امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مهم‌ترین کاربرد ورق CK45 در صنایع مختلف


1401/07/27
کد خبر : 28221
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

ورق CK45 یکی از انواع ورق آلیاژی یا فلزی است. این نوع ورق در گروه محصولات استیل با میزان کربن متوسط قرار می‌گیرد. استفاده از این محصول در تولید ابزار فولادی با توجه به میزان کربن 0.45 درصد، منگنز 0.65 درصد، سیلیسیم 0.4 درصد، کروم 0.4 درصد و آلیاژهای دیگر مانند مولبیدن و نیکل به مقدار کم، در صنایع مختلف قابل توجه است.


ورق CK45

معرفی ورق CK45

ورق CK45 به دلیل داشتن کربن، از قابلیت کشسانی و استحکام کششی قابل توجهی برخوردار است که طی دو فرایند معمولی و نورد گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. هنگامی که به آهن مذاب شده در کوره‌های آلیاژسازی، آلیاژ CK45 اضافه می‌شود، با کمک ریخته‌گری محصولات مختلفی به دست می‌آید که ورق Ck45 یکی از انواع آن‌ها به شمار می‌رود.
ورق CK45 از ریخته‌گری تختال‌های فولادی در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد ساخته شده و با دستگاه‌های هوا برش، در اندازه‌های طولی مشخص بریده می‌شود. سپس در کوره‌های گرم قرار گرفته و با عبور از چندین مرحله در اثر عملیات نورد گرم به میزان ضخامت مورد نظر رسیده و روانه بازار می‌شود. وجود مقدار کمی از آلیاژ کروم در ورق CK45 باعث می‌شود تا در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.
قیمت ورق CK45 متناسب با اندازه، ضخامت، کیفیت و نوع کاربری متفاوت است. معمولا این نوع ورق در ضخامت‌های 3 تا 50 میلی‌متری و اندازه‌های 2000 در 6000 و 1500 در 6000 میلی‌متر تولید می‌شود. با توجه به میزان کربن استفاده‌شده در ورق CK45، این محصول در دسته قطعات ضد سایش قرار گرفته و قابلیت جوش‌پذیری بالایی دارد.


 ورق CK45

ویژگی‌های ورق CK45

ورق CK45 با نام ورق ضد سایش نیز در بازار شناخته می‌شود. مقاومت سایشی این محصول از مهم‌ترین قابلیت‌های آن به شمار می‌رود. استقامت در برابر زنگ زدگی و خوردگی در محیط‌های مرطوب و یا دارای مواد اسیدی به دلیل کروم موجود در ترکیبات آن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول است.
وجود آلیاژی مانند کربن باعث می‌شود تا میزان سختی این نوع ورق افزایش پیدا کند. هرچند این عنصر میزان شکنندگی محصول را افزایش می‌دهد؛ اما آن را در برابر تغییر شکل و فشار مقاوم‌تر می‌کند. علاوه بر این موجب می‌شود تا در دمای حرارتی بین 200 تا 300 درجه سانتی‌گراد بهترین نتیجه از جوشکاری را داشته باشید. قابلیت جوش‌پذیری باعث می‌شود تا بتوان از این ورق در صنایع مختلف استفاده کرد.
قابلیت ماشین‌کاری ورق CK45 موجب می‌شود تا در ساخت ابزار و ماشین‌آلات مثل برشکاری، دستگاه فرز، تراشکاری و ... استفاده شود.

کاربردهای ورق CK45

ورق CK45 به عنوان یکی از ورق‌های فولادی در اندازه‌ها و ابعاد مختلف به منظور استفاده در صنایع تولید می‌شود. وجود برخی خواص مکانیکی موجب شده تا این قطعه نسبت به دیگر محصولات فولادی دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد. ورق CK45 در دو نوع تولید‌شده توسط کارخانه‌های داخلی و وارداتی از کشورهایی مانند اوکراین، روسیه و آلمان در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وجود خواص مکانیکی و شیمیایی و قابلیت‌هایی مانند جوش‌پذیری و میزان سختی با درجه بالا، باعث شده تا از این محصول در بسیاری از صنایع مختلف کوچک و بزرگ و بخش‌های تولیدی استفاده شود. صنایع خودروسازی به منظور ساخت خودروهای سنگین و سبک و هم‌چنین صنایع نفت و پتروشیمی از جمله موارد کاربردی این محصول فولادی به حساب می‌آیند.


 ورق CK45


قابلیت مقاومت در برابر ضربه، بالا بودن مقاومت کششی، اصطکاک و استحکام بالا در ورق  CK45موجب می‌شود تا بتوان عملیات حرارتی مختلف را بر روی آن انجام داد. قابلیت سختی‌پذیری این محصول باعث می‌شود تا در برخی مقاطع تا 60 میلی‌متر به منظور سخت‌کاری و تمیز کردن مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر این موارد، قابلیت ضد فرسایش و ساییدگی موجب می‌شود تا این محصول در تولید ابزارهای خاک ورز کاربرد داشته باشد. برخی از دیگر کاربردهای این محصول عبارت‌اند از:
•    تولید قطعاتی که در دماهای بالا یا پایین تولید می‌شوند؛ به دلیل قابلیت مقاومت دمای مناسب.
•    تولید مخازن با توجه به قابلیت تحمل فشار
‌    تولید قطعاتی که در محیط‌های مرطوب، اسیدی و نمکی کاربرد دارند؛ به دلیل مقاومت سایشی مانند ساخت پل‌ها.
•    استفاده در راه‌سازی و شهرسازی با توجه به مقاومت بالا
•    تولید قطعات و لوازم خودرو با توجه به دوام و استحکام بالا مانند تولید میل‌لنگ، سگ دست، چرخ‌دنده کوچک، تسمه و ...
•    تولید ماشین‌آلات کشاورزی و ابزاری که با خاک سر و کار دارند به دلیل مقاومت در برابر ضربه و ساییدگی
•    تولید قطعاتی مانند تیغه‌های ماله‌کشی که با بتن در تماس هستند با توجه به مقاومت سایشی و نوع فولاد استفاده‌شده در ساخت آن
•    تولید ابزارهایی مانند قیچی، چکش، میخ، چاقو و ... با توجه به مقاومت در برابر ضربه
•    استفاده در صنایع هواپیماسازی

سخن پایانی

ورق CK45 یکی از انواع ورق‌های فلزی یا فولادی است. در ساخت این محصول از آلیاژهای مختلفی مانند کربن، کروم، نیکل، مولبیدن، منگنز و ... با میزان درصدهای متفاوت استفاده شده است که هر کدام از آن‌ها یک قابلیت و ویژگی جدید را به این محصول داده است. هر یک از خاصیت‌های موجود در ورق CK45 باعث می‌شود تا در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، کشاورزی، نفت و پتروشیمی، هواپیماسازی، تولید ابزارآلات و ... به کار برده شود.  آیین صنعت تولید کننده میلگرد ساده صنعتی، انکر بولت، با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت میلگرد ساده مستقیم از کارخانه.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28221
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید