امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

معرفی و بررسی سیستم چیلر و فن کوئل


1401/07/27
کد خبر : 28301
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

اگر به سیستم های تهویه مطبوع و خنک کننده ساختمان ها علاقه داشته باشید، بی شک نام محصولاتی مانند چیلر و داکت اسپلیت ها شنیده اید. این محصولات که با تنوع بسیار بالایی تولید و از برند های مختلفی روانه بازار های مصرفی شده اند، مصرف کنندگان را دچار گمراهی کرده است، به نحوی که بسیاری از آن ها نمی توانند در میان یکی از این دو محصول یکی را برای خود انتخاب کنند. در ادامه این مطلب هدف بر این امر قرار گرفته است تا به بررسی و مقایسه این دو محصول در کنار یکدیگر پرداخته شود.
به طور کلی، چیلر ها، سیستم هایی هستند که با استفاده از یک سیال که به امروزه بیشتر از گاز مبرد هستند، آب سردی را تولید می کنند.
 این آب خروجی از چیلر که معمولا با دمایی معادل 7 درجه سانتی گراد خواهد بود، به یونیت ها و یا پایانه هایی به نام فن کوئل خواهد رسید. این فن کوئل ها در داخل ساختمان نصب خواهند شده می توانند، با استفاده از فن ها و پره های موجود در ساختمان خود، دمای درون فضا را به روی سیال انتقال داده و آن را کاهش دهند.
این امر تا زمانی ادامه پیدا می کند که ترموستات به سیستم اعلام کند که دمای اتاق به میزان مطلوب رسیده و زمان خاموشی سیستم فرا رسیده است.

معرفی و بررسی داکت اسپلیت

یکی دیگر از سیستم های خنک کننده حجیم که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند، داکت اسپلیت ها هستند این محصولات که از دو بخش کاملا مجزا با نام های یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده اند قابلیت های بسیار متنوعی را به همراه دارند. اما باید دانست که یونیت خارجی این محصولات که به کندانسینگ یونیت نیز معروف هستند، شامل یک کمپرسور و یک کندانسور خواهد بود این در حالی است که یونیت داخلی این محصول که با نام هوارسان ها نیز شناخته می شوند، شامل یک شیر انبساط، اواپراتور هوایی و یک فن دمنده بسیار قدرتمند هستند.


 سیستم های تهویه مطبوع


در داکت اسپلیت ها، یونیت خارجی در فضای بیرونی ساختمان، معمولا بر روی بام و یا حیاط های وسیع، نصب خواهند شد. این دستگاه جریان گاز مبرد را متراکم کرده و از تقطیر این گاز، آن را به سمت یونیت داخلی هدایت خواهد کرد. یونیت های داخلی، که معمولات در میان سقف های کاذب نصب شده اند، این مبرد متراکم شده را با دمای پایین وارد لوله ها کرده و باعث کاهش دمای هوای عبوری خواهند شد. در آخر، این جریان هوای خنک شده در سیستم ها با استفاده از کانال کشی های بسیار دقیق به فضاهای مختلف در یک یا چند ساختمان هدایت خواهد شد.


 سیستم های تهویه مطبوع


مقایسه چیلر و داکت اسپلیت

برای انجام یک مقایسه عینی و قابل استناد بین چیلر یا مینی چیلر و داکت اسپلیت پروژه ای مسکونی را بعنوان نمونه در نظر گرفته و از جنبه های متفاوتی مورد بررسی قرار می دهیم. ضمن آنکه بایستی تفاوت های چیلر مرکزی و مینی چیلر، در این مطالعه منظور شوند.

مقایسه ویژگی های چیلر و داکت اسپلیت

همانطور که گفته شد این دو ابزار و سیستم قدرتمند، خود دارای ویژگی های بسیار زیادی هستند که با گاهی با یکدیگر همخوانی داشته و گاهی نیز ساز مخالف با یک دیگر را کوک خواهند کرد. از مهم ترین ویژگی های این محصولات می توان به موارد زیر اشاره داشت، در سیستم های داکت اسپلیت ، این امکان وجود ندارد که هر واحد، هر اتاق یا فضا در ساختمان، مستقل از دیگر واحد ها، دمای خود را انتخاب کند.
علت این موضوع این است که تمامی این واحد ها تنها از یک یونیت مشترک هوای تازه و خنک خود را تغذیه می کنند.
 این در حالی است که فن کویل ها با وجود این امکان بسیار محبوب تر شده اند، به نحوی که می توان دمای هر واحد و یا هر اتاقی را با توجه به میل خود و صرفا با کنترل فن کویل، سرد و یا گرمتر کرد. البته این نکته لازم به ذکر است که امروزه می توان با استفاده از سیستم های vav یا همان دمپر های موتوردار، با استفاده از تغییر حجم هوای ورودی به هر فضا، دمای خارج شده از داکت اسپلیت ها را نیز کنترل کرد.
باید به این نکته نیز اشاره کرد که اجرای چنین سیستمی بسیار گران قیمت خواهد بود و چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.
یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های این دو سیستم این است که، در ساختمان هایی که واحد های آن ها متراژ زیادی دارند، به کارگیری تنها یک داکت اسپلیت جوابگو نخواهد بود. به این نکته نیز باید توجه داشت که استفاده از و نصب داکت اسپلیت ها باید به گونه ای باشد که حداکثر فاضله در میان یونیت داخلی و خارجی به حدی نباشد که این سیستم ها با کاهش فشار مبرد روبرو شده و در نهایت عملکرد سیستم دچار اختلال شود. از این رو، در ساختمان هایی که تعداد واحد های بسیار بالایی دارند و یا متراژ آنها زیاد است، استفاده از داکت اسپلیت ها چه به صورت مرکزی و چه به صورت تکی پیشنهاد نمی شود.
از این رو بهتر  و برای جلوگیری از ایجاد محدودیت های این چنینی می توان از یک چیلر و یا یک مینی چیلر قدرت مند در کنار چندین فن کوئل بهره برد و این چنین مشکلات و محدودیت هایی از از ریشه حذف کرد.
یکی دیگر از ویژگی های این دو محصول که با یکدگیر همخوانی ندارد، میزان صدای تولید شده توسط آن هاست. به طور معمول، صدای تولید شده توط داکت اسپلیت ها بسیار یشتر از فن کوئل هاست. به این علت که استفاده از داکت هها برای توزیع بهتر هوا، باید به مراتب از فن های قدرتمند تری استفاده کرد. همین امر موجب افزایش صدا خواهد شد. این در حالی است که فن کویل ها به ویژه فن کوئل های سقفی عملا هیچ گونه صدایی را در فضا ایجاد نخواهند کرد.
البته این نکته لازم به ذکر است که در صورت استفاده از فن کوئل های کانالی پرفشار به دلیل استفاده از فن های پر قدرت، صدای زیادی تولید خواهد شد.
مبرد اغلب داکت اسپلیت های موجود در بازار، R410A، R22 و R507A می باشد. مبردهایی که فشار کاری بالایی دارند (مخصوصاً R410A) و نمی توانند انتخاب مناسبی برای مناطق گرمسیری باشند. در حالی که در چیلرها یا مینی چیلرها، این امکان وجود دارد که بتوان از مبرد کم فشاری بنام R134a استفاده نمود؛ در نتیجه دستگاه می تواند بدون هیچ توقفی، در گرمترین شرایط اقلیمی کار کند.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان این طور گفت که داکت اسپلیت ها و چیلر ها، هر دو به عنوان یک سیستم خنک کننده برای ساختمان های عظیم خواهند بود، هر کدام از این سیستم ها دارای فواید و یا مضرات هستند که باید با توجه به متراژ، محل نصب، اقلیم ساختمان و سایر موارد به انتخاب هر کدام از آن ها پرداخت. اما می توان اینظور گفت که استفاده از چیلر و مینی چیلر به عنوان یک سیستم قدرتمند، در عین حال، کم صدا و بسیار مقرون به صرفه تر در ساختمان هایی با تعدد واحد های زیاد، متراژ بالا و همچنین کنترل شخصی هر واحد بر دمای خود مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
 خانه تاسیسات نیز به عنوان اصلی ترین عرضه کنندگان انواع سیستم های تاسیسات ساختمانی به ارائه خدمات بسیار متنوعی در حوزه، فروش، نصب و راه اندازی انواع داکت اسپلیت ها و یا چیلر ها خواهد پرداخت.  برای کسب اطلاعات بیشتر به خانه تاسیسات به این ادرس مراجعه کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28301
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید