امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مهمترین علت‌های ریزش مو


1401/07/27
کد خبر : 26809
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 22 نفر

همانطور که میدانید در حفظ سلامت بدن، چالش های متعددی رخ میدهد که موی سر نیز از این قاعده مستثنی نیست. ریزش مو از جمله چالش هایی است که خانوم ها و آقایان بسیاری از گذشته تا کنون با آن مواجه‌اند. به گفته پزشکان متخصص این حوزه، ریزش روزانه مو تا یک مقدار مشخص، یک روال طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. اما نکته‌ای که در مورد علل ریزش مو باید در نظر داشته باشید این است که ریزش مو در بین افراد مختلف، متفاوت بوده و گاها دلایل و انواع مختلفی دارد. در مقاله حاضر علل ریزش مو و روش های درمان ریزش مو مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا انتها همراه ما باشید.

علل ریزش مو چه هستند؟

به طور کلی علل ریزش مو در بین افراد، به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: علل داخلی و نگهداری نامناسب از موها!  حتما برایتان جالب است تا جزییات بیشتری از این دلایل بدانید! و اما برویم به سراغ دلایلی و علل داخلی ریزش موی سر:

علل داخلی ریزش مو

همانطور که میدانید گاها عدم تعادل در بین ویتامین ها و املاح موجود در بدن و همینطور نارسایی برخی اعضای بدن بر سلامت موها تاثیر گذاشته و منجر به ریزش مو می‌شود.

بیماری های کبدی

کبد به دلیل اثر مستقیمی که بر سیستم متابولیک بدن دارد یکی از دلایل داخلی ریزش مو در نظر گرفته می‌شود. هضم غذا، جذب ویتامین، سم زدایی و تنظیم قند خون از مهمترین وظایف کبد است و جالب است بدانید همین عوامل اثر مستقیمی در چرخه رشد طبیعی فولیکول مو دارد و نارسایی در هر یک از این عوامل اثر مستقیمی بر سلامت پوست و مو دارد. لذا بیماری های کبد که هر یک از عملکردهای گفته شده را مختل کند، میتواند منجر به ریزش مو شود.

کمبود ویتامین ها و املاح معدنی رشد مو

نقش ویتامین‌ها و املاح معدنی در رشد و درمان ریزش مو غیر قایل انکار است. ویتامین A ( به دلیل ایجاد رطوبت مناسب پوست سر و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد مو )، ویتامین های گروه B (کمک به تولید گلبول های قرمز برای رساندن اکسیژن و مواد مغزی به فولیکول های مو)، ویتامین C (کمک به جذب آهن و آزاد شدن رادیکال های آزاد برای افزایش رشد مو و همچنین کمک به ساخت کلاژن که یکی از ساختارهای اصلی مو به حساب می‌آید )، ویتامین D (از مهمترین عوارض کمبود این ویتامین بروز پدیده ریزش مو است)، ویتامین E (کمک به آزادسازی رادیکال های آزاد به منظور رشد مو و جلوگیری از پیری آن)، آهن ( عامل اصلی انتقال اکسیژن به سلول های بدن که در رشد مو و درمان ریزش مو بسیار موثر است ) ، زینک ( عملکرد مطلوب غدد چربی اطراف مو و کمک به رشد و بازسازی مو و کم به درمان ریزش مو ) و پروتئین‌ها ( که ساختار تشکیل دهنده مو بوده و ماده ضروری رشد مو تلقی می‌شوند) از جمله مهمترین ویتامین ها و املاحی هستند که نقش موثری بر رشد مو داشته و کمبود آن‌ها یکی از علل ریزش مو به حساب می‌آید.

علل ریزش مو

کم خونی

احتمالا شنیده باشید که یکی از دلایل ریزش مو بخصوص در خانوم‌ها، کم خونی است. کمبود آهن منجر به کاهش سطح هموگلوبین خون شده که همین عامل خود دلیلی روشنی بر ریزش مو است. خشکی و آسیب دیدگی مو، کدر شدن مو، ریزش بیش از حد مو و همچنین نازک شدن، افزایش تعداد موهای سفید، کاهش انرژی و اشتها از جمله علائم کمبود آهن در بدن می باشد.
اختلال در عملکرد سیستم گوارش نیز از دیگر علل ریزش مو محسوب می‌شود.

مشکلات هورمونی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

انسولین، تیروئید و هورمون های زنانه / مردانه از دیگر عوامل موثر بر ریزش مو به حساب می‌آیند. حتما شنیده اید که هورمون ها نیز در رشد مو ها موثرند و هر گونه اختلال در تولید و ترشح آن ها میتواند بر سلول های بدن و بخصوص موها تاثیرگذار باشد.
بانوانی که مبتلا به سندرون تخمدان پلی کیستیک هستند به دلیل افزایش ترشح آندروژن یا هورمون های مردانه ؛ الگوهایی مانند ریزش مو از فرق سر است. عموما زمانی که ریزش مو به دلیل اتفاق می‌افتد امکان مجدد رویش مو به صورت طبیعی در آن نواحی وجود ندارد. البته لازم به یادآوریست که با روش های درمانی مناسب علاوه بر جلوگیری از ریزش مو میتوانید امکان رویش مجدد مو را فراهم کنید.

بارداری؛ زایمان و شیردهی

از دیگر علل ریزش مو، بارداری، زایمان و شیردهی است. در واقع به دلیل بروز تغییرات هورمونی و تغییر در عملکرد بخش های مختلف بدن، ریزش مو در این دوران یکی از شایع ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای برخی از خانم‌ها پیش آید. لذا انجام آزمایشات مربوطه به منظور اطلاع از عملکرد بخش های مختلف بدن و همچنین توجه به تغذیه در این دوران، در درمان ریزش مو در بارداری موثر خواهد بود.

سو تغذیه و رژیم های غیر اصولی

رزیم غذایی سالم یکی از مهمترین و موثرترین فاکتورهای سلامتی بدن و اعضای مختلف آن است. مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طوری که در صورت عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، تاثبر مستقیم آن بر روی موی خود را خواهید دید. قرار دادن تمام گروه های غذایی در تغذیه روزانه و کسب متعادل ویتامین ها و مواد معدنی علاوه بر رفع مشکلاتی چون آسیب و ریزش مو، منجر به درمان این آسیب ها می‌شود.

کم کاری غده تیروئید، غدد فوق کلیوی

تیروئید یکی از مهمترین غدد بدن است که هر گونه اختلال در عملکرد آن میتواند تاثیرات سویی بر سلامت انسان داشته باشد از جمله عوارضی که کم کاری تیروئید به همراه دارد، کاهش رشد موها و افزایش ریزش مو است که علاوه بر موی سر می‌تواند موهای سایر نقاط بدن از جمله ابروها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
از دیگر علل ریزش مو می‌توان به مواردی چون:
عفونت های داخلی
مصرف برخی داروها
استرس و تنش های داخلی
قارچ ها و انگل ها
مشکلات بیضه در آقایان
مصرف بیش از حد ویتامین های چون ویتامین A و املاحی چون مس و سلنیوم
اشاره کرد.

علل بیرونی ریزش مو:  نگهداری نادرست از موها

بعد از رفع مشکلات و دلایل داخلی ریزش مو، نوبت به شناسایی عوامل بیرونی که منجر به ریزش مو می‌گردد، می‌شود. عموما بسیاری از عارضه هایی که در طول زندگی برای افراد بوجود می‌آید به دلیل الگوها و سبک زندگی اشتباه است. این موضوع در مورد نگهداری و سلامت مو نیز بروز می یابد و اثر خود را به جای می‌گذارد. در ادامه این رفتارها که گاها به طور ناخواسته و به دلیل عدم آگاهی توسط افراد انجام میپذیرد معرفی شده اند:
•    شستن مو با آب داغ
•    کم خوابی و پرخوابی
•    استفاده از شامپوها و مواد شیمیایی نامناسب و غیر استاندارد
•    حمام کردن و شستن موها به صورت ایستاده
•    آلودگی هوا و آب
•    استفاده از شامپوهای حاوی سولفات و مشتقات آن
•    شانه زدن موها در حمام
•    چرب شدن پوست سر و تجمع سلول های مرده در کف سر
•    نخوردن صبحانه یا شام
از جمله رفتارهای نادرستی است که منجر به افزایش ریزش مو و از علل ریزش مو به حساب می‌آیند.

سخن آخر

فراموش نکنید دلیلی که منجر ریزش مو شده است با گذر زمان و به مرور اتفاق افتاده است. پس به همان اندازه به زمان نیاز است تا این آسیب ها درمان و موی شما به حالت طبیعی و نرمال برگردد. در این بین استفاده از محصولات تقویت کننده مو نیز میتواند کمک کننده خوبی برای درمان ریزش مو باشد. گروه تولیدی راچه با تولید محصولات متنوعی در لاین مو شما را در مسیر تقویت، نگهداری و داشتن موهای سالم همراهی می‌کند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26809
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید