امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

ماشین ‌آلات استخراج معدن


1401/07/27
کد خبر : 28705
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 9 نفر

معادن بسیار زیادی در کشور ما وجود دارند که باید مواد مختلف از آن‌ ها استخراج شده و در صنایع مختلف به کار گرفته شوند. برای استخراج معدن نیاز به ماشین ‌آلاتی وجود دارد که هر یک از آن‌ ها وظایفی را به عهده دارند. در این مقاله می ‌خواهیم انواع ماشین ‌آلات استخراج معدن را برای شما شرح دهیم.


 ماشین ‌آلات استخراج معدن

ماشین‌آلات سنگین

در یک معدن برای جابجایی مواد، نیاز به کامیون ‌های سنگین است. ماشین‌ های معمولی لاستیک ‌هایی کوچکی دارند اما این ماشین‌ ها لاستیک‌ های بسیار بزرگی دارند تا بتوانند بارهای سنگین را در زمین‌ های ناهموار تحمل کنند.
علاوه بر این موضوع، این کامیون‌ ها می‌ توانند مقدار تناژ بسیار بالایی را جابجا کنند. این کامیون ‌ها در شدیدترین شرایط کاری مانند سرما، گرما، گردوغبار شدید، ارتفاعات بالا و...  به ‌خوبی وظیفه خود را انجام می ‌دهند. از کاربردهای رایج این کامیون‌های بزرگ می ‌توان به جابجایی مواد معادل سطحی، حمل بار تا ۴۰۰ تن و... اشاره کرد.

شاول های معدنی هیدرولیک

شاول ‌های معدنی یکی از ماشین ‌آلات معدن بوده که به بیل مکانیکی نیز مشهور هستند. این ماشین ‌ها از هیدرولیک برای انتقال توان به باکت بیل استفاده می ‌کنند. شاول ‌های معدنی هیدرولیکی از ماشین ‌های معدنی بسیار پرکاربرد هستند و در طراحی خود بسیار به هم شبیه می ‌باشند. اکثر آنها دارای پایه ‌ای با ریل هستند که کابین چرخان در بالای آن قرار دارد. اپراتور می ‌تواند با عملیات چرخش، به مواد اطراف بیل دسترسی داشته باشد.
 اپراتور می ‌تواند بازوی مفصلی را از داخل کابین نگه داشته و آن را کنترل می ‌کند. کاربردهای شاول شامل جابجایی زمین و مواد معدنی، حفاری و حمل ‌و نقل برخی مواد معدنی اشاره کرد.


 ماشین ‌آلات استخراج معدن

بلدوزرهای بزرگ معدنی

بلدوزرهای بزرگ معدنی بزرگ به ‌راحتی می ‌توانند در اطراف یک سایت معدن، مواد را جابجا کنند. بلدوزر می ‌تواند انواع سطوحی را که روی آن کار می‌ کند را افزایش دهد. کاربردهای این بلدوزر شامل موارد زیر می‌شود:
ساختن سایت ‌هایی در معدن با فشرده ‌سازی مواد سطحی، دورکردن خاک و حفظ محل معدن، پس‌گرفتن زمین‌های اطراف سایت معدن و کندن مواد گیاهی و خاک ‌برداری اطراف سایت معدن

شاول‌ های کابل برقی

به جای استفاده از هیدرولیک برای کنترل حرکت بیل در انتهای بازو از یک سری قرقره و طناب در این وسیله استفاده می‌شود. در شاول‌های کابل برقی از عملیات الکتریکی بردی انجام کارهای مختلف استفاده می‌ شود. این عملیات الکتریکی عملکرد بسیار زیادی را در طول زمان فراهم می ‌کند. استفاده از بیل‌ های طناب برقی باعث می ‌شود که این ماشین کاربردهای زیر را داشته باشد.
برداشتن روباره که این کار برای آماده‌ سازی محل معدن انجام می‌ شود.
حفاری از طریق مواد سخت، این ماشین استخراج در معدن تخته ‌سنگ‌های بزرگ را برداشته و مواد را حمل می‌کند
 همچنین می ‌تواند مواد استخراج شده را به لودر انتقال دهد.

دکل حفاری چرخشی و مته سنگ

این دستگاه می ‌تواند سوراخ‌هایی را میان سنگ و خاک ایجاد کرده و برای قرار دادن بار برای انفجار معادن اهمیت زیادی دارد. دکل حفاری چرخشی یکی از دو نوع مته اصلی برای استخراج در معادن است. چرخش مته باعث خورد شدن سنگ شده در حالیکه هوای فشرده آن به سمت بالا فرستاده می ‌شود تا حفره تمیز بماند. در حالت ایده ‌آل این مته‌‌ های چرخشی سوراخ‌ هایی به عمق ۳۰ تا ۶۰ فوت ایجاد می ‌کنند. این دستگاه کاربردهای مهمی از جمله ایجاد حفره‌ هایی برای بارهای انفجاری و حفاری تولید برای ساخت چاه را دارند. حفاری سنگ از پیش تقسیم شده و گسترش معادن نیز از دیگر کاربردهای این ماشین‌ ها می ‌باشد. خردکردن سنگ ‌ها هم نیاز به تجهیزات مختلفی دارد که از جمله آنها دستگاه فیدر سنگ شکن می باشد که میتوانید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

گریدر

کمتر پیش می ‌آید که معادن به جاده‌ ها دسترسی داشته باشند؛ به همین دلیل احتیاج به گریدر اهمیت زیادی دارد. موتور گریدر برای عملیات سطحی در افراد اطراف معادن به کار می ‌رود. هنگام حمل مواد معدنی، چیزهایی مانند زباله می ‌توانند باعث کندی حرکت خودروها شوند. گریدر‌ها برای اطمینان پیدا کردن از درجه‌ بندی لازم و زهکشی در جاده‌ ها مناسب هستند. آنها باید یکپارچگی جاده‌ های مورداستفاده برای انتقال مواد را حفظ کنند تا عملیات استخراج به‌ خوبی انجام شوند. از کاربردهای مهم گریدر‌ها می‌ توان به فشار دادن مواد صنعتی برای پاکسازی جاده ‌ها و ایجاد در جای مناسب برای تخلیه آب اشاره کرد. از تجهیزات مهم دیگر برای معادن می‌ توان به دستگاه راک  اند راک هم اشاره کرد که پیشنهاد میکنیم حتما مقاله این دستگاه را در سایت امیران سنگ شکن مطالعه نمایید.


 ماشین ‌آلات استخراج معدن

لودرهای چرخ بزرگ

برای جابجایی سریع مواد در یک معدن و برای بارگیری در کامیون‌ها احتیاج به لودرهای چرخدار وجود دارد. این لودرها می ‌توانند قابلیت جابجایی حجم زیاد مواد معدنی را داشته باشند و در برابر سختی‌ های استفاده روزانه بدون سایش مقاومت کنند. لودرهای چرخدار انواع مختلفی دارند که در هر یک از معادن می ‌توان از انواع آنها استفاده کرد. از جمله وظایف لودرهای چرخ بزرگ می توان به بارگیری مواد روی کامیون برای حفاری کردن اشاره کرد. از جمله دستگاه‌ های دیگر در معادن دستگاه بالمیل نام دارد که نحوه کارایی و ویژگی این دستگاه را میتوانید در سایت امیران سنگ شکن مشاهده نمایید.

دراگلاین

دراگلاین ‌ها به بیل‌های مکانیکی گفته می ‌شود که از یک باکت دلوی شکل پشتیبانی می ‌کنند. این بیل مکانیکی دارای وظایف مختلفی است که از جمله آن‌ها می ‌توان به جابجایی مواد روباره برای تهیه یک معدن، حذف مواد در معرض، کاهش انتشار گازهای گلخانه ‌ای در مقایسه با سایر روش‌های حذف سربار، برش دیوار بلند و حذف مواد اشاره کرد.

اسکریپر

اسکریپر‌ها شباهت زیادی به گریدر دارند. این وسایل یک مخزن متصل داشته که مواد برداشته شده از سطح زمین را جمع ‌آوری می ‌کنند. اپراتور این وسیله می ‌تواند از داخل کابین مخزن جمع ‌آوری را روی زمین بالا و پایین بیاورد. این بالا و پایین آوردن می ‌تواند کمک کند که مواد در هر ارتفاعی توسط این دستگاه جمع ‌آوری شود. این دستگاه می ‌تواند مخزن را به سمت مواد برده تا آنها را جمع ‌آوری کند. تمامی وسایلی که در بالا به آن‌ها اشاره شد اهمیت زیادی برای استخراج مواد از معادن دارند. اپراتورهای هر یک از این وسایل وظایف خاصی برعهده داشته و باید مهارت کافی برای راندن این وسایل را داشته باشند.
جمع‌بندی
همانطور که از مطالب بالا متوجه شدید پیشرفت علم موجب شده تمامی فعالیت‌ های معادن توسط دستگاه‌ های صنعتی انجام گیرد. این ماشین‌آلات با کارایی ‌های وسیع خود توانسته ‌اند عملیات استخراج را با سرعت بالایی انجام دهند. در کشور ما معادن دارای سنگ‌ های بسیار با ارزشی هستند که در هر معدن می ‌توانید تعدادی از این ماشین ‌آلات را مشاهده کنید. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید واقع شده باشد.
منبع: امیران سنگ شکن https://amiransangshekan.com/


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28705
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید