امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

همه چیز راجع به تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان


1401/07/27
کد خبر : 26761
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 30 نفر

تیرآهن 14 اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین تیرآهن مورد استفاده در ساختمان سازی است که حتی در پروژه‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع مختلفی چون نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب و ... از این مقطع فولادی جهت پیشبرد پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.
 این تیرآهن مانند دیگر تیرآهن‌ها دارای دو بال افقی و یک بخش عمودی است که به آن جان تیرآهن گفته می‌شود.
علت استفاده از تیرآهن در سازه‌ها انتقال فشار و وزن ساختمان به زمین است.
اما چرا بین این همه انواع تیرآهن، تیرآهن‌های 14 بیشترین استفاده را دارد؟ کاربردهای آن چیست؟ قیمت آن چگونه تعیین می‌شود؟ توسط چه کارخانجاتی تولید می‌شود؟ و ... ما در این مقاله به صورت کامل به معرفی تیرآهن 14 و قیمت تیر آهن می‌پردازیم و سوالات مطرح شده را پاسخ خواهیم داد.

تیرآهن 14 چیست؟

اصلی‌ترین تیرآهن مورد استفاده در ساختمان سازی تیرآهن 14 است. عدد 14 در این مقطع فولادی اشاره به طول جان دارد. یعنی در این مقطع فولادی فاصله ی بین دو بال تیرآهن برابر با 14 است.
ارتفاع تیرآهن‌های 14 بسته به استانداردهای تعریف شده در هر کارخانه‌ی متفاوت است.
این تیرآهن در سه وزن سبک (120 کیلویی)، متوسط (130 کیلویی) و سنگین (140 کیلویی) تولید می‌شود.
واضح است که هرچه وزن تیرآهن سنگین‌تر باشد، مقاومت و استحکام بیشتر و در نتیجه کیفیت بالاتری خواهد داشت.
تیرآهن‌های 14در طول 6 ، 9 و 12 متری تولید می‌شود که در میان آن‌ها تیرآهن با طول 12 متر بیشترین تقاضا را دارد.


تیرآهن 14

انواع تیرآهن‌های 14

کلیه تیرآهن ها باید مطابق با مشخصات تعریف شده در یکی از استانداردهای ملی و یا بین المللی تیرآهن تولید شوند. در ایران انواع تیرآهن‌های 14 براساس سه استاندارد اصلی زیر ساخته می‌شود:
1-    استاندارد IPE : این استاندارد توسط کشورهای اروپایی ارائه شده است. تیرآهن‌های تولید شده تحت این استاندارد بال‌های موازی دارند. ضخامت تیرآهن IPE در سرتاسر سطح یکسان و یکنواخت است. تیرآهن‌های 14 تولید شده تحت این استاندارد باید از نظر ابعادی بین 80 تا 600 میلیمتر باشند.
در ایران برای ساخت بیشتر پروژه‌ها از تیرآهن‌های 14 تولید شده مطابق این استاندارد استفاده میشود. از این رو تیرآهن‌های 14 استاندارد IPE با نام تیرآهن ساده شناخته می‌شوند.
2-    استاندارد INP: این استاندارد در کشورهای چین و روسیه تعریف شده و ملاک قرار گرفته‌اند. مشخصه و ویژگی تیرآهن‌های تولید شده تحت این استاندارد کاهش ضخامت بال در طول آن است. به نوع تیرآهن، تیرآهن بال پهن شیبدار نیز گفته می‌شود که در داخل کشور ایران کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3-    استاندارد IPB: استاندارد اروپایی دیگری که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، استاندارد IPB است. شکل ظاهری تیرآهن‌های این استاندارد شبیه حرف انگلیسی H  است و به همین دلیل به آن تیرآهن هاش نیز گفته می‌شود.
تیرآهن‌های 14 هاش در سه وزن سبک، متوسط و سنگین تولید می‌شوند. مشخص است که هرچه وزن تیرآهن بیشتر باشد قیمت تیرآهن 14 نیز بیشتر خواهد شد.


 تیرآهن 14

کاربردهای تیراهن 14

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیرآهن سایز 14 وزن آن است که به طور نسبی سبک محسوب می‌شود. این ویژگی تیرآهن موجب می‌شود که وزن کل سازه کمتر شود. از طرفی با توجه به اینکه وزن تیرآهن با قیمت آن رابطه ی مستقیم دارد، وزن سبکتر این تیر موجب کاهش هزینه های نهایی یک پروژه خواهد شد. این دو دلیل مهم باعث استفاده‌ی بیشتر مهندسین و پیمانکاران صنایع مختلف از این تیر شده است.
از این تیر در ساختمان سازی می‌توان به عنوان تیر اصلی به منظور انتقال بار بهره گرفت. البته از آن به عنوان تیر فرعی و کمکی نیز استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این نوع تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
•    ساخت ستون، خرپا، نعل
•    استفاده در سقف‌ها، پلها 

کارخانجات داخلی تولید کننده تیرآهن

در ایران کارخانجات متعددی این مقطع فولادی را تولید می‌کنند. از جمله: ذوب آهن اصفهان، شرکت فایکو، شرکت ماهان، شرکت ناب تبریز، شرکت فولاد یزد، شرکت آریان فولاد، ظفر بناب و .....
در میان این کارخانجات تیرآهن 14 ذوب آهن مطابق با جدول اشتال از وزن سنگین تری برخوردار بوده و در نتیجه کیفیت و قیمت بالاتری خواهد داشت.
مشخصات فنی تیرآهن 14 در کارخانه ذوب آهن
تیرآهن های 14 در شرکت ذوب آهن اصفهان در انواع زیر تولید می‌شود:
1-    بال نیم پهن موازی : ارتفاع با مقدار اسمی: 140 میلیمتر، عرض بال: 73 میلیمتر، ضخامت جان: 4.7 میلیمتر، ضخامت بال: 6.9 میلیمتر و با وزن یک متر 12.9 کیلوگرم
2-    بال پهن موازی با وزن متوسط (I-5) : ارتفاع با مقدار اسمی: 140 میلیمتر، عرض بال: 140 میلیمتر، ضخامت جان: 7 میلیمتر، ضخامت بال 12میلیمتر و با وزن یک متر :33.7 کیلوگرم
3-    بال پهن موازی با وزن سبک (I-4) : ارتفاع با مقدار اسمی: 123 میلیمتر، عرض بال: 140 میلیمتر، ضخامت جان :5.5 میلیمتر، ضخامت بال: 8.5 میلیمتر و با وزن یک متر: 24.7 کیلوگرم
این کارخانه تیرآهن سایز 14 را در نوع بال باریک شیبدار نیز تولید می‌کند.

روش‌های استعلام قیمت تیر آهن 14 ذوب آهن

از آنجایی تیر 14 در ساخت پروژه ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اطلاع از قیمت روزانه‌ی آن دغدغه ی بسیاری از فعالان و متخصصان این حوزه است، بازرگانی آراد آهن برآن شد که  قیمت روز تیرآهن 14 اصفهان را به صورت روزانه در پایگاه‌هایی اینترنتی خود  به اشتراک بگذارد.
شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت روزانه این مقطع فولادی از یکی از روش‌های زیر استفاده نمایید:
•    مراجعه به سایت: https://aradahan.com
•    عضویت در کانال تلگرامی: aradahan @
•    دنبال نمودن صفحه اینستاگرامی: @aradahan-trading
•    تماس با شماره‌ی: 34055-031


تیرآهن 14

فروش تیرآهن 14 اصفهان

تیرآهن سایز 14 علاوه بر کارخانجات تولید کننده توسط نمایندگی‌ این کارخانجات نیز به فروش می‌رسد. برای مثال جهت خرید تیرآهن ذوب آهن از اصفهان می‌توانید به نمایندگی اصلی کارخانجات مطرح اصفهان مراجعه نمایید که مسلماً این مقطع فولادی را با بهترین قیمت تیرآهن در بازار عرضه می‌نمایند.
بازرگانی آرادآهن با دریافت نمایندگی رسمی از کارخانجات مطرح و معتبر شهر اصفهان اقدام به عرضه محصولات فولادی ساختمانی و صنعتی این کارخانجات در سراسر کشور نموده است.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید