امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

لمینت دندان خوب است یا کامپوزیت


1401/07/27
کد خبر : 28808
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 16 نفر

اغلب افراد به دلایل مختلفی دندان هایی زرد و خراب دارند. برای رفع عیوب دندان ها، راه حل های مختلفی وجود دارد. در گذشته به دلیل نبود امکانات پیشرفته مردم برای رفع زردی و سیاهی دندان های خود تنها از یک سری روش های خانگی استفاده می کردند.
این روش ها برخی مواقع پاسخگوی نیاز افراد نبودند. لمینت و کامپوزیت دو روش بسیار معروف است که این روزها بسیاری از افراد از آن ها استفاده می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان که یک درمان جایگزین دندان از دست رفته است ، می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان چیست؟

لمینت دندان


شاید شما به عنوان فردی که به دنبال زیبا کردن دندان های خود هستید این سوال برایتان پیش آمده باشد که لمینت دندان خوب است یا کامپوزیت؟ پاسخ دادن به این سوال کمی مشکل است چرا که هر فرد بسته به موقعیتی که دارد، می تواند یکی از این روش ها را انتخاب نماید. اگر قصد دارید تا دندان های خود را به وسیله یکی از این روش ها، زیبا کنید پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

لمینت دندان چیست؟

قبل از این که بخواهیم به این سوال که لمینت دندان خوب است یا کامپوزیت پاسخ دهیم، نیاز است تا در مورد این دو روش زیبایی توضیحاتی را دهیم. لمینت یکی از روش های پر طرفدار است که این روزها بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. برای لمینت کردن دندان ها نیاز است تا در ابتدا دندان پزشک وضعیت دهان و دندان ها را مورد بررسی قرار دهد. در صورتی که فرد به بیماری خاصی مبتلا نشود امکان لمینت کردن دندان وجود دارد. در صورتی که فرد به بیماری های مختلفی نظیر عفونت لثه مبتلا باشد، نیاز است تا در ابتدا این عارضه را برطرف نماید. بعد از حل شدن این مشکل نوبت به انجام مراحل لمینت می رسد.


 لمینت دندان


در ابتدا نیاز است تا دندان پزشک دندان ها را برای طراحی و ساخت قالب اندازه گیری نماید. اندازه دندان ها برای ساخت قالب به لابراتوار ارسال می شود. به طور معمول 4 الی 5 روز طول می کشد تا قالب دندان ها ساخته شود. بعد ساخته شدن قالب، دندان پزشک شروع به قرار دادن این قالب درون دهان می کند. برخی از افراد دندان هایی کج دارند. در این مرحله نیاز است تا دندان پزشک برای رفع این کجی ها دندان ها را تراش دهد. معمولا بین 3 الی 4 جلسه زمان می برد تا عمل لمینت دندان انجام شود.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت یکی دیگر از روش های زیبایی می باشد که طرفداران بسیاری را دارد. برای انجام کامپوزیت دندان دندان پزشک در ابتدا شروع به معاینه دندان ها می کند. در صورتی که هیچ گونه مشکل حادی وجود نداشته باشد عمل کامپوزیت کردن دندان ها شروع می شود. ماده کامپوزیت در رنگ های مختلفی وجود دارد. هر فردی با توجه به سلیقه ای که دارد، می تواند یکی از این طیف های رنگی را انتخاب کند. در انتخاب رنگ کامپوزیت دندان توجه ویژه ای را داشته باشید چرا که انتخاب رنگ نادرست می تواند ظاهری زشت را به چهره شما بدهد. در انتخاب رنگ کامپوزیت حتما به رنگ چشم و رنگ پوست خود توجه کنید و یک رنگ مناسب را انتخاب نمایید.
کامپوزیت یک ماده خمیر مانند است که بر روی دندان ها می چسبد. برای تثبیت جایگاه کامپوزیت، نیاز است تا از یک نور استفاده شود. این نور بر روی مواد کامپوزیت تابیده می شود تا آن ها سفت شوند و بر روی دندان ها قرار گیرند. بعد از این مرحله دندان پزشک شروع به حالت دادن این مواد می کند.

مزایا و معایب کامپوزیت

تا به اینجای مقاله در مورد این که لمینت و کامپوزیت چیست توضیحاتی داده شد. برای رسیدن به پاسخ این سوال که لمینت دندان خوب است یا کامپوزیت نیاز است تا مزایا و معایب این دو روش نیز بررسی شوند. بعد از بررسی مزایا و معایب می توان یک تصمیم درست نسبت به انتخاب یکی از این دو مورد گرفت.


 لمینت دندان


از مهم ترین مزایایی که کامپوزیت دندان دارد در این است که نیازی به تراش دادن مینای دندان وجود ندارد.
از آن جایی که این روش نیاز به انجام هیچ گونه آماده سازی ندارد و به ساختار دندان ها دست برده نمی شود، فرد در هر زمان که دوست داشته باشد می تواند آن ها را ترمیم نکند.
انجام عمل کامپوزیت دندان تنها در یک جلسه انجام می شود و نیاز به صرف وقت زیادی برای انجام آن نیست.
کامپوزیت دندان هزینه به مراتب کم تری را نسبت به لمینت دارد، به همین دلیل بسیاری از افراد می توانند از این روش استفاده کنند.
در صورتی که کامپوزیت دندان آسیب ببیند به راحتی می توان آن را ترمیم و بازسازی کرد.
از معایبی که کامپوزیت دندان دارد در این است که طول عمر کم تری را نسبت به لمینت دندان دارد.
اگر فرد به بایدها و نبایدهای بعد از کامپوزیت دندان بی توجه باشد، کامپوزیت به سرعت تغییر رنگ می دهد و زرد می شود.
از آن جایی که در کامپوزیت، دندان ها تراش داده نمی شوند ممکن است سطح دندان ها کمی برجسته شود.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان ماندگاری بسیار بیش تری را نسبت به کامپوزیت دندان دارد. به همین دلیل افرادی که می خواهند دیر به دیر دندان های خود را ترمیم کنند می توانند از این روش استفاده کنند.
این روش دوام و استحکام بیش تری را نسبت به کامپوزیت دارد و دندان ها در این روش دیرتر آسیب می بینند.
لمینت دندان نسبت به کامپوزیت دیرتر تغییر رنگ می دهد. برای این که بتوانید برای مدت زمانی طولانی از لمینت دندان خود استفاده کنید نیاز است تا بلافاصله بعد از استفاده از خوراکی های رنگ دار، دندان های خود را مسواک بزنید.
از ایراداتی که می توان به لمینت دندان وارد کرد موضوع تغییر ساختار دندان و تراش دادن مینای دندان می باشد. تراش دادن مینای دندان باعث می شود تا دندان ها به مرور زمان حساس و آسیب پذیر شوند.

نتیجه گیری

در این مقاله به این سوال که لمینت دندان خوب است یا کامپوزیت پاسخ داده شد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که به صورت خود سرانه و بدون مشورت با دندان پزشک متخصص در این باره تصمیم گیری نکنید. دندان پزشک با توجه به شرایط دهان و دندان های شما در این باره تصمیم گیری می کند و بهترین گزینه را پیش روی شما می گذارد.
نکته مهم بعدی این است که حتما عمل کامپوزیت و یا لمینت را در کلینیک های معتبر دندان پزشکی انجام دهید تا از نتیجه کار رضایت داشته باشید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28808
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید