امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

علائم و نشانه های دندان و لثه سالم


1401/07/27
کد خبر : 26773
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 18 نفر

دندان ها دارای ساختاری منظم، سخت و سفید رنگ هستند که در دهان و میان استخوان های فکین قرار دارند. دندان علاوه بر اینکه زیبایی بیشتری به چهره ی ما می بخشد گوارش غذا را تسهیل می‌دهد، قدرت صحبت کردن و تکلم را آسان میکند، همچنین باعث نگه داشتن فرم صورت می شود. ریشه دندان ها به وسیله لثه پوشیده شده است. لثه در حالت طبیعی و سالم باید صورتی رنگ باشد. در صورتی که هریک از رنگ های قرمز، آبی و سفید را داشت نشانه بیماری در این عضو است. البته رنگ دانه هایی که در ریشه دندان وجود دارند باعث تیره تر شدن لثه می شوند در نتیجه رنگ لثه ها در همه یکسان نیست و می تواند تیره تر یا روشن تر باشد و مهم ترین چیز یکنواختی رنگ لثه درهر فرد است.


 نشانه های دندان و لثه سالم


علائم و نشانه های دندان و لثه سالم

دندان و لثه سالم نه تنها لبخند شما را زیبا می کند بلکه نشان دهنده اهمیت بهداشت و سلامت دهان و دندان در زندگی شما است. اگر به دندان و لثه های خود توجه کنید متوجه می شوید که چقدر به سلامت دندان های خود اهمیت داده و تا چه اندازه نکات بهداشتی را رعایت کرده اید. همه ما با مشکلات دندانی مانند حساسیت و ورم لثه ، بی دندانی ، بوی بد دهان ، وجود دندان های زرد و ... آشنا هستیم حال می‌خواهیم راجع به نشانه لثه و دندان سالم صحبت کنیم توجه به این موضوع باعث می شود درآینده از این مشکلات جلوگیری کنیم.


 نشانه های دندان و لثه سالم

بافت سفت و صورتی لثه

همانطور که پیش تر نیز گفتیم لثه در سلامت دندان نقش بسیار مهمی دارد.لثه های شما باید رنگ صورتی داشته باشد و این رنگ به صورت یکنواخت دیده شود. اگرلثه شما قرمز یا سفید شده است یعنی دچار بیماری لثه ای شده اید. لثه سالم سفت است برای اینکه مطمئن شوید لثه هایتان سفت هستند دستان خود را بشویید سپس انگشتتان را در سطح لثه بکشید اگر لثه های شما سفت باشند و هیچ دردی احساس نکنید علامت خوبی است و نشان می دهد لثه سالمی دارید. در غیر این صورت شما دچار بیمار لثه ای شده اید این بیماری به دلیل عفونت باعث نرم شدن سطح لثه و تغییر رنگ آن می شود. راه درمان آن جراحی لثه می باشد که امروزه از استقبال خوبی برخورداراست، شما با جراحی لثه می توانید سلامت دندان های خود را نیز تامین کنید. زیرا اگر لثه دچار مشکل شود دندان ها نما قشنگی ندارند و امکان افتادن و از بین رفتن آن ها نیزوجود دارد.


 نشانه های دندان و لثه سالم

دندان های سخت و محکم

یکی از دلایلی که باعث می شود دندان هایتان لق بزند بیماری لثه می باشد. هنگامی که لثه ها آسیب ببیند شل شده و باعث لق شدن دندان ها می شود. گاهی نیز شل بودن دندان ها به این معناست که دندان هایتان پوسیده شده و یا نیاز به پر کردن دارد. این مشکلات باعث ایجاد باکتری و پلاک دندانی می شود. ما همیشه باید از سفت و محکم بودن دندان ها مطمئن باشیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم. از خرد کردن و شکستن چیز های سفت به وسیله دندان خود داری کنید. ما با داشتن دندان و لثه سالم می توانیم لبخند هالیوودی را برای خود بسازیم لبخندی که از ویژگی آن می توانیم به سفید بودن دندان، سلامت لثه وفک و طرح لبخندی زیبا اشاره کرد.


  نشانه های دندان و لثه سالم

بوی تنفس دهان

تا به حال شده از بوی بد دهانتان خجالت بکشید و به همین خاطر از صحبت کردن در جمع بپرهیزید. این مشکل عوامل متعددی دارد که با مراجعه به دندانپزشک و یافتن دلیل اصلی می توانید آن را حل کنید و به راحتی با اطرافیانتان سخن بگویید. برخی افراد با اینکه مسواک میزنند و دندان های تمیزی دارند از بوی بد دهانشان رنج می برند، این اتفاق احتمالا به دلیل باکتری گیر کرده زیر لثه ها می باشد که باعث بدبویی دهانتان شده است همچنین پوسیدگی دندان ها را به وجود می آورد. هنگامی که نخ دندان می کشید به بوی های عجیب توجه کنید متوجه علت آن می شوید و می توانید ذرات غذا را از لابه لای دندانتان جدا کنید. استفاده از خمیر دندان و آدامس باعث خوشبو شدن دهان شما می شود اما هنگامی که دندان و لثه شما سالم است دهانتان بوی خنثی دارد و بوی خاصی احساس نمی شود. یکی از ثمرات اصلاح طرح لبخند داشتن دندان و لثه سالم است با وجود آن مشکل بوی دهان نیز رفع می شود و می توانید به راحتی لبخند بزنید.


  نشانه های دندان و لثه سالم

خونریزی هنگام نخ دندان کشیدن و مسواک زدن

دندان ولثه سالم نباید بطور مداوم خونریزی داشته باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد حتما به دندانپزشک مراجعه کنید حتی اگر مقدار خون کم باشد. یکی دیگر از دلایل خونریزی دندان صحیح مسواک نزدن است گاهی افراد بسیار سفت و خشن مسواک میزنن که این باعث خونریزی لثه ها می شود. افرادی که بیش از حد از دخانیات استفاده می کنند جرمی روی دندان هایشان ایجاد شده و لثه هایشان حساس می شوند. در هنگام مسواک زدن به دلیل حساسیت زیاد لثه و جرم دندان ها احتمال خونریزی لثه وجود دارد. با استفاده از ویتامین ث و کا می توانیم به بافت لثه خود کمک کرده و از خونریزی آن جلوگیری کنیم.


  نشانه های دندان و لثه سالم

عدم پوسیدگی دندان

دردندانپزشکی زیبایی راه های متفاوتی برای رفع این موضوع وجود دارد. همچنین همیشه توصیه می شود که هرچند وقت یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید تا اگر پوسیدگی، شکستگی، حفره دندانی و... مشاهده شد آگاه شوید. این موارد را می توان با روش هایی مانند بلیچینگ دندان، لمینیت سرامیکی دندان، کامپوزیت دندان، ایمپلنت دندان و روکش زیرکونیا که بخش کوچکی از خدمات دندانپزشکی زیبایی است برطرف نمود. هنگامی که کل دندان های شما سالم باشد، هیچ گونه پوسیدگی در آن دیده نمی شود زیرا تحت تاثیر حملات باکتری قرار نگرفته و این نشان دهنده رعایت مناسب بهداشت است.


  نشانه های دندان و لثه سالم

رنگ دندان

اگر یکی از دندان های شما تیره تر از بقییه دندان ها است شاید نشان دهنده آسیب دیدگی های قبلی باشد که در چنین شرایطی احساس درد نمی کنید. عصب این دندان مرده یا عفونتی در آن وجود دارد که با مراجعه به دندانپزشکی می توانید مشکل را برطرف کنید. گاهی رنگ دندان ها زرد می شود و این اتفاق باعث می شود اعتماد به نفس افراد کاهش یابد و از حرف زدن با دیگران خجالت بکشند. این مشکل راه حل های متفاوتی دارد از جمله بلیچینگ دندان، لمینیت سرامیکی، روکش زیرکونیا ، کامپوزیت دندان و... که برای هر فرد با توجه به ویژگی های آن درمان متفاوتی پیشنهاد می شود. اگر دندان شما به قدری تیره شده بود که قابل درمان به روش های بالا نبود میتوانید دندانی را با ایمپلنت دندان جایگزین آن کنید.


  نشانه های دندان و لثه سالم

دندان های منسجم و منظم

وقتی دندان ها منسجم باشد غذا میان آن گیر نکرده و به راحتی تمیز می شود. در نتیجه باکتری روی دندان ها تجمع نمی کند. اگر دندان هایتان مرتب نباشد احتمال پوسیدگی دندان بیشتر می شود. یکی از راه های منسجم کردن آن کامپوزیت دندان است، با کامپوزیت دندان می توانیم فاصله بین دندان ها را از بین ببریم و دندان هایی مرتب و منسجم داشته باشیم. کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند نیز به کار می رود، شما می توانید همه این خدمات را از کلینیک دندانپزشکی لبخند سپید دریافت کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26773
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید