امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

مدادرنگی را بهتر بشناسیم


1401/07/27
کد خبر : 26199
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

مقدمه

مدادرنگی یکی از بهترین ابزارهای هنری برای کشیدن نقاشی است. مدادرنگی‌‌ها انواع مختلفی دارند و در قالب مارک‌های متفاوتی روانه بازار می‌شوند. آنچه برای خرید مداد رنگی باید به آن توجه کرد میزان بودجه و سطح مهارت است. هرچه محصول حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تری را برای خرید انتخاب کنید باید مبلغ بیشتری را بپردازید. با ما همراه باشید تا شما را با مدادرنگی بیشتر آشنا کنیم.

در حالت کلی نقاشی با مداد رنگی بسیار آسان است. تمام آنچه برای شروع کار نیاز دارید یک تعداد مداد رنگی و یک تکه کاغذ است. خطوطی که با مداد رنگی بر کاغذ ترسیم می‌شود قابلیت پاک کردن هم دارد. مدادهای رنگی ابزاری سبک و قابل حمل هستند و شما در نقاشی کردن با آنها به حلال‌های سمی هیچ احتیاجی ندارید. از طرفی با مدادرنگی می‌توان آثار هنری بسیار ظریف و نفیسی خلق کرد.

نقاشی با مدادرنگی

نقاشی با مدادرنگی ساده است اما آنچه جذابیت استفاده از این ابزار را بیشتر می‌کند، تحت کنترل بودن آن است. در واقع شما می‌توانید نقاشی‌هایی را که لازم است قلم را شل یا سفت در دست بگیرید با مداد رنگی به راحتی ترسیم کنید. از طرفی می‌توانید از مداد رنگی برای رنگ‌آمیزی نقاشی با ضربات سبک استفاده کنید که باعث می‌شود رنگ کاغذ نمایان شود.

با مدادرنگی می‌توانید هر دو لذت نقاشی و طراحی را بچشید. اگر به نقاشی علاقه دارید در کنار هر ابزاری که با‌ آن کار می‌کنید حتما باید یک بسته مداد رنگی نیز داشته باشید. مداد رنگی یک ابزار ایده آل برای مبتدیان یا هنرمندان تازه‌کار است. از طرفی ابزاری است که حرفه‌ای‌ترها هم با آن آثار بسیار زیبایی خلق می‌کنند. اگر نحوه طراحی و نقاشی با مداد رنگی را یاد بگیرید هرگز نمی‌توانید از آن دل بکنید.

رنگ مداد رنگی ثابت و دائمی است. هسته مدادهای رنگی از رنگدانه‌های خیلی ریز آسیاب‌شده با موم سخت ساخته شده است. هر چه پایه روغن مداد رنگی بیشتر باشد مغزی مداد ما نرم‌تر خواهد بود. معمولا مدادهای رنگی یک پوشش چوبی دارند اما برخی از آنها بدون پوشش چوبی ساخته می‌شوند.

مداد رنگی احتمالاً ایمن‌ترین نوع مواد هنری حرفه‌ای موجود در بازار است. این ابزار هیچ گونه خطری برای سلامتی فرد ندارد. این در حالی است که در استفاده از دیگر ابزار نقاشی مانند رنگ‌هایی که به حلال‌ نیاز دارند باید در محیطی باشید که تهویه مناسب داشته باشد اما این نکته در مورد مدادرنگی اصلا صدق نمی‌کند.

مداد رنگی

مدادرنگی یک ابزار هنری است که از یک هسته باریک و رنگدانه‌ای ساخته شده که در یک محفظه استوانه‌ای چوبی محصور شده است. برخلاف مدادهای گرافیتی و ذغالی، هسته مداد رنگی دارای موم یا روغن است و حاوی نسبت‌های مختلفی از رنگدانه ها، مواد افزودنی است.

مدادهای رنگی از طیف وسیعی از قیمت، کیفیت و قابلیت استفاده از درجه مبتدی گرفته تا درجه حرفه‌ای ساخته می‌شوند. غلظت رنگدانه‌ها در هسته، سبک بودن رنگدانه‌ها، دوام مدادرنگی و نرمی هسته از عوامل تعیین‌کننده کیفیت یک برند و در نتیجه قیمت آن در بازار است. تفاوت کلی کیفیتی بین مداد رنگی عادی و مداد رنگی محلول در آب وجود ندارد، گرچه برخی از تولیدکنندگان مدادهای محلول در آب خود را سبک‌تر از مدادهای عادی می‌دانند.

محبوبیت روزافزون مدادرنگی به عنوان یک ابزار هنری آغازگر تشکیل جامعه مداد رنگی آمریکا (CPSA) بود. CPSA در سال 1990 به عنوان یك سازمان غیرانتفاعی شامل هنرمندان بالای 18 سال كه با مداد رنگی كار می‌كنند، تاسیس شد. CPSA نه تنها هنر مداد رنگی را به عنوان یک هنر زیبا ارتقا داد، بلکه تلاش کرد استانداردهایی را برای تولیدکنندگان مداد رنگی تعیین کند. بعد از شکل‌گیری CPSA، کشورهای دیگر مانند انگلستان، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و مکزیک و ... نیز سازمان‌ها و انجمن‌های خود را برای هنرمندان مداد رنگی تشکیل دادند.

علیرغم عمر مدادرنگی که به بیش از یک قرن می‌رسد، دنیای هنر در طول تاریخ مداد رنگی را در مقایسه با سایر ابزارهای هنری مورد بی‌توجهی قرار داده است. با این حال، کشف تکنیک‌ها و روش‌های جدید، توسعه مداد سبک و تشکیل سازمان‌های معتبر، مداد رنگی را قادر به رقابت با سایر ابزارها می‌کند. این در حالی است که مدادهای رنگی در مقایسه با سایر ابزارهای نقاشی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر، تمیزتر و ساده‌تر هستند.

معمولا قیمت مدادهای رنگی نسبت به دیگر ابزار نقاشی که برای رنگ‌آمیزی به کار می‌روند بسیار ارزان‌تر است اما اگر قصد خرید مداد رنگی ارزان را دارید می‌توانید وارد وبسایت آرتاهنری شوید و بعد از مشاهده قیمت‌ها محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

برندهای مداد رنگی

 

اگر به دنبال بهترین مارک مداد رنگی هستید ابتدا باید هدف خود را از خرید این ابزار هنری تعیین کنید. مداد رنگی‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و برندهای بسیار متفاوتی از آنها در بازار یافت می‌شود. آنچه برای خرید مدادرنگی باید مورد توجه قرار گیرد بودجه و سطح مهارت شما خواهد بود.

 

 

اگر یک نقاش حرفه‌ای هستید می‌توانید نمونه‌های معروف پلی‌کروم (Polychromos) و پریسماکالر را تهیه کنید. یکی دیگر از برندهای حرفه‌ای مداد رنگی وینزور است که تنوع رنگ بسیار بالایی دارد. برندهای مداد رنگی حرفه‌ای از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به نسبت قیمت بالاتری نیز دارند. تفاوت این برندها با دیگر مارک‌های مدادرنگی در غلظت، خلوص رنگدانه، مقاومت و ترکیب‌پذیری رنگ‌هاست.

مدادهای رنگی حرفه‌ای در دو مدل نرم و سخت تولید می‌شوند که بسته به نیاز خود می‌توانید یکی را انتخاب و خریداری کنید. البته در ایران تنها نوع نرم آن یافت می‌شود. شاید به جرات بتوان گفت بهترین مارک مداد

رنگی موجود در بازار مداد رنگی پلی کروم فابرکاستل است که کیفیت عالی و تنوع رنگ بی‌نظیری دارد. مغزی این برند کاملا نرم و روغنی و روکش آن از جنس PVC است که در مقابل آب مقاوم است.

حال اگر در سطح نیمه حرفه‌ای هستند می توانید یکی از مارک‌های دیزاین، فابرکاستل کلاسیک، ام کیو، پیکاسو و لیرا را انتخاب کنید. اگر هم قصد خرید مدادرنگی برای دانش‌آموزان ابتدایی یا راهنمایی را دارید می‌توانید مارک‌های فکتیس، استدلر، اونر، کوییلو یا مارک‌های ایرانی میلان، آریا و پارس مداد را انتخاب کنید.

 

مداد رنگی پلی کروم

 

مدادرنگی پلی کروم یک نوع مداد رنگی‌ حرفه‌ای است. مغزی این مداد کاملا روغنی و نرم است و رنگ‌های ملایم و زنده‌ای را بر کاغذ بر جای می‌گذارد و در برابر آب مقاوم است. این نوع مداد رنگی رنگدانه‌های غلیظ  دارد و با آن می‌توانید چند لایه رنگ را روی هم نقاشی کنید و یک عمق از رنگ‌ها را به دست آورید. در واقع به راحتی می‌توانید رنگی را بر روی رنگ های قبلی اضافه کنید.

مثلا فرض کنید قصد کشیدن چشم را دارید. بعد از کشیدن مردمک سیاه چشم باید بتوانید یک نقطه سفید در وسط آن ایجاد کنید. این کار با مداد رنگی معمولی امکان پذیر نیست اما با این نوع مداد رنگی به راحتی انجام می‌شود.

آثاری که مداد رنگی های پلی کروم بر بسیاری از سطوح مختلف مانند کاغذ، کاغذ پوستی، چوب، سنگ، چرم و فلز بر جای می‌گذارند کاملا ماندگار است و نیازی به تعمیر مجدد ندارند. برای خرید مدادرنگی پلی کروم می‌توانید از طریق سایت آرتاهنری اقدام کنید. حتی می‌توانید خرید مدادرنگی پلی کروم تکی را از طریق این وبسایت انجام دهید.

تکنیک‌ های نقاشی مختلفی وجود دارد که ممکن است برای هر یک از آنها به نوع خاصی از مداد رنگی احتیاج پیدا کنید. تنها کافی است با توجه به تکنیکی که مد نظر دارید مداد رنگی مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.

انواع مدادرنگی

انواع مدادرنگی را از لحاظ سطح مهارت افرادی که با این نوع از ابزار هنری کار می‌کنند می‌توان به دو دسته کلی مداد رنگی با درجه حرفه‌ای و مداد رنگی با درجه مبتدی تقسیم کرد. در زیر تفاوت این دو نوع از مداد رنگی را توضیح می‌دهیم.

مدادرنگی با درجه حرفه‌ای

 

مدادهای رنگی با درجه حرفه‌ای دارای غلظت بالاتری از رنگدانه‌ها هستند در نتیجه کیفیت بالاتری نسبت به مدادهای رنگی با درجه مبتدی دارند. این نوع مدادها سبک و مقاوم در برابر اشعه UV نور خورشید هستند. دوام هسته، مقاومت در برابر شکستگی و مقاومت در برابر آب و محبوبیت مارک نیز از ویژگی‌های بارز مداد رنگی با درجه حرفه‌ای است.

این مدادها بیشترین دامنه رنگ را دارند. معمولا یک مجموعه مدادرنگی با درجه حرفه‌ای شامل ۷۲ رنگ است. البته مارک‌های مختلفی با 120 رنگ یا بیشتر نیز در بازار به چشم می‌خورد. آنها معمولاً به صورت مداد تکی نیز به فروش می‌رسند. عکس زبر مربوط به مداد رنگی پلی کروم 120 رنگ است.

 

 

مداد رنگی با درجه مبتدی

 

از آنجا که مداد رنگی با درجه مبتدی برای کاربران مختلف در نظر گرفته شده است، فاقد رنگدانه‌های با کیفیت بالا و استانداردهای پایداری سبک است. همچنین دامنه رنگ آنها کمتر است و اغلب به 24 یا 36 رنگ محدود می‌شود. هر چند در بسته‌های ۱۲ و شش رنگ هم وجود دارد.

جالب است بدانید مدادهای رنگی با درجه مبتدی یک سری مزایا دارد. معمولا این مدادها قابل پاک کردن هستند. در واقع برخی از شرکت‌ها مدادرنگی قابل پاک کردن را برای هنرمندان مبتدی ارائه می‌دهند که در صورت نیاز بتوانند آنچه را که به تصویر کشیده‌اند اصلاح کنند. همچنین، به دلیل قیمت‌های بسیار پایین‌تر، این نوع مدادهای رنگی برای دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی گزینه‌های بسیار ایده‌آلی به شمار می‌روند. 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26199
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید