امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

نکات مهم قبل از ثبت شرکت و برند


1401/07/27
کد خبر : 27682
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 21 نفر

برند یا علامت تجاری نامی است که برای معرفی، استفاده و مشخص کردن یک محصول و یا خدمات استفاده می شود. به عبارت دیگر علامت تجاری اسم، اصطلاح، نشانه، طرح و یا ترکیبی است که به خریداران و مصرف کنندگان کمک می کند، به درستی اقدام به انتخاب و خرید کنند. نام تجاری و علامت تجاری برای معرفی و تشخیص انواع کالاهای شبیه به هم استفاده می شوند.

برندها به دارندگانشان کمک می‌کند به راحتی محصولات خود را معرفی و ویژگی‌های مختلف آن را بیان کنند و در عرصه رقابت تجاری بتوانند خود را نسبت به دیگران متمایز کنند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود محصول در بازار شناخته شود و به شهرت برسد. درکنار علامت تجاری، لوگو نیز می‌تواند در این زمینه کمک شایانی برای بقا و شناخته شدن یک برند باشد.

هر شرکت به منظور دستیابی به بازار کار، تجارت محصول و خدمات رسانی،  اقدام به ثبت برند می نماید. این علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت قانونی می رسد تا در انحصار شخص و شرکت مربوطه باشد و تا زمانی که آن را به ثبت نرساند، هیچ حقی نسبت به آن برند ندارد.

انتخاب نام برند نکته کلیدی

اسم برند مسئله ای بسیار مهم است نام تجاری شما باید بر روی زبان بنشیند. مردم نباید با گفتن نام شما به نفس زدن بیفتند. فقط کافی است به نام برخی از برندهای معتبر حاکم بر سراسر جهان فکر کنید. برندهایی مانند نایک، اپل، والمارت. خودتان را در ذهن مصرف‌کننده قرار دهید و جای او بگذارید. به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند. سپس آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند اما نمی‌توانند شما را پیدا کنند زیرا املای صحیح نام تجاری شما را نمی‌دانند.

بهتر است نام‌هایی انتخاب کنید که املای مشخص و دقیقی دارد. زیرا حتی اگر مصرف‌کننده نام تجاری عجیب  و غریب شما را که در جایی نوشته شده است ببیند بازهم ممکن است هنگام جستجو به خاطر نیاورد که آن را چگونه هجی کند.

مراحل ثبت برند

در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان شرکت نیک پارس، این کار را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید ممکن است چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، پس بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

  •   ساخت لوگو با رنگ و شکل خاص که باعث جذب مشتری شود .
  •   تبلیغات هدفمند که باعث جذب و جا افتادن و شناخته شدن برند شود .
  •   ایده پردازی و روابط عمومی بالا که باعث برگشت دوباره و دائمی شدن مشتری می شود .
  •   بسته بندی یکی از مهمترین المان های جذب مشتری در برند سازی می باشد که باید به آن توجه ویژه و خاصی شود.
  •   مشخص کردن بازار هدف ، میزان سهمی که از بازار هدف می خواهید ، چقدر در آمد برای برندتان پیش بینی می کنید و … سولات مهم در برند سازی است .

شرکت چیست و چرا شرکت به ثبت برسانیم ؟

شرکت زمانی به وجود می آید که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی در مال یا کاری با یکدیگر سهیم باشند . با توجه به این که گفته شد، شرکت از اجتماع افراد مختلف به وجود می آید، حال ذکر این نکته نیز لازم و ضروری به نظر می رسد که شرکتی که از اجتماع اشخاص حقیقی و یا حقوقی تشکیل می شود، می تواند مدنی باشد یا تجاری . در قانون تجارت ایران، تعریف دقیقی مطابق یکی از مواد قانونی از شرکت تجاری بیان نشده است، اما از نظر اکثریت حقوق دانان، شرکت تجاری، شخصیت حقوقی مستقلی است که به منظور انجام فعالیت های تجاری به همراه کسب سود و تقسیم آن میان شرکا ایجاد می شود.

اما شرکت های مدنی یعنی اینکه بین دو یا چند شخص، در مالی، مالکیت مشترک ایجاد می شود. مانند اینکه دو نفر، هر کدام سه دانگ خانه ای را خریداری می کنند. حتی ممکن است این شراکت به صورت اتفاقی میان افراد حاصل شود، مانند شراکت در سهم الارث مابین وراث  همچنین، شرکت های تجاری، دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در ماده 20 قانون تجارت یک به یک نام برده شده اند که در یک دسته بندی کلی می توان گفت این شرکت ها یا سهامی هستند یا غیر سهامی . تمامی شرکت های تجاری موضوع ماده 20 قانون تجارت برای این شروع فعالیت تجاری می بایست ابتدا به ثبت برسند .

انتخاب نام شرکت را با دقت انجام بدهید

اسم شرکت یکی از مهمترین مراحل در ثبت شرکت و تاسیس یک کسب و کار است، نام انتخابی نقش بسیار مهمی در تجارت خواهد داشت. مخصوصا که امروزه به دلیل زیاد شدن شرکت ها انتخاب اسم شرکت مناسب برای آنها بیش از پیش سخت شده  و پر از نکات ریز و درشتی است که می تواند در انتخابمان، تأثیر گذار باشد.

در انتخاب نام برای شرکت موارد ذیل را در نظر داشته باشید :

  •  دارای ریشه فارسی باشد.
  •  لاتین نباشد.
  •  با شئونات انقلاب اسلامی ایران  منافات نداشته باشد.
  •  تکراری نباشد.
  •  اسم شرکت باید دارای نام خاص باشد.
  •  از اعداد به صورت ریاضی در آن استفاده نشود، بلکه به صورت حروف نوشته شود.
  •  از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراً تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امورایثارگران می باشد، استفاده نشود.
  •  ازعنوان های شعرا، دانشمندان و کاشفان درعصر حاضر استفاده نشود.
  •  عدم استفاده ازحروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و یا ترکیبی از چند حرف.

نام شرکت باید از سه سیلاب تشکیل شود

البته به شرط تکراری نبود امکان انتخاب نام دو سیلابی هم وجود دارد. در مجموع و به طور کلی، این سه سیلاب باید معنادار، فارسی و خاص باشد و در لغت‌نامه دهخدا وجود داشته باشد. دو سیلاب از سه سیلاب باید نامی باشد که دارای سابقه متفاوت باشد. اسم شرکت نباید تکراری باشد و نباید پیش از این توسط شرکت مشابه دیگری ثبت شده باشد. اگر نام شما مشابه نام‌های قبلی باشد، پس از درخواست از سوی کارشناس رد می‌شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27682
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید