امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

واشر سر سیلندر جک اس 5


1401/07/27
کد خبر : 27089
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر
ابتدا لازم است با وظیفه ی واشر سر سیلندر در خودرو آشنا شویم؛ واشر سر سیلندر که بین بدنه موتور و سر سیلندر قرار میگیرد وظیفه ی آب بندی کامل سیستم های روغن رسانی، آب و احتراق موتور را بر عهده دارد و کاربرد این واشر برای جلوگیری از فرار گاز از محفظه ی احتراق، جلوگیری از نشت روغن از محفظه های روغن و نشت آب از کانال های آب است، جنس آن از پنبه ی نسوز و فولاد و مس است؛ از ویژگی های اصلی واشر سر سیلندر این است که فشار و حرارت ناشی از کار موتور را تحمل کند. واشر سر سیلندر با قرار گرفتن در قسمت بالایی سیلندر محفظه ی احتراق را آب بندی میکند و همچنین به بدنه موتور اجازه می دهد گردش آب و روغن بدون مخلوط شدن انجام شود.
(مسیرهای مشخص شده برای مایع خنک کننده و روغن موتور نزدیک به هم هستند و تنها چند میلی متر با هم فاصله دارند) تا آب و روغن و فشاری که به دلیل گشتاور موتور ایجاد شده است به بیرون خودرو نشت نداشته باشد. توجه داشته باشید هرگونه نشتی گاز در دقت کار موتور تاثیر منفی میگذارد و از جمله وظایف واشر سر سیلندر این است که جلوی نزدیک شدن گاز های احتراق را به مسیرهای مایع خنک کننده و روغن موتور بگیرد.
واشر سر سیلندر
حال میخواهیم بدانیم واشر سر سیلندر خودرو جک اس 5 به چه دلایلی آسیب می بیند و به اصطلاح میسوزد؟ چه نشانه هایی دارد؟
•    اولین دلیلی که میتوان برای سوختن واشر سر سیلندر خودرو جک اس 5 بیان کرد کم شدن آب رادیاتور است.
•    بسته شدن مسیرهای عبور آب در موتور نیز میتواند در سوختن واشر سر سیلندر دخیل باشد.
•    مشکلاتی که برای واتر پمپ به وجود می آید مثل عدم گردش جریان آب در موتور نیز موجب سوختن واشر سر سیلندر میشود.
•    خنک نشدن آب رادیاتور به خاطر وجود رسوبات یا ایراد در عملکرد پروانه نیز دلیل دیگری است.
•    بروز ایراد در ترموستات به واشر سر سیلندر آسیب می رساند.
•    پیچ خودرن شلنگ های ورودی و خروجی رادیاتور نیز باعث خراب شدن واشر سر سیلندر میشود.
•    گرمای هوا و رانندگی طولانی مدت در ترافیک و فشاری که به موتور وارد میشود بیشترین آسیب را به واشر سر سیلندر وارد میکند.
•    آب موجود در پیستون ها، گرم شدن بیش از حد موتور، جوش زدن کاذب در رادیاتور، مخلوط شدن آب و روغن، خروج بخار آب از اگزوز، اختلال در کارکرد موتور و دیر روشن شدن موتور از دیگر نشانه هایی است که با مشاهده هر کدام از آن ها میتوان متوجه شد که واشر سر سیلندر آسیب دیده است و یا سوخته است و به سرعت باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

 نحوه ی کار رادیاتور جک اس 5

هنگامی که شمع ها جرقه میزنند و باعث اشتعال سوخت درون موتور میشوند پیستون به سمت پایین حرکت میکند و پس از آن خودرو به حرکت می افتد، این عمل به دفعات بسیار زیاد تکرار میشود و اینگونه حرارت بسیار زیادی ایجاد میشود که نیاز به کنترل دارد، اینجاست که نقش رادیاتور به عنوان کنترل گر دما در خودرو مشخص میشود.
درون رادیاتور آب، ضد یخ و ضد جوش قرار دارد و همه ی آن ها توسط واتر پمپ به منافذ باز و خالی موتور که کانال های آبی هستند فرستاده میشوند. آبی که وارد موتور میشود دور تا دور سیلندر گردش میکند و آن فضا را غرق در آب میکند. پس از رسیدن آب به دمای بالا مثل 70 درجه لازم است مجددا به رادیاتور باز گردد و خنک شود. خنک شدن مجدد آب توسط فنی که جلوی خودرو تعبیه شده است انجام میشود و دمای آب داغ 70 درجه را به 10 درجه سانتی گراد می رساند و این عمل بارها و بارها تکرار میشود. به این ترتیب موتور همواره در تعادل دمایی قرار دارد مگر در مواقعی که رادیاتور دچار مشکل شده است و هرچه سریع تر باید آن را تعمیر کنید.

حال میخواهیم بدانیم چرا در رادیاتور ضد جوش و ضد یخ می ریزند؟

شاید تصور کنید که ضد یخ و ضد جوش دو ماده جدا هستند و در تابستان باید در خودرو ضد جوش و در زمستان ضد یخ بریزید اما اینگونه نیست؛ باید بگوییم که ماده ای که با نام ضد یخ میشناسیم هردو خصوصیت را داراست.
ضد یخ در روزهای سرد از یخ زدن آب در دمای منفی صفر و ترکیدن رادیاتور جلوگیری میکند.
ضد جوش از بالا رفتن بیش از حد دمای آب درون رادیاتور جلوگیری میکند.
پس، از ریختن این ماده در رادیاتور هرگز غافل نشوید.
لازم است در مورد دلایل آسیب دیدن رادیاتور نیز به شما بگوییم؛
عواملی همچون ایجاد کندگی و یا ایجاد سوراخ در بدنه رادیاتور، شکستن یا خوابیدن پره ها، ایجاد رسوب بین کانال ها باعث آسیب به رادیاتور میشوند و بهتر است آن را تعویض یا تعمیر کنید.
به عنوان نکته ی آخر باید به شما بگوییم که جنس رادیاتور از آلومینیوم با ضخامت کم است تا بتواند به راحتی حرارت را پس بزند و از جوش آمدن آب جلوگیری کند، به همین دلیل عمر این قطعه از خودرو برعکس سایر قطعات زیاد نیست و بهتر است به طور مداوم سلامت ان را چک کنید.


 واشر سر سیلندر


ویژگی چراغ جک اس 5

در طراحی ظاهری خودرو جک اس 5 چراغ ها در دو جناح بالایی و با سایز مناسب قرار گرفته اند، اگر چه طراحی چراغ جک اس 5 ساده است اما به نظر میرسد طراحی های ساده، گیرایی و جذابیت بیشتری دارند. در چراغ جلویی جک اس 5 لنزهای شفافی تعبیه شده اند که میتوانند نور تولید شده توسط لامپ های داخلی را به صورت حداکثری منتقل کنند. از دیگر قابلیت های چراغ جک اس 5 این است که میتوان به کمک یک موتور الکتریکی ارتفاع نور را در سطح افقی بنابر نیاز راننده تنظیم کرد. این قابلیت زمانی به کار می آید که راننده میخواهد در خارج از شهر که خودروها از هم فاصله ی بیشتری دارند سطح گسترده تری از مسیر را ببیند و یا در داخل شهر میتواند نور را به گونه ای تنظیم کند که دید بهتری را نسبت به فاصله کم بین خودرو ها ببیند. چراغ بدرقه خودرو (همراهی تا درب منزل) از جمله تکنولوژی هایی است که در چندسال اخیر به سیستم روشنایی خودرو افزوده شده است و خودرو جک اس 5 نیز به این تکنولوژی مجهز است، حال میخواهیم بدانیم این قابلیت چه زمانی کاربرد دارد؟ حتما برای شما نیز پیش آمده که در شب و زمانی که از خودرو پیاده میشوید در تاریکی نتوانید به درستی مسیر خود را پیدا کنید و یا با لبه جدول خیابان برخورد کنید و یا نتوانید چاله ای که در مسیرتان قرار دارد را ببینید؛ با فعال شدن سیستم بدرقه تا درب منزل با زدن نور بالا، چراغ ها به مدت 30 ثانیه روشن می مانند و پس از آن خاموش میشوند. از جمله امکانات دیگر سیستم روشنایی خودرو جک اس 5 چراغ های مه شکن است؛ این چراغ ها زمانی کاربرد خود را نشان میدهند که شما در حال رانندگی درمسیرهایی با شرایط جویی نامناسب مثل مه و گرد و غبارباشید. این چراغ ها با افزایش زاویه تابش، از از بین رفتن دید راننده جلویی جلوگیری میکنند. چراغ های مه شکن نور را با زاویه زیاد نسبت به زمین منتشر میکنند و در فاصله ی محدود گستره ی بیشتری از اطراف خودرو را روشن می کنند، برای مثال در مه غلیظ که راننده باید نسبت به مسیر پیش رو دید کافی داشته باشد این چراغ ها به او کمک میکنند که در فاصله محدود دید وسیع تری داشته باشند. دلیل نامگذاری این چراغ ها نیز همین موضوع است. برخی از افراد بر این باور هستند که رنگ اصلی چراغ های مه شکن، نور زرد رنگ است اما باید به شما بگوییم اینگونه نیست؛ در واقع شما میتوانید دو رنگ زرد و یا سفید را برای این چراغ ها انتخاب کنید. دلیل اینکه در هنگام طراحی چراغ مه شکن معمولا رنگ زرد را برای آن در نظر میگیرند این است که نور زرد نسبت به نور سفید اشعه آبی و بنفش کمتری دارد، این ویژگی باعث میشود که در زمان بارش باران نور از انعکاس بیش از حد نور در زمان برخورد آن با قطرات آب و باران جلوگیری میکند. هدف از نوشتن این مطلب بررسی ویژگی های چراغ جک اس 5 بود که امیدواریم از خواندن آن لذت برده باشید. در پایان میخواهیم یکی از برترین مجموعه های تامین کننده انواع قطعات و لوازم جانبی خودرو را به شما معرفی کنیم، مجموعه پارسیا پارت با سالها فعالیت در زمینه ی تامین قطعات و لوازم جانبی خودروها در همه ی برندها همه ی قطعات مورد نیاز خودرو را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار خریداران عزیز قرار میدهد. شعار این مجموعه تضمین کیفیت، تضمین قیمت و ارسال سریع می باشد.


واشر سر سیلندر

پارسیاپارت ارائه دهنده کلیه لوازم و قطعات خودرو در برندهای مختلف .


تماس با ما :
تلفن :36616880021  
0912-9260718
0912-1482896

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27089
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید