امروز شنبه 16 تیر 1403

Saturday 06 July 2024

معجون شیر، دارچین و عسل (درمان سرفه + کاهش وزن)

1403/03/31
کد خبر : 2408614
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 237 نفر

هنگامی که برگ های پاییزی شروع به ریختن می کنند و هوا سردتر می شود، تهیه یک نوشیدنی گرم بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی و درمان سرفه و گلودرد خواهد بود. ترکیب شیر، عسل و دارچین یک معجون خوشمزه و عالی است. این معجون خوشمزه نه تنها علائم سرماخوردگی را کاهش می دهد و برای تسکین گلودرد و سرماخوردگی موثر است بلکه می تواند به کنترل و کاهش وزن کمک کند. اگرچه خواص این ترکیب برای سرماخوردگی به اندازه سایر درمان های خانگی شناخته شده  نیست اما استفاده از آن به دلیل خواص بسیار زیاد و طعم فوق العاده آن توصیه می شود. بنابراین اگر به دنبال چیزی متفاوت هستید در این مطلب از هاچ لند قرار است تا شیر، عسل دارچین که می تواند به نوشیدنی مورد علاقه بعدی شما در این فصل تبدیل شود.

 

 معجون شیر، دارچین و عسل

اطلاعات تغذیه ای درباره شیر، عسل و دارچین

ارزش غذایی  یک لیوان شیر، دارچین و عسل  به شرح زیر است:

  • انرژی (692 کیلوژول)
  • پروتئین (11.9 گرم)
  • چربی کل (3.7 گرم)
  • چربی اشباع شده (2.4 گرم)
  • کربوهیدرات (21.7 گرم)؛ نشاسته (0.3 گرم)، شکر (21.4 گرم)، شکر اضافه شده (0 گرم)
  • فیبر غذایی (0.7 گرم)
  • سدیم (119 میلی گرم)
  • کلسیم (318 میلی گرم)
  • آهن (0.1 میلی گرم)

خواص شیر عسل و دارچین

همانند هر ترکیب دیگری، معجون شیر، دارچین و عسل نیز خواص دارویی و درمانی خاصی دارد. در ادامه به مهمترین خواص این ترکیب مقوی اشاره می کنیم:

تسکین سرفه، گلودرد و سرماخوردگی

یکی از خواص عسل و دارچین این است که ضد التهاب، ضد میکروب و ضد باکتری بوده و تا حدی درد ناشی از گلودرد را تسکین می دهند. نکته جالب درباره معجون شیر، عسل و دارچین این است که طعم خوشمزه ای دارد و مزه ای مشابه داروها نداشته و در نتیجه بسیاری افراد علاقه مند هستند آن را مصرف کنند. علاوه بر این، خواص ضد باکتریایی عسل خام نیز سرفه و گلودرد را تسکین داده و دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که فواید مشابهی دارد.

اگرچه تعداد مواد مغذی و ویتامین های موجود در دارچین و عسل کم است اما آنها همچنان به شما در رفع سرفه و سرماخوردگی کمک می کنند. دارچین حاوی مقادیر کمی ویتامین B و K بوده و در عسل نیز مقدار کمی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن وجود دارد. شیر هم سرشار از کلسیم است. اگرچه این سه ماده را نمی توان با مکمل های ویتامین مقایسه کرد اما هر سه این مواد بسیار سالم تر از آن چیزی هستند که هنگام نوشیدن چیزهایی مانند نوشابه دریافت می کنید.

کاهش وزن

در حالی که برخی افراد ادعا می کنند که مصرف شیر، عسل و دارچین می توانند به کاهش وزن کمک کنند  تاکنون تحقیقات بسیار کمی از این موضوع انجام شده اما برخی از مطالعات درباره فواید شیر و عسل و خواص ترکیب این سه ماده امیدوار کننده بوده است.

 کاهش وزن با شیر، عسل و دارچین

به عنوان مثال، جایگزینی شکر معمولی با عسل طبیعی ممکن است به کنترل وزن کمک می کند. محققانی که در سال 2011 یک مطالعه روی موش ها انجام دادند دریافتند که جایگزینی ساکارز با عسل به جلوگیری از افزایش وزن کمک می کند. همچنین، نویسندگان مطالعه ‌ای در سال 2010 گزارش دادند که عسل می ‌تواند هورمون ‌هایی را فعال کند که اشتها را در انسان سرکوب می ‌کنند. از آنجایی که عسل در مقایسه با شکر خواص بیشتری برای سلامتی انسان دارد جایگزین کردن آن با شکر ممکن است به طور کلی مفید باشد.

همچنین شواهد علمی محدودی وجود دارد که نشان می دهد دارچین می تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه در سال 2017 روی سلول‌ های موش و انسان نشان داد که ترکیبی در دارچین به نام سینامالدئید منجر به افزایش متابولیسم می ‌شود. همچنین، نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2012 بر روی موش ‌ها نشان داد که دارچین ممکن است به کاهش وزن ناشی از دیابت کمک کند. اما به طور کلی، هیچ تحقیقی شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که مصرف شیر، عسل و دارچین با هم یا به طور جداگانه می تواند به کاهش وزن در انسان کمک کند.

طرز تهیه معجون شیر، عسل و دارچین

طرز تهیه معجون شیر، عسل و دارچین بسیار ساده بوده و با آماده کردن مواد زیر به راحتی می توانید یه معجون خوشمزه آماده کنید. مواد لازم برای تهیه این معجون عبارتند از:

2/1 قاشق چای خوری دارچین (یا 2 عدد چوب دارچین)

1 قاشق چای خوری عسل

250 میلی لیتر شیر (در صورت تمایل از شیر سویا یا آجیل استفاده کنید یا شیر غنی شده با کلسیم را انتخاب کنید)

روش اول

برای آماده کردن معجون، ابتدا شیر را در یک ظرف ریخته و روی شعله گاز قرار دهید تا بجوشد. پس از آن، چوب دارچین و یا پودر دارچین را به شیر اضافه کرده و شعله گاز را تا حد امکان کم کنید. شیر و دارچین را کمی هم زده و پس از 1 الی 2 دقیقه شعله را خاموش کنید.

به مدت 10 الی 15 دقیقه درب ظرف را بگذارید تا دارچین به خوبی دم بکشد. پس از اینکه ترکیب شیر و دارچین مقداری خنک شد چوب دارچین را از شیر جدا کرده و عسل را به آن اضافه نمایید و خوب هم بزنید. پس از آن می توانید ترکیب را در یک لیوان ریخته و نوش جان کنید.

روش دوم

در این روش، یک چهارم پودر دارچین را در یک فنجان شیر ریخته و گرم کنید. سپس، یک قاشق مرباخوری عسل را به این ترکیب اضافه نمایید.

برای اینکه این نوشیدنی طعم خوشمزه تری داشته باشد می توانید کمی وانیل را به آن اضافه کنید. شما می توانید از این معجون برای کاهش سرفه، گلودرد و سرماخوردگی کودکان خود (بالای 1 سال) استفاده کنید.

نکات مهم

  • به خاطر داشته باشید که عسل را با شیر داغ ترکیب نکنید؛ چون این کار آنزیم ها و خواص ضدمیکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی آن را از بین می برد.
  • برای تهیه این معجون و بهره بردن از خواص عسل، بهتر است خرید عسل ارگانیک و طبیعی که زنبور عسل برای تهیه آن از شهد گلها استفاده کرده است را اولویت قرار دهید.
  • زنان باردار، افرادی که به عسل و گرده گل حساسیت دارند و افرادی که بیماری خاصی مانند دیابت دارند بهتر است پیش از مصرف این معجون با پزشک خود صحبت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

در نهایت، این معجون از مواد سالم و مقوی تشکیل شده که حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند و با مصرف آن می توانید از خواص هر یک از این مواد بهره مند شوید. با این حال، اگر به هر یک از این مواد آلرژی دارید بهتر است تنها با اجازه پزشک این معجون را مصرف کرده و در صورت لزوم از مصرف آنها خودداری کنید. 

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408614
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید