امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

فواید حجامت بر سلامتی و درمان بیماری ها


1401/07/27
کد خبر : 25808
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 21 نفر

حجامت نوعی درمان جایگزین است که برای اولین بار، در کشور چین ابداع شد. در این روش، یک فنجان روی پوست قرار داده شده و باعث مکش می‌شود. برخی از متخصصان معتقدند که این مکش، می‌تواند باعث بهبود جریان خون در بدن شود. طرفداران این درمان ادعا می‌کنند که حجامت، به بهبود جریان "چی" نیز کمک می‌کند. چی (qi) یک کلمه چینی و به معنای "جریان" زندگی است. حجامت برای اولین بار، توسط یک کیمیاگر به نام "Ge Hong" انجام شد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی انواع روش‌های حجامت و تقویم حجامت ۱۴۰۰، تاثیر این روش درمانی بر سلامت و بهبود بیماری‌ها بپردازیم.
 اگر شما نیز یکی از علاقمندان حجامت هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید. طرفداران حجامت معتقدند که این روش، به تعادل قطب‌های مثبت و منفی در بدن کمک می‎کند. تصور می‌شود که تعادل بین این دو قطب، باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری‌‍زا و هم‌چنین توانایی آن در افزایش جریان خود و کاهش درد، کمک می‌کند.
حجامت گردش خون را در محلی که فنجان‌ها قرار داده شده‌اند افزایش می‌دهد. این موضوع، تنش عضلانی را کاهش داده و با افزایش جریان خون، سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند. علاوه بر این، حجامت می‌تواند باعث ایجاد بافت‌های پیوندی و رگ‌های جدید شود.

انواع روش‌های حجامت کدامند؟

اولین حجامت‌ها با استفاده از شاخ گاو انجام می‌شد. بعدها فنجان‌هایی از "بامبو" و سپس "سرامیک" نیز برای انجام این درمان، مورد استفاده قرار گرفتند. مکش در ابتدا توسط گرما انجام می‌شد. در ابتدا این فنجان‌ها، از طریق آتش داغ شده و سپس روی پوست قرار می‌گرفتند. بعد از سرد شدن، فنجان‌ها پوست داخل را می‌کشیدند.
 
حجامت مدرن، اغلب با استفاده از فنجان‌های شیشه‌ای انجام می‌شود که مانند توپ گرد شده و از یک انتها، باز می‌شوند. امروزه دو روش اصلی برای انجام این درمان، شناخته شده‌اند:
1.    حجامت خشک (یک روش کاملا مکشی است)
2.    حجامت مرطوب (ممکن است همراه با خونریزی کنترل شده باشد)
نظر پزشک، وضعیت سلامتی و نظر شخصی شما، می‌توانند در انتخاب یکی از این دو روش، تاثیرگذار باشند.
فواید حجامت بر سلامتی
در مورد حجامت، تحقیقات علمی زیادی انجام نشده است. یک گزارش که در سال 2015 در مجله طب سنتی منتشر شد، اشاره می‌کند که حجامت می‌تواند به درمان تبخال، آکنه و کاهش درد کمک کند. محققان چینی و استرالیایی در سال 2012 بیش از 135 تحقیق در مورد حجامت انجام دادند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که حجامت می‌تواند در کنار درمان‌هایی مانند طب سوزنی، برای درمان بیماری‌هایی زیر، مفید باشد:
1.    هرپس زوستر (تبخال)
2.    آکنه
3.    فلج صورت
4.    اسپوندیلوز گردنی
انجمن حجامت انگلیس اعتقاد دارد که این روش، در درمان بیماری‌های زیر کاربرد دارد:
•    اختلالات خونی مانند کم خونی و هموفیلی
•    بیماری های روماتیسمی مانند آرتروز و فیبرومیالژیا
•    باروری و اختلالات زنان
•    مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه
•    فشار خون بالا
•    میگرن
•    اضطراب و افسردگی
•    احتقان برونش ناشی از آلرژی و آسم
•    رگ‌های واریسی
با این‌حال تقریبا هیچ‌کدام از موارد بالا به صورت کامل و رسمی تایید نشده‌اند.

عوارض جانبی حجامت

حجامت تقریبا بی‌خطر است؛ البته به شرطی که توسط یک متخصص بهداشت آموزش دیده انجام شود. با این‌ وجود، ممکن است در محل قرارگیری لیوان، عوارض جانبی زیر را مشاهده کنید:
1.    ناراحتی و درد خفیف
2.    سوزش
3.    عفونت پوست
4.    کبودی
تذکر: در صورتی که فنجان‌های به خون آلوده شده به درستی تمیز نشوند و بین بیماران مختلف جا به جا شوند، احتمال انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت وجود دارد.

در حین درمان حجامت چه انتظاری باید داشته باشیم؟

در طول درمان حجامت، یک فنجان روی پوست شما قرار گرفته و سپس، به تدریج گرم می‌شود. فنجان اغلب با استفاده از الکل، گیاهان یا کاغذی که مستقیما در فنجان قرار می‎گیرد، با آتش گرم می‌شود. سپس، منبع آتش برداشته شده و فنجان گرم شده با طرف باز، مستقیم روی پوست شما قرار می‌گیرد. البته برخی از پزشکان مدرن حجامت، به سمت استفاده از پمپ‌های لاستیک جهت ایجاد مکش در مقابل روش‌های گرمایی سنتی، روی آورده‌اند.
 
وقتی که فنجان داغ روی پوست شما قرار می‌گیرد، هوای داخل آن به تدریج خنک شده و باعث ایجاد خلا می‌شود. این خلا، پوست و عضله را به سمت بالا و داخل فنجان می‌کشد. با واکنش عروق خونی به تغییر فشار، ممکن است پوست شما قرمز شود.
در حجامت خشک، فنجان برای یک زمان مشخص و معمولا بین 5 تا 10 دقیقه در جای خود قرار می‌گیرد. این در حالیست که در حجامت مرطوب، فنجام فقط برای چند دقیقه در جای خود قرار می‌گیرد و پزشک برای ایجاد خونریزی، خراش‌هایی روی پوست ایجاد می‌کند.
بعد از برداشته شدن فنجان‌ها، متخصص بهداشت ممکن است قسمت‌هایی که قبلا حجامت کرده‌اند را با پماد و بانداز بپوشاند. این کار برای جلوگیری از ایجاد عفونت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که هرگونه کبودی یا علائم دیگر، بعد از 10 روز از بین می‌روند.
حجامت گاهی همراه با طب سوزنی انجام می‌شود. علاوه بر این، ممکن است برای ایجاد نتایج بهتر، نیاز باشد که چند ساعت قبل از انجام این درمان، چیزی نخورید یا فقط وعده‌های سبک، مصرف کنید.

سوالاتی که قبل از حجامت باید از پزشک بپرسید

حتما قبل از انجام حجامت، با پزشک مشورت کرده و اطلاعات لازم را با انجام آزمایش خون های لازم دریافت کنید. می‌توانید سوالات زیر را در این زمینه از یک متخصص بهداشت بپرسید:
1.    برای درمان چه بیماری‌هایی از حجامت استفاده می‌کنند؟
2.    چه آموزش‌هایی باید ببینید؟
3.    تجربه شما در استفاده از حجامت چگونه خواهد بود؟
4.    آیا در حال حاضر حجامت می‌تواند به بهبود وضعیت من کمک کند؟
5.    آیا دلایلی وجود دارند که نباید حجامت کنم؟
جواب این سوالات در نهایت می‌تواند به آگاهی کامل شما از این روش درمانی، کمک زیادی بکند.

حجامت در اسلام

حجامت یکی از روش‎های طب سنتی است که مورد تایید دین اسلام نیز قرار دارد. جایگاه حجامت در طب اسلامی بسیار مورد ستایش قرار گرفته و احادیث و روایات زیادی نیز در تایید آن، نقل شده‌اند. در حدیثی از پیامبر اسلام (ص( نقل شده است که : وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد، مگر این که گفت: ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما. در حدیث دیگری از ایشان نقل شده است که: پنج چیز از سنت های پیامبران الهی است: حیا، حلم، حجامت، مسواک و عطر زدن.
از دیدگاه طب اسلامی، حجامت بر درمان حداقل 70 گونه بیماری، تاثیر مستقیم دارد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:
1.    سرماخوردگی‌های پیاپی
2.    آنفولانزا
3.    بهبود کارایی کلیه‌ها
4.    بیماری‌های پوستی
5.    اوره بالا
6.    کم‌هوشی
7.    فراموشی
همان‌طور که اشاره شد، این موارد تنها بخشی از بیماری‌هایی هستند که از دیدگاه اسلام، با انجام حجامت بهبود پیدا می‌کنند.
کلام آخر
اگرچه حجامت هنوز به صورت کامل توسط تحقیقات علمی تایید نشده است؛ اما فواید آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تا حدود زیادی ثابت شده‌‌اند. با این حال، بهتر است قبل از انجام حجامت، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
در این مقاله به بررسی ماهیت حجامت، روش‌های مختلف انجام آن و تاثیر این روش درمانی بر بهبود سلامت پرداختیم. امیدواریم این مقاله که توسط مجله اینترنتی ایده آل مگ آماده شده در اختیارتان قرار گرفت، توانسته باشد نظر مثبت شما عزیزان را جلب نماید.


گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25808
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید