امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

لیست مدارک ضروری برای ترخیص بار هوایی و دریایی از گمرک


1401/07/27
کد خبر : 26974
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

هر تاجر و بازرگانی قبل از شروع فعالیت تجاری و اقتصادی خود در اولین قدم نیاز به جمع آوری و تهیه مدارک و اسناد مورد نیاز دارد. برنامه ریزی در انجام امور واردات و صادرات کالا نقش بسزایی در تسریع فرایند دارد و از آنجا که ترخیص کالا هم یکی از مهم‌ترین مراحل تشریفات گمرکی برای جلوگیری از قاچاق کالا به شما می‌رود، آشنایی با مدارک مورد نیاز ترخیص کالا و تهیه آنها پیش از شروع فعالیت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بهتر است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید تا با خسارت‌های مالی هنگفت مواجه نشوید. در ادامه با ققنوس ترخیص همراه باشید تا به اهمیت تهیه مدارک لازم و لیست کاملی از آنها جهت ترخیص بار هوایی و حمل و نقل دریایی به طور کامل بپردازیم.

مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک

زمانی که تاجر یا بازرگان برای انجام امور اداری و تشریفاتی گمرک به اداره گمرک مراجعه می‌کند، لازم است برای اثبات فعالیت تجاری خود تعدادی مدارک و اسناد را ارائه دهد تا در نهایت بتواند کالای خود را از گمرک ترخیص و تحویل بگیرد. واردات کالاهای خارجی به طور کلی فرایندی زمان‌بر و طولانی است، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اخذ مجوزها و جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا را به روزهای پایانی موکول نکنید تا از بروز مشکلات احتمالی و خسارت‌های سنگین جلوگیری شود.

همانطور که می‌دانید به تمام امور و تشریفات گمرکی که برای کنترل و بازرسی کالا قبل از ورود قانونی به کشور صورت می‌گیرد، ترخیص کالا گفته می‌شود. با توجه به اینکه فرایند ترخیص کالا یکی از مراحل پیچیده در زمینه واردات و صادرات کالا است و طبق قوانین و دستورالعمل‌های خاصی صورت می‌گیرد، برای اثبات تجارت قانونی خود نیاز به آشنایی با مدارک مورد نیاز ترخیص کالا، ترخیص بار هوایی و حمل و نقل دریایی دارید تا با انتخاب هر کدام از روش‌های انتقال کالا به کشور، دچار مشکلات و مسائل قانونی و مالی نشوید.

مدارک مورد نیاز جهت ترخیص کالا از گمرک

در هر مرحله از واردات کالاهای خارجی باید تعدادی اسناد و مدارک مختلف را تهیه و به مراجع ذی‌ربط ارائه دهید تا اجازه ورود کالای شما صادر شود. برای مثال می‌توانیم به کارت بازرگانی اشاره کنیم که برای خرید کالاهای خارجی در کشورهای مختلف به آن نیاز دارید. علاوه بر این، برای اینکه اجازه بارگیری محموله شما در مناطق مرزی یا بندرهای گمرکی صادر شود، نیاز به اخد مجوز ورود کالا و عرضه اسناد حمل و نقل شرکت‌های لجستیک به اداره مربوطه دارید. به طور کلی در هر مرحله باید مدارک مختلفی را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهید تا امکان خروج و ترخیص کالا از گمرک را داشته باشید و بتوانید محصولات را به بازار خرید و فروش منتقل کنید. موارد زیر بخشی از مهم‌ترین مدارکی هستند که بهتر است قبل از آغاز فعالیت تجاری خود جمع آوری کنید:

  • تهیه ترخیصیه
  • مدارک مربوط به بارنامه
  • اخذ مجوزهای لازم و گواهی مبدا
  • جمع آوری فاکتورهای خرید کالا
  • اعلامیه‌های تامین ارز یا نامه برات
  • تهیه پروفرما با پیش فاکتور
  • لیست عدل بندی
  • مدارک مربوط به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل کالا
  • بیمه حمل و نقل کالا
  • اسناد مربوط به بیمه گمرکی کالا

پروانه بهره برداری، برخی مجوزها نظیر مجوزهای ورود کالا به کشور، مجوزهای قانونی مربوط به سلامت، بهداشت و کارت حق العملکاری برای نمایندگان قانونی نیز از دیگر مدارک مورد نیاز ترخیص بار هوایی و دریایی هستند که هر بازرگانی باید تهیه و آماده کند. همچنین باید بدانید که بسیاری از مجوزها و گواهی‌ها به نوع کالا، حجم و کیفیت آن بستگی دارند و بهتر است از مشاوره و راهنمایی متخصصان زمینه واردات و صادرات کالا مانند شرکت‌های ترخیص کالا کمک بگیرید.

بررسی دقیق‌تر مدارک لازم برای ترخیص کالا

همانطور که اشاره کردیم اسنادی همچون بارنامه حمل کالا، ترخیصیه، قبض انبار و پیش فاکتور از جمله مدارکی هستند که برای ترخیص کالای خود از گمرک به آنها نیاز دارید. برای اینکه با مفهوم و کاربرد هر یک از اسناد به طور دقیق‌تری آشنا شوید، موارد زیر را دنبال کنید:

  • بارنامه حمل کالا: بارنامه حمل کالا برای محموله‌های دریایی Bill Of Lading، برای محموله‌های زمینی CPR و برای محموله‌های هوایی Airway Bill نامیده می‌شود و نشان دهنده صدور اجازه حمل کالا از مبدا به مقصد توسط وسیله مورد توافق مانند کامیون، قطار یا هواپیما است.
  • ترخیصیه کالا: ترخیصیه کالا در واقع مدرک تسویه حساب صاحب کالا با شرکت حمل و نقل بین المللی است.
  • قبض انبار: یکی از مدارک مورد نیاز ترخیص کالا قبض انبار است که برای نگهداری کالا در انبار گمرک باید ارائه شود. قبض انبار در حقیقت گواهی تخلیه کالا در بندر یا مرز گمرکی مربوطه است.
  • گواهی مبدا: گواهی مبدا در واقع تائید صادرات کالا از کشور مبدا است و توسط اتاق بازرگانی کشور صادرکننده عرضه می‌شود.
  • پیش فاکتور: از دیگر مدارک مورد نیاز ترخیص کالا پیش فاکتور یا پروفرما است که ثابت کننده انعقاد قرارداد بین صاحب کالا با فروشنده است و توسط فروشنده صادر می‌شود.
  • فاکتور یا سیاهه خرید: سیاهه خرید سند خرید کالا می‌باشد و فروشنده محصول باید آن را صادر کند.
  • فهرست عدل بندی: لیست عدل بندی نشان دهنده چیدمان کالا در محموله ارسالی می‌باشد و فروشنده باید این فهرست را تنظیم کند.
  • گواهی سلامت کالا: برای محصولات خوراکی، بهداشتی و آرایشی نیاز به دریافت گواهی سلامت دارید که مهر و امضای آن به تائید سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبدا صادر شده است.

تمام مواردی که ذکر شد بخش مهمی از مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از گمرک هستند که هر تاجر یا بازرگانی باید با آنها آشنا باشد و مفهموم دقیق هر یک را بشناسد تا در طی مراحل ترخیص کالا با مشکلات احتمالی مواجه نشود.

تکمیل اسناد لازم جهت ترخیص کالا

همانطور که گفته شد شما برای هر مرحله از فرایند ترخیص کالا نیاز به ارائه اسناد و مدارک به سازمان‌های مربوطه دارید؛ اما برای اینکه به طور دقیق‌تر بدانید هر کدام از مدارک چه کاربردی دارد، باید بگوییم که برخی مدارک قانونی بودن تجارت شما را به اثبات می‌رسانند و برخی دیگر درخواست قانونی شما درباره شیوه حمل و نقل را به گمرک اظهار می‌کنند. بنابراین هر سند و مدرک از اهمیت خاص خود برخوردار است و باید به اداره گمرک ارائه شود.

 مراحل ترخیص بار هوایی

دریافت بارنامه هوایی اولین و مهم‌ترین امر در ترخیص بار هوایی می‌باشد و لازم است صاحب کالا پس از دریافت بارنامه هوایی به یک شرکت حمل و نقل هوایی مراجعه و حواله تحویل کالای خود را دریافت کند تا اجازه ترخیص بار هوایی از گمرک صادر شود. همچنین خوب است بدانید که صاحب کالا می‌تواند پس از دریافت بارنامه هوایی، پیگیری‌های لازم را با مراجعه به شرکت حمل و نقل هوایی یا سایت‌های مربوطه انجام دهد. سایر مدارک هم همانند مواردی است که به عنوان مدارک مورد نیاز ترخیص کالا اشاره کردیم و باید در هر مرحله از فرایند به سازمان‌های ذی ربط ارائه شوند.

بارنامه در ترخیص بار هوایی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم Airway bill اصطلاح بازرگانی بارنامه هوایی است. بارنامه هوایی در واقع به عنوان رسید مالکیت کالا کاربرد دارد و یکی از اسناد و مدارک لازم و ضروری در ترخیص بار هوایی از گمرک محسوب می‌شود. شماره پرواز کالا، هزینه کرایه حمل کالا، ذکر سه رقم کد فرودگاه مورد هدف، مشخصات کامل و آدرس دریافت کننده و فرستنده، مقدار خالص و ناخالص محصول و میزان هزینه ترخیص هوایی از موارد مهم بارنامه هوایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

مدارک مورد نیاز ترخیص بار دریایی

یکی از روش‌های حمل و نقل کالا در سراسر جهان، حمل دریایی است که برای شما امکان انتقال کالاهایی با حجم زیاد و کمترین قیمت را فراهم می‌کند. این روش حمل و نقل به تاجرانی توصیه می‌شود که برای دریافت کالا محدودیت زمانی ندارند و به دنبال کاهش هزینه‌های اضافی خود هستند. برای ترخیص بار دریایی هم باید اقدام به تهیه و جمع آوری مدارکی همچون بارنامه دریایی، ترخیصیه، قبض انبار و انواع گواهی و مجوزهایی که بالاتر ذکر کردیم، کنید.

سخن پایانی

جمع آوری مدارک مورد نیاز ترخیص کالا از مهمترین اقداماتی است که هر تاجر یا بازرگان باید پیش از شروع فعالیت تجاری و اقتصادی خود برای آن برنامه ریزی کند تا در طی مراحل ترخیص کالا دچار سردرگمی و مشکل نشود. ارائه دقیق مدارک به اداره گمرک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از آنجا که هر سند و گواهی نشان‌دهنده قانونی بودن کسب و کار تجاری شما هستند، لازم است بسیار دقت کنید و پیشنهاد می‌کنیم با افراد مجرب این کار مانند ترخیص کاران گمرک مشورت کنید.

فرایند ترخیص کالا پیچیدگی‌ها و دشواری‌های خاص خودش را دارد و همانطور که می‌دانید نقش بسزایی در کنترل قاچاق و سواستفاده نیز دارد. بنابراین اگر شما هم به تازگی تجارت خود را شروع کرده‌اید و یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید و هنوز به مراحل و شرایط فرایند ترخیص کالا به خوبی آشنا نیستید، حتما از کارشناسان بازرگانی و حق العملکاران مسلط و باتجربه فعال در زمینه واردات و صادرات کالا کمک بگیرید تا در وقت و هزینه خود به طور چشمگیری صرفه جویی کنید. برای اطلاعات و راهنمایی بیشتر می‌توانید به سایت FNXCUSTOMS.COM مراجعه کنید و برگه خدمات ما در ققنوس ترخیص را مشاهده کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26974
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید