امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

نکاتی در مورد خرید بلیط قطار برای حمل خودرو


1401/07/27
کد خبر : 27736
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر

وقتی به تمامی مزایای بالا، امکان حمل خودرو با قطار نیز اضافه می شود، راحتی و آسایش مسافران چند برابر می شود؛ چراکه برای پیمودن جاده های طولانی، نیازی به رانندگی ندارند و در مقصد نیز، با تحویل گرفتن خودرو، بدون نیاز به پرداختن کرایه تاکسی می توانند در هر نقطه ای از شهر جا به جا شوند. به همین خاطر نیز دعوت می کنیم با ما همراه باشید تا در ادامه این مطب با زیر و بم های حمل خودرو با قطار بیش تر آشنا شوید.


 خرید بلیط قطار برای حمل خودرو

برای حمل خودرو با قطار از کجا شروع کنیم؟

قبل از هر چیز، متذکر می شویم که برای این منظور می بایست بلیط حمل خودرو با قطار تهیه کنید. یعنی مانند سایر مسافرانی که بلیط خریداری می کنند، حمل ماشین شما نیز از همین قاعده پیروی می کند. تهیه بلیط قطار هم کار مشکل و پیچیده ای نیست. کافیست به صورت حضوری به یکی از شرکت های خدمات مسافرتی مراجعه نمائید. البته به صورت اینترنتی، از منزل و یا محیط کار نیز می توانید خیلی راحت از طریق وب سایت های مجاز، درخواست خود را ثبت نموده و وجه را آنلاین پرداخت کنید. البته فراموش نکنید از آنجائی که اغلب اوقات (خصوصا بازه زمانی تعطیلات) بلیط قطار حتی برای مسافران عادی نیز نایاب می شود، حداقل 2 هفته زودتر از موعد سفر، به فکر تهیه بلیط باشید.

بعد از خرید بلیط چه اقداماتی می بایست انجام شود؟

پس از خرید بلیط، می بایست در ایستگاه مبدا با همراه داشتن اوراق شناسایی و مشخصات مالک، سند و یا کارت مالکیت، خودروی خود را تحویل دهید. بر روی بلیط نیز، آخرین ساعت پذیرش خودرو درج است که معمولا 3 ساعت قبل از حرکت قطار است. اگر هم حرکت در ساعات ابتدایی صبح انجام شود می بایست از روز قبل نسبت به تحویل خودرو اقدام نمائید. شروع ساعت پذیرش خودرو نیز از 8 صبح می باشد. در این مورد توصیه می کنیم چند روز قبل با قسمت اطلاعات ایستگاه راه آهن مبدا تماس گرفته و جزئیات ساعت تحویل خودروی خود را جویا شوید.

نکات مهم هنگام تحویل خودرو در مبدا

قبل از رزرو بلیط قطار برای ماشین، حتما به چند نکته مهم و حیاتی توجه داشته باشید:
- در زمان تحویل خودرو، می بایست مشخصات تحویل گیرنده در مقصد را نیز ذکر نمائید تا در بارنامه قید شود. دقت کنید که خودرو تنها به همان شخص تحویل داده می شود؛ در غیراینصورت تا زمان مراجعه شخص نامبرده، خودرو در پارکینگ مانده و برای هر شب می بایست هزینه پرداخت نمائید.
- هنگام تحویل خودرو، می بایست به صورت نقدی و جدا از قیمت بلیط، حق بیمه به انبار توشه تحویل دهید. مبلغ بیمه، برمبنای درصدی از ارزش اظهار شده آن توسط تحویل دهنده محاسبه می شود.
- امکان حمل با قطار، تنها برای خودروهایی امکان پذیر است که بیش از 158سانتی متر ارتفاع و 180سانتی متر عرض نداشته باشند. اگر ماشین شما شامل چنین موردی نمی باشد، بلیط تهیه نفرمائید؛ چراکه در اینصورت می بایست آن را کنسل نموده و وجه پرداختی با کسر جریمه همراه خواهد بود.
- اگر خودرو با قطعات جانبی مثل باربند و یا ... همراه است، حتما قبل از تحویل آن ها را جدا نمائید؛ چراکه در اینصورت ارتفاع کلی ماشین محاسبه می شود و در صورت بیش تر شدن عرض و ارتفاع از ارقام نامبرده، از پذیرش خودرو ممانعت به عمل می آید.
- هنگام تحویل خودرو، بنزین موجود در باک نباید بیش از یک چهارم حجم کل باک باشد.
- شرکت حمل و نقل ریلی، هیچ گونه مسئولیتی در قبال اشیاء درون خودرو (به غیر از جک و زاپاس) را عهده دار نمی شود. لذا قبل از تحویل، وسایل قیمتی را از خودرو خارج نموده و برای ارسال آن ها به مقصد، از خدمات پست سفارشی استفاده کنید.
- اگر خودروی شما دارای نقص فنی یا آسیب دیدگی است، حتما هنگام تحویل به مامورین اعزام، اطلاع رسانی نمائید.
- اگر خودرو دارای پلاک موقت باشد، تنها زمانی پذیرش می شود که مجوز عبور آن دارای اعتبار باشد.
- اگر خودرو، سازمانی باشد، هنگام تحویل علاوه بر مدارک نامبرده می بایست معرفی نامه سازمانی ارائه دهید.
- تحویل خودروهای صفر کیلومتر و پلاک گذاری نشده نیز امکان پذیر است. در اینصورت، شش رقم آخر شماره شاسی به جای پلاک قید می شود.
- پذیرش خودروهای خاموش، معیوب و یا تصادفی امکان‌ پذیر نیست و فقط خودروهای روشن پذیرفته می‌شوند.
- تحویل خودروی های سیاسی تنها با داشتن معرفی نامه از سفارت صورت می گیرد.
- برای پذیرش خودروهای خارجی نیز، ارائه اصل برگ سبز گمرکی الزامیست.


 خرید بلیط قطار برای حمل خودرو

شرایط تحویل خودرو در مقصد

همیشه بر روی بلیط های قطار، ساعت رسیدن به ایستگاه مقصد نیز ذکر می شود. البته با توجه به تشریفاتی که انتقال خودرو به خارج از واگن و هدایت به سمت پارکینگ دارد، تحویل خودرو با کمی تاخیر انجام می شود. مثلا شما بلیط حمل خودرو با قطار از تهران به شیراز را خریداری نموده اید و طبق برنامه ی حرکت اعلام شده، قطار در ساعت 13 به مقصد می رسد و مسافران راس این زمان می توانند در مقصد پیاده شوند. اما تحویل خودروی شما به دلایل نامبرده، ساعت مشخصی ندارد و چند ساعت دیرتر از رسیدن به مقصد، آماده تحویل است. برای کسب اطلاعات بیش تر، توصیه می کنیم با ایستگاه مقصد تماس گرفته و با ذکر مشخصات بلیط، از ساعت دقیق تحویل مطلع شوید.

نکات مهم هنگام تحویل خودرو در مقصد

- اگر شخص تحویل گیرنده به دلایل ناگهانی قادر به مراجعه به ایستگاه نبود، می توان با عقد قرارداد وکالت، از طریق شخص ثالث نسبت به تحویل خودرو اقدام نمود.
- نگه داری خودرو از زمان انتقال به پارکینگ تا 24 ساعت بعد، رایگان است. در صورت عدم تحویل، از این تاریخ به بعد می بایست برای هر شب تعرفه حق پارکینگ پرداخت کرد.
- در صورت تاخیر در تحویل خودرو، به تحویل گیرنده بلیط، جریمه پرداخت می گردد. اگر تاخیر از 24 ساعت بیش تر شود، جریمه پرداختی معادل 50% است. در صورت عدم تحویل خودرو نیز 100% مبلغ بلیط عودت می گردد.
- برای دریافت خسارت و جریمه تاخیر نیز می توانید ظرف مدت حداکثر 1 ماه، با شماره تلفن 1539 تماس بگیرید و یا اینکه به صورت حضوری و با همراه داشتن لاشه بلیط، به یکی از مراکز مجاز فروش بلیط مراجعه نمائید.
- در صورت عدم همخوانی مشخصات خودرو و یا تحویل گیرنده، عواقب آن بر عهده خود مسافر خواهد بود. لذا هنگام خرید بلیط، حتما از صحیح بودن مشخصات ماشین و تحویل گیرنده، اطمینان حاصل نمائید.

آیا می توان بلیط حمل خودرو با قطار را کنسل کرد؟

بله. مانند هر مسافر دیگری، بلیطی که برای ماشین خود خریداری نموده اید نیز قابل کنسل شدن است. البته در این صورت استرداد وجه با کسر جریمه شرکت ریلی همراه خواهد بود. میزان جریمه نیز به شرح زیر است:
- کنسلی تا ساعت 12 روز قبل از حرکت: 10% جریمه
- کنسلی از ساعت 12روزقبل از حرکت تا 3 مانده به حرکت: 30% جریمه
کنسلی از از 3 ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت: 50% جریمه
بعد از حرکت قطار نیز، هیچ بلیطی چه برای مسافر عادی و چه برای خودرو، قابل استرداد نیست و در صورت عدم استفاده از قطار، مبلغ پرداختی به صورت کامل سوخت می شود.

چه شرکت های ریلی خدمات حمل خودرو ارائه می دهند؟

در حال حاضر، بلیط هایی که برای حمل خودرو ارائه می شود، تنها از طرف شرکت ریلی معتبر و شناخته شده رجا پوشش دهی می شوند. سایر شرکت هایی مانند فدک، نورالرضا و بن ریل و ... هنوز خدمات حمل خودرو را به سرویس های خود اضافه ننموده اند. اما شما می توانید بلیط مسافران عادی را مثلا برای قطارهای پنج ستاره فدک خریداری کرده و خودروی خود را با قطار دیگری از شرکت رجا به مقصد اعزام نمائید. حتی برای راحتی بیش تر سفر می توانید برای خود و همسفران، بلیط پرواز تهیه نموده و برای خودروی خود بلیط قطار تهیه کنید.
برای چه مسیرهایی می توان بلیط حمل خودرو با قطار خرید؟
برای اکثر مسیرهای مهم و پردد ریلی کشور مثل مسیرهای منتهی به تهران، مشهد، اصفهان و شیراز (از مبدا شهرهای بزرگ) این مورد براحتی امکان پذیر است. البته شرکت رجا نیز می بایست در مسیر حتما فعالیت داشته باشد. لذا چنانچه قطارهای این شرکت حتی برای مسیرهای مهم، به صورت موقت فعالیت نداشته باشد و یا اینکه ظرفیت آن تکمیل شده باشد، قادر به رزرو بلیط برای خودرو نخواهید بود.


 خرید بلیط قطار برای حمل خودرو

قیمت بلیط حمل خودرو با قطار چقدر است؟

این مورد بستگی به مسیر ریلی و بازه زمانی سفر دارد. برای مثال، قیمت بلیط قطار مشهد بندرعباس حمل خودرو 6,472,000 ریال است که نسبت به مسافران عادی تقریبا 2 برابر می باشد. البته در بازه زمانی محرم و صفر و یا تعطیلات نوروز به دلیل تقاضای بالای مسافران، قیمت بلیط قطارهای مشهد چه برای مسافر عادی و چه برای خودرو نسبت به سایر ایام سال بیش تر است. در جدول زیر، نرخ بلیط برای برخی از مسیرهای مهم کشور (بازه ی زمانی زمستان 1400) را می توانید مشاهده نمائید:


تجربه ی جدید سفر راحت با خدمات حمل خودرو با قطار

در این مقاله تلاش شد تا هر نکته ای که برای حمل خودرو با قطار می بایست از آن مطلع شوید، ارائه شود تا بتوانید با خیال راحت برای رزرو بلیط آن اقدام کنید. ممکن است تصور کنید که سلسله مراتب طولانی آن ممکن است وقت شما را بگیرد و خسته کننده باشد. اما با این امکان جدید که به شبکه ریلی افزوده است، شما می توانید خیلی راحت، مسافرت خود را آغاز و از پشت پنجره ی قطار، منظره ی بیرون را تماشا کنید. در مقصد نیز، با خودروی خود تا هر نقطه از شهر جا به جا می شوید و نیازی به کرایه کردن تاکسی نخواهید داشت. سفر خوبی را برای شما آرزومندیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27736
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید