امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مهم ترین نکات در انتخاب اگزوز


1401/07/27
کد خبر : 28467
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

اگزوز چیست؟

همانطور که همه ما می دانیم اگزوز، یکی از بخش های اصلی و مهم در هر وسیله نقلیه ای حساب می شود. به طور کلی سیستم ها و تجهیزاتی که از سوخت های فسیلی و حتی سوخت های دیگر بهره می برند نیازمند راهی برای خروج آلاینده ها و پسماند های حاصل از احتراق هستند. برای مثال در خودرو هایی که از سوخت فسیلی استفاده می کنند، با هر انفجار صورت گرفته در موتور خودرو آلاینده هایی همچون سرب، بخار آب، مونوکسید کربن، هیدرو کربن و اکسید های کربن در موتور تولید می شوند که باید به خوبی آن ها را از قسمت احتراق خارج کرد.


 در انتخاب اگزوز


خارج سازی مناسب این دود ها از موتور خودرو می تواند هوای تازه را وارد سیستم کرده و احتراقات بعدی را به خوبی رقم بزند. از رو همواره خودروساز ها بر اهمیت سایلنسر و اگزوز  توجه بیشتری داشته اند. حاصل این توجه تولید انواع اگزوز با عملکرد های مختلف بوده که هر کدام اهداف خاص خود را دنبال می کنند. به طور کلی یک دسته بندی جدید از این سیستم ها  را می توان به سیستم های درون سوز و برون سوز تقسیم بندی کرد.
به طور کلی هر سایلنسر دارای 3 یا 5 بخش مختلف هستند:
•    منیفولد خروجی
•    لوله‌های رابط
•    لوله اگزوز
•    منبع اگزوز یا انباره اگزوز (صدا خفه‌کن)
•    لوله پخش‌کننده دود
صنعت خودرو از آن دست صنایعی است که بی وقفه و بدون تعلل در حال پیشرفت و بهبود تمامی اجزای محصولات خود است. این پیشرفت به سیستم اگزوز نیز مربوط بوده و هر ساله سیستم های جدید تری روانه بازار می شوند اما صرفا در حال حاضر می توان این محصولات را به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:
تک خروجی: در بیشتر خودروها از این مدل استفاده می شود که علاوه بر قیمت بسیار کمتر نسبت به سایر دسته ها صرفا از یک لوله برای خروج آلاینده ها استفاده می شود از سمت دیگر از این محصول بیشتر در خودرو هایی استفاده می شود که حجم و قدرت موتور بسیار کمتری دارند چرا که حجم خروجی گاز کمتری را می تواند تحمل کند.
 دو خروجی: این سیستم ها که به اگزوز های دوگانه نیز معروفند امروزه بسیار پر کاربرد شده اند به حتی که در خودرو های توربو شارژی نیز می توان از آن ها بهره برد. امروزه با توجه به افزایش قدرت و حجم موتور های مورد استفاده از خودرو سازی، شرکت ها نیز به دنبال استفاده بیشتر از این دسته از اگزوز خودرو ها هستند.
دوگانه مختلف: این دسته بندی همانند اگزوز های دوگانه دیگر است با این تفاوت که با توجه به کوچکتر شدن حجم مخزن اگزوز، می توان از آن در خودرو های کوچکتر نیز بهره مند شد.
 دوطرفه: این سبک از اگزوز ها که بیشتر مورد توجه علاقه مندان به خودرو های سوپر اسپرت و خودرو های لوکس بود، با ازگزو های دوگانه تفاوت ان چنانی نداشت تنها همین مورد که خروجی اگزوز از دو محل مختلف عبور می کرد. کم کم استفاده از این سبک از خروجی ها نیز از رده خارج شد.
اگزوز high performance: یکی از دسته بندی های بسیار منجصر به فرد در این سیستم را می توان همین مدل دانست چرا که با استفاده از آلیاژ های خاص در فرایند تولید، طراحی شده اند و توانایی عبور دود و هوای بسیار بالایی را دارند. البته از این سیستم ها به دلیل داشتن صدای گوشخراش نمی توان در سطح شهرها استفاده کرد.

انتخاب اگزوز مناسب

همانطور که پیشتر گفته شد، اگزوز ها یکی از اصلی ترین بخش های خودرو ها است. این محصول با خروجه به اندازه و به موقع آلاینده ها و دوده های حاصل ا احتراق کمک می کند تا موتور خودرو با کیفیت و سلامت بالاتری به فعلیت های خود بپردازد. اما بسیاری از کاربران این سوال را دارند که اگزوز مناسب برای خودرو ما چیست و چه ملاک هایی باید داشته باشد؟


 در انتخاب اگزوز


پیش از بررسی پاسخ لازم به این سوال باید به این مورد توجه داشته باشید که خودرو شما از چه برندی است، از چه موتوری بهره میگیرد و شما قرار است از این خودرو چه کاربری داشته باشید. برخی از افراد علاقه دارند تا با خودرو خود در مسابقات و رالی های مختلف شرکت کننده، برخی صرفا یک خودرو کم مصرف و به اصطلاح کارمندی می خواهند و برخی دیگر فقط به دنبال خودرویی برای رفع نیاز های خود هستند. هر کدام از این اتومبیل ها می تواند از اگزوزی منحصر به فرد خود بهره بگیرد.
اما برای خرید اگزوز مناسب باید به چند نکته توجه داشت:
متریال های به کار برده شده در تولید اگزوز: همانطور که میدانید، اگزوز ها قطعاتی هستند که در معرض حرارت، انواع آلاینده ها، مواد شیمایی و خطرات فیزیکی مختلفی هستند. از این رو، باید در تولید این محصولات از متریال ها و یا به اصطلاح از مواد اولیه با کیفیت بهره برده شود. تا در معرض احتراق و حرارت بالا، بالاترین استقامت را داشته باشند. همچنین باید این قطعات در برابر خطرات فیزیکی، سنگ ریزه ها و بسیاری از مواردی که به ایجاد خراش و خرابی این قطعات می شوند. مقاوم باشند. جنس کاتالیزور داخلی نیز بسیار دارای اهمیت میباشد.


 در انتخاب اگزوز


در دومین مرحله باید به روش تولید اگزوز توجه شود. این قطعه باید به گونه طراحی و تولید شده باشد که بالاترین میزان همخوانی با اتاق خودرو ها داشته باشد. همچنین باید با استفاده از تکنولوژی منحصر به فردی ساخته شده باشد تا در برابر خطرات فیزیکی مقاومت خوبی داشته باشد. از سمت دیگر اگزوز، قطعه ایست که عموما در زیر خودرو و در کنار سایر قطعات قرار خواهد گرفت.
شیوه ساخت این محصول باید به نحوی باشد که کمترین میزان خطر را برای سایر قطعات به همراه داشته باشد
سومین نکته در انتخاب اگزوز مناسب، گارانتی و خدمات پس از فروش است. همواره می توان این موضوع را مورد توجه قرار داد که شرکت های معتبر، کالا های تولید شده شرکت خود را به مدتی گارانتی خواهند کرد. از این رو میتوان ضمانت نامه را یکی از نشانه هایی دانست که تضمین کننده کیفیت بالای قطعات است. همچنین در خصوص قطعه سازان خودرو، یکی از نشانه هایی که نشان دهنده کیفیت محصولات یک برند است، همکاری این قطعه ساز با کارخانه های مختلف داخلی و خارجی خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سیستم اگزوز میتوانید وب سایت شرکت تولیدی اگزوز پیا صنعت را در این لینک دنبال کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28467
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید