امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

پرده


1401/07/27
کد خبر : 26887
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر
اگر بخواهیم تعریف دقیقی از پرده ارائه دهیم کم و بیش چنین تعریفی به ذهنمان می رسد. پرده یک محصول بافتی است که قابلیت نرمش پذیری داشته و حائلی است میان فضای داخلی خانه و فضای بیرون.بسیاری از پرده‌ها از جنس پارچه بوده که از آن ها جهت جلوگیری از ورود پرتوهای آسیب‌زننده خورشید،جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات موذی به داخل خانه،ممانعت از خروج انرژی گرمایشی در فصل های سرد،استفاده می شود.
محل نصب پرده‌ها معمولاً در جلو پنجره‌ها است . امروزه پرده‌های مدرنی تولید می‌شود که امکان ورود نور را بدون جمع کردن کامل پرده برای شما فراهم می‌کنند.پرده از دیرباز تا کنون مورد استفاده مردم بوده است.
 شواهد نشان می دهد که در شهر های باستانی روم و پمپی ایتالیا از پرده‌های ضخیم برای تقسیم کردن فضای اتاق‌ها استفاده می شده است.امروزه نیز برای مجتمع های مسکونی و یا مکان های اداری نیاز به یک پوشش وجود دارد تا حریم شخصی ما را حفظ کند.

انواع پارچه برای دوخت پرده

امروزه تنوع پارچه‌های پرده‌های بسیار زیاد شده است، از پرده سنگین و طرح دار تا پرده‌های ساده و سبک همگی در دسترس عموم قرار دارند. هر کسی بر اساس سلیقه و بودجه خود می‌تواند متناسب با دکوراسیون داخل منزل خود پارچه پرده مناسب خود را انتخاب کند.در ادامه این مطلب به معرفی انواع پارچه پرده خواهیم پرداخت:

•    پارچه حریر: این نوع پرده‌ها داری وزنی سبک و ظرافت بالایی هستند.از این نوع پارچه‌ها برای پرده‌هایی استفاده می شود که بیشتر در مکان های نورگیر قرار دارند.پرده‌های حریر به دلیل ظریف بودن مقاومت چندانی در برابر نور خورشید ندارند، به همین دلیل است که اغلب از یک لایه آستر در زیر این نوع پرده استفاده می‌شود.
 
•    پارچه کتان و ساتن: این نوع پارچه ها در عین ساده بودن طراحی دل‌نشین و گرمی دارند. پارچه‌های کتان و ساتن از دسته پارچه‌های ضخیم هستند که نور را به راحتی از خود عبور نمی دهند به همین دلیل همرا یک لایه آستر نصب می شوند.
 
•    پارچه پرده‌های مخملی و ابریشمی: از این نوع پارچه‌ها برای اتاق های رسمی تر ، سالن پذیرایی و نشیمن استفاده می شود.
 
•    پارچه دانتل: این نوع پارچه از محبوب‌ترین پارچه‌های پرده‌ای هست که با طراحی خاصش مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.این نوع پارچه از ظاهری بسیار شیک و زیبا برخوردار است یک انتخاب خوب برای اتاق نشیمن و پذیرایی محسوب می‌شود.
 پرده

پرده پذیرایی

پرده پذیرایی یکی از عناصر بسیار مهم در دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانی‌هاست. انتخاب یک پرده، آن هم پرده عریض برای پنجره پذیرایی به عنوان یکی از بخش های مهم خانه، نقش بسزایی در تغییر دکوراسیون بازی می کند.می توان گفت که یکی از ساده‌ترین و به صرفه‌ترین راه‌های ایجاد تغییرات در دکوراسیون داخلی منزل تعویض پرده‌ها می‌باشد.
به این خاطر است که شما می توانید با هزینه‌ای ناچیز،یک پرده نو خریداری کنید و پوشش یک سطح بزرگ از اتاقتان را به طور کل تغییر دهید.اما سؤال اینجاست که چه نوع پرده‌ای برای نصب در آن ناحیه بهتر است و باعث زیبا تر شدن فضا می شود. در اینجا با اشاره به نکات مهمی در انتخاب پرده پذیرایی شما را در انتخاب بهترین پرده پذیرایی راهنمایی می کنیم.
زمانی که بخش بالایی پرده به زیر سقف و یا قاب پرده می رود دیگر نیازی به والان نداشته و می‌توانید به سادگی آن‌ها را آویزان کنید.
باید بدانید که رنگ پارچه پرده‌ای که در زمان خرید دیدید الزاما همان رنگی نیست که در خانه می‌بینید. به همین جهت در زمان خرید پرده پذیرایی بایستی حتماً به نور فضای اتاقتان توجه کنید. توصیه می شود برای خرید پرده در روز اقدام کنید تا رنگ‌ها به صورت واقعی به چشمتان بیاید.
اگر در پذیرایی شما دو پنجره کنار هم هست می‌توانید از دو پرده جداگانه استفاده کرده و فضای میانی آن‌ها را با بوفه، تابلو و هر چیز دکوراتیو دیگری بپوشانید تا زیباتر به چشم بیاید.
اگر پذیرایی شما داری دو پنجره با فاصله در کنار هم می‌باشد، شما می توانید از یک پرده بزرگ یک تکه برای آن ها استفاده کنید. این باعث می شود که فضای پذیرایی شما بزرگ تر و با ابهت بیشتری به نظر برسد. البته شما می توانید از یک پرده دو تکه استفاده کنید تا بتوانید هر دو پنجره را نیز باز کنید. و هنگام شستشو نیز زیاد به درد سر نمی‌افتید.
عمو ما از آستری برای ممانعت از تابش شدید و مستقیم نور آفتاب و همین طور برای جلوگیری از دیده شدن فضای داخلی خانه توسط همسایه‌ها استفاده می شود، اما باید به خاطر داشته باشید که اگر هیچ یک از این مشکل‌ها را هم نداشته باشید بایستی از آستری استفاده کنید.به این خاطر که پس از تاریک شدن هوای بیرون اگر در زیر پرده توری یا حریر خود آستری سفید رنگ نصب نکرده باشید تیرگی فضای بیرونی پرده شما را از زیبایی می‌اندازد و آن را سایه‌دار می کند.
از انداختن نقش های متنوع بر روی هم اجتناب کنید اگر تصمیم گرفته‌اید که از پرده‌های چند لایه استفاده کنید هر دو پارچه ضخیم و حریر را نقش دار انتخاب نکنید تا زیبایی ظاهری پرده هاتان از بین نرود و اصطلاحاً باعث شلوغی نشود.
چنانچه قصد دارید از پرده رنگی در محیط پذیرایی خود استفاده کنید،رنگ پارچه را از رنگ های بکار رفته در محیط دکوراسیون پذیرایی خود به عاریه بگیرید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که مدل و پارچه انتخابی برای پرده بایستی با نقش و سبک کلی دکوراسیون شما هماهنگی و هارمونی داشته باشد.
حتی اگر پنجره اتاق پذیرایی شما قدی نیست، باعث نمی شود که شما پرده‌ای با همان ابعاد بکار ببرید، شما می‌توانید برای این نوع پنجره‌ها نیز از پرده‌های بلندِ قدی استفاده کنید تا فضای محیط پذیرایی را بازتر و بزرگ‌تر به نظر آورد.
 پرده

پرده اتاق

مدل های شیک پرده اتاق

دکوراسیون جذاب و زیبای خانه با پرده‌ای مناسب تکمیل می‌شود.پرده‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در دکوراسیون منزل دارند و باید با تم کلی آن هماهنگ باشند. در ادامه به شیک‌ترین طرح های پرده اشاره خواهیم کرد:
•    مدل اتاق‌خواب عروس
•    مدل حریر اتاق خواب
ا    مدل ضخیم و چند لایه که از آستر- حریر- مخمل و کتان تشکیل‌شده‌اند
•    مدل اتاق ریلی و ساده کتان
•    مدل ساده ریلی حریر و مخمل
•    مدل ساده ریلی توری
•    مدل طرح دار نخی
•    مدل ساده و طرح دار ابریشمی
 

انواع پرده ها از نظر گذردهی نور

همان طور که گفته شد ، تقسیم‌بندی پرده اتاق بر اساس میزان عبور دادن نور از خود به 3 دسته تقسیم می‌شوند.
•    پرده‌هایی که بیش‌ترین میزان نور را از خود عبور می دهند: پرده‌هایی که بیش‌ترین نور را از خود عبور می دهند، از پارچه‌هایی شفاف و بسیار نازک ساخته‌شده‌اند که معمولاً می‌توان جنس حریر و توری را از این دست پرده‌ها دانست.این نوع پرده‌ها معمولاً برای اتاق های کم نورگیر ساخته‌شده‌اند تا در طول روز بتوانند بیش‌ترین میزان نور را به داخل اتاق جاری کنند. این پرده‌ها عموماً با یک آستری سفید در پشت خود نصب می شوند و دلیل آن این است که به علت شفافیت زیاد آن‌ها داخل اتاق از بیرون به راحتی دیده می شود.
•    پرده‌هایی که اندازه متوسطی از نور را به داخل منتقل می کنند: جنس پاره این نوع پرده‌ها نیمه شفاف است، پارچه‌هایی چون ابریشم، نخ و کتان.این نوع پارچه به نسبت حریر و توری از ضخامت بیشتری برخوردارند و به همین دلیل نمای داخل منزل کمتر از بیرون دیده می شود.هم چین وزن این پرده‌های به نسبت پرده‌های نخی و شفاف کمی بیشتر است و شستنشان دشوار تر است. این نوع پرده‌ها همچنین قیمت بالاتری دارند و از دسته پرده‌های لوکس و تزئینی محسوب می شوند در عوض جلوه‌ای که به اتاق شما می‌دهند بسیار زیبا است.
•    پرده‌هایی که نور را از خود عبور نمی دهند: جنس این پرده‌ها از پارچه‌هایش مخمل و کرباس است و به صورت کرکره‌ای یا شید نصب می‌شوند. این نوع پرده‌ها ب دلیل اینکه عایق کاملی در برابر نور هستند حریم داخل منزل شما را کاملاً حفظ می‌کنند.این نوع پرده‌ها برای آن دسته از افرادی که هنگام خواب نیاز به تاریکی کامل دارند بسیار مناسب است.
توجه داشته باشید که پرده‌های کرکره‌ای و شید کاملاً قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید در موقعیت های مختلف میزان نور ورودی به اتاق خود را تنظیم کنید. این پرده‌ها( مثل پرده‌های مخملی) علاوه بر حفظ حریم شخصی شما یک عایق مناسب در برابر ورود و خروج انرژی حرارتی هستند و برای کسانی که حفظ انرژی در فضای اتاقشان اهمیت دارد، گزینه مناسبی است.
پرده


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26887
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید