امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

هر آنچه باید در مورد استخر جکوزی خانگی بدانید


1401/07/27
کد خبر : 28153
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

 پس در ادامه با استخرچی همراه باشید تا در مورد انواع جکوزی، مراحل ساخت جکوزی، هزینه‌های ساخت جکوزی، تجهیزات جکوزی و مزایای جکوزی صحبت کنیم.


 مورد استخر جکوزی خانگی

هزینه ساخت جکوزی

هزینه جکوزی تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی مانند اجزاء و قطعات استفاده شده، روش‌های ساخت حوضچه، پیش‌ساخته بودن یا پیش‌ساخته نبودن، تجهیزات به کار رفته و ابعاد قرار می‌گیرد. در این میان، تعداد نازل‌ها نیز بر کاهش یا افزایش هزینه ساخت جکوزی تأثیرگذار خواهد بود زیرا بر اساس نظر کاربر، می‌توان از تعداد نازل‌های استفاده شده کاست یا به تعداد آنها افزود. باید به این نکته هم توجه ویژه‌ای داشته باشید که معمولاً هزینه ساخت جکوزی خانگی از هزینه ساخت جکوزی عمومی بیشتر می‌شود چرا که ترجیح اکثر افراد این است که در منازل خود از بهترین مواد اولیه برای ساخت استخر استفاده کنند.

انواع جکوزی

به طور کلی دو نوع استخر جکوزی وجود دارد؛ پیش‌ساخته و استخری. ساخت استخر جکوزی پیش‌ساخته فرآیند بسیار ساده‌ای دارد چرا که مهندسین می‌بایست قالب‌های از پیش آماده شده را در محل مدنظر کاربر قرار دهند و سپس تجهیزات لازم را نصب کنند. با این اوصاف، قابل حمل بودن، مقاوم بودن، مدت زمان کوتاه نصب و . . .، مهمترین مزایای استخر جکوزی پیش‌ساخته به شمار می‌آیند. در سمت دیگر، جکوزی‌های استخری مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا آماده شوند و اینکه امکان جابه‌جایی آنها وجود ندارد. در مجموع، هزینه ساخت جکوزی پیش‌ساخته و استخری تقریباً برابر است و تنها تفاوت آنها به مدت زمان ساخت و قابلیت جابه‌جایی مربوط می‌شود.


 مورد استخر جکوزی خانگی

ظرفیت جکوزی

در مجموع، جکوزی‌ها از نظر ظرفیت به دو دسته تقسیم می‌شوند: تکی یا شخصی و عمومی. استخر جکوزی تکی یا شخصی بیشتر در حمام و اتاق قرار می‌گیرد و استخر جکوزی عمومی که 2 نفر یا بیشتر ظرفیت دارد، در استخرهای وسیع ساخته خواهد شد. معمولاً در حین فرآیند ساخت استخر جکوزی، تعداد نازل‌های استفاده شده بنا بر سلیقه و خواست کاربر خواهد بود و تعداد آنها می‌تواند کم یا زیاد باشد.

ابعاد استاندارد جکوزی

ابعاد استاندارد استخر جکوزی با در نظرگیری برخی عوامل، متفاوت است. مثلاً فضای در نظر گرفته شده، مدل و طرح، تعداد نفرات و ظرفیت مدنظر، در کوچک یا بزرگ شدن استخر تأثیرگذار هستند. یکی از تفاوت‌های اصلی جکوزی پیش‌ساخته با جکوزی استخری این است که در مورد اول نمی‌توان طبق سلیقه کاربر عمل کرد زیرا قالب این نوع استخرها آماده و از قبل تولید شده اما در مورد دوم، می‌توان با در نظرگیری خواست کاربر، ابعاد جکوزی را بزرگ یا کوچک کرد.

مراحل ساخت جکوزی

مراحل ساخت جکوزی بسته به نوع آن متفاوت است اما اولین گام در این مسیر، بررسی زمین و نقشه‌کشی توسط مهندسین می‌باشد. آنها با مدنظر قرار دادن تمامی موارد، در محل دلخواه کاربر نقشه می‌کشند و سپس با توجه به ظرفیت و ابعاد، مراحل ساخت جکوزی را آغاز می‌کنند. مرحله بعدی، حفاری زمین و سپس اجرای سیستم لوله‌کشی جکوزی خواهد بود. در اینجا دو نوع لوله کشیده می‌شود؛ یکی گرم و یکی سرد. برای گرم کردن آب، می‌توان از آبگرمکن‌های گازسوز، آبگرمکن‌های الکتریکی یا برقی و یا آبگرمکن‌های آفتابی یا خورشیدی استفاده کرد. گام بعدی، قرار دادن حلقه‌ها یا اصطلاحاً رینگ‌ها می‌باشد که محل جای‌گیری نازل‌ها به شمار می‌روند. در واقع رینگ‌ها، در استخر جکوزی نقش کلیدی ایفا می‌کنند زیرا مستقیماً با فشار آب در ارتباط هستند و در دو قسمت بالا و پایین قرار می‌گیرند. یک نکته مهم در زمان ساخت رینگ‌ها اینکه، می‌بایست ساخت و جایگذاری آنها متناسب با قطر بدنه و فشار آب باشد. در ادامه به ساخت وان جکوزی می‌رسیم که ابتدا با بتن و آجرچینی آغاز می‌شود و در ادامه باید آن را آب‌بندی کرد. مرحله آخر، نازک‌کاری و سرامیک‌کاری است که بیشتر به ویژگی‌های زیبا شناختی ارتباط دارد. در این مرحله است که کارفرما می‌تواند مطابق سلیقه کاربر، رنگ، طرح و شکل سرامیک‌ها را انتخاب کند.

تجهیزات جکوزی

تجهیزات جکوزی بسیار متنوع هستند. از جمله این موارد می‌توانیم به مبدل حرارتی، پمپ تزریقی و پمپ جت، فیلتر تصفیه آب، لوله‌ها و اتصالات، سَری جت، اسکیمر و نورپردازی اشاره کنیم. از پمپ برای به جریان انداختن آب استفاده می‌شود. پمپ باید قدرت زیادی داشته باشد تا در درازمدت و پس از فعالیت‌های سنگین و وارد و خارج کردن آب، مشکلی برایش پیش نیاید. فیلتر تصفیه آب، لوله‌ها و اتصالات نیز برای تمیز کردن آب استخر جکوزی به کار می‌رود و وظیفه گرفتن آلودگی‌ها و ناخالصی‌های آب را بر عهده دارد. سه نوع این فیلتر عبارتند از: دیاتومه، کارتریج و شنی. جت جکوزی، یکی دیگر از تجهیزات جکوزی است که برای بیرون کردن مخلوطی از هوا و آب به کار می‌رود. دو قطعه اصلی جت جکوزی، پایه و سَری هستند. هیتر یا آبگرمکن جکوزی که هیتر برقی مهمترین و محبوب‌ترین نوع آن می‌باشد، به خاطر مقرون به صرفه‌تر بودن، امروزه بیشتر توسط کاربران استفاده می‌شود. اسکیمر جکوزی نیز یکی دیگر از تجهیزات استخر آب گرم است که برای جمع کردن ذرات روی سطح آب و انتقال آب سطحی به بخش تصفیه کاربرد دارد. و در نهایت، به آخرین تجهیزات استخر جکوزی می‌رسیم که به سیستم روشنایی مربوط می‌شود. این چراغ‌ها که در زیباتر شدن استخر جکوزی نقش بسزایی دارند، بیشتر در زمان احداث استخر نصب می‌گردند. البته تجهیزات روشنایی استخر جکوزی را عموماً در استخرهای خصوصی می‌توان یافت. با توضیحات داده شده، هنگام انتخاب ساخت جکوزی، باید چند نکته را در نظر بگیرید:
•    کسب راهنمایی از مشاورین متخصص و باتجربه
•    نوع جکوزی و ابعاد
•    انتخاب تجهیزات جکوزی

مزایای استفاده از استخر جکوزی

مزایای زیادی را می‌توان برای استفاده از استخر جکوزی برشمرد. این نوع استخر صرف‌نظر از اینکه یک سرگرمی به شمار می‌رود، کمک می‌کند که ارزش ملک ما چند برابر شود. علاوه بر این، جکوزی مصرف درمانی نیز دارد زیرا قرار گرفتن در آب گرم حرارت بدن را افزایش می‌دهد و در نهایت رگ‌ها گشاد می‌شوند و گردش خون را بیشتر می‌کنند. ضمن اینکه برای بیمارانی که به هر دلیلی از جمله مشکلات فیزیکی نمی‌توانند بر روی زمین‌های خشک ورزش کنند، استخر جکوزی گزینه فوق‌العاده‌ای خواهد بود.
آب گرم استخر جکوزی از یک طرف درد مفاصل را کاهش می‌دهد و اجازه حرکت آزادانه اعضا را خواهد داد و از طرفی دیگر با مقاومتی که به وجود می‌آورد، باعث سفت شدن عضلات می‌گردد.
دیگر مزیت استخر جکوزی، کاهش فشار خون و استرس می‌باشد. در واقع با شیوه درمانی آروماتراپی، می‌توانید حالت روحی و ذهنی آرامی داشته باشید. مزایای بعدی که برای استخر جکوزی می‌توان برشمرد، حل شدن مشکلاتی مانند کم خوابی، درمان دیابت، کاهش قند خون و . . . هستند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28153
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید