شده اند که دمای بالاتر از 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) را تحمل نمی کنند. اگر در دمای بالاتر از 45 درجه سانتی گراد استفاده شوند، احتمال آسیب دیدن غشای ممبران افزایش می یابد.

طول عمر یک فیلتر ممبران صنعتی چقدر است؟

عمر فیلتر ممبران به منبع آب ورودی، فیلترهای پیش تصفیه، میزان آب مصرفی و طراحی سیستم وابسته می باشد. در صورت تجزیه و تحلیل اقتصادی، میانگین طول عمر این فیلتر 5 سال می باشد.
در صورتی که قصد خرید فیلتر ممبران از آبین را دارید و یا برای قیمت دستگاه های تصفیه آب صنعتی و دیگر محصولات تصفیه آب نیازمند مشاوره هستید، می توانید از طریق شماره های زیر با کارشناسان وب سایت تجهیزات آبی abin.ir در ارتباط باشید.
021-22228116


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26763
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید