امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

نکات اجرایی مهم در انتخاب سنگ نمای ساختمان


1401/07/27
کد خبر : 25215
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

در ایران معادن سنگ بسیاری جهت استخراج سنگ نما وجود دارند که در شهرهای مختلف مانند اصفهان ، یزد ، زنجان و ... دایر هستند. سازنده ساختمان و یا طراح قبل از خرید سنگ می‌بایست در مورد ویژگی‌ها و قیمت سنگ‌های نما اطلاعاتی داشته باشند تا بتوانند سنگی که مناسب ساختمان آن‌هاست را انتخاب نمایند . در ادامه جهت انتخاب سنگ نمای ساختمان به اطلاعاتی از نکات اجرایی و ویژگی‌هایی که یک سنگ نما می‌بایست دارا باشد ، اشاره می‌کنیم.

سنگ ساختمان 

اهمیت انتخاب سنگ نمای ساختمان

نمای ساختمان یکی از مهمترین مراحل ساخت آن است بنابراین باید اصول انتخاب مصالح به همراه مسائل زیبایی شناختی همراه باشد. همانطور که می‌دانید پرطرفدارترین نوع مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان سنگ طبیعی است که عمدتاً در سایز و ابعاد پلاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که در قالب سنگ تراورتن، گرانیت، سنگ مرمریت و مرمر بیشتر شناخته شده‌اند و هر کدام از آنها دارای تنوع زیادی هستند.
در راستای انتخاب سنگ نمای ساختمان باید به این موضوع اشاره کرد که از تمامی سنگ‌های نام برده شده می‌توان در نمای ساختمان استفاه کرد اما سنگ‌های تراورتن به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند امروزه بیشتر مورد توجه سازندگان جهت استفاده در نماهای رومی و کلاسیک ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند .

سنگ تراورتن در نمای ساختمان

یکی از سنگ های پرکاربرد در نمای ساختمان تراورتن است. این سنگ پرطرفدار دارای تنوع زیادی نیز هست. تراورتن به دلیل آهکی بودن جنس آن‌ و خلل و فرج‌هایی که در پشت این سنگ قرار دارد ملات به خوبی به آنها می‌چسبد و از دیواره نما جدا نخواهد شد. همین امر موجب شده است که برای نمای ساختمان مناسب‌ترین گزینه باشد . اما برخلاف تراورتن‌ها ، مرمریت‌ها و گرانیت‌ها سنگ‌های متراکم و فشرده‌ای هستند و از وزن زیادتری نسبت به تراورتن برخودارند. به همین دلیل عمدتاً از سنگ مرمریت و سنگ گرانیت در بخش‌های داخلی ساختمان مانند کف ،پله ، راه پله و زیر پله ، نمای داخلی و دکوراسیون استفاده می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های سنگ تراورتن نیز  می‌توان به ظاهر شفاف ، براق و سطح صاف آن اشاره کرد که این ویژگی باعث زیبایی بخشیدن به ساختمان می‌شود.

سنگ ساختمان 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب سنگ نمای ساختمان

جهت انتخاب سنگ نمای ساختمان عوامل و فاکتورهای تاثیرگذار زیادی وجود دارند که با دانستن آنها می‌توانید بهترین انتخاب را در بین سنگ‌های نما داشته باشید . یکی از این عوامل شرایط جغرافیایی منطقه‌ای است که شما در حال ساختمان سازی در آن هستید. باید توجه داشته باشید که در مناطقی که دارای رطوبت و بارندگی‌های فراوان هستند از سنگ‌هایی که از معادن شوره پذیر هستند استفاده نکنید تا سنگ نمای شما با ترکیب شدن با آب باران و رطوبت هوا شوره نزند و از بین نرود.
نکته دیگری که جهت سنگ نما باید به آن توجه کرد این است که باید از سنگ‌هایی با رنگ یکسان و بدون رگه استفاده کرد . در سنگ‌های تراورتن به صورت کلی بازی رنگ یا تلرانس رنگی وجود دارد اما می‌بایست در گزینش ، سنگی را انتخاب کنیم که بازی رنگ کمتری نسبت به سایر دسته‌های آن سنگ داشته باشد تا بتوانیم نمای ساختمان یکدست و یک‌رنگی داشته باشیم . اگر بخواهیم تاثیر طرح و رنگ سنگ را بر روی قیمت آن‌ها نیز مورد بررسی قرار دهیم ، باید گفت که هرچه سنگ روشن‌تر و یکدست‌تر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. زیرا سنگ روشن تقاضای بیشتری داشته و باعث جلوه دادن به ساختمان می‌شود . در زمینه سنگ تراورتن نیز می‌توان گفت تراورتن‌های موج‌دار نسبت به تراورتن‌های ابروبادی گران‌تر هستند ، زیرا ظاهری زیباتر دارند و عام پسند هستند .

 سنگ ساختمان 

ساب سنگ و قد سنگ

عامل تاثیرگذار دیگر ساب سنگ و قد و پای سنگ می‌باشد ، در کارخانه‌های سنگبری بعد از برش سنگ حفره‌های موجود روی سنگ را با چسب‌هایی به نام رزین پر کرده و با دستگاه‌های ساب روی سنگ را صاف و صیقلی می‌کنند.  هرچه ساب سنگ و شفافیت سنگ برای نما ساختمان بیشتر باشد می‌تواند جلوه و زیبایی بیشتری به ساختمان شما ببخشد . در کنار این موضوع بحث میانگین قدی سنگ نیز نکته حائز اهمیتی است چرا که هر چه قد سنگ نما بلندتر باشد نیاز به کنار هم قرار دادن تکه‌های کوچک سنگ نیست و در نتیجه نمای ساختمان یکدست‌تر خواهد شد . عامل بعدی که در انتخاب سنگ نمای ساختمان باید به آن توجه داشت این است که باید سنگی انتخاب شود که از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشد تا بتواند در برابر عوامل محیطی مانند باد ، باران ، نور خورشید و سایر عوامل طبیعی مقاومت بالا داشته باشد . سنگی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شود می‌بایست وزنی سبک داشته باشد تا بتواند به ملات و سیمان به خوبی بچسبد و از دیواره نما به راحتی جدا نشود و همچنین ساختمان تحمل وزن سنگ را داشته باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25215
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید