امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

هر آنچه که درباره آلومینیوم کلراید هیدراته باید بدانید!


1401/07/27
کد خبر : 28709
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

پلی آلومینیوم کلراید با فرمول شیمیاییAl2Cl(OH)5 یکی از مرسوم ترین منعقد کننده های متداول در صنایع تصفیه آب و فاضلاب شناخته شده است که عموما در دو نوع پلی آلومینیوم کلراید خوراکی و صنعتی عرضه می گردد. مصرف کنندگان این ماده شیمیایی را با نام هایی همچون پلی آلومینیوم کلراید، کواگولانت، منعقد کننده پک، آلومینیوم کلراید هیدراته، پلی آلومینیوم کلراید مایع و جامد می شناسند.
آلومینیوم کلراید هیدراته به طور گسترده به عنوان جایگزینی بسیار مناسب به جای دو منعقد کننده کلروفریک و سولفات آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی آلومینیوم کلراید (PAC)

از آنجایی که این ماده انعقاد بالایی دارد و در مقایسه با سایر مواد شیمیایی تصفیه آب دارای وسیع ترین محدوده pH است یکی از کارآمدترین مواد شیمیایی می باشد که به طور گسترده در تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب استفاده می شود. یکی از دلایل اصلی انتخاب این نوع ماده شیمیایی برای تصفیه آب این است که هنگام ترکیب آن با آب، رنگی ایجاد نمی کند یا عوارض جانبی دیگری نشان نمی دهد. پلی آلومینیوم کلراید تأثیر بسیار کمی بر pH دارد، در نتیجه نیاز به مواد شیمیایی تنظیم کننده pH به حداقل می رسد و هزینه های عملیاتی کاهش می یابد.
علاوه بر این، منعقد کننده های دیگری هم برای تصفیه مایعات استفاده می شود که در مقاله منعقد کننده های شیمیایی در تصفیه آب به آن پرداخته ایم.

رنگ آلومینیوم کلراید هیدراته

 آلومینیوم کلراید هیدراته


این ماده شیمیایی بصورت پودر یا کریستال بوده و به دو رنگ سفید شیری و زرد تولید می شود که پک (PAC) مایع، به رنگ زرد روشن تا زرد مایل به قرمز بسته به نوع خوراکی و صنعتی آن در بازار موجود است.

روش تولید پلی آلومینیوم کلراید

این ماده شیمیایی در روش های مختلفی همچون الکترولیز، روش تجزیه گرمایی، راکتور ممبران تولید می شود که هر یک در صنعت مربوط به خود استفاده می شود. روش تولید پلی آلومینیوم کلراید با استفاده از آلومینیوم، خاکستر آلومینیوم و سرباره آلومینیوم به به این صورت است که ابتدا اسید هیدروکلریک به خاکستر آلومینیوم اضافه می شود و پک مایع تولید می گردد، سپس طی فرآیند پلیمریزاسیون، رسوب گذاری و فیلتراسیون و در نهایت خشک شدن، پلی آلومینیوم کلرید تولید می شود.

انواع گرید های PAC

1.    پلی آلومینیوم کلراید صنعتی (فاضلابی)
2.    پلی آلومینیوم کلراید خوراکی یا آشامیدنی (بهداشتی)
تنها تفاوت آنها در این است که آلومینیوم کلراید هیدراته تا حد زیادی آب را شفاف می کند، اما پک فاضلابی توانایی ایجاد این شفافیت را ندارد.

ویژگی آلومینیوم کلراید هیدراته

پس از استفاده از پلی‌آمینیوم کلراید یا همان آلومینیوم کلراید هیدراته، میزان آهن، منگنز و سایر فلزات سنگین در آب کاهش می‌یابد که اثر خورندگی کمی بر تجهیزات تصفیه فاضلاب دارد. علاوه بر این، کواگولانت های مورد استفاده برای تصفیه فاضلاب دارای ویژگی‌هایی همچون انعقاد بالا، تشکیل ذرات آلوم بزرگ، ته‌ نشینی سریع، دوز پایین، راندمان بالا و دامنه کاربرد وسیع است.
به دلیل بار مثبت، پلی آلومینیوم کلراید (PAC) دارای جذب قوی مواد معلق در آب است. به همین دلیل دارای مزایای زیادی مانند ضدعفونی قوی، راندمان جامع بالا در حذف روغن و حذف کدورت و هزینه کم است.

مزایای کلی پلی‌آلومینیوم کلرید

•    حذف فسفر
•    کاهش حجم لجن
•    حذف ذرات بالا در انواع کاربردها
•    کاهش باقیمانده آلومینیوم در خروجی آب نهایی
•    کاهش میزان دوز در مقایسه با سایر مواد شیمیایی تصفیه آب
•    هزینه های عملیاتی پایین در مقایسه با سایر مواد شیمیایی
•    لخته های بزرگ تولید شده با سرعت سریع تر، میزان ته نشینی را افزایش داده و فیلتراسیون را بهبود می بخشد.

مزایا پلی‌آلومینیوم کلرید در صنعت کاغذ سازی

 آلومینیوم کلراید هیدراته


•    خنثی کردن و اندازه گیری دقیق الیاف سلولزی و تهیه کاغذ
•    کم شدن مصرف الیاف در تهیه کاغذ
•    بهبود سرعت خشک شدن
•    افزایش استحکام و مقاومت

تاثیر دوز ماده منعقد کننده بر روی فرآیند انعقاد

مشخص کردن میزان اندازه پلی آلومینیوم کلراید یکی از مهم ترین پارامترها برای تعیین شرایط بهینه انعقاد و لخته سازی است. در این صورت استفاده بیش از حد منجر به عملکرد ضعیف‌ تر در فرآیند لخته سازی می‌شود.

کاربرد پلی آلومینیوم کلراید

•    خنثی سازی آب در تصفیه خانه ها
•    صنعت کاغذ سازی
•    برای جداسازی روغن و آب در گیاهان روغنی
•    در فرآیندهای اندازه گیری و رنگرزی در صنعت کاغذ
•    به عنوان یک لخته کننده و منعقد کننده در تصفیه خانه های فاضلاب
•    در تصفیه آب مناطقی مانند تصفیه فاضلاب صنعتی، معدن و صنعت زغال سنگ، تاسیسات نفتی، تاسیسات دارویی، آرایشی و بهداشتی، چرم و تولید مواد شیمیایی استفاده می شود.

شرایط بسته بندی و نگهداری پک

•    پلی آلومینیوم کلراید را در مکانی خشک، خنک، دور از تابش نور خورشید و با تهویه مناسب نگه دارید.
•    این محصول را از هر گونه آسیب فیزیکی حفظ کنید و از بسته بودن در کیسه مطمئن شوید.
•    دور از منابع قابل اشتعال نگه داشته و از روشن کردن شعله در اطراف آن بپرهیزید.
•    از قرار دادن این مواد در مجاورت حرارت و عوامل اکسید کننده خودداری کنید.

مراحل تصفیه آب توسط پلی آلومینیوم کلراید

زمانی که کواگولانت ها به آب اضافه می شوند، فرآیند تصفیه آب توسط این ماده شیمیایی به این صورت است که ذرات سوسپانسیونی در کنار یکدیگر جمع شده، پیدا کرده و سپس با افزودن عامل شیمیایی دیگر که با نام فلوکولانت شناخته شده است ذرات بزرگ تر و قوی تری تشکیل می شود.

تفاوت سولفات آلومینیوم یا پلی آلومینیوم کلراید

 آلومینیوم کلراید هیدراته


این دو ماده شیمیایی که جزء نمک های آلومینیوم هستند، در حدف ناخالصی ها و کدورت بسیار کارآمد هستند. طبق آزمایش های انجام شده سولفات آلومینیوم در ضعیف ترین و بهترین حالت خاصیت انعقادی و پلی آلومینیوم کلراید نیز به میزان کمتری قادر به جذب ذرات ریز معلق در آب آلوده بودند، بنابراین می توان به صورت نسبی، پلی آلومینیوم کلراید را بهتر از سولفات آلومینیوم (آلوم) دانست. البته عوامل مختلفی همچون pH آب، میزان غلظت مواد، نوع فیلتراسیون به کار رفته در سیستم و ... در این مقایسه دارای اهمیت هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آلومینیوم مقاله هر آنچه از سولفات آلومینیوم باید بدانید را از سایت ایبنا مطالعه نمایید.

قیمت و خرید پلی آلومینیوم کلراید

برای خرید پلی آلومینیوم کلراید باید آزمایشاتی انجام شود تا درصد خلوص این ماده شیمیایی مشخص شود، ولی از آنجایی که تشخیص مرغوبیت این ماده شیمیایی دشوار است، باید از شرکت های تامین کننده معتبر مانند شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان این ماده را خریداری کنید. این مجموعه بیشترین تمرکز خود را صرف تامین مواد شیمیایی در صنایع مختلف نموده است.
جهت آگاهی از نحوه خرید پلی آلومینیوم کلراید به صورت عمده و یا خرده فروشی، به سایت این مجموعه به نشانی kepsico.com مراجعه کرده و با کارشناسان آن تماس حاصل نمایید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28709
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید