امروز چهارشنبه 03 مرداد 1403

Wednesday 24 July 2024

معروف‌ترین غذا‌های گوشتی رشت؛ فسنجان رشتی، پلوکباب...

1401/07/27
کد خبر : 14206
دسته بندی : غذای های ایرانی و سنتی
تعداد بازدید : 87 نفر

فسنجان رشتی: تفاوت این خورشت در گیلان با سایر شهر‌ها در رب انار ترشی است که از انار‌های ترش گیلان تهیه می‌شود و مزه‌ای خاص و بسیار لذیذ به این غذا می‌دهد. همچنین برای گوشت به کار رفته در آن معمولاً از پرندگان محلی مثل اردک، غاز و در برخی مناطق خوتکا استفاده می‌شود.

فسنجان رشتی جزو غذا‌هایی است که معمولاً برای مجالس و مهمانی‌ها اولین گزینه رشتی‌هاست. فسنجان برای به اصطلاح جاافتادن باید حتماً در دیگ سفالی مخصوصی به نام «گمج» درست شود. گمج در قدیم استفاده بیشتری داشت و تقریباً تمامی خورشت‌های رشتی و شمالی را در آن می‌پختند، اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک نکته جالب دیگر هم این‌که فسنجان را به خصوص در قدیم بدون گوشت می‌پختند و در مایع فسنجان، باقلا می‌ریختند و به آن باقلا فسنجان می‌گفتند. با عدس، «مرجو قلیه» نام می‌گرفت و وقتی بادمجان در مواد فسنجان ریخته می‌شد، «شیش‌انداز» آماده سرو بود!

این را هم بدانید آستانه شهری است که معروف‌ترین گمج‌های گیلان را در آن می‌توانید پیدا کنید. در بازار سنتی مرکزی این شهر که قدم بزنید، علاوه بر بادام خوشمزه مخصوص این شهر، گمج‌های متنوع و رنگارنگی را می‌بینید که در مغازه‌ها چیده شده‌اند.

پلوکباب: محال است منوی رستورانی را در کل استان گیلان پیدا کنید که پلوکباب محلی در آن نباشد! این غذا به خاطر برنج محلی و چاشنی‌ها و مخلفات کنارش به یکی از محبوب‌ترین غذا‌های اصیل گیلانی تبدیل شده است. پلوکباب رشتی در کنار خود اشپل، گردو، باقلا، کال کباب (یک نوع چاشنی که با بادمجان کبابی، گردو و آب انار تهیه می‌شود) و زیتون پرورده را دارد.

برترین ها


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/14206
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید