امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

مراقبت های مهم بعد از عمل جراحی بینی


1401/07/27
کد خبر : 28682
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 10 نفر

عمل بینی یکی از شایع ترین و پرطرفدارترین عمل ها در بین افراد است که با اهداف گوناگونی از جمله: رفع مشکلات تنفسی، برطرف نمودن قوز بینی، کوچک نمودن غضروف نوک بینی و... انجام می شود. مراقبت های بعد از عمل بینی بسیار حائز اهمیت است و رعایت نمودن تمامی نکات باعث می شود که اولا: دوران نقاهت کوتاه تری را طی کنید و سریع تر به زندگی عادی بازگردد، ثانیا: باعث خواهد شد که بینی زیباتر و خوش حالت تری داشته باشید.

در این مقاله سعی داریم تمامی نکات مربوط به مراقبت های بعد از جراحی بینی را عنوان کنیم تا شما عزیزان بدانید بعد از انجام عمل جراحی ملزم به رعایت چه نکاتی هستید. شایان ذکر است که نکاتی که در این مقاله ذکر خواهد شد عمومی بوده و هر شخص بعد از انجام عمل جراحی باید نکات تکمیلی را از پزشک خود دریافت کند.

دوران نقاهت پس از انجام عمل جراحی

یک تا دو هفته ی اول بعد از انجام عمل مهم ترین روز ها در طی دوران نقاهت است. زیرا در این بازه ی زمانی شاهد انواع حالت ها از جمله: سردرد، کبودی، تورم، سخت نفس کشیدن و... خواهید بود. رعایت نکات مراقبتی در دو هفته اول بسیار ضروری بوده و توصیه ی ما رعایت تمام و کمال این نکات است.

زمان بندی مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی را می توانیم به سه بازه ی متفاوت تقسیم کنیم که به شرح زیر است:

 بلافاصله بعد از عمل جراحی

بلافاصله بعد از انجام جراحی اسپلینت درون بینی قرار می گیرد تا شکل و ساختار جدید بینی را به طور کامل حفظ کند ، پزشکان تا حد امکان سعی می کنند که از پانسمان درون بینی استفاده نکنند. اسپلینت معمولا بعد از گذشت 1 هفته یا نهایتا 10 روز از بینی خارج می شود و بیمار تنفس راحت تری خواهد داشت. امروزه از بخیه های جذبی برای جراحی بینی استفاده می کنند که کار را بسیار راحت تر نموده است و شخص نیازی ندارد برای کشیدن بخیه به پزشک مراجعه کند.

در روز های ابتدایی بعد از انجام عمل جراحی به علائم زیر دچار خواهید شد که کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد:

  • گرفتگی بینی و تنفس سخت با توجه به قرار داشتن اسپلینت درون بینی
  • سر درد که ممکن است ناشی از عوارض داروی بیهوشی باشد
  • احساس ضعف، ورم و کبودی در ناحیه بینی، اطراف چشم و لب ها
  • درد در ناحیه عمل شده.

تورم بینی بعد عمل

 مصرف مسکن

به طور عمومی پس از گذشت چند ساعت از عمل جراحی داروی بیهوشی از بدن خارج شده و علائم آن نیز از بین خواهد رفت. در این هنگام ممکن است درد به سراغ شما بیاید که باز هم کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی نیست. اگر بعد از گذشت چندین ساعت احساس درد داشتید می توانید از مسکن هایی که پزشکان تجویز نموده است مصرف کنید تا درد خود را کنترل نمایید.

 کمپرس آب سرد

همانطور که پیشتر اشاره کردیم بعد از گذشت چند ساعت از عمل جراحی به احتمال زیاد شاهد کبودی و تورم در اطراف بینی و چشم خود خواهید بود. برای کاهش این التهابات و کبودی ها می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از کمپرس سرد هیچ گونه فشاری بر نقاط متورم و کبود وارد نکنید و صرفا کمپرس را به آرامی بر روی نقطه ملتهب قرار دهید و بعد از گذشت چند ثانیه آن را بردارید و مجددا این کار را تکرار کنید.

در طی روز چندین مرتبه این کار را انجام دهید و در هر مرتبه تا حداکثر 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید. نکته ی مهم دیگر این که کمپرس یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید. می توانید برای انجام این کار از یک پارچه تمیز یا چندین لایه گاز استریل استفاده کنید.

 یک تا دو هفته بعد از عمل جراحی بینی

در طی این مدت معمولا التهابات و کبودی و تورم صورت برطرف شده است و یا میزان بسیار کمی از آن باقی مانده است. توصیه می شود که در هفته اول بعد از انجام عمل بینی در منزل باشید و به محل کار نروید اما انجام کار های روزانه و عادی بلامانع است و خطری را ایجاد نمی کند. در صورتی که در طی این مدت احساس درد داشتید می توانید با مسکن آن را کنترل کنید. همچنین هفت الی ده روز بعد از جراحی به دلیل برداشته شدن اسپلینت های درون بینی عمل تنفس راحت تر خواهد شد و خواب و فعالیت های شما به راحتی قابل انجام است. دو هفته بعد از انجام عمل می توانید به طور عادی به محل کار خود بازگردید و کار های خود را از سر بگیرید اما باز هم از انجام کارهای سنگین و کارهایی که به طور طولانی مدت مجبور به خم نمودن سر خود هستید پرهیز کنید.

 هفته دوم به بعد

به مرور زمان از شدت کبودی ها و التهابات کاسته می شود و معمولا تا سه هفته یا نهایتا یک ماه تمامی آن ها از بین خواهد رفت. به طور معمول تا یک سال طول می کشد که نتیجه نهایی عمل بینی خود را مشاهده کنید. زیرا کمتر از زمان گفته شده به دلیل داشتن ورم، شکل دقیق بینی مشخص نخواهد بود. همچنین سعی کنید بعد از انجام عمل تا حداقل یک ماه زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

قرینه سازی سوراخ های بینی

 مهمترین فعالیت های بعد از عمل بینی را به دقت انجام دهید !

توصیه ما این است که حتما شب قبل از انجام جراحی دوش بگیرید اما بعد از آن از هیچ گونه اسپری و یا لوسیون بدن استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات و مواد شیمیایی درون کرم ها و لوسیون ها در بدن شما ایجاد حساسیت کند. همچنین انجام استحمام بلافاصله بعد از انجام عمل خطرناک است و قطعا پزشک شما توصیه های لازم را در این زمینه خواهد نمود.

پیشنهاد ما این است که حداقل 48 ساعت اول بعد از انجام عمل جراحی استحمام نداشته باشید و بعد از آن با ذکر نکاتی که در ادامه به آنها می پردازیم استحمام کنید.

  • خیس شدن پانسمان می تواند احتمال بروز عفونت را افزایش دهد. لذا از خیس نمودن پانسمان خود جدا پرهیز کنید.
  • گرما و بخار موجود در فضای حمام می تواند موجب افزایش ورم و ایجاد تاثیرات منفی بر روی بینی شما شود، لذا زمان استحمام خود را به حداقل برسانید و سعی کنید از آب ولرم استفاده کنید.
  • سعی کنید از دوش دستی برای استحمام استفاده کنید که کنترل آب برایتان آسان تر باشد و سهوا پانسمان بینی خود را خیس نکنید. همچنین توجه داشت باشید که آب را با فشار زیاد استفاده نکنید.

بهترین رژیم غذایی بعد از انجام عمل بینی

داشتن رژیم غذایی مناسب برای کوتاه کردن دوران نقاهت در تمامی عمل های جراحی ضروری است. بعد از عمل سعی کنید از موادی که سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی هستند استفاده کنید. این امر موجب کوتاه شدن دوران نقاهت و برطرف شدن جراحات وارد شده در داخل بینی است. همچنین در مصرف مواد غذایی باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه به آنها می پردازیم.

  • رژیم نرم و سبکی داشته باشید و از مایعات استفاده کنید. زیرا جویدن بلافاصله پس از عمل باعث فشار آوردن به بخیه ها شده و می تواند خونریزی و مشکلات دیگری را به وجود آورد.
  • از مصرف آب به میزان کافی غافل نشوید. همچنین استفاده از مایعات و آبمیوه هایی که موجب تسریع روند بهبودی می شوند نیز توصیه می شود. آب میوه هایی نظیر اناناس و آلوئه ورا می تواند بسیار مفید باشد.
  • مصرف سبزیجات و مواد غذایی دارای فیبر به بهبود شما کمک می کند. در این دوران سعی کنید از انواع میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • مواد غذایی نظیر گوشت قرمز و سفید، ماهی و لبنیات به دلیل داشتن مقادیر بالای پروتئین می تواند روند بهبود شما را تسریع ببخشد. در این مدت به طور روزانه و مرتب از این منابع غنی از پروتئین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

از چه غذاهایی بعد از عمل بینی باید بپرهیزیم ؟

  • غذاهای ادویه دار و تند در طی روز های اولیه بعد از جراحی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. ادویه و تندی جات می تواند باعث ایجاد حساسیت و تهوع شود. بنابراین حداقل تا یک هفته از مصرف غذاهای ادویه دار و تند پرهیز کنید.
  • مصرف سدیم می تواند تورم صورت شما را افزایش دهد و روند بهبودی شما را با اختلال مواجه کند. لذا در روز های ابتدایی بعد از انجام عمل توصیه می شود که از نمک و چربی های اشباع شده در رژیم غذایی خود استفاده نکنید.
  • دمای غذایی که مصرف می کنید نباید بیش از حد بالا و یا پایین باشد. سعی کنید غذایی که میل می کنید ولرم باشد.
  • بعد از عمل از مصرف نوشیدنی های الکلی و همچنین کافئین دار پرهیز کنید. زیرا مصرف این نوشیدنی ها روند بهبود شما را با تاخیر مواجه می کنند و موجب خونریزی می شوند. در این مدت انواع آبمیوه و آب می تواند بهترین منبع برای تامین مایعات بدن باشد.

بعد از عمل بینی بهتر است چگونه بخوابیم ؟

معمولا بعد از انجام عمل بینی تا چند روز را باید در رخت خواب استراحت کنید. لذا نحوه ی خوابیدن شما می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. خوابیدن باید به گونه ای باشد که فشاری بر روی بینی احساس نشود. بهترین حالت خوابیدن به پشت است به گونه ای که سر کاملا بالا باشد. می توانید برای بالا نگه داشتن سر از یک یا دو بالش استفاده کنید که سر در زاویه 45 درجه قرار بگیرد. این کار موجب کاهش التهابات صورت نیز می شود.

خوابیدن به پهلو طی دو هفته اول به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا این کار باعث می شود که بینی دچار گرفتگی شود و بافت بینی آسیب ببیند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28682
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید