امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

پارچه کشمیر چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 27409
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

انسان‌ها در اولین قدم‌های متمدن شدن نیازمند لباس برای گرم نگه‌داشتن خود بودند و ایده تهیه لباس از پشم حیوانات اهلی تحولی بزرگ در زندگی انسان باستان بوده ‌است. همه ما از قابلیت ویژه و گرم‌کنندگی عالی انواع لباس‌های پشمی اطلاع داریم. پارچه کشمیر را باید یک گونه از پارچه‌های پشمی معرفی کنیم. در طراحی این پارچه از نعمت حیوانات اهلی استفاده شده ‌است.


پارچه کشمیر


اما در بافت کشمیر پارچه به ‌جای استفاده از پشم حیوانات مانند گوسفند، از موی لطیف بز استفاده شده ‌است. بز یک حیوان اهلی است که حجم موی بسیار زیادی دارد. موی بز حالتی کاملاً متفاوت از پشم گوسفندان دارد. این موی متراکم بسیار نرم، لطیف و در عین ‌حال گرم‌کننده می‌باشد. اصالت پارچه کشمیر در تهیه شدن آن از موی لطیف بز می‌باشد. اگر چه پارچه‌های تاریخی و اصیل کشمیری از موی یک نوع بز خاص بومی فلات تبت است؛ اما در این ایام به ‌کلیه پارچه‌هایی که با استفاده از موی بز تهیه ‌شده باشند، اصطلاحاً پارچه‌های کشمیری گفته می‌شود.

تاریخچه پارچه کشمیر:

همان‌ طور که گفتیم، پارچه کشمیری، یک پارچه اصیل و گرانبها با قدمت دو هزار ساله است که در نزد مردمان باستانی و سنتی منطقه کشمیر و فلات تبت تا شمال هندوستان بافته می‌شد. مردمان باستانی فلات تبت از موی بز در بافت این پارچه لطیف و گرانبها استفاده می‌کردند. اما چرا آنها موی حیوانی مانند بز را انتخاب کرده‌اند؟


 پارچه کشمیر


داستان ابداع پارچه کشمیری به منطقه جغرافیایی در فلات بلند تبت جایی در فراز کوه‌های هیمالیا باز می‌گردد. کشمیر و تمام سرزمین‌های هم‌جوار آن در فلات میانی تبت، سرزمین‌هایی بلند و کوهستانی هستند. به ‌سختی می‌توانید در سرزمین کشمیر یک دشت مسطح پیدا کنید. مردمانی که در این فلات کوهستانی زندگی می‌کردند، حیوانات اهلی مناسب آن آب‌ و هوا را با خود همراه کرده بودند.


 پارچه کشمیر


بز یک حیوان کوه‌نشین است. این حیوان می‌تواند به‌ راحتی در میان بلندترین و تیزترین صخره‌ها جست ‌و خیز کند. حیوانی که کاملاً مناسب اقلیم کوهستانی با صخره‌های همیشه ترسناک فلات مرکزی تبت می‌باشد. از مردمان باستانی تا مردمان این ایام در سرزمین کشمیر هنوز هم از بز به ‌عنوان اصلی‌ترین حیوان اهلی نگهداری می‌کنند و در تمام این سال‌ها از موی لطیف این حیوان برای بافتن پارچه‌ای نرم و بی‌نهایت گرم‌کننده استفاده کرده‌اند. مردم فلات مرکزی تبت در طول قرن‌ها، انواع پارچه کشمیر را ابداع کردند و روش تهیه آن را توسعه داده‌اند. زیرا چاره‌ای جز داشتن این پارچه‌های لطیف و زیبا نداشتند.
اما حالا ماجرا به ‌کلی عوض شده ‌است. دنیای مدرن همه نقاط جهان را به ‌سادگی با هم متصل کرده‌ است و در این اتصال، بهترین فرهنگ‌ها و اقلیم‌های گوناگون جلوه جهانی شده دارند. کشمیر پارچه یکی از همین بهترین‌ها است. یک پارچه مرغوب بافته‌ شده از موی لطیف بز که هنرمندانه آوازه‌ای جهانی پیدا کرده ‌است.
در دنیای بزرگ و مدرن شده امروز، قطعا نمی‌توانیم منتظر موی لطیف بز کوهی کوه‌های کشمیر باشیم. بلکه سبک طراحی پارچه کشمیر در بافت موی بز تبدیل به یک ایده اصیل و جذاب در بافتن پارچه‌هایی زیبا و گرم‌کننده شده ‌است. حالا در سراسر دنیا، موی بز ارزشمند است و از آن برای تهیه انواع پارچه کشمیر استفاده می‌شود.

ویژگی‌های جالب پارچه کشمیر

پارچه کشمیری که از موی بز بافته شده‌ است، یک پارچه گرم مناسب فصل زمستان و پاییز است. اما در طراحی به هیچ حالت طرح بافت ضخیم و زمخت پارچه‌های پشمی را ندارد. در طراحی کشمیر پارچه از الیاف بسیار نازک در حد ۷ الی ۱۹ میکرون تهیه ‌شده از موی لطیف بز استفاده شده ‌است. این الیاف نازک باعث شده تا بافت این پارچه بی‌نهایت نرم و لطیف باشد. اما لطافت دلیل نمی‌شود تا از استحکام و ماندگاری انواع پارچه کشمیر غافل شویم.
پارچه کشمیر در عین نرمی و لطافت، یک پارچه با استحکام و ماندگاری قابل‌ توجه است. این پارچه بافتی متراکم و قوی دارد و به‌ سادگی نخ کش نمی‌شود. در عین ‌حال سبک و کاملاً گرم‌کننده است. به ‌طور کلی می‌توانیم پارچه کشمیری را نوع زیبا شده با کاربرد لاکچری از پارچه‌های گرم پشمی معرفی کنیم. پارچه‌هایی که در طراحی لباس‌های خاص و فاخر زنانه و مردانه کارایی دارند.


 پارچه کشمیر


اما از این حرف‌ها که بگذریم، مهمترین و شاید اصلی‌ترین ویژگی پارچه کشمیری در عایق بودن آن می‌باشد. این پارچه‌ها که تماماً از موی لطیف بز بافته شده‌اند، تا سه ‌برابر از پارچه‌های پشمی تهیه‌ شده با پشم گوسفندان قابلیت عایق حرارتی دارند. به ‌این ‌ترتیب یک لایه نازک از پارچه کشمیری می‌تواند مقاومت حرارتی یک لایه کاملاً ضخیم و سنگین از پارچه‌های پشمی را داشته باشد. این قابلیت باعث شده تا طراحان لباس برای خلق لباس‌های گرم با طراحی ظریف و زیبا به سمت استفاده از انواع پارچه کشمیری تمایل داشته باشند. البته لازم به ذکر است که این پارچه‌های لطیف و نازک با قابلیت گرم کنندگی بالا گرانتر از مدل‌های معمولی پشمی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پارچه کشمیر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://limooshop.com/mag/2028


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27409
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید