امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

ویژگی های سیم و کابل خوب


1401/07/27
کد خبر : 27662
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر

در ایران نیز از سال ۱۲۸۲ سیم های روکش دار و سپس کابل وارد ایران شد که بعد ها با استفاده از انرژی برق سیم های روکش دار به صورت قرقره مانند روی سقف اتاق ها،دیوار ها و سالن ها نصب شد.
تفاوت سیم و کابل در ظاهر را می توان اینگونه تعریف کرد که جنس سیم از مس و آلومینیوم می باشد و تک رسانای برق است و کابل از ترکیب دو یا چند سیم که در یک غلاف محافظ به دور آن پیچیده شده، ساخته شده است.
مهم ترین عایقی که در ساخت کابل جود دارد PVC یا پیلی وینیل کربنات است که از مزیت های آن انعطاف پذیری و غیر قابل اشتعال بودن آن می باشد.


 


سیم هادی که وظیفه انتقال برق در سیم و کابل را به عهده دارد، به دو دسته سیم افشان و سیم خشک تقسیم می شود.

سیم و کابل افشان

متشکل از یک یا چند سیم نازک و نرم، انعطاف پذیری زیاد، استفاده در سیم کشی ساختمان ها، استفاده در محیط خشک و مرطوب

سیم و کابل خشک

تک مفتول، انعاف پذیری کم، قدرت جریان برق بیشتر، استفاده در کابل کشی ساختمان ها
سیم ها و کابل ها متناسب با نوع کاربرد، توان مصرفی، محل استفاده، دارای تفاوت های بسیاری می باشند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

سیم برق توکار

سیم توکار عموما به سیم هایی گفته می شود که دورن دیوار و یا کف ساختمان عبور می کنند، تفاوت اصلی سیم روکار و توکار در جنس عایق آن است.
سیم های توکار به دلیل اهمیت استفاده، ایمنی، سختی و هزینه بر بودن تعویض باید دارای روکش PVC با کیفیتی باشند که در اثر گذشت زمان خاصیت ارتجاعی و مقاومت خود را از دست ندهد، زیرا ممکن است باعث آتش سوزی و حوادثی از این دست شود.
دلیل استفاده از چندین رنگ مختلف در سیم های توکار این است که هنگام سیم کشی ساختمان ممکن است تعداد سیم زیادی از یک لوله عبور کند، بنابراین تشخیص کاربرد این سیم ها درصورتی که با رنگ های متفاوت نباشند، مشکل است.

لیست قیمت به روزسیم برق

سیم برق روکار

سیم های روکار معمولا رنگ سفید، مشکی و یا شیشه ای دارند و به صورت زوجی هستند. این سیم ها برای استفاده توکار استاندارد نیستند و معمولا عایق ضعیف تری نسبت به سیم های توکار دارند.

کابل برق

کابل برق از اجتماع دو یا چند سیم تشکیل شده است که با یک لایه عایق بیرونی محافظ پوشیده شده است. جنس عایق کابل معمولا از pvc غیر قابل اشتعال ساخته می شود. برای کنترل چسبندگی سیم های داخل کابل از پودری به نام تالک استفاده می شود.
لیست قیمت به روز کابل برق

کابل برق تک فاز

کابل های کمتر از ۴رشته کابل تک فاز محسوب می شود که در سطح مقطع های مختلف در بازار موجود می باشد.

کابل برق سه فاز

کابل های بیشتر از ۴ رشته که معمولا با سطح مقطع بیشتر از میلی متر تولید میشوند را کابل ۳ فاز می گویند.

کابل آنتن

کابل آنتن یک کابل چند رشته ای از جنس مس می باشد که از رسانا، عایق منعطف و شیلد محافظ ساخته شده است، به این نوع کابل، کابل کواکسیکال نیز می گویند. در این نوع کابل تعداد رشته های سیم ها نیز حائز اهمیت می باشند.
از ویژگی های مهم کابل آنتن می توان به جلوگیری از نویز، انتقال داده ها و عبور سیگنال ها به صورت امن اشاره کرد، زیرا با استفاده از شیلد محافظتی از اشعه، تابش و نویز در مسیر کابل محافظت شده است.
کاربرد استفاده از کابل آنتن برای اتصال به تلویزیون (رابط بین آنتن و تلویزیون)، تلفن و … می باشد.


کابل دوربین

کابل دوربین مداربسته مشابه با کابل آنتن می باشد که از این کابل برای انتقال صدا و تصویر در دوربین مداربسته استفاده می شود، این کابل از یک مفتول، دو رسانا و یک شیلد ساخته شده است که از طریق آن دوربین مداربسته به DVR متصل می شود.

کیفیت سیم و کابل

در عموم سیم و کابل ها ویژگی هایی مانند سطح مقطع (ضخامت و نازکی) تعداد رشته و جنس عایق اهمیت فراوانی دارند که در زیر به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

۱.سطح مقطع

با در نظر گرفتن شدت جریان سیم و کابل، افت ولتاژ مجاز ، شرایط محیطی ( دما هنگام نصب و همجواری سیم ها) و طول سیم و کابل می توان سطح مقطع مورد نیاز را بررسی نمود.
گاهی ممکن است شرکت های سازنده مشخصات سیم و کابل را به درستی روی کالا درج نکنند ،بنابراین برای خرید یک سیم و کابل درجه یک حتما باید به سطح مقطع سیم یا کابل مورد نظر توجه داشت که برای موقعیت های متفاوت و فشار های قوی و ضعیف مناسب و استاندارد باشند.

۲.میزان ناخالصی

تشخیص میزان ناخالصی سیم ها را می توان در آزمایشگاه به صورت دقیق بررسی کرد. یکی از راه های شناخت سیم خالص رنگ قرمز مس آن است، علاوه بر آن ویژگی های یک مس مرغوب و استاندارد خالص و نرم بودن، انعطاف داشتن، سطح شفاف و اکسید نبودن (سیاه نبودن رشته های سیم ) می باشد.

کیفیت روکش و عایق

سطح بیرونی یک سیم یا کابل باید فاقد موج (انقباظ یا انبساط) باشد، علاوه بر آن باید توجه داشت که قطر غلاف سیم و کابل معمولی و خیلی زیاد نباشد، زیرا اگر تعداد رشته ها، وزن و قطر مس سیم و کابل از قطر عایق و غلاف آن کمتر باشد، نشانه ی سیم نامرغوب است که باعث آتش سوزی خواهد شد.
روکش و عایق سیم و کابل باید منعطف و غیر قابل اشتعال باشد، بنابراین باید توجه داشت که بر اثر اشعه و یا تلورانس گرما حالت خود را از دست ندهد، زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است باعث پوسیدگی سیم و آتش سوزی شود.
از دیگر ویژگی های یک سیم و کابل خوب سنتر بودن یا همان وسط بودن سیم و کابل در غلاف خود می باشد که جدا کردن عایق از روی مس باید به راحتی و به صورت کشسان انجام شود.
برای تست روکش با آتش زدن قسمتی از روکش می توان از اشتعال زا نبودن سیم و کابل اطمینان حاصل کرد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27662
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید