امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مبلمان شهری و چالشهای نوین در ایران


1401/07/27
کد خبر : 27141
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 29 نفر

ایجاد امکانات رفاهی در سطح شهر جزو مهمترین نکاتی است که سیستم های حکومتی از دیرباز بدان توجه داشته و همواره در پی بهبود آن بوده‌اند. مبلمان شهری و چهره‌ی شهر یکی از مشخصات و نشانه‌های سطح رفاه اجتماعی و اقتصادی یک کشور محسوب میشود. در واقع حکام و به تبع آن در طبقات پایین‌تر مدیریتی‌، مدیران شهری برای ایجاد رضایت عمومی و حفظ شادابی سطح جامعه میتوانند با ایجاد یک فضای مناسب و منظم و استفاده از مبلمان شهری مدرن و کارآمد نظیر ایستگاه اتوبوس، نیمکت، پایه چراغ و تجهیزات دیگر کمک بگیرند.
امروزه با پیشرفته‌تر شدن کشورها و نفوذ بسیار بالای اینترنت در سطح زندگی انسان، شهرها نیز خود را آماده‎ی تحولات اساسی در استفاده از تجهیزات و بکارگیری نسل نوینی از آنها می‌کنند. به عنوان مثال بحث اینترنت اشیا (Internet of things) و استفاده از این علم در سطح شهر بسیار رواج پیدا کرده و مدیران شهری را ناگزیر کرده تا با استفاده از این دانش بتوانند خدمات نوینی را به مردم ارائه کنند. در ایران هم سال 1396 بحث ساخت واستفاده از قفس هوشمند در جمع آوری سگهای ولگرد مطرح شد و به استانداری تهران ارائه گردید که متاسفانه به دلایل مختلف این طرح پیشرفته  مسکوت ماند.

استفاده از تجهیزات مبلمان شهری

استفاده از این تجهیزات میتواند بار زیادی از مشکلات را از دوش مدیران برداشته و ضمن کاهش هزینه‌های دیگر در نهایت خدمات مفید و رضایت بخشی به مردم ارائه دهد. ایجاد ایستگاههای هوشمند اتوبوس و ایستگاه تاکسی هوشمند هم میتواند از جمله‌ی این موارد باشید. در این راستا طرحی که در سال 1398 به شهرداری منطقه 7 تهران جهت بهسازی و زیباسازی پل سیدخندان ارائه شد و باز هم با مشکلات سیستم بوروکراسی مورد بی مهری قرار گرفت و به این شکل فرصتها یکی پس از دیگری از دست می‌روند و هزینه فرصت از دست رفته در سیستم مدیریت شهری را میتوان نشانه‌ی بارزی از رخوت مدیریتی و ساختار معیوب اداری شهرداری دانست.
با توجه به تغییرات سریعی که در سطح جهان در مورد سبک زندگی انسانها رخ داده و سرعت روزافزون استفاده از اینترنت در فضاهای شهری، تولیدات فعلی از سوی تولیدکنندگان مبلمان شهری در ایران و محدودیت منابع، عدم تمایل و نداشتن دانش نسبت به شرایط فعلی حاکم بر زندگی بشر از سوی مدیران شهری جزو بزرگترین مشکلات و چالشهای مدیریت شهری و فعالین صنف مبلمان شهری است که این نواقص و ضعفها نهایتا برای مردم در سطح شهر ایجاد خسارت میکند.
نکته‌ی اساسی که گاهی اوقات از نظر مدیران و اساتید شهری دور می‌ماند این است که آسیب همیشه از سمت مردم نسبت به مبلمان شهری و تجهیزات عمومی نیست بلکه تجهیزات شهری نیز به انواع گوناگون باعث آسیب به مردم میشود که حتما با مواردی از آن برخورد داشته اید.
با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که بر کشور حاکم است و بحث استفاده‌ی بهینه از منابع بودجه که همیشه چالش‌های خاص خود را دارد. بنظر می‌رسد مدیران شهری چاره‌ای جز کسر هزینه‌ها و استفاده‌ی بهینه از منابع فعلی را ندارند از این رو به عقیده‌ی ما فعالین حوزه‌ی مبلمان شهری باید به فکر طراحی جدید و استفاده از تمام قابلیتها و ظرفیتهای موجود در ساخت تجهیزات و مبلمان شهری نظیر پایه چراغ و مخزن زباله و غیره داشته باشند.
 با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ایران تولیدکنندگان باید نکات مهمی را در طراحی و تولید محصولات مدنظر قرار دهند که متاسفانه تا حد زیادی  این امر مهم از نظر دور مانده و تولیدکنندگان تمایلی به رعایت اصول مهم در تولید خود ندارند که از جملۀ این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
-    عدم رعایت اصول رنگ کاری در محصولات
-    عدم استفاده از تنوع در طراحی محصولات
-    محصولات یک شکل برای تمام شرایط آب و هوایی
-    محصولات مشابه برای تمام شهرها با پیشینه و فرهنگ متفاوت
این چهار مورد بالا از مهمترین مواردی است که طی این سالها با آن برخورد داشته‌ایم، اکثر مدیران شهری به خصوص مدیرانی که از جنوب کشور خواستار خرید مبلمان شهری هستند همواره این گلگی را داشته‌اند که چرا مبلمان شهری مخصوص آب و هوای جنوب کشور طراحی یا تولید نمی‌شود؟ نوع رنگ و عدم رعایت نکات ساده در طراحی مبلمان شهری جزء مواردی بوده که در مواجهه با مدیران به ما گوشزد کرده‌اند.

راهکار درست چیست؟

با توجه به کلیۀ مواردی که در بالا ذکر شد میتوان راهکارهای زیر را برای گذر از شرایط فعلی و سازگاری بیشتر فضای شهری با زندگی فعلی انسانها ارائه کرد:
-    دور ریختن کلیشه‌ها در طراحی مبلمان شهری
-    شناخت بافت فرهنگی و غالب شهر یا استان در طراحی محصولات
-    تولید محصول با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی محل نصب
-    مدرن کردن محصولات و مبلمان شهری
-    استفاده از اینترنت اشیا در محصولات یا امکان نصب در آینده
-    استفاده از مواد اولیه مناسب در تولید محصولات با قیمت پایین
-    ارائه‌ی راهکار به مدیران برای درآمدزایی از مبلمان شهری
اگر تولیدکننده مبلمان شهری خود را یار و همکار مدیران شهری بداند حتما به ارائه‌ی راهکارهای جدید به مدیران شهری برای درآمدزایی درنگ نخواهد کرد. در واقع کمک به مدیران شهری به نوعی کمک به بقا و رشد سیستم مبلمان شهری است از این رو گروه صنعتی کیاچ تا به امروز سه طرح درآمدزا به شهرداری تهران ارائه کرده است که به فضل الهی گامهای جدیدی در نحوه‌ی ارائه مبلمان شهری و طراحی آن برداشته خواهد شد. فقط تصور کنید شهری به بزرگی تهران یکی از محصولات خود نظیر نیمکت پارکی را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای در کل فضای شهر تعویض و نیمت پارکی جدید نصب کند...
برای آگاهی از طرحهای جدید میتوانید با کیاچ تماس بگیرید.
منبع : Kiach.shop


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27141
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید