امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

فیبر نخ‌دار فنولیک


1401/07/27
کد خبر : 25221
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

فیبر نخ‌دار فنولیک، که با نام‌های دیگری از جمله ورق عایق و ورق پارچه پنبه فنولیک نیز شناخته می‌شود، از پارچه کتان یا پنبه مستحکم و ریزبافت به عنوان تقویت کننده و رزین فنولیک (فرمالدئید کرزول) به‌عنوان چسب ساخته می‌شود. فرایند تولید این محصول، تحت حرارت و فشار بالا صورت می‌گیرد و جزو یکی از مواد نسوز پرطرفدار به حساب می‌آید.
لازم به ذکر است که فیبر استخوانی نیز از جمله زیر گروه های این محصول میباشد .
همان‌طور که می‌دانید، مواد نسوز با مقاومت بالا دربرابر گرما، فشار، کشش و عوامل شیمیایی، با حفظ ماندگاری و ثبات ابعادی خود، عایقی موثر برای محافظت از قطعات گوناگون می‌باشند. مواد نسوز، با تحمل دماهای بالا در حدود 1000 درجه فارنهایت (538 درجه سلسیوس) که بیشتر از مقاومت گرمایی انواع فلزات است، محبوبیت فراوانی در میان صنایع گوناگون کسب نموده‌اند. همچنین، این مواد با تحمل فشار وارد شده بر قطعات و خنثی نمودن آن، از فرسایش تدریجی تجهیزات جلوگیری می‌کنند. مقاومت شیمیایی بالای مواد نسوز از علت‌های دیگر کاربرد گسترده آن‌ها در میان صنایع می‌باشد.
برای درک بهتر ویژگی‌ها و کاربردهای فیبر نخ‌دار فنولیک، شاید بهتر باشد تا ابتدا نگاهی به مواد به‌کار گرفته شده در تهیه آن بپردازیم. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، فیبر نخ‌دار فنولیک، تحت حرارت و فشار بالا، از پارچه کتان ریزبافت به عنوان تقویت کننده و رزین فنولیک به‌عنوان چسب ساخته می‌شود.
گیاه کتان، یک محصول زراعی، دارای کاربردهای متفاوت است که امکان رشد و پرورش در آب و هواهای گوناگون را دارد. الیاف کتان که کاربرد وسیعی در صنعت نساجی دارد، از قسمت خارجی ساقه و تنه همین گیاه به دست می‌آید. کتان، در زمره معدود الیاف طبیعی نساجی است که با وجود روی کار آمدن الیاف مصنوعی، هنوز کاربرد فراوان خود را در این صنعت حفظ نموده است.
کتان در زمان‌های گذشته، تنها برای بافت لباس‌های گرم مخصوص زمستان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما با تغییر شرایط و به طبع آن تغییر سبک زندگی مردم، کاربردهای کتان نیز دچار تحول گردید. امروزه، دانه‌های بذر کتان، موسوم به بزرک را به‌ عنوان یک ماده غذایی سالم و دارای فواید غذایی حاصل از لیگین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف می‌کنند. از سوی دیگر، این دانه‌ها سرشار از روغن بوده و کاربرد وسیعی در تولید رنگ، لاک، لوازم آرایشی و غیره دارد. علاوه بر این، بافت چوبی ساقه کتان، که قبل‌تر دور ریخته می‌شد، امروزه برای ساخت تخته نئوپان (خرده چوب) و همین طور، محل خواب حیوانات به‌کار گرفته می‌شود. اما خود الیاف کتان، محبوبیت فراوانی در حوزه صنعت نساجی کسب نموده است. با صنعتی شدن جوامع، اگرچه اوایل تنها برای تولید طناب‌های محکم از این الیاف بهره می‌بردند اما بعدتر، الیاف کتان در حوزه‌های دیگری از صنعت از جمله کامپوزیت‌ها، کاغذهای ویژه، ژئوتکستایل‌ها و آب‌بندی نیز به‌کار گرفته شد. امروزه از الیاف کتان در تولید انواع پکینگ عایق‌بندی و مواد نسوز استفاده می‌کنند.
گرچه ساختمان شیمیایی الیاف کتان و پنبه سلولزی، شباهت‌هایی با یکدیگر دارند اما از نظر ساختار، متفاوت هستند. وزن سبک، مقاومت حرارتی بالای کتان تا 248 درجه فارنهایت (معادل120 درجه سانتیگراد)، مقاومت مکانیکی در هنگام ریسندگی، خاصیت کشسانی مطلوب نسبت به منسوجات دیگر، راحتی مونتاژ، تحمل شیمیایی در برابر اسیدها و قلیاهای رقیق و حفظ ثبات ابعادی تا 320 درجه فارنهایت (معادل 160 درجه سانتیگراد)، از دلایل محبوبیت الیاف کتان در میان صنایع گوناگون می‌باشد.
ماده دیگری که در تهیه این فیبر نسوز به‌کار گرفته می‌شود، رزین فنولیک است. فنولیک این‌گونه تولید می‌شود که لایه‌های الیاف پنبه، کاغذ و یا شیشه، تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با رزین مصنوعی پر می‌گردد. فنولیک، ماده‌ای استثنائی با مقاومت و سختی بسیار بالا می‌باشد که اگرچه سبک‌تر از آلومینیوم بوده اما بسیاری مزایا و کاربردهای آن را دارا است.
از فنولیک در ساخت قطعات مختلف استفاده می‌شود؛ از مدارهای الکتریکی گرفته تا تجهیزات ضدگلوله و وسایل محافظت در برابر طوفان. ویژگی‌های عایق‌بندی فنولیک، آن را به انتخابی عالی برای عایق‌بندی آنتن‌های الکتریکی تبدیل نموده است. همچنین می‌توان از آن در قرقره‌ها و حباب‌هایی که در آن‌ها مقاومت در برابر ضربه بسیار حائز اهمیت است، استفاده نمود.
آن‌‌چه رزین فنولیک را تبدیل به یک ماده فوق‌العاده نموده است، همه کاره بودن آن می‌باشد. فنولیک‌ها بسیار سبک وزن هستند. از سوی دیگر، جذب آب در فنولیک‌ها بسیار کم است و همین امر، آن‌ها را تبدیل به انتخابی مناسب برای وسایل نقلیه آبی و کاربردهای دیگری از این دست، می‌نماید. فنولیک‌ها عملکرد مثبتی در طیف‌های مختلف دما و رطوبت از خود نشان داده و می‌توانند با تزریق رزین‌های اپوکسی مقاوم در برابر شعله، توان تحمل بالایی در مقابل آتش پیدا کنند. آن‌ها تحمل خیره‌کننده‌ای هم در برابر سایش و ضربه دارند و می‌توانند به راحتی در شکل و اندازه‌های گوناگون قالب‌ریزی شوند. همچنین، فنولیک‌ها تحمل بالایی در برابر خوردگی حاصل از عوامل شیمیایی برخوردار هستند. در مجموع می‌توان گفت که رزین‌های فنولیک دارای چندین ویژگی مطلوب مانند مقاومت مکانیکی فوق‌العاده، تحمل حرارتی بالا، ثبات ابعادی و همچنین مقاومت در برابر انواع حلال‌ها، اسیدها و آب هستند.
با بررسی جداگانه ویژگی‌های الیاف کتان و رزین فنولیک، درک مزایای استفاده از فیبر نخ‌دار فنولیک ساده‌تر خواهد بود. در ادامه به برخی از این شاخصه‌ها اشاره خواهیم کرد:
-    امکان استفاده در ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌خاطر تحمل حرارتی بالا تا حدود 302 درجه فارنهایت (معادل 150 درجه سانتیگراد)
-    مقاومت خوب در برابر اسیدهای ضعیف
-    مقاومت الکتریکی خارق‌العاده
-    خواص مکانیکی (مقاومت در برابر کشش و سایش) و خواص کشویی خوب و جذب شوک‌
-    قابلیت تراش و سوراخ کردن
-    امکان ذخیره‌سازی آن در دمای خشک و فضای سربسته
-    جذب پایین آب و قابلیت تراشکاری
-    امکان سوراخ‌کاری و پانچ
فیبر نخ‌دار فنولیک که در رنگ‌های زرد، قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای روشن و تیره تولید می‌گردد، در حوزه‌های گوناگون صنعت کاربرد دارد که بعضی از آن‌ها از این جمله هستند:
-    تولید بوش
-    تولید بلبرینگ‌های کشویی
-    تولید چرخ‌دنده‌های بزرگ
-    غلتک
-    قطعات کشویی ماشین‌آلات و تجهیزات
-    تجهیزات ساخت خانه
-    اهرم
-    قطعاتی با ضربه‌پذیری بالا
-    میله اتصال
-    لنت عایق
-    ترانسفرماتورها
-    چرخ‌دنده
-    قرقره
-    قطعات عایق الکتریکی
-    پایه‌های سوئیچ
-    مناسب اجزای الکتریکی با مقاومت دی‌الکتریک تضمین شده و عایق بردهای عایق الکتریکی
-    تابلوی توزیع برق منازل
-    ماشین‌های الکتریکی
-    پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مقاله فیبر نخ دار در www.nasoozsp.com مراجعه بفرمایید.
-    برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید هر کدام از این محصولات، می‌توانید با متخصصین فروشگاه نسوز صنعت پارس در تماس باشید.
-   


برچسب ها :
# فیبر نخ‌دار

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25221
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید