امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

لوازم یدکی تویوتا لندکروز


1401/07/27
کد خبر : 27121
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 25 نفر

لوازم یدکی تویوتا لندکروز

موتور

یکی از مهم ترین قسمت های خودرو موتور است که نیروی لازم برای حرکت را تامین میکند، اکثر خودروها دارای یک موتور احتراق داخلی هستند که با بنزین کار می کند. نحوه ی کار این موتور ها به این صورت است که هوا به همراه بنزین به محفظه ی احتراق فرستاده میشود و این دو ماده پس از جرقه ای که توسط شمع ایجاد میشود مشتعل شده و نیرویی که از این احتراق به دست می آید نیروی لازم برای حرکت خودرو را فراهم میکند. موتور خودرو را با سیلندرهایش می شناسند، عمل احتراق درون سیلندر اتفاق میفتد. لوازم یدکی موتور: سر سیلندر، سوپاپ، بدنه سیلندر، محفظه میل لنگ، میل لنگ و شاتون.

سیستم انتقال نیرو

سیستمی که نیروی ایجاد شده را از موتور به چرخ ها می رساند و باعث حرکت آن می شود سیستم انتقال نیرو است، موتور خودرو از طریق دستگاه انتقال نیرو به میل گردان متصل میشود. لوازم یدکی سیستم انتقال نیرو: دیسک و صفحه، گیربکس و کلاچ، سیم ها، پیچ ها و خارهایی که در این قطعات مورد استفاده قرار میگیرند.

سیستم برق

نیروی برق مورد نیاز خودرو توسط باتری تامین میشود، باتری نیز با روشن شدن خودرو نیروی خود را از موتور میگیرد و شارژ میشود. باتری میتواند برق مورد نیاز برای راه اندازی اولیه موتور، تامین برق مورد نیاز قطعاتی مثل پمپ روغن، استارت، چراغ ها، آمپرهای بنزین و روغن، چراغ های راهنما و حسگرهای امنیتی توسط باتری تامین کند. لوازم یدکی سیستم برق: دینام، باتری و استارت.

 ترمزها و چرخ ها

یکی از مهم ترین سیستم های امنیتی خودرو، ترمزها هستند، اهمیت وجود ترمز در خودرو انکار ناشدنی است، به کمک ترمزها میتوان در شرایط اضطراری خودرو را متوقف کرد و اینگونه از برخورد و تصادف جلوگیری کرد. لنت که از بخش های اصلی ترمز است از دو بخش کفشک لنت و لقه لنت تشکیل شده است، لنت ها اصطکاک لازم برای توقف خودرو را فراهم میکنند به این صورت که لنت ها پس از تماس با دیسک اصطکاک لازم برای کند کردن حرکت خودرو را ممکن میکنند. لوازم یدکی ترمز: کفشک، لنت، گاورنر، سیم ترمز، دیسک ترمز و دیافراگم. برف پاک کن برف پاک کن ها اگر چه اجزای کوچکی هستند اما نقش بسیار مهمی در خودرو دارند، ساده ترین تعریف برای عملکرد برف پاک کن زدودن برف، باران، گرد و غبار از روی شیشه های جلو و عقب است، در خودروهای مدرن تر برف پاک کن ها برای پاک کردن چراغ ها نیز به کار برده میشوند. برف پاک کن ها از طریق یک اهرم دستی درون کابین کنترل میشوند.  ابزار داشبرد لوازم یدکی مربوط به این قسمت سرعت سنج و آمپر سنج است که بیشتر از سایر قسمت ها به چشم می آیند، همچنین سایر قسمت ها گیج فشار روغن، گیج دمای موتور و دور سنج هستند.ر خودروهای مدرن برف پاک ها به آب پاش، گرمکن و سنسور تشخیص باران نیز مجهز هستند.

اجزای اصلی موتورهای احتراق داخلی پیستونی

بلوک سیلندر

بلوک سیلندر را میتوان بزرگترین و مهم ترین قطعه ی درون موتور معرفی کرد، این قطعه پیستون ها را درون خود جای داده است و فرآیند احتراق مابین فضای ایزوله شده بلوک سیلندر و سر سیلندر اتفاق می افتد. در بلوک سیلندر مجاری زیادی برای عبور آب و روغن وجود دارد. این قطعه از آلومینیوم و چدن خاکستری ساخته شده است.

سر سیلندر

قطعه ای که بالای سیلندر قرار میگیرد و به کمک آن فضای احتراق احتراق را ایجاد میکند سر سیلندر است.  درون سر سیلندر سوپاپ ها، میل سوپاپ و محل عبور دودی که در اثر احتراق به وجود می آید و همچنین شمع و انژکتور قرار دارد،ساختار سیلندر بر اساس سیلندر طراحی میشود و در صورتی که از نوع خنک کننده با آب باشد دارای مجاری آب و در غیر این صورت دارای شیارهای خنک کننده است. این قطعه به کمک پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل میشود و در قسمت پایینی آن به تعداد سیلندرها گودی وجود دارد. جنس سر سیلندر از آلیاژهای آهن یا آلیاژهای آلومینیوم به صورت ریختگی یا تزریقی درون قالب های مخصوص است؛ سر سیلندر به صورت یکپارچه ریخته گری میشود اما اگر طول موتور زیاد باشد چند تکه ریخته و سپس سطوح لازم تراشیده و صیقل داده میشوند و در نهایت به شکل مورد نظر ساخته میشود.

پیستون ها

پیستون ها، قطعه ای بسیار مهم از موتورهای رفت و برگشتی هستند، پیستون بخش متحرکی است که داخل سیلندر قرار میگیرد و وظیفه ی انتقال نیروی ایجاد شده توسط احتراق را به میل لنگ منتقل میکند، پیستون به کمک شاتون این انتقال نیرو را انجام میدهد.

شاتون ها

قطعه ای که پیستون را به میل لنگ متصل میکند شاتون است، به دلیل اینکه این قطعه باید ضربات ناشی از احتراق های پی در پی را به خوبی تحمل میکند و نیروی دریافتی را به میل لنگ منتقل کند پس باید وزن کمی داشته باشد و علاوه بر سبک بودن باید استحکام لازم را داشته باشند.

میل لنگ

یکی از مهم ترین قسمت های موتورهای احتراق داخلی میل لنگ است که میتواند حرکت خطی پیستون را به حرکت دورانی تبدیل کند. به دلیل اسنکه این قطعه از جنس فولاد است بسیار مستحکم است و طول عمر بالایی دارد اما اگر روغن کافی به یاتاقان های میل لنگ نرسد، خشک کار کردن باعث میشود یاتاقان بزند و میل لنگ آسیب ببیند. همانطور که گفتیم میل لنگ از جنس فولاد است که به روش فورج و با ترکیب کردن کربن متوسط با آلیاژ فولاد با کروم ساخته میشود. همچنین برای اینکه این قطعه سریع تر خنک شود در ساخت آن از فلز وانادیوم استفاده شده است.

میل بادامک

میل سوپاپ که به آن میل بادامک نیز گفته میشود روی هر سیلندر قرار گرفته و وظیفه ی آن باز و بسته کردن سوپاپ ها بر اساس زمان بندی مشخص است. همچنین این قطعه میتواند شامل بادامک های اضافه برای پمپ های سوخت باشد. نیروی مورد نیاز میل بادامک از طریق زنجیر و تسمه و دنده از میل لنگ میگیرد. میل بادامک با سرعتی معادل یک دوم سرعت موتور میچرخد و در انواع مدل های دو زمانه برابر با سرعت موتور میچرخد. میل‌سوپاپ نیروی خود را ازطریق میل تایپیت‌ها و اسبک‌ها به سوپاپ‌ها وارد می‌کند. البته در موتورهایی که میل‌سوپاپ در بالای سرسیلندر قرار دارد، بادامک مستقیما با اسبک‌ها درتماس است. سوپاپ سوپاپ در معنای لغوی به معنی دریچه است، این قطعه که روی سیلندر قرار میگیرد وظیفه ی کنترل ورود و خروج هوا و سوخت و خروج دود را بر عهده دارد. طراحی این قطعه به شکل قارچ یا پایه دار است که دارای یک ساقه مشابه با ساقه قارچ، یک سه تخت و پهن مشابه کلاهک قارچ است. سوپاپ ها دارای لبه ای هستند که نشیمن گاه نام دارد و به آن سیت سوپاپ گفته میشود. در انتهای دیگر سوپاپ روی ساقه یک یا دو فنر بسیار قوی وجود دارد که به کمک دوخار و یک نگهدارنده سرجای خود محکم شده اند. این فنرها باعث میشوند هیچگونه نشتی در زمان تراکم و احتراق وجود نداشته باشد. تسمه تایم یا زنجیر تایم این قطعه که پلاستیکی یا فلزی است درون موتور تعبیه شده است و وظیفه ی اتصال میل لنگ را به سوپاپ بر عهده دارد. میل سوپاپ با سرعتی معادل نصف میل لنگ می چرخد و تسمه تایم باید زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها با توجه به موقعیت پیستون ها را مدیریت کند زیرا چنین کنترلی برای کارکرد موتور خودرو ضروری است.

جلوبندی تویوتا لندکروز


. پاسخ به اینکه جلوبندی خودرو شامل چه قسمت هایی است ساده است، قسمت های زیرین و جلویی اتومبیل جلوبندی هستند که ارتباط بین اتاق و شاسی خودرو را با جاده ممکن میسازند و شامل قطعات بسیار مهم خودرو است. جلوبندی از مهم ترین قسمت های خودرو است زیرا تعلیق و خوش دستی خودرو در هنگام عبور از جاده و دست اندازها و مسیرهای ناهموار را بر عهده دارد. جلوبندی خودرو دو وظیفه ی اساسی را بر عهده دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:
•    لرزش ها، ارتعاشات و تکان هایی که بر اثر حرکت اتومبیل از مسیرهای ناهموار به وجود می آید را جذب کرده و آرامش سرنشینان را فراهم میکند.
•    به تعلیق، افزایش کنترل و هدایت پذیری خودرو مخصوصا در عبور از پیچ ها و ترمز گرفتن کمک میکند.

نشانه های خرابی سیستم جلوبندی خودرو

1. سواری خشک و خشن

در صورتی که شما مدتی با خودروی خود رانندگی کنید حتما متوجه تغییراتی که در سواری آن به وجود می آید، خواهید شد. در صورتی که متوجه شدید سواری خودرو خشک تر شده و همه ی ارتعاشات و لرزش هایی که بر اثر عبور از مسیرهای ناهموار ایجاد میشود به کابین منتقل میشود و باعث آزار سرنشینان میشود و صدای متعددی میشنوید نشان دهنده اشکال در سیستم جلوبندی است.

2. کشیده شدن خودرو در پیچ ها بر خلاف فرمان راننده

اگر هنگام رانندگی در سر پیچ ها متوجه شدید نمی توانید خودرو را به خوبی کنترل کنید و بر خلاف میل شما عمل میکند نشان دهنده خرابی جلوبندی خودرو است.

3. عدم برابری و هماهنگی در آج های روی تایر

توصیه میکنیم لاستیک ها را هر چند وقت یکبار بررسی کنید، در صورتی که آج های روی لاستیک ها به صورت ناهماهنگ ساییده شده باشند و یا نقاطی صاف را بر روی تایرها مشاهده کردید نشان دهنده ی اشکال در سیستم تعلیق است که نمی تواند خودرو را بالانس نگه دارد و فشار را به طور مساوی بین لاستیک ها تقسیم کند. در صورت عدم تعادل چرخ ها راننده لرزش فرمان را احساس میکند و این مورد میتواند اثرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد.

4. نشت روغن از کمک فنرها و سایر قطعات سیستم جلوبندی

اگر میتوانید قسمت های زیرین خودرو را چک کنید به طور مستقیم به جلوبندی خودرو نگاه کنید، اگر متوجه شدید که فنرها و کمک فنرها روغنی و چرب هستند نشانه اشکال در این سیستم است و باید به سرعت آن ها را تعویض کنید.

5. پاسخ نامناسب خودرو به آزمون تکان

با یک ازمایش ساده میتوان متوجه شد که جلوبندی خودرو فرسوده شده است، هنگامی که خودرو متوقف است روبروی آن بایستید و وزن خود را روی آن بیندازید و قسمت جلویی خودرو را به پایین فشار دهید و بالا و پایین کنید و سپس رها کنید، همین آزمایش را برای قسمت عقب نیز انجام دهید. در صورتی که پس از رها کردن خودرو چندین بار بالا و پایین رفت نشانه ی فرسوده بودن سیستم تعلیق است. در این مطلب سعی کردیم در مورد جلوبندی تویوتا لندکروز اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم، امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سپاس گذاریم که تا پایان مطلب ما را همراهی کردید. در پایان مطلب لازم میدانیم به شما توصیه کنیم اگر قصد خرید تجهیزات جانبی و قطعات یدکی خودرو دارید از مجموعه های معتبر آن ها را تهیه کنید. مجموعه هایی مثل پارسیاپارت یکی از برترین ارائه کنندگان تجهیزات و لوازم جانبی خودرو در همه ی برند ها با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت هستند. این مجموعه با هدف تضمین کیفیت، تضمین قیمت و ارسال سریع سعی در جلب رضایت مشتریان و خریداران عزیز دارد. تمامی محصولاتی که توسط مجموعه پارسیا پارت ارائه میشود استاندارد هستند و از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. قیمت لوازم جانبی و قطعات خودرو در این مجموعه متناسب با کیفیتی که دارند بسیار مناسب است. شعار مجموعه پارسیا پارت: پیشرو در تضمین کیفیت، تضمین قیمت و ارسال سریع است.
در پایان لازم ست به شما بگوییم درصورتی که قصد خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو جک اس 5 دارید به شما توصیه میکنیم از مجموعه پارسیا پارت دیدن فرمایید.
پارسیاپارت ارائه دهنده کلیه لوازم و قطعات خودرو در برندهای مختلف .
تماس با ما :
تلفن :36616880021  
0912-9260718
0912-1482896




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27121
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید