امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

طراحی و ساخت انواع درب چوبی


1401/07/27
کد خبر : 27603
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

هیچ خانه، بنا و یا سازه‌ای را نمی‌توان بدون درب در نظر گرفت و درب‌های هر قسمت باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. درب لابی یکی از مهم‌ترین درب‌های هر ساختمانی به شمار آمده و می‌توان آن را اولین درب ورودی به یک ساختمان دانست. بنابراین سازندگان و معماران و مهندسانی که در طراحی و ساخت یک سازه نقش دارند، سعی می‌کنند زیباترین نوع درب لابی را که متناسب با طراحی و ساخت نمای ساختمان باشد برای آن در نظر بگیرند. ما در این مطلب به معرفی درب لابی چوبی و ویژگی‌های آن پرداخته و نکات مهمی را در خصوص انتخاب انواع  درب داخلی بخصوص درب ورودی هر واحد با شما در میان خواهیم گذاشت.

درب لابی چیست؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم درب لابی به درب ورودی ساختمان گفته می‌شود که بخش داخلی ساختمان را از فضای بیرونی جدا می‌کند. در‌ب‌های لابی عموما از متریال‌های مختلفی مانند فلز، چوب، شیشه و یا به صورت ترکیبی از چند متریال ساخته می شوند. نکته مهم درباره درب لابی این است که عمدتا از استحکام، دوام و زیبایی خاصی برخوردارند بخصوص که در ساخت بسیاری از آن‌ها شرایطی در نظر گرفته شده که به درب‌های ضد سرقت تبدیل شده‌اند.

درب لابی چوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از متریال‌هایی که برای ساخت درب ساختمان بخصوص درب لابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب است. چوب همیشه علاوه بر استحکام و دوامی که داشته، زیبایی خاصی را به محیط بخشیده است و از گذشته تاکنون خرید محصولات چوبی همواره مورد استقبال زیادی قرار گرفته و درب چوبی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و درب لابی چوبی از محبوب‌ترین اننتخاب‌ها به شمار می‌آید که البته به لحاظ استفاده از چوب راش، بلوط و یا چوب روس در ساخت درب ورودی از قیمت بیشتری هم برخودار است.

در ساخت درب لابی چوبی مراحل مختلفی طی می‌شود به عنوان مثال برای آن که دوام و استقامت درب ساختمان افزایش یابد چوب را در چند مرحله خشک می‌کنند تا رطوبت نتواند به آن آسیبی برساند. به همین دلیل در شهرهای شمالی و به طورکل مناطقی که هوا از رطوبت بالایی برخوردار است لازم است در انتخاب درب بخصوص چوبی که در ساخت آن به کار رفته دقت بسیاری شود. نکته دیگر در مورد ساخت درب لابی آن است که عموما این نوع درب‌ها با قطرهای مختلفی ساخته می‌شوند و ابعادشان نیز می‌تواند متناسب با ساختمان و خواسته‌ای که دارید در نظر گرفته شده و به صورت سفارشی ساخته شود. همچنین به جهت آن که درب لابی به سیستم آیفون ساختمان متصل می‌شود لازم است از دستگیره و قفل‌های برقی مناسب برای آن استفاده شود.

درب لابی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

پیشتر گفتیم که به طور معمول درب لابی به صورت ضد سرقت ساخته می‌شود و به همین منظور از اجزای مختلفی تشکیل یافته که می‌توانند در تامین امنیت محیط شما نقش بسزایی ایفا کنند. ما در ادامه اجزای تشکیل دهنده درب لابی چوبی را بررسی خواهیم کرد.

 

جهت مطالعه راهنمای انتخاب درب لابی کلیک کنید

  • رویه درب

اولین بخشی که در درب‌های چوبی به چشم می‌آید رویه و نمای آن است. برای بیشتر درب‌های ورودی که چوبی هستند از روکش‌های مختلفی استفاده می‌شود که البته نوع روکش‌ها در استحکام و دوام و همچنین قیمت درب تاثیر خواهند داشت. این روکش‌ها می‌تواند از روکش چوب طبیعی، PVC پی وی سی یا رویه ام دی اف MDF در نظر گرفته شود. در ساخت برخی درب‌های چوبی لابی نیز گاهی چوب و فلز با هم تلفیق شده و بخش‌هایی شیشه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود.

  • ورقه فلزی و استراکچر

چنانچه درب لابی از نوع ضد سرقت باشد برای استحکام بیشتر آن یک ورقه فلزی مابین دو لایه چوبی درب قرار می‌گیرد و به همراه استراکچر شاسی اصلی درب را تشکیل می‌دهد. چنانچه این بخخش فلزی میان در به کار نرود درب لابی به یک درب ساده تبدیل شده و تفاوتی با درب داخلی ساختمان که اغلب برای اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نخواهد داشت. علاوه بر این در ساختار درونی درب لابی کلاف‌هایی کمربندی نیز به کار می‌روند که در افزایش استحکام آن نقش موثری خواهند داشت.

نمایشگاه درب چوبی

  • لایه عایق

از دیگر متریال‌هایی که در ساخت درب ورودی لابی استفاده می‌شود می‌توان به لایه عایق اشاره کرد که از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آید. این لایه‌ها از جنس پشم سنگ یا پشم شیشه در نظر گرفته می‌شوند و دلیل اهمیت‌شان این است که موجب می‌شوند علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایشی و سرمایشی در فصول مختلف از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان و بالعکس نیز جلوگیری شود.

  • چهارچوب

بخش دیگری که جدای از درب لابی ساخته می‌شود ولی در نصب آن اهمیت دارد، چهارچوب درب است. چنانچه این بخش از استحکام و ضخامت کافی بهره‌مند باشد می‎تواند درب را در برابر آسیب‌هایی مانند فشار و ضربه و .. محافظت نماید.

  • لولا

در طراحی و ساخت درب لابی چوبی لولاها نقش موثری دارند زیرا همان طور که می‌دانید درب داخلی ساختمان مانند درب اتاق‌ها را می‌توان به راحتی از لولا جدا کرده و درآورد. اما در مورد درب لابی یا درب ساختمان که اغلب هم به صورت ضد سرقت ساخته می‌شوند، لولاها باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند و از جنسی تولید شده باشند که امکان جدا کردن آن‌ها از درب برای سارقان مهیا نشده و تخریب نشوند. در حال حاضر برای درب لابی و یا درب‌های ضد سرقت تعدادی لولای بلبرینگ‌دار در نظر گرفته می‌شود که مکان قرارگیری آن‌ها قابل مشاهده نیست و به این ترتیب امکان شکستن آن‌ها با استفاده از اهرم برای سارقان امکان پذیر نخواهد بود.

  • دستگیره

از دیگر بخش‌های درب لابی که می‌تواند زیبایی خاصی به آن ببخشد، دستگیره است که از مدل‌ها و طرح‌های متنوعی برخوردار بوده و می‌تواند در قیمت تمام شده درب لابی چوبی تاثیر داشته باشد.

  • قفل

طبیعتا شما هیچ نوع دربی را نمی‌بینید که برای آن محل نصب قفل طراحی نشده باشد. چه درب ورودی ساختمان و چه برای درب داخلی هر واحد، قفل به همراه کلید در نظر گرفته می‌شود. اما در خصوص درب لابی شرایط طراحی و انتخاب قفل و کلید کمی متفاوت‌تر است زیرا برای این نوع درب باید قفل‌هایی در نظر گرفته ‌شود که از کیفیت بالایی بهره‌مند باشد و به لحاظ آن که به سیستم آیفون ساختمان متصل می‌شود، باید برای آن طراحی خاصی را در نظر گرفت که پس از آن بتوان درب را با کلید، کارت و یا حتی با استفاده از رمزی که برای آن تعریف شده است باز نمود. اغلب قفل‌های طراحی شده برای درب لابی دارای چندین زبانه متحرک و ثابت هستند که از دو طرف وارد سوراخ‌هایی که در چهارچوب درب طراحی شده‌ می‌شوند و به این ترتیب ایمنی بیشتری را برای درب به وجود می‌آورند.

جهت آشنایی با انواع درب چوب کلیک کنید

درب داخلی به کدامیک از درب‌های ساختمان گفته می‌شود؟

درب ساختمان تنها مختص به درب لابی نمی‌شود و برای ورودی هر واحد نیز درب‌های مجزایی طراحی و ساخته می‌شود که این درب‌ها هم در حال حاضر بیشتر از نوع ضد سرقت بوده و از ویژگی‌هایی که پیشتر درباره درب‌های لابی توضیح دادیم بهره‌مند می‌باشند. اما علاوه بر این درب‌ها، درب داخلی هر واحد نیز مانند درب اتاق خواب‌ها، سرویس بهداشتی و کمد دیواری و.. هم هستند که باید با توجه به نوع سازه طراحی و ساخته شوند تا بتوانند زیبایی خاصی را به فضا ببخشند. درب داخلی ساختمان می‌تواند به صورت تمام چوب ساخته شده و یا برای آن‌ها روکش MDF یا HDF و همچنین روکش PVC در نظر گرفته شده باشد. برای انتخاب و خرید درب داخلی باید به چند نکته توجه کرد. ما در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

توجه به چه نکاتی در انتخاب و خرید درب داخلی مهم است؟

نکته مهم اولیه‌ای که برای انتخاب درب داخلی باید به آن توجه داشت نوع پروفیلی است که در ساخت آن به کار رفته است زیرا علاوه بر داشتن زیبایی، استحکام‌شان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین حتما در ابتدا درباره پروفیل به کار رفته در ساخت درب اطلاعات کامل را جویا شوید. نکته مهم دیگر این است که برای انتخاب درب سرویس بهداشتی و حمام باید کمی حساس‌تر باشید زیرا به مرور زمان رطوبت موجود در حمام و یا شست و شو می‌تواند به درب‌ها آسیب برساند، بنابراین درب‌هایی که از روکش محکم و مقاومی در برابر رطوبت برخوردارند و ضد آب هستند می‌توانند برای این فضاها مناسب باشند. درب‌هایی با روکش‌های ای بی اس و pvc ضد آب هستند.

رنگ درب‌هایی که خریداری می‌کنید باید بتواند با فضای شما، اثاثیه و همچنین نوری که به خانه شما می‌تابد هماهنگی داشته و هارمونی ایجاد نماید. به عنوان مثال خانه‌هایی که دارای نور کمی هستند، انتخاب درب داخلی به رنگ‌های تیره مانند قهوه‌ای و .. می‌تواند فضای شما را تاریک‌تر نشان دهد مگر آن که شما نورپردازی کاملی را در خانه اجرا نمایید. از جمله درب‌هایی که برای اتاق خواب‌ها می‌توان سفارش داد درب‌های اچ دی اف و ام دی اف است که علاوه بر استحکام از تنوع رنگ و ظاهر زیبایی نیز بهره‌مندند. نکته دیگری که برای انتخاب درب باید در نظر گرفته شود میزان بودجه‌ای است که برای این منظور در نظر گرفته‌اید.

درب داخلی ساختمان از نظر سبک دارای تنوع زیادی است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت. 

  • درب کشویی
  • درب پاکتی
  • درب لولایی
  • درب هم تراز
  • درب فرانسوی
  • درب لوور
  • درب مسطح
  • درب پنلی
  • درب دوتایی
  • درب محوری
  • درب هلندی

عکس نمونه کارهای درب لابی را مشاهده فرمایید 

هر یک از این درب‌های داخلی ساختمان را می‌توان بنا بر نیاز و خواست مشتری با استفاده از مواد اولیه با کیفیت تولید کرد و در ساخت آن‌ها از طرح های متنوع و زیبا استفاده کرد. بسیاری از متریال‌هایی که در ساخت درب داخلی به کار می‌روند ابزار خور بوده و می‌توان روی آن‌ها طرح‌های متنوعی ایجاد کرد و یا با برشکاری‌های سی ان سی درب‌های زیبایی را تولید نمود. تولیدکنندگان درب داخلی می‌توانند ساخت درب را به اندازه دلخواه مشتری آماده کرده و رنگ آن را متناسب با دکوراسیون داخلی منزل شما در نظر گرفته و از دستگیره، لولا و یراق آلات با کیفیت در ساخت آن استفاده نمایند.

فروشگاه نوین کابین

نوین کابین مجموعه‌ای است که در طی 20 سال فعالیت خود، ساخت و اجرای انواع کابینت آشپزخانه را در کارنامه کاری خود داشته است. علاوه بر این نوین کابین در زمینه طراحی و ساخت انواع درب چوبی مانند درب لابی، درب ساختمان و همچنین درب‌های داخلی فعالیت داشته و این دسته از محصولات را با کیفیت بالا و در طرح‌های متنوعی به مشتریان عرضه کرده است. نوین کابین توانسته است در طی سال‌ها فعالیت خود خدمات گسترده‌ای را به مشتریان ارائه نماید به طوری که طراحی دکوراسیون داخلی منزل، طراحی و ساخت دکورهای فروشگاهی و نمایشگاهی و ... از جمله مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید.

نوین کابین با شعار متفاوت “می‌توانید کیفیت را گران نخرید” سعی داشته با استفاده از بهترین و با کیفیت‌ترین متریال‌های روز دنیا و با بهره‌مندی از دانش روز، حرفه‌ای‌ترین تیم طراحی، نصب و اجرا و...  بهترین خدمات را به مشتریان ارائه نماید. به طوری که در مقایسه با سایر رقبا در این حوزه مناسب‌ترین قیمت‌ها را در نظر گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده شرکت نوین کابین، پیشنهاد می‌کنیم، جهت بازدید از نمایشگاه انواع درب چوبی نوین کابین را در گوگل سرچ کنید و یا با شماره های 02177005481 - 02177005467 تماس حاصل فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27603
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید