امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

معرفی یکی از عایق های سنتی در عین حال بسیار پرکاربرد در دنیا


1401/07/27
کد خبر : 28691
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

روش های مختلفی برای کنترل سرما و گرما وجود دارد که هم اکنون در سراسر کشور در حال اجراست؛ ولی ما  در این مقاله می خواهیم راجع به "پشم شیشه" که یکی از مرسوم ترین روش ها برای عایق بندی حرارتی استفاده می شود، بپردازیم و یکی از شرکت های فعال در زمینه انواع عایق بندی را که با بالاترین کیفیت محصولات را عرضه میکنند، خدمت شما عزیزان معرفی کنیم:
پشم شیشه یک نوع الیاف معدنی است که سال های بسیاری است از آن به عنوان عایق های صوتی و حرارتی استفاده میشود. به کار بردن لغت پشم به این دلیل است که هم معنی فیبر بازیافتی یا ضعیف است.
پشم شیشه از تارها و الیاف بسیار ریز شیشه های بازیافتی، ماسه و مقداری رزین که ماده ای چسبناک است تشکیل شده است، الیاف پشم شیشه بسیار کوچک هستند و به شکل سوزن های ریز کنار هم هستند.
جالب است بدانید میتوان از چند عدد بطری شیشه ای بازیافتی یک رول پشم شیشه به دست آورد.
استفاده از پشم شیشه قدمتی 70 ساله دارد اما در کشور ما حدود 40 سال است که در صنایع مختلف از پشم شیشه استفاده میشود و صنعت گران در بخش های دولتی و خصوصی این الیاف را تولید می کنند.
حال شاید این پرسش مطرح شود که چرا از این الیاف به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده میشود؟ اگر چه همه ی عایق ها تا دماهای بالا میتوانند حرارت را تحمل کنند اما پشم شیشه میتواند تا آستانه 550 سانتی گراد دما را تحمل کند و مهم تر از آن این الیاف هنگام آتش سوزی باعث نمی شوند که آتش شعله ور تر شود و توسعه پیدا کند.


 pashm shishe


دلیل بعدی که از پشم شیشه به عنوان عایق حرارتی استفاده میشود این است که در صورتی که این الیاف بسوزند هیچ گاز گلخانه ای یا سمی را تولید نمی کنند.

در چه صنایعی از پشم شیشه استفاده میشود؟

– قابل استفاده به عنوان عایق میانی انواع مخازن فلزی و پلاستیکی که در معرض هوای آزاد هستند.
– قابل استفاده به عنوان فوم عایق میانی هنگام ساخت انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری.
– عایق کاری کانال های هوایی که قبلا عایق شده اند.
– کاربردهای گونانگون صنعتی و ساختمانی
– کاربرد فراوان برای ساخت و ساز سوله ها و سازه های صنعتی
– مجرای لوله کشی
– عایق دیوار حفره
– کاشی های سقف
– عایق کاری سیستم های سرمازا و گرما زا
– عایق انواع خطوط لوله گرم و دیگ های بخار
– کف دیوار و سقف کوره ها، گرم خانه ها و سردخانه ها


 pashm shishe

انواع پشم شیشه بر اساس مصرف

– پشم شیشه کاغذی:

همانطور که از اسمشان پیداست برای روکش این نوع عایق ها از کاغذ کرافت استفاده میشود و ضخامت آن ها بین 25 تا 50 میلی متر است. کاربرد این نوع عایق اغلب در ساختمان سازی و فعالیت های صنعتی مثل عایق کاری سقف سوله ها و یا سالن های پرورش دام و طیور، ایزوله کردن لوله های آب گرم و سرد و … است.

– پشم شیشه با روکش کاغذ آلومینیوم:

از این نوع پشم شیشه معمولا برای پوشش لوله هایی که در فضای باز کار گذاشته میشوند، سقف سوله های کارخانه های تولیدی یا سالن های مرغداری و همچنین پوشش کانال های انتقال هوا بسیار مناسب هستند. ضخامت این عایق ها نیز بین 25 تا 50 میلی متر است و دانسیته موجود در آن ها بین 10، 12، 16 تا 20 است.

•    پشم شیشه با روکش رنگی:

در سال های گذشته پشم شیشه ها تنها با همان روکش آلومینیومی ساده به رنگ نقره ای ساخته می شدند اما با توجه به اینکه آلومینیوم از جمله فلزهایی است که با اکسیژن به سرعت واکنش نشان می دهد از این ماهیت خاص و همچنین خاصیت رنگ پذیری پشم شیشه برای تولید انواع پشم شیشه با روکش رنگی استفاده میشود. از این نوع عایق نیز میتوان برای محیط های مختلفی استفاده کرد.


 
pashm shishe

•    پشم شیشه بدون روکش:

از این نوع پشم شیشه معمولا برای عایق کاری لوازمی که سیستم حرارتی مستقیم دارند مثل سیستم های دو جداره، دیگ های بخار، آبگرمکن، اجاق گازهای خانگی و صنعتی، دیگ های شوفاژ و … استفاده میشود، البته باید گفت که این نوع پشم شیشه برای سقف سالن ها و سوله هایی که پوشش دو لایه دارند بسیار کاربردی است.

•    پانل:

یکی از بهترین عایق های صوتی و حرارتی پانل های پشم شیشه هستند که نسبت به نوع رولی ضخامت بیشتری دارند و از آن ها به جهت عایق کاری دیوارها، سردخانه ها، استودیوهای ضبط صدا و … میتوان استفاده کرد. ابعاد این پانل ها بین 1000 تا 1200 میلی متر است.

•    عایق لوله:

این نوع پشم شیشه ها برای پوشاندن سطوح خارجی لوله های آب گرم یا سیستم های انتقال صنایع گاز و پتروشیمی مورد استفاده هستند.

نکات مهم هنگام خرید پشم شیشه

هنگام خرید پشم شیشه باید به چند نکته توجه کنید.
 هنگام خرید انواع پشم شیشه در ابتدا باید دانسیته آن را در نظر بگیرید؛ دانسیته وزن یک متر مکعب در کیلوگرم است.
ضخامت پشم شیشه نیز فاکتور بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد زیرا ضخامت این محصول تاثیر زیادی در میزان جذب صدا و حرارت دارد.
جنس روکش پشم شیشه نیز یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. روکش این محصول باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت و پایین آمدن عمر مفید آن شده و همچنین وجود روکش باعث میشود حفره های هوا از بین نروند و پشم شیشه خاصیت عایق بودن خود را حفظ کند.
سخن پایانی
شرکت پشم شیشه ایران را سابقه درخشان خود آماده ارائه خدمات با بالاترین کیفیت در عین حال با مناسب ترین قیمت به شما عزیزان میباشد. برای مشاوره رایگان در زمینه انواع عایق مثل عایق صوتی،عایق حرارتی، عایق رطوبتی، انواع ایزوگام و همچنین استعلام قیمت و ثبت سفارش کافیست با شماره ما، 09121380389 ، تماس حاصل بفرمایید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28691
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید