امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

علوفه هیدروپونیک چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28056
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

شاید اگر به تایم لپس یک بذر جو در زمین نگاه کنیم چندین ماه باید بگذرد تا به علوفه سبز تبدیل شود، اما امروزه روش هیدروپونیک این مسیر رشد چند ماه علوفه را تنها 7 تا 10 روز تبدیل کرده است.

علوفه هیدروپونیک که با روش هیدروپونیک پرورش داده می‌شود مسیر رشد چندماهه را به چند روز رسانده است و شاید با قاطعیت بتوان گفت کشت علوفه هیدروپونیک، از کاشت تا برداشت تنها در 7 روز.

 

علوفه هیدروپونیک چیست؟

علوفه هیدروپونیک به علوفه تازه که از بذرهایی که طی یک فناوری بدون خاک و نور خورشید و همچنین آب کم تولید می‌شوند، گفته می‌شود. برای تهیه علوفه هیدروپونیک از بذرهایی از جمله جو، گندم، ذرت، چاودار و به‌ندرت یونجه (به علت گران بودن بذر) استفاده می‌کنند.

علوفه هیدروپونیک چیست

کاشت علوفه هیدروپونیک از کجا شروع می‌شود؟

 برای شروع کشت علوفه هیدروپونیک اولین مرحله آماده‌سازی تجهیزات آن است. در کشت علوفه هیدروپونیک بر خلاف کشت سنتی به تجهیزات سنگین از جمله تراکتور، ماشین درو، زمین زراعی و غیره نیازی نیست اما اگر بخواهیم کشت علوفه هیدروپونیک را شروع کنیم، اولین مرحله آن خرید و فراهم‌کردن تجهیزات آن است.

 

 

تجهیزات کشت علوفه هیدروپونیک چیست؟

  • بستر کشت (گلخانه، کانکس و سالن سرپوشیده)
  • طبقات گلخانه علوفه هیدروپونیک
  • سینی کشت علوفه هیدروپونیک
  • لوله‌های آبیاری
  • دستگاه مه پاش
  • کنترلر هوشمند گلخانه هیدروپونیک
  • سیستم تهویه هوا و فن
  • سیستم گرمایشی و سرمایشی
  • بذر مناسب

 

 

جوانه زدن بذرها یا مرحله کاشت علوفه هیدروپونیک:

پس از خرید بذرهای مناسب و باکیفیت، این دانه‌ها را در محیطی بدون نور و با مقدار کمی آب قرار می‌دهند تا تبدیل به جوانه‌های کوچکی شوند. پس از جوانه زدن بذرها، آنها را در سینی علوفه هیدروپونیک به طور یکنواخت پهن می‌کنند و سپس سینی‌ها را روی قفسه قرار می‌دهند.

 

مرحله پرورش بذرها یا مرحله داشت علوفه هیدروپونیک:

بعد از قرارگرفتن بذرهای جوانه‌زده در سینی‌ها، نوبت به آبیاری می‌رسد. آبیاری بذرها با انواع مه پاش است. برای این کار باید حتماً نوع بذر و شرایط دما را نیز در نظر بگیرید و با افراد باتجربه مشورت کنید.

نام مه پاش در تجهیزات گلخانه هیدروپونیک در کنار لوله‌های آبیاری عجین شده است. از نام مه پاش پیداست که عملکردش با پاشیدن مه و آب، همراه است. مه پاش و لوله‌های آبیاری در گلخانه علوفه هیدروپونیک دو یار جدایی‌ناپذیر هم هستند که مکمل یکدیگرند.جهت مشاهده و خرید مه پاش برای راه اندازی گلخانه هیدروپونیک کلیک کنید.

 

مرحله آخر یا برداشت علوفه هیدروپونیک:

پس از طی مراحل ذکر شده و گذشت 7 تا 10 روز، مرحله برداشت علوفه هیدروپونیک فرامی‌رسد. علوفه هیدروپونیک تولید شده معمولاً بین 30 تا 35 سانتی‌متر ارتفاع دارد و ازآنجایی‌که تمام قسمت‌های آن اعم از ریشه، ساقه، و حتی خود بذر برای دام قابل خوردن است، بسیار مغذی و خوش خوراک هستند.

مرحله آخر یا برداشت علوفه هیدروپونیک

مصرف علوفه هیدروپونیک برای دام چه فوایدی دارد؟

علوفه هیدروپونیک باعث وزن‌گیری سریع دام می‌شود. باتوجه‌به میزان کم این خوراک و بازدهی بالایی که دارد، استفاده از آن برای دام و طیور بسیار به‌صرفه است.

مصرف علوفه هیدروپونیک به علت عدم استفاده از آفت‌کش‌ها، به‌سلامت دام و کم‌کردن هزینه دامپزشکی کمک زیادی می‌کند.

باتوجه‌به اینکه تعلیف دام با علوفه هیدروپونیک، رفتن به مراتع را حذف می‌کند پس انرژی دام ذخیره می‌شود و این مزیت به وزن‌گیری و سلامت بیشتر دام منجر می‌شود.

 

آیا استفاده از یک نوع بذر برای علوفه هیدروپونیک مناسب همه نوع دام است؟

در جواب این سؤال باید بگوییم بله؛ تنها نکته مهم که باید در نظر گرفت این است که نوع بذر مورداستفاده برای حیواناتی مانند اسب و گاو باید تنها بذر جو باشد تا از التهابات معده و سیستم گوارشی آنها جلوگیری کند.

آیا کاشت علوفه هیدروپونیک سود زیادی دارد؟  

اگر بگوییم با فروش علف هم می‌توان درآمد زیادی داشت، بیراه نگفته‌ایم زیرا با استفاده از یک سالن کوچک سرپوشیده 100 متری می‌توانید حدوداً روزانه 500 کیلوگرم علوفه تازه که بستگی به طول عرض و ارتفاع سالن دارد برداشت کنید.

کشت علوفه هیدروپونیک هیچ‌گونه دور ریزی ندارد و از هر کیلو بذر کاشته شده می‌توان تا هفت برابر علوفه برداشت کرد که بستگی به نوع بذر دارد.

 

اهمیت شروع به کشت علوفه هیدروپونیک چیست؟

در گذر زمان به هرم غذایی افراد که می‌نگریم، پروتئین حیوانی جزء گروه‌های غذایی ضروری برای افراد بوده است. اهمیت به کیفیت این گروه غذایی و همچنین توجه به محیط‌زیست، تولیدکنندگان را بر آن داشت تا به کشت علوفه هیدروپونیک روی آورند.

 علوفه هیدروپونیک باتوجه‌به روش تولید آن یک محصول ارگانیک است. مصرف علوفه هیدروپونیک ارگانیک برای دام و بالتبع آن مصرف محصولات دامی برای انسان‌ها، راهی برای رسیدن به‌سلامتی بیشتر و حفظ محیط‌زیست سالم‌تر است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28056
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید