امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ورق رنگی و کاربردهای عمده آن


1401/07/27
کد خبر : 26564
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر
برای تولید ورق رنگی، ورق گالوانیزه را از طریق روش کوره ای (الکتروستاتیک) رنگ می‌کنند. رنگ الکترواستاتیک ورق گالوانیزه را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم می‌کند. می‌توان از ورق رنگی در محیط‌های اسیدی و قلیایی و با رطوبت بالا استفاده کرد. پوشش رنگ الکتروستاتیک حدود 35 میلی‌متر، ضخامت به ورق می‌دهد و با توجه به گالوانیزه بودن ورق مادر، ورق رنگی مقاومتش دو چندان می‌شود. لازم به ذکر است که ورق رنگی فرم‌پذیری خوبی دارند و در مکان‌هایی که زیبایی ظاهری آن مطرح است مورد استفاده قرارمی‌گیرد. ورق‌های گالوانیزه همچنین با نام تجاری ورق‌های پیش رنگ نیز شناخته می‌شوند.

ورق‌های رنگی معمولا در ضخامت‌های نازک بین 18/0 تا 1/5و با دو ابعاد استاندارد 1000 و 1250 میلی‌متر است.

ورق رنگی

کاربردهای ورق رنگی

از جمله کاربردهای ورق رنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نماهای دکوراسیون، سقف کاذب، ماشین‌آلات صنعتی، لوازم خانگی نظیر؛ یخچال، فریزر، آبگرم‌کن و اجاق‌گاز، سقف و بدنه‌ی کارگاه یا انبار، کابینت، بدنه‌ی کامپیوتر، ساندویچ پانل، دیگ‌های بخار، کانتینر، سردخانه‌های سیار، پوشش حصار دور ساختمان، سوله‌های صنعتی و ورزشی، ساختمان‌سازی، نماهای داخلی و خارجی، تجهیزات اداری، پارتیشن، کاروان‌های متحرک، شیروانی طرح سفال خانه‌ها.

ورق رنگی شیروانی

ورق‌های رنگی در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. یکی از موارد پرکاربرد ورق رنگی در انواع ورق شیروانی است. در گذشته معمولا در ساخت سقف‌های شیروانی از سفال استفاده می‌‌شد. سفال به‌دلیل شکننده بودن، گزینه‌ی مناسبی برای این کار نبود و کم‌کم استفاده از ورق‌های فلزی جایگزین سفال در سقف شیبدار شد.

سقف‌های شیب‌دار عموما از ورق‌های گالوانیزه رنگی یا بی‌رنگ فرم‌دهی شده ساخته می‌شوند. باید ورق رنگی، علاوه بر دارا بودن ظاهری زیبا، مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون بالایی هم از خود نشان می‌دهند. بنابراین در محیط‌های مرطوب استفاده از ورق‌های شیروانی رنگی ارجحیت دارد و طبیعتا گران‌تر از ورق‌های گالوانیزه بی‌رنگ هستند. ورق‌های گالوانیزه شیروانی در صورت ترک برداشتن و شکستگی هم مقاومت بالایی در برابر خوردگی نشان می‌دهند و زنگ نمی‌زنند.

انواع ورق رنگی شیروانی

ورق‌های رنگی شیروانی نسبت به کاربردشان در فرم‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند.

  • فرم سینوسی یا کرکره شیروانی
  • طرح سفال پالرمو
  • فرم ذوزنقه
  • فرم سفال ژنوا
  • فرم و طرح شادولاین
  • فرم تیزه
  • برش‌شده آب رو شیروانی

ساندویچ پنل چیست

یکی از کاربردهای عمده‌ی ورق رنگی در ساخت ساندویچ پنل است. ساندویچ پنل جایگزین مناسبی است برای مصالح سنتی مثل اجر و سیمان است.

ساندویچ پنل سازه‌ای است که از چند لایه‌ی متصل به‌هم تشکیل شده‌است. هر ساندویچ پنل از چندین لایه هسته با ایزولاسیون حرارتی، پوشش فولاد  (داخلی و خارجی) و لایه محافظ در برابر صدمات مکانیکی و خوردگی تشکیل شده است. لایه‌های ساندویچ پنل هر کدام خواص فیزیکی ومکانیکی متناسب با کاربردشان دارند. در حالت کلی دو نوع ساندویچ پنل دیواری و ساندویچ پنل سقفی متداول است که از آنها در ساخت انبارها، سردخانه‌ها، کارگاه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود.

ساندویچ پنل

مزایای استفاده از ساندویچ پنل

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با استفاده از ساندویچ پنل، پروسه ساخت بسیار پیچیدگی کمتری داشته و سریعتر انجام می‌شود. علاوه براین پروسه ساخت ارزانتر نیز تمام خواهد شد. پنل‌ها اجزا از پیش ساخته شده‌ای هستند که برای نصب آسان مناسب هستند. هرچه سازه سریعتر تکمیل شود، هزینه‌ی پروژه پایین‌تر خواهد آمد و این امر بازگشت سریع‌تر سرمایه در پروژه‌های اقتصادی را به همراه خواهدداشت.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

ساندویچ پنل می‌تواند بعنوان عایق حرارتی نیز عمل کرده و کاهش هزینه‌های تامین گرمایش ساختمان را موجب شود.

پتانسیل حفظ فضای بیشتر در داخل ساختمان

یکی دیگر از مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها پتانسیل حفظ فضای بیشتر در داخل ساختمان می‌باشد. عملکرد بهتر به‌عنوان عایق حرارتی باعث می‌شود ضخامت دیوارها نسبت به سایر انواع پنل‌ها و همینطور مصالح بنایی کمتر شود. در عین حال پارامترهای ایزولاسیون حرارتی حفظ می‌شود.

تنوع رنگ درساندویچ پنل‌ها

علاوه بر عملکردهای اولیه سازه‌های صنعتی، امروزه توجه زیادی به زیبایی این سازه‌ها می‌شود. به‌همین دلیل است که افزودن ویژگی‌های خاص به ظاهر پروژه‌ها حائز اهمیت است. طیف وسیعی از ساندویچ پنل‌ها با طرح‌های مختلف می‌توانند به‌هم متصل شده و صرفنظر از مدرن بودن یا کلاسیک بودن، منجر به یک نتیجه خاص شوند که به جلب نظر مخاطب می‌انجامد. از طرف دیگر، نظافت ساندویچ پنل، سیار ساده و سریع بوده و با  شستشودهنده‌های فشاری استاندارد برای این کار گزینه‌های بسیار عالی هستند. متریال پوشش دهنده سطح پنل‌ها کاملا مقاوم در برابر فشار آب بوده و بنابراین نظافت دائمی این پنل‌ها می‌تواند تا سالیان سال ظاهر آنها را مانند روز اول حفظ کند.

تنوع در طرح و کاربری

سازه‌های ساندویچ پنل می‌توانند آزادانه سازماندهی شوند. این متریال به سادگی قابل پردازش بوده و بنابراین بنا می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که در هر جا که نیاز است از پنجره‌ها و بازشوها استفاده شود.

امروزه این تنها بناهای صنعتی نیستند که از ساندویچ پانل‌ها در ساخت آنها استفاده می‌شود. در پروژه‌های مسکونی نیز به‌میزان زیادی از ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود و دفاتر طراحی متعدد نیز کانسپت‌های زیادی را در زمینه کاربری‌های متفاوت ارائه داده‌اند.

خرید ورق رنگی

شما می‌توانید قیمت روز ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان و دیگر کارخانه‌ها را از جدول قیمت ورق رنگی در وب‌سایت سراج توس، مشاهده کنید. قیمت‌ها هر روز به‌روزرسانی شده و شما می‌توانید با مقایسه قیمت و کیفیت، با اطمینان خرید کنید. لازم به‌ذکر است که سفارش شما ظرف مدت 48 ساعت بعد از توافقات اولیه و پرداخت، در محل مورد نظر شما حاضر خواهد بود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26564
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید