امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

مزایا و معایب چوب ایرانی


1401/07/27
کد خبر : 25996
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

از آنجا که مصرف انواع مختلف چوب در کشور ما بسیار زیاد است و مصرف کنندگان این محصول تمایل دارند تا با انواع چوب ایرانی و مزایا و معایب چوب ایرانی بیشتر آشنا شوند ، ما همچنین به معرفی موضوع این محتوا می پردازیم تا انواع چوب ایرانی و مزایا و معایب چوب ایرانی را به آنها اختصاص داده ایم. حال ، اگر مصرف کننده این پدیده زیبا هستید و می خواهید یک پروژه نجاری را شروع کنید یا می خواهید از عناصر چوبی در خانه خود استفاده کنید ، دانستن انواع چوب بهترین گزینه برای شماست ، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ، در ادامه می توانید ما را دنبال کنید.  


   

انواع چوب ایرانی

اول از همه ، قبل از معرفی انواع چوب ایرانی و مزایا و معایب چوب ایرانی ، باید توجه داشته باشیم که به طور کلی ، چوب ها به سه دسته کلی شامل چوب های نرم و چوب های سخت ، چوب های صنعتی تقسیم می شوند. هر کدام از آنها ویژگی ها و ویژگی های خاص خود را دارند. چوب نرم نوعی چوب است که از درختان سوزنی برگ مانند کاج ، سرو ، صنوبر ، سرخدار و غیره بدست می آید و این چوبها عموماً در مبلمان ، ساختمان و نجاری مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که این چوبها علی رغم نام نرم نیستند و برعکس مقاومت بسیار بالایی دارند. شرکت بیلیارد پرشین استور در زمینه آموزش بازی بیلیارد و  خرید میز بیلیارد ایرانی در خدمت شماست

سخت چوب

سخت چوب ها چوب هایی هستند که از درختان سوزنی برگ به دست نمی ﺁیند. چوب هایی که سخت چوب ها از آن به دست می آیند برگ ریز نام دارند یعنی درختانی که در فصل پاییز برگشان می ریزد. درختان گردو و افرا و ماهون و گیلاس و بلوط جزو این درختان می باشند. استحکام سخت چوب ها از نرم چوب ها کمتر است اما از بافت های چوبی بسیار زیبا و خاصی برخوردار هستند.
چوب های صنعتی که امروزه بسیار متداول شده اند آن دسته از چوب هایی هستند که در طبیعت وجود ندارند و به صورت صنعتی و در کارخانه ها تولید می شوند. تخته های کامپوزیت و چند لایه و ام دی اف جزو این دسته هستند.

چوب راش

چوب راش یا همان مرس که به اصطلاح انگلیسی Beech گفته می شود یکی از رایج ترین چوب های ایرانی است. چوب راش را در اصطلاح علمی Fagus orientalis می گویند. رنگ این نوع چوب کرم روشن و در برخی مواقع زرد و قرمز هم می باشد. این نوع چوب ها جزء سخت چوب ها بشمار می روند و عموما از این نوع چوب ها در خراطی ها و روکش های چوبی و ساخت مبلمان استفاده می شود. بافت این نوع چوب صاف و فشرده است. از مهم ترین قابلیت های این نوع چوب این است که در کنار استحکام بسیار زیاد قابلیت خم شدن با بخار را هم دارد. این قابلیت سبب شد که عموما در تولید مبلمان از این نوع چوب استفاده شود.

چوب ملچ

چوب ملچ رنگ این چوب قهوه ای متمایل به قرمز است که در برخی مواقع دارای رگه های سبز است. این چوب جزء چوب های نیمه سخت است و دارای بافت درشتی است. از ویژگی های این چوب دوام و مقاومت بسیار بالا و مقاوم بودن در برابر خمیدگی است. این قابلیت ها سبب شد که عموما از این نوع چوب ها در ساختمان های چوبی و تولید مبلمان و در و پنجره و وسایل ورزشی و .. استفاده شود.

چوب افرا

چوب افرا یکی از معروف ترین و متنوع ترین چوب های ایرانی است که در کشور ما دارای گونه های مختلفی است. از رایج ترین گونه های افرای ایرانی می توان به افرا شیردار و پلت و کیکم اشاره نمود. این چوب جزو سخت چوب ها بشمار میرود و از آنجایی که بافت بسیار زیبا و خاصی دارد زمانی از آن استفاده می کنند که بخواهند ظاهر چوب و بافت آن در معرض دید باشد. رنگ این چوب سفید متمایل به کرم است. در خرید چوب بیلیارد بدانید که از چوب افرا ساخته میشود.
 

چوب گردو

چوب گردو رنگ این چوب خاکستری متمایل به قهوه ای است و از دسته چوب های بسیار بادوام بشمار می رود. از مهم ترین قابلیت های این چوب نیمه سنگین و نیمه سخت این است که در برابر خمش و فشار مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد. از این رو عموما از این چوب در ساخت و ساز مبلمان و آلات موسیقی و کارهای هنری و تزئینی و مجسمه سازی و منبت و ... استفاده می شود.

چوب چنار

چوب چنار رنگ این چوب سفید روشن است و در برخی مواقع قرمز متمایل به قهوه ای هم می باشد. از این چوب با دوام عموما در ساخت صندلی و غربال و درب و .. استفاده می شود. جهت خرید توپ بیلیارد به صفحه خرید توپ بیلیارد مراجعه فرمایید.

چوب‎ تبریزی

چوب تبریزی این چوب نرم و سبک است و کار با آن بسیار آسان است. این چوب معمولاً در جعبه سازی ، کبریت سازی ، تجهیزات و ملزومات کشاورزی و غیره استفاده می شود. با توجه به آب و هوای متنوع کشور ما ، تنوع چوب در کشور ما بسیار زیاد است و معرفی مشخصات فردی آنها در این مقاله گنجانده نشده است. نام های دیگر چوب های ایرانی شامل بلوط ، شمشاد ، گیلاس ، کاج و صنوبر است. طبیعتاً هر محصول و ماده طبیعی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد ، بنابراین در ادامه مزایا و معایب چوب ایرانی را بررسی خواهیم کرد.

مزایای چوب ایرانی

چوب یکی از مفیدترین منابع طبیعی است و فواید زیادی دارد. مهمترین مزایای چوب ایرانی موارد زیر است:
• یکی از مهمترین مزایای چوب ایرانی و سایر چوبها این است که عایق حرارتی بسیار خوبی است.
• اکثر چوب ها مقرون به صرفه هستند و ساخت آنها بسیار آسان است.
• قابلیت اعمال انواع کنده کاری و رنگ و برش.
• علاوه بر اینکه چوب خود عایق صوتی است ، بنابراین آلودگی صوتی کمی ایجاد می کند.
• از آنجا که اکثر چوب ها سبک هستند ، حمل و نقل آنها آسان و بدون دردسر است.
• یکی از مهمترین مزایای چوب ایرانی این است که هرچه سن آن بالاتر باشد ، بهتر است.
• نگهداری چوب بسیار آسان است و می توان آن را با روغن و لاک جلا محافظت کرد.
• از آنجا که چوب برای محیط قابل برگشت است ، بنابراین آلودگی محیط زیست را ایجاد نمی کند و در واقع یک منبع تجدید پذیر است.
 


معایب چوب ایرانی

به طور طبیعی ، چوب ، مانند سایر مواد طبیعی ، دارای مزایای و همچنین معایبی است. برخی از معایب چوب ایرانی یا هر نوع چوب ذاتی است ، از جمله موارد زیر:
• سنگین تر از سایر مواد مصنوعی.
ممکن است توسط موجودات زنده و حشرات مورد حمله قرار گیرد.
• قابل اشتعال.
اگر از چوب برای مصارف انسانی استفاده شود ، در چوب نیز مشکلات و نقص وجود دارد که عبارتند از:
• به دلایل مختلف ممکن است ابعاد چوب تغییر کند.
• چین و چروک.
گره های آن را شل کنید.
• مقاومت بسیار کمی در برابر حشرات و موجودات زنده دارد.

جمع بندی

چوب ها یکی از مهم ترین منابع طبیعی کره ی زمین هستند که تجدیدپذیر می باشند. کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی متنوعی که دارد از تنوع درختان و چوب های زیادی بهره مند است که از مهم ترین انواع چوب ایرانی می توان به چوب افرا و راش و صنوبر و کاج و گیلاس و گردو اشاره نمود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25996
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید