امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

صفرتا صد انواع مبدل حرارتی


1401/07/27
کد خبر : 28729
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 10 نفر

انواع مبدل حرارتی

مبدل‌های حرارتی انواع گوناگونی دارند که پراستفاده‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها، مبدل حرارتی صفحه‌ای، مبدل حرارتی پوسته لوله، مبدل حرارتی استخر، مبدل حرارتی لوله‌ای و مبدل حرارتی آب‌روغن هست. شرکت تولیدکننده مبدل حرارتی در ایران بسیار زیاد هستند اما برخی از آن‌ها کیفیت کار بالایی رادارند.

مبدل حرارتی صفحه‌ای

این مبدل یکی از انواع مبدل حرارتی هست که کاربرد بسیار زیادی در تأسیسات حرارت مرکزی دارد. مبدل حرارتی صفحه¬ای با کمک صفحات فلزی، قالب فولادی را به شیوه تاسیساتی حرارت و انتقال می¬دهد.
مبدل حرارتی از صفحات جنس فولاد ضدزنگ تشکیل‌شده است. اجزای تشکیل‌دهنده این مبدل حرارتی قاب مخصوص مبدل، واشرها و صفحات می‌باشند. هر صفحه مبدل حرارتی دارای یک واشر مخصوص هست که صفحات این مبدل را تنظیم می‌کنند.



وظیفه هر واشر جریان حرارت و آب‌بندی صفحات می باشد. صفحات مبدل حرارتی صفحاتی هستند که  عموماً توسط پیچ و مهره‌های مخصوص بین دو صفحه فولادی سفت و جداناپذیر از هم شده‌اند.
مزایای مبدل حرارتی صفحه‌ای نسبت به بقیه مبدل‌ها در سبک‌تر بودن آن و همچنین انعطاف‌پذیری بیشتر است، که این مبدل حرارتی را تبدیل به یک مبدل حرارتی بی‌نظیر بدل کرده است.



مبدل حرارتی پوسته لوله

مبدل حرارتی پوسته لوله یکی از انواع مبدل حرارتی است که بیشترین استفاده و کاربرد را نسبت به مبدل حرارتی صفحه‌ای دارا است. مهم‌ترین قطعات این مبدل پوسته لوله تیوب‌ها و بافل‌ها می‌باشند.
تیوب‌هایی که در مبدل حرارتی پوسته لوله استفاده می‌شوند به ‌نوعی دو مورد هستند اولین تیوپ، تیوپ شیت است و دومین آن تیوپ‌های مسی می‌باشند که در واقع از لوله‌های مسی تشکیل‌شده‌اند.
 تیوپ‌های شیتی که در این مبدل قرار دارد وظیفه مهار و آب‌بندی تیوپ‌های دیگر را بر عهده دارد. در اینجا مشخص می‌شود وظیفه مهم و بسیار حیاتی دارند.
انتهای تیوپ‌های دیگر این مبدل ازجمله تیوپ مسی به تیوپ شیت متصل است و وظیفه آب‌بندی را بر عهده دارند. سومین قطعه مهم این مبدل بافل‌ها هستند که درون پوسته صفحات قرار دارند و جریان سیال را هدایت می‌کنند.
مزایای این مبدل در تحمل بالای آن است. این مبدل می‌تواند تا بالاترین دماها و بالاترین فشارها را تحمل کند و در نوع خود یک مبدل بی‌نظیر در صنعت به‌حساب می‌رود.
 مزایای دیگر این مبدل ارزان بودن قیمت اولیه آن است. قیمت مبدل حرارتی در این مدل بسیار به ‌صرفه است و بسیاری از صنعت‌گرها علاقه دارند تا از آن استفاده نمایند.
 مزایای دیگر این مبدل در رسوب ‌زدایی هست، این مبدل به ‌گونه‌ای عمل می‌کند که رسوب‌زدایی را به حداقل زمان ممکن می‌رساند.
از دیگر مزایای این مبدل می‌توان به‌راحت تشخیص دادن نشتی در تیوپ‌ها اشاره کرد، زمانی که در تیوپ‌ها نشتی رخ می‌دهد می‌توان آن را به‌راحتی شناسایی و ترمیم نمود.



مبدل حرارتی استخر

مبدل حرارتی استخر چیست؟ یکی از عناصر مهم حیاتی در استخرها این مبدل به‌حساب می‌آید. این مبدل دمای آب استخرها را کنترل می‌نماید و تقریباً در تمام استخرهای عمومی و خصوصی از آن استفاده می‌شود. این مبدل هم مانند مبدل‌های دیگر حرارت را از بین سیال‌های خود عبور می دهد و آن را تنظیم می‌کند.
درواقع این مبدل آب استخر را به دمای مطلوب می‌رساند و در انواع جریانات آب کاربرد دارد. جنس این شرکت تولید کننده مبدل حرارتی مبدل‌ها از جنس استیل، مس و در بعضی مواقع از چدن است. هرکدام از این جنس‌ها ویژگی‌های خاص خود رادارند.
از دیگر مزایای این مبدل می‌توان به مقاومت خیلی زیاد آن به مواد شیمیایی اشاره کرد. این مبدل‌ها با توجه به استیل مقاوم و محکم خود مواد شیمیایی را پس می‌زند و مانع ورود آن به مبدل می‌شود.
 از مزایای دیگر این مبدل می‌توان به بالا بودن طول عمر آن اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای این مبدل، سبک بودن آن نسبت به مبدل‌های دیگر هست.
نکات مهمی که باید در رابطه با انتخاب مبدل‌های استخر بدانید:
حتماً واجب است تا با توجه به نوع استخر مبدل‌های استخر را تهیه نمود، زیرا هر مبدل مخصوص استخرهای به‌خصوص خود هست.
باید مشخص کنید که استخر مدنظر شما به چند مبدل نیاز دارد تا حرارت را تنظیم نماید، هر استخر با توجه به وسعت خود نیاز به تعداد مبدل‌های تعیین ‌شده می‌باشند.
قبل خرید مبدل حتماً مشخص کنید که در چه زمانی می‌خواهید گرمایش استخر را به حداقل و حداکثر برسانید.



مبدل حرارتی لوله‌ای

مبدل حرارتی لوله‌ای یکی دیگر از انواع مبدل حرارتی است که از دو لوله در یک محور تشکیل‌شده است. یکی از سیال‌های مبدل از داخل لوله میانی و سیال دومی در بین دو لوله جریان دارد. اجزای این مبدل سه نوع است که شامل سر برگشت، زانوی برگشت و اتصالات T است.
از مزایای این مبدل می‌توان به انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. در طول این مبدل از مواد مختلفی ساخته‌شده است. یکی از مهم‌ترین مزایای آن پیدا کردن آسان قطعات این مبدل حرارتی هست.
اما این مبدل معایبی هم دارد که یکی از آن‌ها قیمت این مبدل هست. مبدل حرارتی لوله‌ای نسبت به مبدل‌های دیگر گران‌تر هست و همین امر موجب شده است تا برخی از افراد به دیگر مبدل‌ها روی ‌آورند. دیگر معایب این مبدل اشغال کردن حجم دو لوله‌ای آن است.



مبدل حرارتی روغن

مبدل حرارتی آب‌روغن را می‌توان به‌عنوان یکی از انواع مبدل حرارتی دانست که بسیار در دنیای صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مبدل با استفاده از سیال‌های خود فرایند خنک‌کننده روغن را انجام می‌دهد.
 این مبدل در سیال‌های خود یک انحراف کننده دارد که حرارت را به سمت پوسته‌های خود سوق می‌دهد. جریان حرارت در این مبدل‌ها بسیار آسان‌تر و راحت‌تر نسبت به دیگر مبدل‌هایی که معرفی کرده‌ایم انجام می‌شود.
از مزایای این مبدل می‌توان به تمام فولاد بودن آن اشاره نمود. این مبدل حرارت را به‌سرعت انتقال می‌دهد و نسبت به مبدل‌های دیگر در سرعت کار خود بسیار تثبیت‌شده و کارآمد هست.
مبدل‌هایی که پراستفاده بودند را به شما عزیزان معرفی نمودیم. اگر به دنبال مبدل حرارتی ارزان و باکیفیت می‌گردید ما به شما خرید مبدل حرارتی در مشهد را پیشنهاد می‌دهیم؛ زیرا بهترین کارخانه‌ها مبدل سازی در مشهد مقدس بناشده‌اند و می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28729
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید