امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

فایل ریلی و موارد استفاده آن


1401/07/27
کد خبر : 28184
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

همان طور که مطلع هستید بیش از نیم قرن از اختراع فایل ریلی میگذرد و با گذشت زمان استفاده از آن نیز افزایش پیدا میکند. فایل ریلی که با نام های دیگری چون بایگانی ریلی یا قفسه ریلی نیز شناخته میشود، همواره یاری رسان کارکنان و کارمندان انوع شرکت های دولتی و خصوصی بوده است. امروز میخواهیم درباره مفید ترین فایل های ریلی که میتواندی آن ها را خریداری کرده و یا به تولیدی ها سفارش دهید تا منحصرا برای شما بسازند، بپردازیم. با ما همراه باشید.

مشخصات انواع فایل ریلی


در سیستم های فایل ریلی تمامی اطلاعات و پروند ها در قفسه بایگانی یا کمد بایگانی ذخیره و نگهداری می شود که دارای ویژگی های مشترکی هستند اعم از:

-غالبا جنس قفسه های فایل ریلی از نوع استیل می باشد.

-عرض قفسه بندی سیستمهای بایگانی  70تا 80 سانتیمتر، طول قفسه بندی سیستمهای بایگانی  100 تا 120 سانتیمتر و عمق قفسه بندی سیستمهای بایگانی  30 سانتیمتر است، ولی این عمق برای پرونده های بزرگتر 40 سانتیمتر و برای پرونده های کوچکتر  25 سانتیمتر می باشد.

-به دلیل ظرفیت بالای قفسه بندی ثابت و کم هزینه بودن قفسه بندی سیستمهای بایگانی ، استفاده از این نوع قفسه ها در بایگانی های مرکزی یا راکد بیشتر کاربرد دارد.

-قفسه بندی متحرک سیستمهای بایگانی مانند قفسه های ریلی یا فایل های دوار دارای مزیت صر فه جـویی در فضـا، جلـوگیری از نفـوذ گرد و خاک بوده و قابل استفاده در همه انواع قفسه بندی سیستمهای بایگانی  می باشند.


فایل ریلی

فایل ریلی برای اسناد بزرگ


اسناد بزرگ مانند نقشه ، طرح و پوستر با شرایط خاص بایگانی می شوند که عبارتند از:

- به صورت بسته و تاشده بایگانی نمی شوند.

- اسنادی کوچکتر از 150x120 سانتیمتر به صـورت عمودی بایگانی خواهند شد .

- سیستمهای فایل ریلی طرح ها و نقشه ها به صورت مسطح، خوابیده و گاهی در جعبه می باشد که ایـن جعبـه هـا در کشـو هـای محفظه یا روی گردونه ها محافظت می شوند.

- فایل ریلی اسناد بسیار بزرگ به صورت لوله شده روی گیره ها می باشد و این گیـره هـا را می توان در طول دیواری، پشت درهای کابینت ها، بین عمود های قفسه ها قرار داد یا به حالت  خوابیده در قفسه های معمولی بایگانی کرد.


آشنایی با چرخ های فایل ریلی


سیستم های فایل ریلی همانطور که از نامش پیداست، تعدادی قفسه فایل متحرک هستند که بر روی ریل با استفاده از چرخ های تعبیه شده حرکت می کنند.این چرخ ها وظیفه انتقال قفسه ها و حرکت آن ها روی ریل را بر عهده دارند. نیرو از فرمان با استفاده از زنجیر به چرخ دنده و در نهایت با شفت ( میل ترانس ) نمره ۲۵ دو پلیشه و یاتاقان به سیستم داخلی و چرخ ها منتقل می شود و باعث حرکت و جابجایی آن ها می شود.
انواع چرخ هایی که در فایل ریلی  به کار گرفته میشوند جنس های مختلفی دارند. اما بهترین نوع آن از جنس چدن نشکن می باشد که در کارخانه نیز پرداخت هایی روی آن صورت گیرد. حال به این سوال می رسیم که علت تولید آنها از جنس چدن نشکن چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

چدن نشکن یا داکتیل چیست


آهن بعنوان یک عنصر خالص, فلزی مناسب برای مصارف صنعتی نیست. برای تولید فولاد و چدن (Cast iron) مقدار کمی عناصر غیر فلزی همانند کربن به آهن خالص اضافه می شود. چدن به آلیاژهایی از آهن و کربن که بین ۲.۱ الی ۶.۲ درصد کربن داشته باشند، گفته می‌شود.

چدن ها به استثنای چدن نشکن ( داکتیل) ، حالت شکننده دارند و به دلیل داشتن نقطه ذوب پایین، سیالیت بالا، قابلیت ریخته‌گری آسان، قابلیت ماشین کاری بالا ، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش بالا، به موادی مهندسی و صنعتی با دامنه وسیعی از کاربردها تبدیل شده‌اند . چدن دارای انواع مختلفی میباشد که یکی از انواع مختلف آن چدن نشکن یا داکتیل است. چدن نشکن به چدنی می گویند که حاوی گرافیت و کربن های کروی شکل می باشد که در چرخ های فایل ریلی مورد استفاده قرار میگیرد.

به این چدن در آمریکا چدن کلوخه‌ای و در انگلیس چدن با گرافیت کروی (SG) می گویند . مقدار گوگرد و فسفر به کار رفته در این نوع چدن نسبت به چدن معمولی همواره کمتر میباشد . چدن داتیل یا نشکن دارای گستره‌ ای از تنش تسلیم خوب و شکل پذیری قابل قبولی می باشد و برعکس چدن چکش ‌خوار ، می‌ توان آنها را با ضخامت‌ های مختلف نازک و ضخیم برای فایل ریلی ریخته گری کرد.


فایل ریلی


چدن های نشکن گروهی از چدن های معمولی هستند که به دلیل وجود گرافیت کروی مقاومت ضربه و خستگی آن ‌ها نسبت به سایر چدن ‌ها بیش ‌تر است . استحکام این عنصر از آلومینیوم بیشتر است و در مقابل ضربه و شکنندگی مقاوم می باشد.

ترکیب شیمیایی چدن ها:

کربن : ۳.۲ تا ۳.۶ درصد
سیلیسیم : ۲.۲ تا ۲.۸ درصد
منگنز : ۰.۱ تا ۰.۲ درصد
منیزیم : ۰.۰۳ تا ۰.۰۴ درصد
فسفر : ۰.۰۰۵ تا ۰.۰۴ درصد
گوگرد : ۰.۰۰۵ تا ۰.۰۲ درصد
و مس : کمتر از ۰.۴۰ درصد
در چدن های نشکن که در فایل ریلی کاربرد دارند ، گرافیت به شکل کلوخه تشکیل می‌ شود . ورق ‌های نوک تیز گرافیت ، باعث ایجاد تمرکز تنش در زمینه شده و در نتیجه ترک ایجاد می‌ شود . این در حالی است که کلوخه ‌های کروی ( گرافیت ) موجود در چدن های نشکن مانع از ایجاد ترک می ‌شوند ، در نتیجه شکل پذیری تقویت شده ‌ای در آن‌ها ایجاد می ‌شود .

مزایای استفاده از چدن داکتیل در فایل ریلی


نقطه ی ذوب آن پایین است.
از قابلیت ریخته گری بالایی برخوردار است.
قابلیت ماشین کاری آن بسیار خوب است.
مقاومت سایشی آن به نسبت سایر چدن ها بالاتر است.
استحکام بسیار خوبی در فایل ریلی دارد.
قابلیت شکل پذیری خوبی دارد.

همانطور که پیش تر گفته شد، در شرکت جهان بایگان، چرخ ها از جنس چدن نشکن سخت تراش خورده به وسیله CNC به صورت جناغی و بسیار دقیق هستند.

این چرخ ها مجهز به دو بلبرینگ ۶۰۰۴zz و همچنین دارای شفت فولادی که در کنس بلبرینگ ها فیکس شده که باعث به صفر رسانیدن خروج سیستم ها از ریل می شود. یاتاقان های چرخ ها از جنس چدن نشکن می باشد.

چرخهای چدنی در سیستم فایل ریلی، از دو نوع هرزگرد و نافی دار میباشند، در نوع نافی دار که دارای اتصال و انتقال قدرت هستند، یک عدد چرخ دنده از جنس CK45 (فولاد ارتشی) که سخت ترین نوع فولاد میباشد، عملیات انتقال قدرت از زنجیر به این نوع چرخ را به انجام میرساند.

همچنین میبایست در فایل ریلی در نظر داشت نظر به جنس خاص طراحی شده در این چرخ ها، علاوه بر سخت بودن و نشکن بودن، قابلیت تراشکاری دارند و توسط تیم تراشکاری شرکت جهان بایگان، به طور دقیق تحت عملیات تراشکاری دقیق CNC و Hubs CNC قرار میگیرند.


فایل ریلی

استفاده نکردن از پلاستیک در بایگانی ریلی


یکی از مهمترین سوالاتی که محتمل است به نظر شما برسد این است که چرا جنس چرخهای فایل ریلی تولیدی شرکت جهان بایگان از چدن نشکن میباشد؟ برای مثال چرا از جنس پلاستیک که سبک تر هم هست نمیباشد.

تیم تحقیق و توسعه شرکت، بصورت مرتب در حال بهبود ساختار این سازه آرشیوی میباشد و هم راستا با تغییرات روز دنیا، سعیمان این هست که روزانه به فکر بهبود این محصول یعنی فایل ریلی باشیم؛ اما باید توجه داشت که پلاستیک با اینکه سبک تر از چدن میباشد اما معایبی دارد که میبایست در نظر گرفت:

وزن و سبک و سنگین بودن چرخ در فایل ریلی اهمیتی ندارد، چرا که سنگینی آن روی زمین بوده و کاربر وزن آن را همچون فرمان تحمل نمیکند.
همانطور که در مقالات گذشته اشاره شده است، سیستم فایل ریلی یک سازه سرمایه ای با نزدیک به ۲۰ سال عمر مفید میباشد، در طی این سالها پلاستیک چون اکسیداسیون شده و جنس خود را از دست میدهد، اما چدن نشکن هیچ تغییری ماهیتی در طی سالها به خود نمیگیرد.
پلاستیک در اثر حرکت زیاد حالت کروی و صیقل خورده خود را از دست میدهد اما چدن هیچ تغییری در اثر حرکت به خود نمیگیرد. (منظور آنکه تقریباً هیچ تغییری نمیکند نسبت به پلاستیک)
پلاستیک در گذر زمان حالت شکنندگی به خود میگیرد در صورت چدن داکتیل هیچ گاه اینطور نخواهد بود و به همین دلیل از این آلیاژ در فایل ریلی استفاده میشود.

امیدوارم توضیحات داده شده در رابطه با فایل ریلی که نام دیگرش قفسه ریلی و بایگانی ریلی میباشد، برای شما همراهان و همکاران گرامی مفید بوده باشد. جهان بایگان همواره در عرصه تولید انواع فایل ریلی پیشتاز بوده و هدف اصلی خود را تولید اقلام و سازه های صنعتی با کیفیت کرده تا همواره رضایت شما مشتریان گرامی را جلب کند. با یکبار خرید از محصولات جهان بایگان مشتری همیشگی ما شوید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28184
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید