امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب اعم از بهداشتی، انسانی و صنعتی


1401/07/27
کد خبر : 28412
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر
طراحی پکیج تصفیه فاضلاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تمام خصوصیات فاضلاب، حجم و استاندارد خروجی باید در این مرحله پیاده سازی شود ودر صورت اشتباه به نتیجه مورد نظر دست پیدا نخواهیم کرد.

پکیج تصفیه فاضلاب دستگاهی است که برای جمع‌‌آوری فاضلاب‌های واحدهای مسکونی و خانگی، اداری، تجاری، کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها، ییمارستان‌ها، هتل‌ها، پادگان‌ها و غیره، تصفیه و انتقال آن‌‌ها کاربرد دارد. این دستگاه در انواع مختلف به منظور از بین بردن آلودگی‌ها، میکروب‌ها و ذرات جامد موجود در فاضلاب‌های صنعتی، بهداشتی و انسانی با استفاده از روش‌های شیمیایی و بیولوژیکی تولید می‌شود. پساب تصفیه شده و بدون بو پس از خارج شدن از لوله‌های خروجی پکیج به‌عنوان آب مصرفی در صنایع گوناگون و آبیاری فضای سبز و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی انواع مختلف پکیج تصفیه آب و فاضلاب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در این مقاله قصد داریم درباره کاربردها، مزایا و نحوه طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی و پکیج فاضلاب انسانی توضیح دهیم.

پکیج تصفیه خانه فاضلاب چیست و استفاده از آن چه ضرورتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه فکری افرادی که به سلامت محیط زیست و پیرامون خود اهمیت ویژه‌ای قائل هستند، این است که از ورود پساب و فاضلاب صنعتی و بهداشتی به محیط زیست جلوگیری کنند. زیرا فاضلاب‌های تولید شده در مجتمع‌های صنعتی، تجاری و مسکونی حاوی موادآلی، آلاینده‌ها و فلزات سنگینی هستند که باعث تخریب محیط زیست می‌شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف آب، جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار و رفع خشکسالی استفاده از پکیج تصفیه خانه فاضلاب است. این دستگاه مجموعه‌ای از تجهیزات است که باعث از بین رفتن آلاینده‌های بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی موجود در فاضلاب‌ها می‌شود‌.

پکیج تصفیه خانه فاضلاب

فاضلاب پس از ورود به داخل این دستگاه با گذراندن چند مرحله به صورت پاکسازی شده برای مصارف مختلف مانند آبیاری زمین‌های کشاورزی، استفاده در صنایع مختلف و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این در سال‌های اخیر کشور دچار مشکل و بحران کم آبی شده است، مدیریت این بحران با استفاده از تصفیه فاضلاب کمک زیادی به جلوگیری از هدر رفتن آب کرده است. طراحی و تولید پکیج تصفیه شامل چهار بخش می‌باشد. این بخش‌ها شامل حوض هوادهی، حوض ته نشینی، قسمت هاضم لجن و قیمت کلرزنی به آب تصفیه شده می‌باشد.

چه عواملی در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب نقش دارد؟

نحوه طراحی و ساخت انواع پکیج تصفیه آب و فاضلاب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عوامل متعددی در طراحی این دستگاه‌ها تاثیرگذار هستند. نحوه ساخت و مشخصات این دستگاه باید به گونه‌ای باشد که در تولید پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی و پکیج تصفیه فاضلاب انسانی تمام استانداردهای لازم رعایت شود. پکیج‌های تصفیه فاضلاب قدیمی با استفاده از متریال‌های فلزی ساخته می‌شد و به همین دلیل به مرور زمان دچار پوسیدگی و خرابی می‌شد. پکیج‌های جدید با استفاده از متریال‌های پلی اتیلن، کامپوزیت، فایبرگلاس و بتن ساخته می‌شوند. عوامل موثر در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب عبارتند از:

  • بخش طراحی امور مربوط به آب و فاضلاب

طراحی این بخش به‌عنوان بهینه‌ترین روش تصفیه فاضلاب طبق اطلاعاتی مانند مقدار و نوع فاضلاب انسانی، بهداشتی یا صنعتی انجام می‌شود‌. اطلاعات به دست آمده درباره نوع و اندازه فاضلاب از این بخش به بخش‌های طراحی مکانیکال و طراحی الکتریکال پکیج منتقل می‌شود.

 

  • بخش طراحی تجهیزات الکتریکال پکیج

همان‌طور که از نام این بخش مشخص است، طراحی الکتریکال پکیج شامل تجهیزات برقی و الکتریکی در این بخش از پروژه انجام می‌شود‌. تابلو برق طراحی شده پکیج در این بخش اطلاعات مورد نیاز خود را از بخش طراحی امور آب و فاضلاب و بخش طراحی مکانیکال به دست می‌آورد.

  • بخش طراحی امکانات و تجهیزات مکانیکال

یکی‌دیگر از عوامل موثر در طراحی نقشه ساخت و راه‌اندازی پکیج، در این بخش صورت می‌گیرد و تمام تجهیزات و امکانات مکانیکی روی پکیج تعبیه می‌شود‌. با پایان یافتن این بخش مراحل ساخت پکیج تکمیل می‌شود.

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

طراحی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی به عوامل مختلفی مانند کیفیت فاضلاب، تجهیزات به کار رفته و کیفیت فاضلاب خارج شده از سیستم پکیج بستگی زیادی دارد. اجزای به کار رفته در پکیج فاضلاب انسانی شامل موارد زیر است:

  • مخزن متعادل ساز

پس از مرحله آشغال‌گیری در طراحی پکیج فاضلاب انسانی، پساب فاضلاب به درون مخزن متعادل‌ساز ریخته می‌شود. ظرفیت حجمی این مخزن معادل 25 الی 100 درصد است تا گنجایش دبی فاضلاب روزانه را داشته باشد. این مخزن زمینه لازم برای انجام مراحل هوادهی و زلال‌سازی را فراهم و PH فاضلاب را نیز می‌کند. جریان پساب فاضلاب به وسیله پمپاژ به درون حوض هوادهی وارد می‌شود. بین مخزن متعادل‌ساز و حوض هوادهی مخزنی به نام مخزن ذخیره لجن وجود دارد.

  • مخزن هوادهی

طراحی مخزن هوادهی پکیج فاضلاب انسانی به گونه‌ای است که باکتری‌های تصفیه‌کننده و تجزیه‌کننده دارای بهترین شرایط باشند. این باکتری‌ها از مواد‌آلی موجود در فاضلاب تغذیه می‌کنند‌ و تکثیر می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید باکتری‌ها در تصفیه فاضلاب نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند‌. هوادهی در مخزن به گونه‌ای است که اکسیژن در همه قسمت‌های پساب به صورت چرخشی به گردش در می‌آید. وجود اکسیژن به افزایش تعداد باکتری‌های تجزبه‌کننده کمک می‌کند و راندمان پکیج تصفیه را بالا می‌برد.‌ مدت زمان مورد نیاز برای هوادهی فاضلاب بین 18 الی 36 ساعت است و این زمان با توجه به نوع فاضلاب متفاوت خواهد بود.

  • مخزن زلال سازی یا ته نشینی ثانویه

 در طراحی پکیج فاضلاب انسانی مخزن ته‌نشینی ثانویه موظف است که پساب تصفیه شده و لجن را تفکیک کند. فاضلاب پس از خروج از مخزن هوادهی پکیج تصفیه دارای یک جریان مختلط است‌. برای انجام عملیات تفکیک در مخزن ته نشینی ثانویه جریان فاضلاب به نسبت زیادی با استفاده از استوانه هادی به مدت چهار الی هشت ساعت در مخزن ته نشینی ثانویه آرام می‌شود‌. بالا بودن دانسیته توده‌های بیولوژیک و لجن‌ها باعث می‌شود که در انتهای مخزن تجمع پیدا کنند. در پایان فاضلاب تصفیه شده به بخش بعدی پکیج انتقال می‌یابد.

  • بخش گند زدایی

یکی‌دیگر از بخش‌هایی که در طراحی پکیج فاضلاب انسانی دارای اهمیت زیادی می‌باشد، بخش گندزدایی است. همان‌طور که اشاره کردیم فرآیند تصفیه در پکیج فاضلاب با کمک باکتری‌ها صورت می‌پذیرد‌. پس از اتمام مراحل تصفیه باکتری‌ها باید طی فرآیند گندزدایی به طور کامل از بین بروند تا به همراه پساب تصفیه شده به محیط زیست وارد نشوند. زیرا این باکتری‌ها باعث آسیب به محیط زیست خواهند شد. برای گندزدایی فاضلاب تصفیه شده از کلر و مشتقات دیگر مانند کلسیم کلراید پودری استفاده می‌شود‌.

 

  • فیلترسیون پساب تصفیه شده برای استفاده مجدد

اگر میزان کدر بودن فاضلاب تصفیه شده زیاد باشد، از فیلتراسیون استفاده می‌شود. پساب خارج شده از پکیج فاضلاب انسانی باید زلال و کاملا بدون بود باشد. وجود ذرات معلق در این نوع پساب در صورت استفاده در صنایع مختلف ممکن است دستگاه‌های صنعتی را دچار مشکل کند. در چنین مواقعی استفاده از یک دستگاه فیلتراسیون تفکیک‌کننده ذرات از پساب الزامی است.

پکیج فاضلاب انسانی

طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی

در طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی دقت بسیار زیادی استفاده شده است و تمام استانداردها و فاکتورهای لازم در آن به کار می‌رود‌. نوع فاضلاب، نوع آلاینده‌ها، فاضلاب‌های روغنی و فلزات سنگین، حجم فاضلاب و عوامل دیگر در طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی تاثیرگذار هستند. مورد مهم دیگر در طراحی این نوع پکیج تصفیه متریال و جنس اجزا و قطعات دستگاه است. با توجه به این که پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی با فاضلاب‌های حاوی مواد شیمیایی در تماس هستند، بدنه آن‌ها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا با تماس با فاضلاب دچار پوسیدگی نشود. در ساخت مخزن‌های پکیج از پروفیل‌های فلزی کربن استیل و پوشش‌های اپوکسی استفاده می‌شود‌. اجزای به کار رفته در طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی شامل موارد زیر است:

  • آشغال‌گیر و دانه‌گیر فاضلاب

این بخش از پکیج فاضلاب بهداشتی برای جمع‌آوری ذرات جامد معلق موجود در پساب طراحی شده است‌‌. آشغال‌گیرها دارای انواع متفاوتی مانند آشغالگیر دستی، زوج توری و مکانیکی می‌باشند و از ورود ذرات جامد به تجهیزات پکیج تصفیه جلوگیری می‌کنند. دانه‌گیر نیز یکی از اجزای پکیج است که از ورود ذراتی مانند شن و ماسه به دستگاه تصفیه فاضلاب بهداشتی جلوگیری می‌کند‌.

  • مخزن هوادهی با استفاده از دیوفیوزرها

یکی از اجزای اصلی که در طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی نقش دارد، مخزن هوادهی می‌باشد. این بخش به بهبود تصفیه فیولوژیکی پساب کمک می‌کند‌. استفاده از دیوفیوزرها به عنوان سیستم‌های هوادهی عمقی، اکسیژن کافی و شرایط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها فراهم می‌کند تا تجزیه موادآلی و آلاینده‌های داخل فاضلاب را با سرعت بیشتری انجام دهند.

  • مخزن ته نشینی فاضلاب

در این بخش از طراحی پکیج فاضلاب بهداشتی لجن‌های حاصل از فعالیت‌ باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها در مخزن هوادهی به سمت مخزن ته نشینی لجن‌ها وارد می‌شوند. فاضلاب باید به مدت چند ساعت در این مخزن به آرامی باقی بماند تا لجن‌ها در کف مخزن جمع‌آوری شوند.

  • بخش هاضم لجن

پس از این‌که توده‌های لجن در کف مخزن ته نشینی فاضلاب انباشته شدند، لجن تحت فرآیند تصفیه بیولوژیکی در بخش هاضم لجن قرار می‌گیرد و لجن‌های باقی مانده از این بخش خارج می‌شوند تا از ایجاد بوی نامطبوع و زننده جلوگیری شود.

  • مخزن انعقاد آلاینده‌ها

یکی از آلاینده‌های مهمی که در فاضلاب‌های بهداشتی وجود دارد، ذرات چربی و روغن است. در فرآیند تصفیه در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ذرات چربی و روغن نیز حذف می‌شود.‌این ذرات در تصفیه بیولوژیکی از بین نمی‌روند. بنابراین باید در طراحی پکیج بخشی به‌عنوان مخزن انعقاد آلاینده‌های فاضلاب نیز افزوده شود تا با کمک تجهیزاتی مانند اویل اسکیمر ذرات چربی و روغن موجود در فاضلاب حذف شوند‌.

 

  • بخش کلرزنی و گند زدایی پکیج

آخرین قسمتی که در طراحی پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی اهمیت دارد، بخش کلرزنی و گندزدایی پکیج است. با استفاده از این تجهیزات کلر زنی انجام می‌شود و پس از گند زدایی آب به دست آمد وارد چرخه طبیعت شده و در مصارف کشاورزی، آبیاری فضای سبز و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد‌.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب چه مزایایی دارد؟

  • راندمان تصفیه فاضلاب صنعتی، انسانی و بهداشتی بسیار بالا می‌باشد.

  • بهره‌برداری و نگه‌داری از پکیج‌های تصفیه فاضلاب ساده است‌.

  • امکان ارتقاء و تغییر پکیج در هنگام بهره‌برداری وجود دارد‌.

  • هوازی بودن فرآیند تصفیه در این نوع پکیج بوی نامطبوعی تولید نمی‌کند.

  • تجهیزات و سیستم دستگاه تصفیه فاضلاب به حدی کامل است که به تجهیزات اضافی نیاز ندارد.

  • پساب خروجی از این دستگاه با تمام استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست ایزان مطابقت دارد.

  • ساخت، تولید، نصب و راه‌اندازی این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

  • حتی پس از نصب و راه‌اندازی پکیج تصفیه فاضلاب می‌توان آن را به مکان دیگری جا به جا و نصب کرد‌.

  • برای نصب این دستگاه نیازی به انجام عملیات ساختمانی سخت و پیچیده نیست.

چه پارامترهایی در قیمت پکیج تصفیه فاضلاب موثر است؟

اولین پارامتر تاثیرگذار روی قیمت پکیج‌های تصفیه فاضلاب مدل این دستگاه‌ها است. مدل پکیج با توجا به نحوه کارکرد، میزان بازدهی و جنس بدنه آن تعیین می‌شود. عامل دیگری که در قیمت پکیج موثر است، محل و مکان نصب پکیج است. میزان کیفیت فرآیندهای تصفیه از جمله فرآیندهای هوازی، حجم وروی فاضلاب بر اساس واحد متر مکعب و میزان حجم پساب تصفیه شده، نوع فاضلاب شامل فاضلاب‌های خانگی، اداری، بیمارستانی، صنعتی و غیره، طراحی دستگاه، کیفیت قطعات به کار رفته در طراحی پکیج و میزان مطابقت با استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایران عوامل دیگری هستند که در تعیین قیمت پکیج‌های تصفیه فاضلاب موثر می‌باشند. البته تاثیر عوامل جانبی دیگر مانند هزینه‌های حمل و نقل، هزینه نصب و راه‌اندازی، میزان مصرف برق، مرکز فروش پکیج و برند تولیدکننده را بر روی قیمت این دستگاه نمی‌توان نادیده گرفت.

 تصفیه فاضلاب

تمدن تصفیه ایرانیان فعال در زمینه انواع سیستم های تصفیه آب و فاضلاب

اگر قصد دارید در پروژه‌های ساختمانی مختلف از پکیج‌های تصفیه فاضلاب برای حذف آلودگی‌ها و مواد زائد استفاده کنید تا از ورود آلاینده‌ها به طبیعت جلوگیری شود، برای خرید پکیج فاضلاب بهداشتی و پکیج فاضلاب انسانی با قیمتی بسیار مناسب می‌توانید به سایت شرکت فنی مهندسی تمدن تصفیه ایرانیان با آدرس اینترنتی www.tamadon-tasfie.com مراجعه کنید. شرکت تمدن تصفیه ایرانیان یکی از بهترین شرکت‌های خصوصی سهامی خاص در ایران است که سال‌هاست در زمینه تولید تجهیزات باکیفیت مربوط به صنعت آب و فاضلاب و محافظت از محیط زیست و طراحی کلیه سیستمهای تصفیه فاضلاب فعالیت گسترده‌ای دارد. این شرکت با تکیه بر بهترین نیروی کار تحصیل کرده و دانش روز دنیا تاکنون توانسته پروژه‌های بسیار زیادی را با موفقیت به سرانجام برساند‌. 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28412
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید