امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

قیمت مفتول سیاه در بازار چگونه تعیین می‌شود؟


1401/07/27
کد خبر : 26826
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 23 نفر

آیا راهی برای خرید این محصول با قیمتی مناسب است؟ آراد آهن به این سوالات پاسخ می دهد.
سیم‌های مفتولی در انواع مختلف کاربردهای وسیع و گسترده‌ی در صنایع گوناگون دارند. یکی از انواع این سیم‌های مفتولی، مفتول سیاه است که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی چون: مقاومت بالا، انعطاف پذیری زیاد و قیمت مناسب مورد توجه اهالی صنعت قرار گرفته است.
مفتول سیاه علاوه بر کاربرد به عنوان محصول نهایی، برای تولید محصولات فولادی دیگری چون سیم خاردار، آرماتور، انواع توری از جمله: توری حصاری، توری مرغی و ... نیز استفاده می‌شود. از این رو در صنعت به نام محصول نیمه نهایی شناخته می‌شود.دراین مقاله بیشتر راجع به سیم مفتولی و قیمت سیم مفتولی صحبت می شود.

مفتول سیاه چیست؟

یکی از انواع محصولات فولادی سیم مفتولی سیاه است که معمولاً سطح مقطعی بین 0.4 تا 4 میلیمتر دارد. سیم مفتول سیاه طی فرایند نوردگرم و کشش از میلگردهای صنعتی ساخته می‌شود. منظور از نورد گرم شکل گرفتن مفتول سیاه درون کوره‌‌هایی با دمای بالا است. این دمای بالا آثار اکسیداسیون را بر روی سطح سیم مفتول به جای می‌گذارد و باعث کدری ظاهر آن خواهد شد. از این رو به این نوع سیم مفتول، مفتول سیاه گفته می‌شود.
سیم مفتولی سیاه بسیار منعطف و شکل پذیر است. این انعطاف به خاطر آلیاژی است که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. درصد بسیار کمی از عنصر کربن را در این آلیاژ قرار دارد. از دیگر ویژگی‌های مفتول سیاه مقاومت نسبتاً خوب آن در برابر شرایط محیطی است. البته اگر مفتول سیاه بدون هیچ روکشی مورد استفاده قرار گیرد، به احتمال زیاد دچار زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد.
مفتول سیاه را در بازار به نام‌های گوناگونی چون مفتول پخته، مفتول آنیل شده، مفتول آرماتوربندی، مفتول اتصال و سیم نرم شناخته می‌شود. به دلیل دامنه‌ی وسیعی که کاربرد مفتول سیاه دارد، این کالای فولادی پرفروش محسوب می‌شود.

مفتول سیاه چگونه تولید می‌شود؟

سیم مفتول می‌تواند به دو روش زیر تولید شود:
1-    روش فابریک: در این روش ابتدا میلگردهای صنعتی با طی فرایند نورد گرم از بیلت‌های فولادی تولید می‌شوند. سپس میلگردهای صنعتی به عنوان ماده‌ی اولیه ساخت سیم مفتول مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگردهای صنعتی، میلگردهایی با ضخامت‌ها 5.5 تا 8 هستند. این میلگردها توسط فرآیند نورد سرد و با استفاده از دستگاه‌های کششی، کشیده شده و نازک می‌شوند تا ضخامتی بین 1.2 تا 6 میلیمتر پیدا کنند. هرچه نیاز به سیم مفتول با ضخامت کمتری داشته باشیم، سیم باید به میزان بیشتری تحت عملیات کشش سرد قرار گیرد. بعد از اینکه سیم به ضخامت موردنظر رسید، به صورت کلاف بسته بندی می‌شود.
اما مفتول تولید شده تا این مرحله انعطاف لازم را برای شکل یافتن ندارد. به منظور افزایش شکل پذیری نیاز است که کلاف سیم‌ مفتول را درون کوره‌های آنیل با دمای حدود 900 درجه سانتیگراد قرار داد. عملیات آنیلینگی که بر روی این کلاف‌ها صورت می‌گیرد، موجب کاهش کربن موجود در ساختار این مفتول‌ها شده و آن‌ها را نرم و فرم پذیر خواهد کرد. سیم مفتول تولید شده به این روش کیفیت بسیار بالایی دارد و این امر قیمت مفتول فابریک را افزایش می‌دهد.
2-    روش غیر فابریک: در این روش از کناره‌های ورق و  تسمه‌های فلزی برای ساخت سیم‌های مفتولی استفاده می‌شود. این ضایعات آهنی توسط تکنیک‌های نورد سرد و کششی به سیم مفتولی تبدیل می‌شوند. کیفیت سیم‌های تولید شده توسط این روش پایین تر است و این سیم‌ها از استحکام و مقاومت کمتری نیز برخوردار هستند.

مشخصات فنی مفتول سیاه:

مفتول سیاه با ضخامت‌های بین1.2، 1.5 ، 2.5، 3 ، 4 و 5 میلیمتری تولید می‌شوند.

انواع مفتول سیاه:

مفتول‌های سیاه براساس کاربردشان به صورت زیر دسته بندی می‌شوند:
-    مفتول سیاه آرماتوربندی: همان طور که از نام این مفتول پیداست از آن در آرماتوربندی ساختمان استفاده میشود. به این معنی که برای ایجاد اتصالی محکم میان میلگردهای افقی و عمودی در پل سازی، سد سازی، مجسمه سازی، ساختار بندی ستون و فنداسیون و ... از این سیم مفتول کمک می‌گیرند. در صورتی که میلگردها توسط سیم آرماتوربندی به یکدیگر متصل نشوند، هنگام انجام عملیات بتن ریزی امکان جابه جایی آن‌ها وجود خواهد داشت. به وسیله‌ی انبر و با استفاده از سیم‌های مفتولی اتصالات میان دو میلگرد را تثبیت کرده و از جابه جایی آن‌ها در هنگام وارد آمدن فشار و نیروی حاصل از بتن ریزی جلوگیری می‌کنند. سیم‌های آرماتور بندی باید دارای یکی از ضخامت‌های 1.1، 1.5 ، 3 و یا 4 میلیمتر باشند.
استفاده از مفتول آرماتور بندی مزیت‌های زیر را دارد:
•    استحکام بخشی به بتن
•    افزایش مقاومت کششی بتن
•    افزایش مقاومت سازه‌های پایینی در هنگام حرارت دیدن و یا آتش سوزی
•    امکان شکل دهی به بتن
•    جلوگیری از کج شدن ساختمان

-    مفتول سیاه قالب بندی: سیم مفتولی سیاه با ضخامت 2 یا 2.5 به صورت ویژه در قالب بندی مصرف دارد. این سیم نرمی، انعطاف پذیری و مقاومت مناسبی دارد که آن را برای انجام قالب بندی مناسب می‌سازد.
از آن جایی که در گذشته قالب بندی به وسیله‌ی چوب و تنها توسط نجاران انجام می‌شد، سیم قالب بندی به سیم نجاری معروف شده است.
مفتول‌های سیاه براساس نوع عرضه به دو صورت کلاف و یا شاخه‌ی در بازار وجود دارند. کلاف‌ها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:
-    کلاف مفتول سیاه آرماتوربندی که ضخامتی بین 1.2 تا 1.7 میلیمتر دارند. وزن کلاف این سیم‌ها حدوداً 22 کیلوگرم است. در میان سیم های آرماتور بندی، مفتول سیاه 1.5 بیشترین مصرف را دارد.
-    کلاف مفتول سیاه قالب بندی که ضخامتی 2 تا 2.5 میلیمتری دارند. وزن این کلاف‌ها حدوداً 25 کیلوگرم است و از آن‌ها برای قالب بندی استفاده می‌شود. مفتول سیاه 2.5 پرکاربردترین سیم قالب بندی است.
-    کلاف سیم مفتول با ضخامت های 3 تا 5 میلیمتر که در دسته‌ی کلاف‌های سنگین به شمار رفته و در ساختمان سازی، بسته بندی و ... مصرف می‌شوند. وزن کلاف این سیم‌ها به دلیل ضخامت زیاد از 60 تا 100 کیلوگرم است.
جهت استعلام قیمت سیم مفتول سیاه در اصفهان با شماره‌ی: 34055-031 تماس حاصل فرمایید.
عوامل مؤثر بر قیمت فروش مفتول سیاه
مفتول سیاه به صورت شاخه‌ی و یا کلافی در بازار عرضه می‌شود. قیمت کلاف مفتول سیاه براساس وزن آن تعیین و به صورت کیلویی اعلام می‌شود. عوامل زیادی در تعیین قیمت این محصول فولادی نقش دارند که عبارتند از:
-    روش تولید سیم مفتول: سیم مفتول تولید شده به روش فابریک از کیفیت، استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به سیم‌های تولید شده به روش غیرفابریک برخوردار هستند. این ویژگی‌ها منجر می‌شود که قیمت سیم مفتول فابریک سلفون دار نسبت به نوع غیر فابریک آن بیشتر باشد.
-    ضخامت سیم مفتول: واضح است که هر چه ضخامت سیم مفتول بیشتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد.
-    میزان نرمی و انعطاف پذیری: از دیگر عوامل موثر بر قیمت نهایی مفتول سیاه، میزان نرمی و درصد کربن به کار رفته در آن است.
-    قیمت مواد اولیه: در صورتی که سیم مفتول به روش فابریک تولید شود، قیمت وایرود یا میلگرد صنعتی به عنوان ماده‌ی اولیه در قیمت نهایی آن تأثیر خواهد گذاشت و اگر مفتول سیاه به روش غیرفابریک و از ورق و یا تسمه تولید شود، قیمت آن تحت تأثیر این دو محصول فولادی قرار خواهد گرفت.
-    مارک و برند سیم مفتول: کارخانجات متعددی به ساخت سیم مفتول مشغول هستند که هرکدام این سیم‌ها را در کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. همچنین ممکن است این سیم‌ های مفتولی از سایر کشورها وارد بازار ایران شود. قیمت سیم ‌های مفتول تولید شده توسط هر کارخانه و هر کشور متفاوت است.
-    قیمت روز مفتول سیاه: علاوه بر مشخصات فنی مفتول‌های سیاه، سایر عوامل چون نرخ دلار، تورم داخلی و خارجی، میزان عرضه و تقاضا، افزایش هزینه‌های تولید و ... بر نرخ روزانه‌ی این محصول فولادی اثر گذار هستند و آن را دچار نوسان خواهند کرد.


خرید مفتول سیاه

خرید مفتول سیاه با قیمت مناسب

یکی از تامین گنندگان سیم مفتول سیاه  و نماینده رسمی فروش انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی آراد آهن  می باشد. که با برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه با کارخانجات مطرح داخلی، محصولات فولادی خود را با بهترین قیمت به دست مصرف کنندگان در سرتاسر کشور می‌رساند. این بازرگانی به منظور ایجاد سهولت در خرید مشتریان، امکان ثبت سفارش غیرحضوری را در سایت آرادآهن فراهم آورده است.

جهت اطلاع بیشتر از خدمات ویژه فروش بازرگانی آراد آهن نمایندگی فروش مفتول سیاه در ایران، با شماره‌ی: 34055-031 تماس بگیرید.


مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید