امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مدت زمان ماندگاری نیتروژن مایع در تانک ازت


1401/07/27
کد خبر : 27939
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

مقدمه

نیتروژن مایع حالتی از نیتروژن است که متراکم و به مایع تبدیل شده است. نیتروژن مایع با دمای جوش بسیار پایین 196- درجه سانتی گراد، کاربرد های بسیاری در انواع زمینه های پژوهشی و صنایع دارد. به عنوان مثال در پژوهش های زیستی برای نگه داری سلول ها و سایر میکروارگانیسم ها، نیاز به نیتروژن مایع است. امکان نگه داری نیتروژن مایع در فضای اتاق بدون استفاده از تانک ازت وجود ندارد. زیرا به سرعت تبخیر می شود و از طرف دیگر در صورتی که درصد نیتروژن در هوا بالا برود، خطراتی برای سلامتی پرسنل در پی دارد.


نیتروژن مایع

نیتروژن مایع

مایعات برودتی به مایعاتی گفته می شوند که نقطه جوش پایین تر از 150- درجه سانتی گراد دارند و در دمای بسیار پایین در حالت مایع نگه داری می شوند. نیتروژن مایع یک مایع برودتی بی رنگ، بی بو، بی اثر و غیر سمی است که دمای جوش آن 196- درجه سانتی گراد است. مایعات برودتی مثل نیتروژن مایع با دمای بسیار پایین و سرعت انبساط بسیار بالا در هنگام تغییر حالت فیزیکی از مایع به گاز مشخص می شوند.
کار با مایعات برودتی مانند نیتروژن مایع می تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل کاربران حتما باید آزموزش های لازم را ببینند و از آن جا که نقطه جوش بسیار پایینی دارند، به سرعت تبخیر می شوند. پس در محفظه های خاصی به نام تانک ازت نگه داری می شوند.


 نیتروژن مایع

تانک ازت

به منظور حمل و نگه داری نیتروژن مایع از محفظه های خاصی به نام تانک ازت استفاده می شود. تانک ازت، مخزن های دو یا سه جداره ای هستند که در بین لایه  ها عایق که عموما خلا است قرار گرفته است. این عایق باعث می شود تبادل گرما وجود نداشته باشد.
 خلاء به عایق شدن مخزن داخلی کمک می کند و تضمین می کند که نیتروژن مایع بسیار آهسته تر نسبت به زمانی که در معرض هوا است، تبخیر شود.  تا زمانی که نیتروژن مایع در حال تبخیر فعال هنوز در مخزن وجود دارد، بخارات نیتروژن داخل مخزن به اندازه نیتروژن مایع سرد است و نمونه های ذخیره شده در مخزن را در دمای مناسب نگه می دارد.
تانک های ازت در حجم های مختلف قابل فروش هستند. برخی از تانک های ازت این امکان را فراهم می کنند که نمونه ها را بتوان داخل آن قرار داد و طبقه بندی نیز کرد. این محفظه های مخصوص رک و کنیستر هستند. همچنین تانک های ازتی مخصوص جابه جایی ساخته شده اند که با یک پوشش اضافی امکان ضربه به تانک ازت به حداقل میزان رسیده است.
اطلاعات بیشتر در رابطه با نیتروژن مایع، خطرات آن و انواع تانک ازت و متعلقات آن را در سایت www.labcompare.com مطالعه کنید.

ماندگاری نیتروژن مایع در تانک ازت

 با وجود این که تانک های ازت برای نگه داری و ذخیره سازی نیتروژن مایع مناسب سازی شده اند، باز هم طی مدتی مقداری از نیتروژن تبخیر می شود. البته این مدت زمان کم نیست.
بنابراین تولید کنندگان تانک های ازت دو پارامتر سرعت تبخیر استاتیک (static evaporation rate) بر حسب مقدار لیتر بر روز (Lit./days) و مدت زمان تقریبی ماندگاری (static hold time) بر حسب روز را برای هر تانک ازت محاسبه و نتیجه آن را در کنار سایر مشخصات دستگاه قید می کنند. خریدار ضمن بررسی این مشخصات می تواند مقدار نیتروژن مصرفی مورد نیاز را با توجه به سرعت تبخیر و میزان نگه داری نیتروژن تخمین بزند.


 نیتروژن مایع


در جدول زیر مقدار این دو پارامتر برای چند مدل (حجم) از تانک های ازت YDS را مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده تمام مشخصات تانک های ازت YDS می توانید از اطلاعات سایت shophfs.com استفاده بفرمایید.


نیتروژن مایع


همان طور که گفته شد این مقادیر حدودی بوده و با توجه به شرایط محیطی و کار، در عمل امکان دارد تفاوت کمی دیده شود. تانک های ازت رک دار، کنیستر دار و تانک های ازت مخصوص حمل نیتروژن، مشخصات کمی متفاوتی دارند. توجه داشته باشید قبل از خرید تمام مشخصات را بررسی کرده و با نوع خود مطابقت دهید.
بزرگترین مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، بهترین عرضه کننده تانک ازت YDS از 2.5 تا 100 لیتر با قیمت بسیار مناسب در کشور است. YDS با تجربه بیش از 30 ساله و عرضه تانک های ازت به بیش از 80 کشور جهان، از معتبر ترین شرکت های تولیدی در این زمینه است.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27939
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید