امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

عوامل موثر در افزایش تولید محصولات کشاورزی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26082
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

بخش عظیمی از نیازهای اولیه خوراکی ما انسان‌ها را محصولات کشاورزی (غلات، حبوبات، سبزیجات، صیفی‌جات و میوه) در برمی‌گیرند. با یک نگاه دقیق می‌توانیم اهمیت وجود این مواد غذایی را در زندگی خود ببینیم. اما اگر بخواهیم تمامی نیازهای جامعه را به این مواد تأمین کنیم باید با افزایش تولیدات کشاورزی این مشکلات را حل نمود. نه تنها با افزایش تولیدات کشاورزی نیاز جامعه به این مواد تامین می‌شود بلکه می‌توان این مواد غذایی را صادر نمود و به عنوان یک منبع بزرگ کسب درآمد بعد از فروش محصولات نفتی به آن نگاه کرد. بنابراین باید در این زمینه تمامی تلاش خود را به کار ببندیم تا بتوانیم زمینه مناسبی را برای افزایش تولیدات کشاورزی ایجاد نماییم. سوالی که بعد از مطرح کردن این موضوعات ذهن را درگیر می‌کند این است که: عوامل موثر در افزایش تولید محصولات کشاورزی چیست؟

کشور ما یک منطقه حاصل‌خیز بوده به طوری که در تمام شهرهای آن محصولات کشاورزی متنوعی را می‌توان کاشت؛ اما مسئله مهمی که این موضوع را به یک مانع تبدیل نموده و آنطور که باید جواب‌گوی نیاز جامعه نمی‌باشد، عدم رسیدگی یا عدم اطلاع در مورد چگونگی رسیدگی به زمین کشاورزی و محصولات کشاورزی می‌باشد. از طرفی زمین‌های کشاورزی به دلیل شخم‌های بی‌رویه‌ای که هر سال بر روی آن‌ها انجام شده‌ است دیگر توانایی این را ندارند که با افزایش تولیدات کشاورزی روبرو باشند. به طور مثال هر زمین کشاورزی که دو یا سه سال متمادی برای کشت محصول شخم می‌خورد باید به همان میزان نیز استراحت کند تا با استفاده از نور خورشید غنی شود و بتواند در افزایش تولیدات کشاورزی نقش موثری در پی داشته باشد. بنابراین یک عامل موثر در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی استراحت دادن به زمین کشاورزی است تا بتواند مواد غنی و آلی را برای رشد محصول به دست آورد.

درست است که باید به زمین‌های کشاورزی فرصتی دوباره برای نفس کشیدن و تأمین نیازهای اولیه داد اما با افزایش جمعیت جامعه و افزایش مصرف به طبع بالا رفتن تقاضای افراد برای خرید محصولات کشاورزی نمی‌توان این فرصت را به زمین کشاورزی داد. چون در این صورت شاهد کمبود مواد کشاورزی بوده و در نهایت با کمبود مواد با افزایش قیمت این محصولات در بازار مواجهه خواهیم شد. برای حل این مشکلات و تأمین نیاز خاک‌ها به مواد غنی همچون آهن، کربوهیدارت یا از بین بردن آفت راه‌های جدید و مدرنی نیز وجود دارد که کار را برای افزایش تولیدات کشاورزی دوچندان می‌کند. استفاده از کودهای کشاورزی بهترین راه برای تأمین این نیازها بوده و با استفاده از این کودها می‌توان از زمین‌های کشاورزی به طور متمادی استفاده نمود. برای آشنایی بهتر با این کودها آنها را به طور جداگانه معرفی می‌کنیم.

کود سولفات

از راه‌های مهم و اساسی برای افزایش تولیدات کشاورزی استفاده از کود سولفات است. این کود برای اغلب محصولات کشاورزی کاربرد دارد. جالب است بدانید که سولفات نه تنها برای کشاورزی بلکه در دامداری یا تصفیه آب نیز کاربرد دارد. این کودها بهترین کارایی را داشته که مهمترین آنها این است که مانع از زرد شدن برگ گیاه شده که در این صورت عمل فتوسنتز به بهترین صورت در یگ گیاه انجام می‌شود. علاوه بر این مانع از چسبندگی خاک شده که در این صورت بذر به راحتی رشد کرده و سر از خاک بیرون می آورد. این کودها محلول در آب هستند و هیچ ضرری برای خاک یا گیاه ندارند، حتی بر میوه حاصل آمده نیز تأثیری نداشته زیرا این مواد بر روی خاک اثر دارد و بخش مهمی از نیاز خاک را برآورده می‌کند.

 جالب اینکه خود کود سولفات نیز تقسیم‌بندی مختلفی دارد( سولفات آهن، پتاسیم، آمونیوم، منیزیم، مس، منگنز). اینکه کدام نوع از کود سولفات را برای خاک استفاده کنیم نیازمند یک دید کارشناسی شده است. برای این کار بهترین راه مشاوره با یک مهندس کشاورزی است. با توجه به نیاز یک گیاه می‌توان فهمید که برای افزایش تولیدات کشاورزی آن باید کدام نوع کود سولفات را استفاده نمود. در کنار نیاز یک گیاه به سولفات، به کودهای دیگری نیز نیاز است تا بهترین نتیجه گیری را در این میان به چشم دید. برای اینکار می‌توان از کودهای شیمیایی مخلوط یا ترکیبی استفاده کرد که در ادامه به شرح آنها نیز می‌پردازیم.

کود چند منظوره

پتاسیم، فسفر و نیتروژن سه عنصر و عامل مهمی است که در روند تولید و کشت محصول حتما باید به خاک و گیاه رسانده شود. در این صورت رشد مطلوب گیاه را در پی خواهد داشت. به طور مثال گیاهانی که از کود چند منظوره تغذیه می‌شوند در برابر سرما، بی آبی یا شوری زمین و فقر آهنی که در خاک وجود دارد مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. هر گیاه برای رشد به مواد عالی موجود در خاک نیاز دارد اما برای این کار بهترین نکته اضافه کردن کود چند منظوره است. زیرا با این کود خاک هر نوع فقری را که داشته باشد می‌تواند بر طرف کند. با استفاده از این کود نیازی نیست به طور جداگانه برای هر نوع نیاز گیاه و خاک کود مخصوصی را خریداری نمایید. برای افزایش تولیدات کشاورزی خود بهترین کود را انتخاب کنید تا در نهایت به سرمایه بزرگی دسترسی پیدا کنید.

سم یا آفت کش

متأسفانه در بیشتر مواقع گیاه به رشد مطلوب خود رسیده اما به دلیل وجود آفت یا حشره یا حتی جوندگان، گیاه از بین می‌رود. اینگونه مشکلات را نیز می‌توان با انواع سم‌های آفت کش یا حشره کش از بین برد. قارچ یکی از مشکلات شایعی است که بیشتر بر روی برگ گیاهان به صورت سفیدی یا دانه دانه مشاهده می‌شود. این قارچ‌ها کم کم بر روی میوه نیز اثر گذاشته و آن را خراب می‌کند. حتی حلزون نیز در برخی از مواقع بر گیاه صدمات جبران ناپذیری می‌زند. برای بر طرف کردن این مشکلات بهترین راه استفاده از سم و سمپاش است. برای اینکار سم را به میزان مناسب با آب مخلوط نموده و به واسطه سمپاش به سطح رویی گیاه زده می‌شود. در این روش صدمه‌ای به برگ وارد نمی‌شود اما به سادگی آفت و قارچ‌ها از بین می‌روند.

سم‌ها انواع مختلفی دارند. با توجه به نوع آفت یا قارچی که بر روی گیاه ظاهر شده اقدام به خرید این محصولات بکنید. همانطور که گفتیم مهندسان کشاورزی بهترین راهنما برای خرید این محصولات بوده با چنین محصولاتی به آسانی در افزایش تولیدات کشاورزی خود دخیل باشید. حتما می‌دانید که کشت محصولات کشاورزی بسیار هزینه بر است و نمی‌توان به این سادگی از این موضوع گذشت کرد. بنابراین برای اینکه با افزایش تولیدات کشاورزی روبرو باشیم حتما باید اقدام به خرید این کود کشاورزی و انواع سموم کشاورزی کرد. در کنار تمام کودهای کشاورزی مسائل مختلفی نیز بر روی افزایش تولیدات کشاورزی اثرگذار است که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم.

ادوات کشاورزی

در گذشته برای تولید و کشت از ادوات ابتدایی استفاده می‌کردند که دارای معایب زیادی بودند. مثلا زمان زیادی لازم بود تا با ادوات دستی یک زمین را شخم زد و علاوه بر زمان زحمت زیادی بر روی دوش کارگران بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد افزایش تولیدات کشاورزی بوده که دارای بهترین کیفیت هستند. با تولید روز افزون ادوات کشاورزی دیگر کشاورزان نیازی ندارند که زمان و زحمت زیادی را برای کشت هدر دهند و تنها با یک هزینه اولیه می‌توانند شاهد افزایش تولیدات کشاورزی خود باشند. در این روش‌ها میزان تولیدات و برداشت از این زمین‌ها قابل قیاس با گذشته نمی‌باشد و کشاورز به سادگی به سود کلانی خواهد رسید. این ادوات شامل(بیلچه، اره برقی و دستی، سم پاش بزرگ و کوچک، تجهیزات آبیاری و انواع تراکتورهای بزرگ و کوچک) هستند.

آبیاری

یکی از مهمترین عوامل در افزایش تولیدات کشاورزی آبیاری درست و منطقی است؛ به این صورت که برای این موضوع بهتر است از ادوات آبیاری نوینی استفاده نمود و شیوه آبیاری قدیمی را به آبیاری نوین( قطره‌ای) تغیر داد. در این روش آبیاری محصول کشاورزی از آب سیراب می‌شود و به طور طبیعی رشد مناسبی را دارد. مزیت‌های مهمی برای آبیاری قطره‌ای می‌توان بیان نمود. به طور مثال در این نوع آبیاری دیگر شاهد رشد علف‌های هرز در خاک نیستیم یا آب زیادی از طریق کانال‌های خاکی که در گذشته رواج داشت به هدر نمی‌رود. حتی در گذشته کشاورز مجبور بود ساعت زیادی از شب را به آبیاری محصولات خود بپردازد اما در این روش دیگر نیازی به نیروی انسانی نیست. با نصب بهترین سیستم آبیاری نوین در افزایش تولیدات کشاورزی، به خود کمک شایانی خواهید کرد.

بذر

اولین چیزی که برای افزایش تولیدات کشاورزی نقش موثری دارد خرید بهترین بذر است. نقش بذر برای کشت محصول را نمی‌توان نادیده گرفت. تصور کنید تمامی هزینه‌های گزافی را که برای کشت انجام داده‌اید به دلیل مناسب نبودن بذر بیهوده بوده و در نتیجه سودی به عمل نخواهد آمد. انتخاب بذر مناسب باید به صورت هدفمند انجام شود. بذرهای زیادی در بازارهای روز وجود دارند که خرید آنها زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. برای تهیه این کالا بهترین راه مراجعه به سایت‌هایی است که به صورت ضمانتی بذر را به فروش می‌رسانند. به طور کلی ویژگی یک بذر خوب به چند دسته تقسیم می‌شود. بذر باید در برابر سرمازدگی، کم آبی یا کمبودهای که در خاک است مقاوم باشد و از همه مهمتر بتواند گل‌دهی نر و ماده زیادی را داشته باشد.

نشا

به همین صورت که بذر یک گیاه در افزایش تولیدات کشاورزی نقش دارد، نشا یک گیاه نیز به همین صورت است. البته خرید نشا کاری عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد زیرا در این صورت می‌دانید چه محصولی را با چه ویژگی خریداری می‌کنید و حتی میزان رشد و نمو آن را نیز به چشم دیده‌اید. نشا کردن کاری آسان‌تر از کشت بذر است و به این صورت که زمین را غرق آب می‌کنند و نشا را در فواصل معین شده در زمین گلی فرو می‌کنند. نشا کردن بیشتر برای کشت گوجه، برنج یا چای و سبزیجاتی چون نعناع می‌توان انجام داد. نشا را هم می‌توان در فضای باغ و هم در فضای گلخانه انجام داد. البته محیط گلخانه با فضای باز متغیر بوده و برای هر کدام باید شرایط مجزایی را با هدف افزایش تولیدات کشاورزی در نظر گرفت.

بستر کشت

عامل دیگری که در افزایش تولیدات کشاورزی نقش مهمی دارند ایجاد بستر کشت مناسب است. این موضوع اغلب برای کشت گلخانه‌ای لحاظ می‌شود. به طور مثال در این نوع کشت بیشتر به جای خاک از موادی همچون پیت ماس یا کوکوپیت استفاده می‌کنند. بهتر است اول بدانیم کوکوپیت چیست؟ حتما تا به حال به میوه نارگیل دقت کرده‌اید که دارای پرزهای همانند چوب‌های نازک برروی خود است. به این مواد که در برای بستر کشت از آنها استفاده می‌کنند کوکوپیت گفته می‌شود. پیت ماس نیز به نوعی از محصول گفته می‌شود که از خزه تولید می‌شود. این محصولات در افزایش تولیدات کشاورزی نقش مهمی دارند زیرا باعث مرطوب ماندن ریشه گیاه شده و آبیاری زیادی لازم ندارد و هوا و اکسیزن لازم نیز به ریشه گیاه می‌رسد.

تمامی عواملی که در این متن بیان شد برای افزایش تولیدات کشاورزی نقش مهمی دارند، اما آنچه که مشخص است نقش کودهای کشاورزی خیلی پررنگ‌تر از عوامل مختلف دیگر است. چون هر گونه فقر و کمیت در کشت یک محصول وجود داشته باشد می‌توان با به کار بردن انواع کودهای کشاورزی شیمایی و گیاهی حیوانی بر طرف نمود. این کودها با ترکیبات بی‌نظیری که دارند بهترین جواب‌دهی را داشته و در نهایت سودی که به کشاورز می‌رسد در قبال اعتماد به این کودها تماشایی می‌باشد. در نهایت با یک جمع بندی کلی می‌توانیم این گونه بیان نماییم که کود کشاورزی، آبیاری، بستر کشت مناسب، استفاده از بهترین بذر و نشا، استفاده از ادوات کشاورزی مدرن همگی در رشد و افزایش تولیدات کشاورزی نقش دارند.

برای خرید و دریافت محصولات کشاورزی که در این مقاله برای شما به صورت مفصل بیان نمودیم راه‌های مناسبی وجود دارد. یکی از بهترین راه برای خرید آنها مراجعه به سایت‌ معتبر و معروفی است که در ادامه لینک آن را به شما معرفی می‌کنیم. سایت سپاهان کشت افتخار آن را دارد که در این زمینه به شما مراجعین محترم خدمات ارزنده‌ای دهد. شما با توجه به نیازی که دارید می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و محصولات خود را سفارش دهید. ما تمامی محصولات خود را به صورت عمده و با قیمتی استثنائی به مشتریان خود ارائه می‌دهیم. افتخار ما اعتماد شماست که در این سال‌ها این اعتماد به درستی شکل گرفته است.

راه ارتباطی بین ما و شما بوده تا از خدمات ارزنده ما بهره‌مند شوید.https://sepahankesht.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26082
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید