امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

لیزر رولی بهتر است یا لیزر شاتی؟


1401/07/27
کد خبر : 28757
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 17 نفر

یکی از تفاوت های دستگاه های لیزر موجود در بازار ، تاوت در نحوه انتقال طول موج به پوست مراجعه کننده از طریق هندپیس دستگاه است. این انتقال به دو صورت رولی و شاتی انجام میشود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارا میباشد. اغلب دستگاه های موجود در بازار از جمله دستگاه لیزر تیتانیوم از نوع رولی هستند و تعدادی معدودی مانند دستگاه لیزر الکساندریت از نوع شاتی میباشند. در این مطلب میخواهیم پاسخ سوال لیزر رولی بهتر است یا شاتی را از جنبه های مختلف بررسی کنیم.


 دستگاه لیزر

 لیزر شاتی چیست؟

لیزر شاتی به دستگاه های لیزر موهای زائد گفته می شود که از برگه های مستطیل شکلی در ابعاد مختلف که شات نامیده می شوند؛ برای حذف موهای زائد هر ناحیه از بدن استفاده می کنند. در این نوع دستگاه ها، ورقه های شات روی نواحی مختلف بدن که باید تحت درمان با لیزر قرار بگیرند؛ به کار می روند و هندپیس دستگاه در فاصله مشخصی از ورقهای روی پوست قرار گرفته و پس از روشن شدن دستگاه توسط اپراتور، تعداد شات تعیین شده برای حذف موهای زائد آن ناحیه از بدن زده می شود. حجم و ضخامت مو های موجود در ناحیه تحت درمان، تعداد شات و در نتیجه تعداد ورقه های مورد استفاده و قدرت دستگاه را تعیین می کند.

 لیزر رولی چیست؟

لیزر رولی به دستگاه های لیزری گفته می شود که  امواج لیزر به طور مداوم از هندپیس دستگاه به بدن نفوذ می‌کند. به علت  تماس بیش از حد و سریع این دستگاه به پوست بدن معمولاً از لیزر رولی در انواع شبه لیزر مانند سولاری (SOLARY)، آی پی ال (IPL)، آی 2 پی ال (I2PL)، ایلایت(Elight) و اس اچ آر (SHR) استفاده می شود. در این دستگاه لیزر با چندین طول موج مختلف به پوست بدن نفوذ می کند و به همین علت تمرکز آنها و شدت امواج نسبت به لیزر شاتی کمتر است و با وجود اینکه همپوشانی بهتری برای حذف موهای زائد دارند اما بازدهی آنها پایین تر است. هندپیس مخصوص دستگاه لیزر رولی به نحوی طراحی شده است که سری آن مستقیم روی پوست بدن قرار می گیرد و با حرکت چرخشی روی پوست جابجا شده و امواج لیزر را وارد پوست می کند.

تفاوت لیزر شاتی با رولی

لیزر رولی با شاتی تفاوت‌های منحصربه‌فردی با یکدیگر دارند. آگاهی نسبت به تفاوت این دو دستگاه می‌تواند کمک کند که کدام یک از لیزرها برای شما مناسب هستند. تفاوت لیزر رولی با شاتی شامل موارد زیر است:

هزینه لیزر

درگذشته برای تعیین هزینه لیزر موهای زائد تعداد شات در هر ناحیه از بدن را در نظر می‌گرفتند. در این صورت با بیشتر شدن حجم مو و افزایش تعداد شات، هزینه نیز بالاتر می‌رفت. در حال حاضر برای تعیین هزینه لیزر تعداد جلسات در نظر گرفته می‌شود. به‌طورکلی تفاوت هزینه لیزر رولی با شاتی تنها در تعداد جلسات آن‌ها است. تعداد جلسات لازم برای رفع مو های زائد با لیزر شاتی کمتر از لیزر رولی است اما  هزینه هر جلسه درمان با لیزر شاتی به دلیل گران قیمت تر بودن دستگاه بیشتر میباشد و در مجموع هزینه لیزر با دستگاه شاتی بیشتر میشود.

عملکرد لیزر

لیزرهای شاتی با فلش لامپ کار می‌کنند و میزان عملکرد لامپ براساس تعداد شات و ثانیه از طریق سازنده دستگاه تعیین می‌شود. لامپ دستگاه لیزر باید بعد از تعداد شات‌های مشخصی تعویض گردد تا بازدهی دستگاه حفظ شود. اگر لیزرهای رولی همانند تیتانیوم به‌صورت مداوم و پشت‌سرهم اشعه لیزر را به پوست ساطع کند و اپراتور سری دستگاه را به طور منظم در نواحی مختلف پوست بچرخاند، نتایج تأثیرگذاری بهتری حاصل می‌شود.


 دستگاه لیزر

ایمنی لیزر

هندپیس لیزر شاتی با فاصله تعیین شده از سطح پوست قرار می‌گیرد و اشعه را بر سطح پوست ساطع می‌کند. در واقع سر هندپیس هیچ‌گونه برخوردی با سطح پوست ندارد. در این صورت برای رعایت فاصله مناسب با سطح پوست یک گاید فلزی روی هندپیس تعبیه شده است. لیزر رولی برخلاف شاتی باید با سطح پوست به‌صورت کامل تماس داشته باشد تا اشعه لیزر به پوست نفوذ کند. به‌همین دلیل اصلی‌ترین تفاوت این دو دستگاه در ایمنی آن‌ها است. لیزرهای شاتی به‌دلیل عدم تماس مستقیم با سطح پوست، ایمنی بالاتری دارد و عوارض کمتری را برای بیمار ایجاد می‌کند.

سرعت لیزر

سریع‌ترین دستگاه لیزر برای ازبین‌بردن موهای زائد، دستگاه شاتی محسوب می‌‎شود. این دستگاه امکان تنظیم ۵ شات در ثانیه با کمترین عوارض، بیشترین تأثیرگذاری در پوست‌‎های روشن و تیره را فراهم می‌کند. در مقابل امواج لیزر از طریق دستگاه‌های رولی به‌صورت مداوم و پشت‌سرهم به پوست انتقال داده می‌شود و اپراتور هندپیس دستگاه را روی پوست می‌چرخاند. با چرخش هندپیس دستگاه لیزر تمام نواحی بدن را پوشش‌دهی می‌کند، اما به‌دلیل عدم قدرت انرژی و شدت امواج دستگاه‌های لیزر، سرعت و بازدهی این دستگاه‌ها به‌ویژه در نواحی وسیعی از بدن نظیر کمر یا پاها کاهش می‌یابد.

فرسودگی قطعات دستگاه لیزر

ازآنجایی‌که عملکرد لیزر شاتی براساس تعداد شات‌های به‌کاررفته در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین نیاز به تعویض لامپ دارد. در دستگاه‌های پیشرفته اگر تعداد شات به میزان مشخصی برسد، حتی دستگاه هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشد و تمام قطعات آن سالم باشند، از کار می‌افتد. در این صورت به‌دلیل تعویض نکردن لامپ دستگاه بعد از اتمام تعداد شات‌های تعیین شده، امکان دارد برای فرد عوارض جانبی نظیر سوختگی به‌همراه داشته باشد و بازدهی آن کاهش یابد. این ویژگی دستگاه لیزر شاتی، نشان از امنیت بالای آن بوده و قطعات دچار فرسودگی نشده است. همین‌طور می‌‎توان گفت عوارض جانبی نظیر سوختگی در لیزرهای رولی بیشتر رؤیت می‌شود و در دستگاه شاتی میزان سوختگی به حداقل مقدار خود می‌رسد.

لیزر رولی بهتر است یا لیزر شاتی ؟

مزایای لیزر رولی

•    اصطحکاک تمام پوست برای لیزر مو
•    نداشتن محدودیت رنگ پوست برای لیزر مو

مزایای لیزر شاتی

•    امن بودن دستگاه لیزر مو
•    مقدار جلسات کمتر لیزر مو/ لیزردرمانی
•    کارایی بیشتر لیزر موهای زائد
•    عوارض جانبی اندک پس از جلسات لیزر مو
•    درد کم هنگام لیزر موهای زائد


 دستگاه لیزر


نتیجه گیری
در پاسخ به سوال لیزر رولی بهتر است یا لیزر شاتی ؟ مزایا و معایب هرکداز از روش ها گفته شد و موضوع از جنبه های مختلف بررسی گردید. در نهایت تصمیم با خود فرد است که دستگاه لیزر رولی را تهیه کند یا دستگاه لیزر شاتی . اما در مجموع میتوان گفت که دستگاه لیزر رولی به دلیل نداشتن محدودیت رنگ پوست و ارزان قیمت تر بودن قطعات آن ، برای کلینیک های زیبایی به صرفه تر است. شرکت نویان طب مانلی به عنوان یک شرکت با سابقه در عرضه دستگاه های لیزر ، خرید دستگاه لیزر تیتانیوم را به صاحبین کلینیک های زیبایی پیشنهاد میکند. جهت دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان درمورد خرید دستگاه های لیزر مو های زائد به وبسایت نویان لیزر مراجعه کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28757
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید