امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مهم‌ترین تفاوت میلگردهای میانه، زاگرس و شاهین


1401/07/27
کد خبر : 28140
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

 از بین تمامی این کارخانه‌ها در سراسر ایران، 3 کارخانه فولاد آذربایجان (میانه)، صبا فولاد زاگرس و شاهین بناب در دسته محبوب‌ترین تولیدکنندگان میلگرد قرار دارند. حال برای اینکه بتوانید هنگام خرید میلگرد یکی از این کارخانه‌ها را انتخاب کنید، بهتر است تفاوت میلگردهای میانه، زاگرس و شاهین را بدانید و محل احداث هریک را هم در نظر بگیرید تا با بتوانید هزینه حمل را تخمین بزنید.

آشنایی با تاریخچه کارخانه‌های میانه، شاهین و زاگرس

دو کارخانه میانه و شاهین در استان آذربایجان شرقی و شهر میانه و کارخانه زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد؛ بنابراین هر 3 این کارخانه‌ها در غرب ایران قرار دارند و کارخانه شاهین و میانه به ساکنین شمال غربی نزدیک‌تر است؛ بنابراین اگر پروژه شما در جنوب غربی کشور قرار دارد، بهتر است کارخانه زاگرس را انتخاب کنید. درباره سال تأسیس آن‌ها هم باید بگوییم که کارخانه میانه در سال 1393، کارخانه شاهین بناب در سال 1383 و کارخانه زاگرس نیز در سال 1393 احداث شده‌اند که ظرفیت تولید فولاد هریک از آن‌ها به صورت سالانه به ترتیب: 800 هزار تن، 1 میلیون و 950 هزار تن و 420 هزار تن است؛ اما مهم‌ترین موضوع در این زمینه، کیفیت، سایز، گرید، وزن و قیمت میلگرد این کارخانه‌هاست که در ادامه به شرح مهم‌ترین مشخصات میلگرد میانه و 2 تولیدکننده دیگر خواهیم پرداخت.


تفاوت میلگردها

مقایسه مشخصات میلگردهای شاهین، میانه و زاگرس

میلگردها انواع مختلفی دارند که مشخصات، وزن و کاربرد هریک با دیگری متفاوت است و شما باید بدانید که هر میلگرد برای چه پروژه‌ای مناسب است و در کدام بخش آن استفاده می‌شود تا بتوانید به‌راحتی نوع آن را انتخاب کنید.

تفاوت میلگردهای میانه، شاهین و زاگرس از نظر استاندارد

هر کارخانه باید طبق استاندارد میلگردهای خود را تولید کند تا به کیفیت موردنظر برسد. کارخانه میانه و زاگرس میلگردهای خود را طبق استاندارد روسی gost و استاندارد ملی به شماره 3132 تولید می‌کنند؛ همچنین استانداردهای میلگرد شاهین بناب علاوه بر 2 استاندارد قبلی، شامل لیست زیر می‌شود:
•    استاندارد اروپایی BS 4449 برای میلگردهای ترمکس
•    استاندارد بین‌المللی ISO 6935-2
•    استاندارد آلمانی DIN488

طبق استاندارد روسی میلگردها باید در 2 دسته ساده و آجدار و در 4 گرید A1, A2, A3, A4 تولید شوند؛ در ادامه به شما خواهیم گفت که هریک از این کارخانه کدام گرید و چه سایزی از آن را تولید می‌کنند.


تفاوت میلگردها

تفاوت میلگردهای میانه، شاهین و زاگرس از نظر سایز و گرید

کارخانه میانه، میلگردهای گرید a3 را در سایز 10 الی 32 و با 2 روش آلیاژی و ترمکس، توسط شمش‌های فولادی کم‌کربن در ابعاد 130*130 و 150*150 میلی‌متر مربع و به طول 12 متر تولید می‌کند. همچنین میلگردهای شاهین در گریدهای a2, a3, a4 و در سایز 8 الی 32 و میلگردهای زاگرس نیز در 2 گرید a3 و a4 و در سایزهای 10 الی 32 در بازار عرضه می‌شوند. هر میلگردی هم ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که ما در این مطلب تنها به بخش کوچکی از آن‌ها اشاره کردیم که می‌توانید با ورود به بخش مهم‌ترین ویژگی های میلگرد زاگرس آشنایی بیشتری با میلگردهای صبا فولاد پیدا کنید.


تفاوت میلگردها

مقایسه علامت اختصاری میلگرد شاهین، زاگرس و میانه

علامت اختصاری، معمولاً حروفی خلاصه از نام کارخانه یا بخشی از آن است که هر تولیدکننده برای ایجاد سهولت در تشخیص محصولاتش توسط مصرف‌کننده، روی محصولات خود، آن را حک می‌کند. اگر از علامت اختصاری میلگرد کارخانه‌ها مطلع باشید، می‌توانید به‌راحتی و تنها در یک نگاه متوجه شوید هر میلگرد برای کدام کارخانه است. علامت اختصاری میلگرد میانه به صورت 2 حرف انگلیسی f به صورت رو به روی هم علامت اختصاری میلگرد شاهین BS و علامت اختصاری میلگرد زاگرس SFZ CT است.


تفاوت میلگردها

وزن میلگرد میانه با میلگرد زاگرس و شاهین چقدر تفاوت دارد؟

وزن میلگرد مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در قیمت‌گذاری آن است. علاوه برآن اگر میلگردی در یک سایز خاص، وزن متناسب خود را نداشته باشد، ممکن است از کیفیت و کارایی آن کاسته شود. در جدول اشتال وزن مناسب برای هر سایز میلگرد گردآوری شده است که در ادامه می‌توانید وزن میلگرد این 3 کارخانه را با جدول اشتال مقایسه کنید.


تفاوت میلگردها



با کمی بررسی در جدول بالا مشاهده خواهید کرد که یکی از مهم‌ترین ویژگی های میلگرد شاهین ، وزن مناسب آن است.

نحوه خرید میلگردهای میانه، زاگرس و شاهین چگونه است؟

خرید میلگرد روش‌های مختلفی دارد؛ شما از طریق روش‌هایی چون: خرید اینترنتی، خرید از بازار آهن، خرید از کارخانه و خرید از بورس کالا می‌توانید به‌راحتی میلگردهای خود را خریداری کنید. هنگام خرید میلگرد هر کارخانه از بورس کالا این احتمال وجود دارد که این کارخانه‌ها، میلگردهای خود را برای فروش در بورس کالا قرار نداده باشند. نکته دیگر درباره خرید از درب کارخانه این است که هر کارخانه برای فروش محصولات خود مقدار تناژ مشخصی را در نظر گرفته است که اگر مقدار ظرفیت درخواستی شما از این مقدار کمتر باشد، باید روش‌های خرید دیگری را انتخاب کنید.


تفاوت میلگردها


در مطالب بالا تمامی پارامترهای مهم برای مقایسه میلگرد هر 3 کارخانه مثل تفاوت ازنظر استاندارد، وزن، سایز، گرید و علامت اختصاری را بررسی کردیم؛ مورد دیگری که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، قیمت آن‌ها است. امروزه با توجه به نوسانات قیمت آهن و گاهی اوقات قیمت ارز، ممکن است قیمت میلگرد به صورت روزانه تغییر کند؛ بنابراین قبل از خرید قیمت میلگرد میانه، شاهین و زاگرس را در نظر داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28140
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید