امروز پنج‌شنبه 01 شهریور 1403

Thursday 22 August 2024

معرفی و علائم 7 نوع از بیماری‌ های انگلی و عفونت‌زا


1403/05/30
کد خبر : 2408959
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 70 نفر

انگل‌ موجودی میکروسکوپی و عفونت‌زا است که از بدن موجودی دیگر تغذیه می‌کند و باعث ایجاد بیماری های انگلی می‌شود. انواع بیماری های انگلی علائم ناخوشایندی مانند تب، خستگی، مشکلات روده، بثورات پوستی یا اختلالات عصبی ایجاد می‌کنند.
بیماری های شایع انگلی از غذا، آب یا سطوح آلوده، نیش حشرات و خوردن گوشت نیم‌پز آلوده منتقل می‌شوند. داروهای ضدانگلی این عفونت‌ها را از بین می‌برند. از بیماری‌های انگلی معروف می‌توانیم به سالک، فیلاریا، گال و کرم کدو اشاره کنیم.

انگل‌ها ارگانیسم‌هایی هستند که در بدن موجود زنده دیگر (میزبان) یا روی آن زندگی می‌کنند. تغذیه، رشد و تکثیر این موجودات به بدن میزبانشان آسیب وارد می‌کند. بااین‌حال، انگل‌ها برای ادامه زندگی به بدن میزبانشان نیازمندند. از همین رو، احتمال اینکه کشنده باشند، زیاد نیست.
انگل‌ها و عفونت‌های انگلی شایع هستند. آن‌ها میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند. شاید بسیاری از افراد متوجه عفونت خود نشوند، چون علائم اندکی دارند.
گاهی هم برخی از انگل‌ها با بروز علامت‌هایی جدی و شدید همراه می‌شوند. گزیدگی حشرات، تماس با حیوانات آلوده و عوامل مختلف دیگر باعث عفونت انگلی می‌شوند. انواع مختلفی از انگل‌ها مانند کرم نواری باعث بروز عوارضی ناخوشایند در بدن می‌شوند.

بیماری های انگلی چیست؟

عفونت‌های انگلی به بیماری‌ها یا شرایطی گفته می‌شود که به‌خاطر حضور نوعی انگل در بدن به‌وجود می‌آیند. انگل‌ها در بدن جا می‌گیرند و تولید مثل می‌کنند. این ارگانیسم‌های بیماری‌زا برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای زنده‌ماندن، به موجود زنده دیگری (میزبان) نیاز دارند.  بیماری های انگلی و عفونی اغلب باعث مشکلات روده‌ با علائمی مانند اسهال و استفراغ می‌شوند. این موجودات باعث ایجاد بثورات پوستی خارش‌دار هم می‌شوند. ضمن اینکه می‌توانند سایر قسمت‌های بدن مانند مغز یا ریه‌ها را هم آلوده کنند.برای کسب اطلاعات درباره انواع مختلف بیماری های انگلی و عفونت زا می توانید به https://drdr.ir/mag/parasite-infectious-diseases/ در مجله سلامت دکتردکتر مراجعه نمایید.

کرم روده‌ای

کرم‌های روده‌ای (Intestinal Parasites) شامل کرم‌ها و ارگانیسم‌های تک‌سلولی هستند که برای حیات، رشد و نمو به میزبان‌های انسان (به‌ویژه روده‌های آن‌ها) متکی هستند. زمانی که میزبان تخم‌های میکروسکوپی آن‌ها را می‌بلعد، پخش می‌شوند. داروهای ضدانگلی و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند بیشتر عفونت‌ها را از بین ببرند.

لیشمانیاز یا سالک

سالک یا  لیشمانیوز (Leishmaniasis) گروهی از بیماری‌ها است که انواع انگل لیشمانیا عامل آن‌ها هستند. این انگل از راه نیش پشه خاکی وارد بدن می‌شود و زخم‌های پوستی بدشکلی ایجاد می‌کند. سالک می‌تواند زندگی فرد مبتلا را هم تهدید کند.

انگل‌های لیشمانیا تک‌یاخته‌ای هستند؛ یعنی موجوداتی تک‌سلولی هستند که امکان دیدن آن‌ها بدون میکروسکوپ وجود ندارد. لیشمانیوز اغلب افرادی را مبتلا می‌کند که در مناطق روستایی و مناطق گرمسیری با بهداشت نامناسب زندگی می‌کنند. افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی (HIV) و سایر بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، بیشتر در معرض ابتلا به این وضعیت هستند.

فیلاریا

فیلاریا (Filariasis) در دسته بیماری‌های انگلی و عفونی قرار دارد و از راه نیش پشه منتقل می‌شود. برخی افراد مبتلا به آن، هیچ علامتی ندارند. برخی دیگر ممکن است التهاب، تورم یا تب داشته باشند.  این عفونت انگلی با نوعی کرم گرد به وجود می‌آید.
با ابتلا به فیلاریا، کرم‌های ریزی به بدن حمله می‌کنند که خیلی کوچک‌تر از آن هستند که با چشم غیرمسلح دیده شوند. در زیر میکروسکوپ، کرم‌های فیلاریال شبیه به نخ هستند. پشه هم باعث پخش و گسترش این انگل می‌شود.
فیلاریا می‌تواند منجر به لنف ادم (احتباس مایعات) یا هیدروسل (تورم در کیسه بیضه) شود. اگر در آب و هوای گرمسیری زندگی یا به آنجا سفر می‌کنید، با اجتناب از گزیدگی با نیش پشه از فیلاریا پیشگیری کنید.

آسکاریازیس

آسکاریازیس (Ascariasis) هم از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی است. این مورد از بیماری‌ های انگلی ناشی از عفونت کرم گرد روده است و از طریق تماس دست به دهان با تخم‌های کرم آسکاریس (Ascaris lumbricoides) اتفاق می‌افتد.
علائم آسکاریازیس شامل درد معده است و برای درمانش به داروهای خاصی نیاز خواهد بود. عفونت انگلی آسکاریازیس معمولاً به‌علت بهداشت ضعیف رخ می‌دهد. این کرم شبیه کرم خاکی معمولی و ضخامت آن تقریباً به اندازه یک مداد است.

آمیبیاز

آمیبیاز (Amoebiasis) نوعی بیماری روده است که از سوی یک انگل میکروسکوپی به‌نام انتامبا هیستولیتیکا (Entamoeba histolytica) ایجاد و  از طریق مدفوع انسان منتشر می‌شود. در صورت ابتلا به این مورد از بیماری های انگلی، اغلب علائمی به‌وجود نمی‌آید.
اما گاهی‌اوقات، باعث اسهال، حالت تهوع و کاهش وزن می‌شود. آمیبیاز یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های انگلی در جهان (بعد از مالاریا و شیستوزومیازیس) است. هرچند که این عفونت اغلب بدون علامت است، اما می‌تواند منجر به عوارض متعدد شود.

گال

گال (Scabies) عفونتی انگلی است که توسط کنه‌های ریز ایجاد می‌شود. کنه‌ها در پوست فرو می‌روند، تخم می‌گذارند و باعث خارش شدید و بثورات پوستی می‌شوند. گال در برخی موقعیت‌ها، زخم‌های پوستی و عوارض جدی مانند سپتی‌سمی (عفونت جریان خون)، بیماری قلبی و مشکلات کلیوی ایجاد می‌کند.
هنگامی که فردی برای اولین بار به گال مبتلا می‌شود، ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد تا پوستش به وضعیت واکنشی داشته باشد. علائم بیماری هم عبارتند از:

•    خارش شدید پوست، به‌خصوص در شب
•    بثورات جوش‌مانند
•    تاول
زخم‌های ناشی از خاراندن هم از ویژگی‌های بارز بیماری گال هستند.

کیست‌های هیداتید

کیست هیداتید (Hydatid Disease) هم در اثر عفونتی انگلی ایجاد می‌شود. تخم‌ کرم‌های نواری باعث به‌وجودآمدن عفونت می‌شود. این کرم‌ها معمولاً در بدن گوسفند و سگ زندگی می‌کنند.
اگر انسان به‌طور تصادفی، هر چیزی آلوده به این انگل را بخورد یا بنوشد، به بیماری مبتلا خواهد شد. بیماری هیداتید باعث ایجاد کیست در کبد یا سایر اندام‌ها  می‌شود. کیست هیداتید در صورت درمان‌نشدن، عوارض جدی برای سلامتی به‌وجود می‌آورد.

برای درمان بیماری های انگلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان نواع بیماری های انگلی باید به متخصص عفونی و گرمسیری مراجعه کنید. این پزشکان با بررسی علائم و انجام آزمایش‌هایی روی نمونه خون و مایعات بدن می‌توانند عامل بیماری را کشف و درمان را شروع کنند.
گاهی یک نوع دارو و در برخی موارد هم مجموعه‌ای از داروهای ضدانگل برای درمان تجویز می‌شوند. برای درمان بیماری های انگلی به پزشکان خبره مراجعه کنید.

برای درمان بیماری‌های عفونی و بیماری‌های گرمسیری، باید به دکتر متخصص عفونی مراجعه کنید. عامل بروز تمام عفونت‌ها، ورود انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها (پارازیت‌ها) در اثر بهداشت و ایمنی به داخل بدن است. پزشک‌ متخصص عفونی با انجام آزمایش خون یا تصویربرداری MRI، وجود عفونت را در بدن تشخیص داده و نسبت به درمان و ایمن‌سازی به‌موقع آن اقدام می‌کند.
این متخصص برای تشخیص عفونت، از راه‌هایی مثل نمونه‌برداری و کشت میکروبی، عکس‌‌برداری، سونوگرافی، بیوپسی، آزمایش PCR و انواع آزمایش‌های عفونی دیگر هم بهره می‌برد. شما می توانید برای گرفتن نوبت آنلاین از بهترین پزشکان به سامانه آنلاین دکتردکتر(https://drdr.ir/) مراجعه نمایید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408959
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید