امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

مراحل چاپ کتاب


1401/07/27
کد خبر : 26382
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

مراحل چاپ کتاب به شرح زیر است  
۱. نگارش یا ترجمه متن کتاب از طرف نویسنده در چاپ کتاب.
۲. عقد قرارداد با انتشارات جهت انجام مقدمه‌های چاپ کتاب.
۳. انجام ویرایش کتاب به وسیلۀ ویراستار در چاپ کتاب.
۴. نمونه‌خوانی کتاب و قطعی کردن کتاب در چتپ کتاب.
۵. دریافت شابک (isbn) از سایت به وسیلۀ ناشر.
۶. صفحه‌آرایی و طراحی جلد کتاب.
۷. ارسال کتاب صفحه‌آرایی‌شده به سایت ساماندهی کتاب به وسیلۀ ناشر.
۸. صدور مجوز فیپا به وسیلۀ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۹. ارسال فایل نهایی شده به چاپ‌خانه به وسیلۀ ناشر.
۱۰. تقدیم چند نسخه از کتاب به خانۀ کتاب به وسیلۀ ناشر و دریافت اعلام وصول کتاب.
یکی از نکاتی که در عقد قرارداد با ناشر باید به آن دقت کنیم نوع چاپ کتاب  می باشد. دو نوع چاپ را می توانیم به شما معرفی نماییم
الف) چاپ دیجیتال کتاب
 ب) چاپ افست کتاب
در چاپ کتاب دیجیتال از تحریر ۷۰ گرمی و جلد ۳۰۰ گرمی استفاده می شود و همچنین چسب گرم به کار می رود. کیفیت در چاپ دیجیتال کمی کمتر از چاپ افست می باشد ولی از لحاظ هزینه ایی برای کتاب های با تیراژ پایین (کمتر از ۲۰۰ جلد) مناسب می باشد. البته تفاوت کیفیت چاپ دیجیتال و چاپ افست کتاب توسط افراد معمولی قابل تشخیص نمی باشد ولی در چاپ کتاب افست در این نوع چاپ از تحریر ۷۰  گرمی و جلد ۳۰۰ گرمی استفاده می کنند. چاپ افست به دلیل این که حتما باید  برای کتاب زینک و فیلم تهیه می‌شود فقط برای تیراژ بالای  ۱۰۰۰ جلد کتاب مناسب است.
نکته بسیار مهم درباره چاپ کتاب این است که تمام این خدمات در کتاب خانه ملی کاملا رایگان است و کسی نمی‌تواند ادعا کند رایگان نیست و پولی گرفته می‌شود.

متن چیست؟

متن نیز مفهومی است کلی و عبارت است از جمله‌های نوشته یا چاپ شده، خواه در کتاب، خواه در مقاله و خواه در نامه.  متن به یک تعبیر عملا به مفهوم کتاب و اثر به کار می‌رود، چنانکه از «متون قدیمی»، «متون سغدی» و عبارات مانند این‎ها آشکار است.

عنوان کتاب

عنوان کتاب عبارت است از نام کتاب. واژۀ «عنوان» در متن‌های فنی عملا به مفهوم «کتاب» به کار می‌رود. باید توجه کنید که بسیاری از کتاب‌ها ممکن است دارای عنوان اصلی و فرعی باشند. این نکتۀ مهمی است که در کتابنامه‌ها باید جزئیات عنوان کامل نوشته شود.
چاپ‌های کتاب
چاپ‌های کتاب را به چهار دستۀ کلی می‌توان تقسیم کرد:
•     نسخۀ خطی: نسخه‌ای است که با دست نوشته شده است. نسخه خطی را برای کتاب‌ایی به‌کار می‌برند که خطی قدیمی یا به‌اصطلاح نسخۀ خطی نام می‌برند.
•     نسۀماشین شده: عبارت است از نسخه‌ای که ماشینی تایپ شده است.
•    چاپ نخست کتاب یا چاپ‌های بعدی بدون تجدید نظر: کتاب را می‌توان تا بی‌نهایت بدون اضافه شدن و کم شدن و تغییر مطالبش چاپ شود.
•    چاپ با تجدید نظر: کتاب‌هایی که نیاز به تجدید نظر دارند و باید اصلاحاتی اضافه شود حتما تحت عنوان چاپ با تجدید نظر چاپ شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26382
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید