امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

همه چیز درباره اداره ثبت شرکت ها


1401/07/27
کد خبر : 27088
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر
اداره ثبت شرکت ها

در این مقاله قصد داریم در مورد اداره ثبت شرکت ها ، وظایف اداره ثبت شرکت ها ، بخش های مختلف اداره ، سامانه ثبت شرکت ها و کلیه موارد مربوط به آن توضیح دهیم .
با پیشرفت تکنولوژی ، گسترش جوامع و تمایل مشتریان و شرکت های بزرگ به عقد قرار داد با شرکت هایی که به صورت رسمی و قانونی به ثبت رسیده اند ، ثبت شرکت در ایران بیش از پیش رواج پیدا کرد .

پیش از هر چیزی بهتر است بدانید شرکت ها از اجتماع دو یا چند شخص جهت انجام فعالیت تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان سهامداران تشکیل می شود .
شرکت ها به طور کلی به هفت دسته تقسیم می شوند و متقاضی باید متناسب ترین نوع شرکت با حوزه و گستره فعالیتی خود را انتخاب نمایید .

در صورتی که خودسرانه و بدون اطلاع قبلی و در نظر گرفتن شرایط و قواعد حاکم بر هر شرکت اقدام به تاسیس شخصیت حقوقی نمایید ، ممکن است در آینده کاری با مشکلات متعددی مواجه گردید ، چراکه هر شرکت برای اعضاء و سهامداران خود مسئولیت هایی را به دنبال خواهد داشت .

اداره ثبت شرکت ها

تمامی این موارد سبب تخصصی تر شدن خدمات ثبتی و روی کار آمدن سامانه رسمی شرکت ها شد .
با روی کار آمدن سامانه ثبت شرکت ها نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان به اداره ثبت شرکت ها نیست و بهتر است بدانید مراجعه حضوری تاثیری در روند و مراحل امور ثبتی تان نخواهد داشت .

سامانه ثبت شرکت نیک با بیش از بیست سال تجربه در امور ثبتی به عنوان اولین موسسه ثبتی با آشنایی کامل از مراحل امور ثبتی و بهره گیری از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر در این حوزه به سریع ترین شکل ممکن این خدمات را به انجام می رساند.

وظایف اداره ثبت شرکت ها

اداره ثبت شرکتها به جهت سازماندهی و حفظ حقوق شرکت ها و انجام کلیه خدمات این چنینی تأسیس شد .
لازم به ذکر است گسترش فضای مجازی علت اصلی روی کار آمدن سامانه ثبت شرکت ها نیست بلکه به جهت خدمت رسانی بهتر ، دقیق و سازماندهی شده به متقاضیان ساخته شد .

  • ثبت شرکت ها تجاری ، موسسات غیرتجاری ، نمایندگی و شعبه خارجی
  • ثبت تغییرات شرکت
  • تعیین نام شرکت ها

بخش های مختلف اداره ثبت شرکت ها

به طور کلی اداره کل ثبت شرکت ها از چهار قسمت مسئول داده آماری ، کارشناس دایره حقوقی ، کارشناس ارشد دایره حقوقی و رئیس دایره حقوقی تشکیل شده است .
هر پرونده پس از آنکه به واسطه پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال شد ، مورد بررسی کارشناسان اداره قرار می گیرد که این ها نیز دارای ترتیب و نظمی هستند که طی آن عمل می کنند .

مسئول داده آماری

مسئول داده آمایی اولین شخصی است که در اداره ثبت شرکت ها پرونده ها اعم از ثبت شرکت ، ثبت تغییرات شرکت ، پلمب دفاتر تجارتی به دست او می رسد .
هر یک از موارد مذکور باید دارای مدارک خاصی باشند و گاهی بر حسب مورد باید دارای مجوز باشند که تمامی این موارد توسط مسئول داده آمایی مورد بررسی قرار می گیرد .

در صورتی که نقصی در مدارک وجود داشته باشد با ذکر دلیل به آدرس مربوطه ارجاع داده خواهد شد .
لازم به ذکر است که برخی پرونده هایی که امکان ثبت آن ها بنابر موارد قانونی وجود ندارد ، مشکلاتی اساسی دارند و یا شرایط و قواعد متناسب پرونده در آن رعایت نشده باشند ، رد خواهند شد که در این صورت متقاضی باید مراحل را از صفر شروع نماید .

ثبت شرکت

کارشناس دایره حقوقی

با در نظر گرفتن این نکته که مدارک اصلی و اولیه پرونده توسط مسئول داده آمایی بررسی شده است از نظر شرایط و رعایت مواد قانونی مورد بررسی قرار می گیرد .
کارشناس دایره حقوقی در واقع همان مسئولین قبلی داده آماری هستند که با طی کردن مراحل آموزشی به مرحله بعدی رسیده اند .

در این مرحله در صورتی که نقصی در پرونده وجود داشته باشد ، پرونده را به کارشناس ارشد دایره حقوقی می دهند تا تایید را رد نماید .

کارشناس ارشد دایره حقوقی

کارشناس ارشد دایره حقوقی پس از آن که پرونده توسط کارشناس و مسئول داده آمایی مورد قبول واقع شد ، نظر خود را عنوان می کند و برای رئیس دایره حقوقی می فرستد .

رئیس دایره حقوقی

پس از بررسی های مربوط به کارشناس ارشد ، رئیس دایره حقوقی بار دیگر به صورت کلی و همه جانبه پرونده را مورد بررسی قرار می دهد .
در این قسمت سه حالت پیش می آید که عبارتند از رد پرونده ، نقص پرونده ، تایید پرونده .

سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری

همانطور که ذکر شد سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تنها سامانه رسمی اداره ثبت شرکت ها و موسسات تجاری به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir می باشد .
تمامی مراحل خدمات ثبتی مربوط به این سامانه ، به صورت اینترنتی صورت می گیرد و نیازمند تجربه و اطلاعات کافی از مواد قانونی و آشنایی با بخش های این سامانه است .

سامانه ثبت شرکت ها از بخش ها متعددی از جمله تأسیس شخصیت حقوقی ، صورتجلسه تغییرات شرکت ، پذیرش اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی ، اطلاعات عمومی شخصیت حقوقی ، اظهارنامه ثبت دفتر تجارتی ، درخواست کد فراگیر ، پیگیری درخواست و انصراف از در خواست .

سامانه ثبت شرکت نیک

ثبت شرکت نیک کلیه خدمات ثبتی را از صفر تا صد مراحل با حداقل هزینه صورت می دهد و تاکنون بیش از 72000 پرونده موفق در این زمینه ها داشته است .
برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان و انجام خدمات ثبتی در کوتاه ترین زمان از طریق شماره 02188888822 با کارشناسان ما در تماس باشید .

ثبت شرکت نیک

شما می توانید مقالات آموزشی امور ثبتی را نیز در سامانه اینترنتی ثبت نیک به نشانی nikregister.com مطالعه نمایید .
ثبت شرکت نیک بیش از دو دهه است که این خدمات را ارائه می دهد و به عنوان اولین موسسه ثبتی در ایران پذیرای تمامی متقاضیان از سراسر کشور می باشد .


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27088
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید