امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

صفر تا صد خواندن آزمایش خون!


1401/07/27
کد خبر : 28369
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 15 نفر
گاهی پزشکان برای اینکه شمایی کلی و تصویر بهتری از سلامت فرد بدست آورند، علاوه بر معاینه بالینی، آزمایشات خونی را نیز تجویز می‌کنند. در آزمایش خون که با دریافت یک نمونه خون از فرد انجام می‌شود ابعاد و جوانب مختلف عملکرد بدن نظیر سلامت کبد، کلیه‌ها، تیروئید، قلب، بررسی انواع عفونت‌ها و برخی اختلالات ژنتیکی و سلامت عمومی فرد ارزیابی می‌شود. دقت کنید که علائم اختصاری آزمایش خون را می‌توانید در منزل نیز تشخیص دهید و بدون نیاز به مراجعه به کلینیک، آزمایش خود را تفسیر کنید.

علائم اختصاری آزمایش خون

آشنایی با آزمایش CMP و شرایط لازم برای انجام آن

یکی از آزمایش‌های خونی که اهمیت بالایی برای بررسی وضعیت عملکرد ارگان‌های مختلف دارد و پزشکان در موارد بسیاری آن را تجویز می‌کنند آزمایش پنل متابولیک جامع (CMP) است که یک سری آزمایشات خونی را در بر می‌گیرد و نمای کلی از وضعیت بیوشیمیایی بدن و سلامت سوخت و ساز را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. این آزمایش همچنین یک نوع چکاپ سالیانه نیز به شمار می‌رود و سالانه افراد بسیاری با بهره‌گیری از این آزمایش، وضعیت سلامتی خود را ارزایابی می‌کنند. در این آزمایش فاکتورهای زیر ارزیابی می‌شوند و نتایج آن در برگه آزمایش گزارش می‌شود:

- گلوکز (Glucose): نوعی قند و منبع اصلی انرژی بدن است.

- کلسیم (Calcium): از مهم‌ترین مواد معدنی بدن که برای عملکرد صحیح اعصاب، عضلات و قلب حیاتی است.

- سدیم (Sodium)، پتاسیم (potassium)، دی‌اکسید کربن (carbon dioxide) و کلرید (chloride): عناصر ذکر شده، الکترولیت‌ها و مواد معدنی با بار الکتریکی هستند که به کنترل مقدار مایعات و تعادل اسیدها و بازها در بدن کمک می‌کنند.

- آلبومین (Albumin): یک پروتئین در جریان خون است که توسط کبد ساخته می‌شود.

- پروتئین مجموع (Total protein): میزان کل پروتئین موجود در خون را نشان می‌دهد.

- آنزیمهای ALP (آلکالین فسفاتاز)، ALT (آلانین ترانس آمیناز) و AST (آسپارتات آمینوترانسفراز): آنزیم‌های مختلفی هستند که توسط کبد ساخته می‌شوند و سطح آنها در خون بازگو کننده وضعیت کبد است.

- بیلی روبین (Bilirubin): یک ماده زائد ساخته شده توسط کبد

- مواد زائد BUN (نیتروژن اوره خون) و کراتینین (creatinine): مواد زائدی که از طریق کلیه‌ها از بدن دفع می‌شوند.

همانطور که در بالا مشاهده می‌فرمایید آنزیم‌ها و عناصر مختلفی در آزمایش CMP بررسی می‌شوند و تفسیر نتایج آن به فاکتورهای مختلفی از جمله، سن، جنسیت، شرایط عمومی بدن بستگی دارد. گاهی برای انجام این آزمایش لازم است که ۸ ساعت قبل از خون‌گیری، ناشتا باشید و از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

علائم اختصاری آزمایش

آشنایی با آزمایش CBC و علائم اختصاری آن

آزمایش CBC از پرکاربردترین آزمایشات خونی است که تصویر جامعی از سلامت خون از جمله تعداد سلول‌های خونی و مشخصات فیزیکی آن‌ها را ارائه می‌دهد. در این آزمایش بسیاری از اختلالات خونی مثل کم خونی، غلظت خون بالا، نقایص سیستم ایمنی و بعضی بیماری‌های زمینه‌ای قابل تشخیص است. در آزمایش CBC شمارش کامل سلول‌های خونی از جمله سلول‌های سفید (WBCs)، گلبول‌های قرمز (RBCs) و پلاکت‌ها (platelets) انجام شده و همچنین حجم و ابعاد آن‌ها نیز سنجیده می‌شود. تمام موارد بیان شده در واقع علائم آزمایشگاهی هستند که برای تفسیر آزمایش، بهتر است از آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

شمارش گلبول‌های سفید (WBC): سلول‌های سفید که لکوسیت نیز نام دارند، از اجزای اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. تعداد بالای گلبول‌های سفید می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت باشد، در حالی که تعداد کم آنها نیز بیانگر بعضی بیماری‌ها مثل لوسمی، هپاتیت و آرتریت است.

گلبول‌های قرمز خون (RBC): این سلول‌ها اکسیژن را به بافت‌های مختلف در سراسر بدن حمل می‌کنند. در آزمایش CBC تعداد گلبول‌های قرمز، حجم و ابعاد آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. اگر نتایج آزمایش نشان‌دهنده شمارش بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشد، می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی باشد. اگرچه CBC در تشخیص اولیه اختلالات خونی سهم بزرگی دارد، اما قادر نیست که به طور اختصاصی منشا مشکلات را بیان کند. بنابراین در بیشتر اوقات، آزمایش CBC توام با آزمایشات تکمیلی مثل CMP و پانل چربی تجویز می‌شوند.

شمارش پلاکت (Platelet): پلاکت‌ها سلول‌های کوچکی هستند که در فرایند انعقاد خون و مهار خونریزی نقش مهمی دارند. بالا بودن میزان پلاکت در جواب آزمایش می‌تواند نشانه ای از کم خونی، عفونت یا سایر عوامل زمینه‌ای باشد، در حالی‌که، تعداد کم پلاکت‌ها از نقایص سیستم انعقادی خون است و باعث کند شدن بهبودی زخم‌ها و دیر بند آمدن خونریزی می‌شود.

این آزمایش با دریافت یک نمونه خون از ساعد انجام شده و قبل از انجام آزمایش نیازی به ناشتا بودن نیست.

آزمایش پانل لیپیدی

آزمایش پانل لیپیدی نیز معمولا همراه با آزمایش CBC و CMP تجویز می‌شوند و نتایج آن تکمیل کننده سایر آزمایشات خونی است. در این آزمایش انواع چربی‌ها مثل تری گلیسیرید، کلسترول، HDL و LDL اندازه‌گیری می‌شود.

کلسترول کل: این شاخص بیانگر سطح کلی کلسترول، LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) در خون است.

تری گلیسیرید: این نوع چربی خون در صورت بالا رفتن، فرد را در معرض انواع بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

کلسترول خوب یا HDL: این کلسترول به لیپوپروتئین با چگالی بالا (کلسترول خوب) شناخته می‌شود که وجود مناسب آن در خون برای سلامت قلب و عروق ضروری است. اگر مقدار HDL در خون از حد طبیعی کمتر شود احتمال ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد.

تست کلسترول LDL: این کلسترول به لیپوپروتئین با چگالی کم (یا کلسترول بد) شناخته می‌شود و افزایش آن با بیماری های قلبی در ارتباط است.

خواندن جواب آزمایش خون

هومکا و آزمایش خون در منزل همراه با تفسیر

یکی از خدمات نوین در عرصه علوم پزشکی که شاید تا چندی قبل تنها در حد یک ایده و آرزو بود، امروز به واقعیت پیوسته است و برای شما این امکان میسر شده است که بدون مراجعه به آزمایشگاه، آزمایش خود را طبق نسخه پزشک در منزل انجام دهید. شاید در ابتدا باور آن سخت به نظر برسد، اما در خدمات آزمایش در منزل هومکا، تمامی مراحل آزمایش توسط این مجموعه پشتیبانی می‌شود و تنها کاری که شما انجام می‌دهید ثبت درخواست آزمایش در سایت و تعیین وقت برای مراجعه متخصص نمونه‌گیری به منزل شما برای دریافت نمونه خون است.

مراحل انجام آزمایش در منزل چگونه است و چطور آن را درخواست دهیم؟

پس از مراجعه متخصص نمونه‌گیر به منزل شما و دریافت نمونه خون، نمونه بلافاصله و با رعایت تمام نکات بهداشتی به معتبرترین آزمایشگاه‌های طرف قرارداد ارسال شده و جواب آزمایش در کمترین زمان ممکن در اختیار شما قرار می‌گیرد. به منظور بهره‌مندی از آزمایش خون در منزل، قدم اول مراجعه به وبسایت هومکا به آدرس www.homeca.ir  یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ است. در صفحه اول وبسایت، آزمایشات مورد نظر خود را انتخاب نموده و سپس شماره تماس خود را ثبت کنید تا کارشناسان هومکا در اسرع وقت با شما تماس بگیرند تا آزمایش خون در منزل انجام شود. در ضمن، این امکان برای شما میسر است که در قسمت انتخاب خدمات، تفسیر آزمایش خون را نیز انتخاب نموده تا پزشک در خواندن جواب آزمایش خون شما را راهنمایی کند. تفسیر آزمایشات توسط پزشکان همکار انجام شده و توضیحات مورد نیاز برای هر قسمت از آزمایش در برگه درج می‌شود. ساکنین شهرهای تهران، کرج، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان و رشت، قادرند هم اکنون آزمایش خود را در وبسایت هومکا ثبت کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن آزمایش آن‌ها انجام گردد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28369
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید