امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

محاسبه شاخص توده بدنی یا bmi و تاثیرش در جراحی پیکرتراشی


1401/07/27
کد خبر : 28264
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 13 نفر

شاخص توده بدنی (BMI) تنها شاخصی است که توسط سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی تناسب اندام یک فرد و در نتیجه خطرات احتمالی سلامتی تایید شده است. BMI این امکان را به شما می دهد که به عنوان مثال لاغر، اضافه وزن یا چاق را تعیین کنید.

چگونه BMI خود را محاسبه کنم؟

به سادگی با تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (m) محاسبه می ش.د.بی ام ای نرمال بین 18.5 تا 25 است. برای دانستن BMI خود، نیازی به خارج کردن ماشین حساب خود ندارید، فقط فیلدهای زیر را پر کنید.
شاخص توده بدنی (BMI)     تفسیر بی ام ای
کمتر از 18.5     کم وزنی (لاغری)
18.5 تا 25     ساخت معمولی
25 تا 30     اضافه وزن
30 تا 35     چاقی متوسط
35 تا 40     چاقی شدید
بالای 40     چاقی مرضی یا شدید
 BMI بین 18.5 تا 25


یعنی نه اضافه وزن دارید و نه کم وزن. رژیم غذایی متعادل، سبک زندگی سالم و ورزش به سلامت جسمی و روانی کمک می کند.

BMI مناسب برای یک زن چیست؟

محاسبه BMI بر اساس یک فرمول یکسان برای مردان برای زنان است. به طور مشابه، محاسبه BMI سن را در نظر نمی گیرد. چه یک زن 20، 50 یا 70 ساله باشد، فرمول مورد استفاده برای محاسبه شاخص توده بدنی ثابت باقی می ماند.
بنابراین باید از ماشین حساب BMI استفاده کنید تا بفهمید آیا BMI شما در حد نرمال است یا خیر.

از دوران یائسگی، بین 50 تا 60 سالگی، زنان تمایل به افزایش وزن دارند. دلیل ؟ یائسگی متابولیسم را مختل می کند: ما کالری کمتری در زمان استراحت صرف می کنیم.

چگونه بفهمم که اضافه وزن دارم؟

باید بدانید که در محاسبه شاخص توده بدن، توزیع مایعات در نظر گرفته نمی شود. مثلا در صورت احتباس آب (مایع به بافت ها نفوذ می کند) این اتفاق می افتد که متوجه افزایش وزن سریع می شویم. با این حال، این در مورد کیلوگرم نیست که به اضافه غذا مربوط می شود، بلکه مربوط به تغییرات گذرا در وزن است.

BMI همچنین توزیع استخوان، ماهیچه و توده چربی در بدن را در نظر نمی گیرد. به همین دلیل است که دو نفر با BMI یکسان می توانند ساختارهای کاملاً متفاوتی داشته باشند.
با این وجود BMI یک شاخص مفید است که توسط متخصصان توصیه می شود. اگر BMI شما غیرطبیعی به نظر می رسد و نمی دانید که آیا اضافه وزن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند BMI خود را تفسیر کنید، در صورت لزوم آنالیزهای اضافی را تجویز کند (تعادل چربی و قند) و به شما توصیه کند.

BMI ایده آل برای یک مرد چقدر است؟

BMI یک مرد بر اساس همان فرمول مورد استفاده برای محاسبه BMI یک زن است که BMI = وزن (kg) / قد (m²) است.

با این وجود، تکیه بر BMI تنها با چشمان بسته دشوار است، زیرا یک مرد عضلانی و یک مرد "عادی با عضله کم" می توانند BMI یکسانی را برای انواع مختلف بدن داشته باشند.
ورزشکارانی که توده عضلانی آنها بسیار توسعه یافته است، بدون اینکه چاق باشند و خطراتی برای سلامتی خود ایجاد کنند، BMI بالایی دارند.


 محاسبه شاخص توده بدنی

چگونه بفهمم چاق هستم؟

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی ، زمانی که شاخص توده بدنی (BMI) بزرگتر یا مساوی 30 باشد، از چاقی صحبت می کنیم. اما اکنون می دانیم که چربی اضافی زمانی خطرناک تر است که موضعی باشد.
چاقی باعث شروع بسیاری از آسیب شناسی ها، از جمله دیابت نوع 2، فشار خون شریانی، تصلب شرایین، اما همچنین بیماری کبد، بیماری کلیوی، و حتی بسیاری از سرطان ها، به ویژه سینه، رحم یا کبد می شود. همچنین لازم است بر پیامدهای روانی و اجتماعی چاقی تاکید شود.

کدام شاخص توده بدنی آستین درست کنیم؟


برای افرادی که وزن آنها به اندازه کافی بالا نیست که واجد شرایط این جراحی باشند، یا کسانی که مایل به جراحی نیستند، دو روش غیرجراحی دیگر وجود دارد: بالون معده و اسلیو گاستروپلاستی. این آخرین تکنیک غیرجراحی برای بیماران با BMI بیشتر از 27 و کمتر از 40 نشان داده شده است.

استفاده از جراحی چاقی در ده سال گذشته افزایش یافته است: 68000 نفر در سال 2017 در مقایسه با 15000 در سال 2006 طبق آمار وزارت بهداشت عمل شده اند
.

توده عضلانی ایده آل چیست؟


توده عضلانی در یک فرد با ساختار طبیعی 35 درصد وزن مردان و 28 درصد وزن در زنان را تشکیل می دهد. از طریق فعالیت بدنی روزانه و حتی در حالت استراحت، از عضلات خود استفاده می کنیم که باعث صرف انرژی و از دست دادن کالری می شود. در صورت رژیم غذایی، مصرف غذا کاهش می یابد، باید اطمینان حاصل شود که توده عضلانی ثابت می ماند. در واقع، اگر مصرف مواد مغذی کاهش یابد اما توده عضلانی نیز کاهش یابد، متابولیسم کاهش می یابد، یعنی انرژی کمتری در زمان استراحت صرف می شود. برای جبران، باید فعالیت بدنی بیشتری انجام دهید.

پیکرتراشی

از روش های مدرن لاغری می توان به پیکرتراشی اشاره کرد. پیکر تراشی عبارت است از تخلیه چربی های بدن با دستگاه هایی مانند لیپوماتیک، پال ،ویزرو لیپوساکشن و بادی جت. این عمل برای افرادی مناسب هستش که دارای بی ام ای مناسبی هستن و در برخی از نقاط بدن دارای چربی هستش که با ورزش یا رژیم غذایی آب نمی شود.

جراحی لاغری با دستگاه لیپوماتیک

لیپوماتیک یکی از دستگاه های پیکرتراشی می باشد که در اغلب کشورها استفاده می شود که این دستکاه جز دستگاه های ایمن و پرطرفدار می باشد. بسیاری از مردم با انجام جراحی لیپوماتیک علاوه بر داشتن یک شکم صاف و زیبا از داشتن یک باسن یا سینه ی خوش فرم نیز بهره مند می شوند.
 برای این جراحی لاغری درابتدا بیماررا با بی حسی موضعی  و داروهای مناسب با توجه به نتایج آزمایش ها و ارزیابی های انجام شده مورد بی حسی قرار می دهند.
در مرحله بعد سوراخ و برشی بر روی پوست فرد ایجاد می شود که لوله ای به نام  کانول از آن نقطه وارد ناحیه مورد نظر بدن می شود. و پس از ورود کانول با ایجاد ارتعاشاتی چربی ها به آرامی جدا شده و توسط دستگاه بیرون کشیده خواهد شد.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28264
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید